login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Tutorials

Tutorials > Flash


Gegevens:
Geschreven door:
svm
Moeilijkheidsgraad:
Gemakkelijk
Hits:
17104
Punten:
Aantal punten:
 (4.4)
Aantal stemmen:
5
Stem:
Niet ingelogd
Nota's:
 Lees de nota's (4)
 


Tutorial:

ActionScript - Basis

1. Wat is ActionScript?
2. Betekenis van de basis scripts
3. Navigeren tussen scènes


1. Wat is ActionScript?

Je hebt verschillende soorten script-talen om een website te maken.
De bekenste zijn JavaScript, PHP en ASP.
Maar ook voor Flash is er een programmeer taal bedacht: ActionScript, of afgekort: AS.
Deze ActionScript moet je in het paneel Action invoeren, dat je kunt oproepen met F9.
Hiermee kun je je Flash bijvoorbeeld dynamischer maken.

Aangezien je er waarschijnlijk mee te maken krijgt als je met Flash gaat werken, ben ik deze tutorial erover gaan schrijven.
Hierin worden de betekenissen van de meest gebruikte ActionScripts duidelijk uitgelegd.

 top


2. Betekenis van de basis scripts

Hieronder wordt de functie en het gebruik uitgelegd van de volgende scripts:


stop();
Als je een Flash animatie maakt, dan is die animatie de hele tijd in beweging, en stopt hij niet bij het einde.
Wil je hem wel laten stoppen, dan kan dat via stop();.
Dit doe je als volgt:
  • Selecteer het keyframe waar je de animatie wilt laten stoppen;
  • Druk op F9 en het Action paneel verschijnt;
  • Hierin type je stop();, dit zal gelijk gehighlight worden naar stop();
  • Druk Ctrl + Enter en bekijk het resultaat.

play();
Als je de animatie hebt laten stoppen met bijvoorbeeld stop();, dan wil je hem misschien ook weer verder laten afspelen.
Dit doe je met play(); en het werkt als volgt:
  • Selecteer het keyframe waar je de animatie wilt laten starten;
  • Druk op F9 en het Action paneel verschijnt;
  • Hierin type je play();, dit zal gelijk gehighlight worden naar play();
  • Druk Ctrl + Enter en bekijk het resultaat.

Nu weet je hoe je play(); kunt gebruiken, maar je zult er zo weinig gebruik van maken.
Je zult het vaker gebruiken in een functie, bijvoorbeeld om een MovieClip te laten starten:

klik_op_mij.onRelease=function(){
   mc_naam.play();
}
// als je op een knop met de Instance Name 'klik_op_mij' klikt, dan...
// start de MovieClip met de naam mc_naam
// natuurlijk ook aangeven dat hier de functie eindigt

gotoAndPlay(framenummer/label);
Je wilt als je een animatie hebt soms enkele frames overslaan.
Als je bijvoorbeeld een site in Flash maakt kun je dit gebruiken in het menu, om naar de verschillende frames te springen.
Hiervoor gebruik je dan gotoAndPlay();.
Dit doe je als volgt:
  • Selecteer het keyframe of de knop van waaruit je moet gaan springen naar het ander frame;
  • Druk op F9 en het Action paneel verschijnt;
  • Hierin type je gotoAndPlay();, dit zal gelijk gehighlight worden naar gotoAndPlay();
  • Tussen () zet je het framenummer of het label van het frame waar hij naar toe moet springen;
  • Als je slim bent zet je de naam van het label van het keyframe waar hij naar toe moet springen.
    Het label is een textvak waarmee je het frame een naam kunt geven.
    Zodra je een keyframe selecteerd zie je dit staan bij Properties (Ctrl + F3).
    Hier in type je een willekeurige naam, zorg er wel voor dat je deze naam niet aan andere keyframes geeft!
    Je kunt trouwens het beste voor zo'n label kiezen, want mocht je er later (enkele) frames voorzetten, dan zullen de nummers niet meer kloppen, maar de labels blijven bestaan.

