login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Studierichting

Offline Hippermodern - 30/06/2005 16:38
Avatar van HippermodernOnbekend Heej,

Ik zit nu in het 3e ASO en heb een B-attest wat wil zeggen dat ik naar het 4e TSO moet, is er een mogelijkheid om hierbij voor een ICT-richting te kiezen of bestaat dit nog niet?

Ik zet dit bij ontspanning zodat je zeker zou zijn dat ik het niet voor de punten doe .

D.B.V.

kareljan

16 antwoorden

Gesponsorde links
Offline cloudstrife - 30/06/2005 16:44
Avatar van cloudstrife PHP beginner In de 3de graad TSO (5 & 6 dus) kan je informaticabeheer volgen of boekhouden-informatica. Vanaf het 4de jaar denk ik niet dat er een ICT gerichte opleiding mogelijk is. Dus nog een jaartje handel of zo en dan informaticabeheer.
Offline Hippermodern - 30/06/2005 16:51
Avatar van Hippermodern Onbekend pffff, handel zie ik helemaal niet zitten :no
Offline cracker - 30/06/2005 17:50
Avatar van cracker Onbekend ICT richting is pas mogeljk vanaf het 5e jaar.
Offline Ontani - 30/06/2005 18:16
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
ICT richting specifiek bestaat volgens mij niet in het middelbaar, ik volg nu hogeschool Elektriciteit Elektronica afstudeerrichting ICT, m'n vooropleiding was TSO Elektriciteit Elektronica, perfect voor de richting de ik nu aan het volgen ben. dit ging vanaf het 3e jaar

3EE, 4EE, 5EE en 6EE.

nu is't 1ELO-ICT en vanaf september 2ELO-ICT
Offline cloudstrife - 30/06/2005 18:33
Avatar van cloudstrife PHP beginner Ze bestaat wel Ontani zoals ik zei informaticabeheer, heb je 10 uur informatica, zowel hard als software.
Offline Ontani - 30/06/2005 18:37
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
das dan nog informaticabeheer e en niet ICT dat bedoelde ik, dat de richting ICT zelf nog niet bestaat in't middelbaar, wel ICT gerrichte richtingen zoals informatica beheer, elektriciteit elektronica, enz...

want