    Maar mocht je voor het framenummer kiezen dan type je bijvoorbeeld: gotoAndPlay(9);.
    Mocht je voor het label kiezen dan type je bijvoorbeeld: gotoAndPlay('labelnaam'); met aanhalingstekens dus.

gotoAndStop();
De functie gotoAndStop(); doet ongeveer hetzelfde als gotoAndPlay();.
Alleen gotoAndPlay(); springt naar een frame en begint de movie daar verder af te spelen, terwijl gotoAndStop(); naar het frame springt en hem daar stil zet (stopt dus).
Verder is het gebruik hetzelfde.
Dus tussen de () het framenummer of label invullen.

nextFrame();
De functie nextFrame(); laat je animatie naar het volgende frame gaan.

Stel: je bevindt je op frame nummer 16, dan ga je natuurlijk automatisch naar frame 17 (behalve als het anders is opgegeven, maar daar gaan we nu niet van uit).
Op frame 17 heb je in het Action paneel nextFrame(); staan.
Dit zorgt ervoor dat zodra je op frame nummer 17 komt, je gelijk naar het volgende frame (frame 18 dus) wordt gestuurd.
Als je de animatie afspeelt, zal frame nummer 17 dus niet getoont, maar overgeslagen worden.
Je gaat nu dus van frame nummer 15 naar 16 naar 18.

prevFrame();
De functie prevFrame(); is het tegen overgestelde van de functie nextFrame(); en laat je animatie dus naar het vorige frame gaan.

Stel: je bevindt je op frame nummer 16, dan ga je natuurlijk automatisch naar frame 17 (behalve als het anders is opgegeven, maar daar gaan we nu niet van uit).
Op frame 17 heb je in het Action paneel prevFrame(); staan.
Dit zorgt ervoor dat zodra je op frame nummer 17 komt, je gelijk naar het vorige frame (frame 16 dus) wordt gestuurd.
Als je de animatie afspeelt, zal frame nummer 17 dus niet getoont, maar je wordt terug gestuurd naar frame 16.
Je gaat nu dus van frame nummer 15 naar 16 naar 16, je blijft dus op frame 16 hangen.
Je kunt het dus vergelijken met dat je stop(); op frame 16 hebt staan.

 top


3. Navigeren tussen scènes

Je kunt in Flash ook met verschillende scènes werken.
Je blijft dan in hetzelfde fla bestand werken, maar in een andere scène, om het bijvoorbeeld overzichtelijker te houden.
Velen (zoals bijvoorbeeld vinTage en ik) raden het af om met scènes te werken, omdat het behoorlijk lastig kan zijn.
Mocht je toch eigenwijs zijn, en dus wel met scènes willen gaan werken, dan leg ik je hier uit hoe dat moet.
We gaan proberen om van je animatie in scène 1 naar de animatie in scène 2 te gaan.

Het aanmaken van een nieuwe scène is heel simpel:

  • Ga naar Insert (bovenin de menubalk);
  • Klik op Scène, en je scène wordt toegevoegd
Nu bevinden je je in scène 2, ga nu terug naar scène 1 door op (ergens rechtsbovenin) te klikken en vervolgens op Scène 1.
Om naar scène 2 toe te gaan moet je één van de volgende scriptjes in het Action paneel zetten, in het frame van waaruit je naar scène 2 gaat:
nextScene();

gotoAndPlay("Scène2", framenummer/label);


gotoAndStop("Scène2", framenummer/label);

// Gaat naar de volgende scène, in dit geval naar scène 2 dus

// gaat naar scène 2, naar een bepaald framenummer of label, en gaat vanaf daar verder met afspelen

// gaat naar scène 2, naar een bepaald framenummer of label, en stopt daar met afspelen

Als je van scène 2 weer naar scène 1 wilt gaan, moet je één van de volgende scriptjes kiezen:

prevScene();

gotoAndPlay("Scène1", framenummer/label);


gotoAndStop("Scène1", framenummer/label);

// Gaat naar de vorige scène, in dit geval naar scène 1 dus

// gaat naar scène 1, naar een bepaald framenummer of label, en gaat vanaf daar verder met afspelen

// gaat naar scène 1, naar een bepaald framenummer of label, en stopt daar met afspelen

 top

 

Persoonlijk Moch er iets niet duidelijk zijn, dan kun je een nota posten.
Beslis je om laag te stemmen, geef dan a.u.b. ook aan waarom je laag stemt.


« Vorige tutorial : Flash in samenwerking met PHP & MySQL Volgende tutorial : Bewegen met ActionScript »

© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.012s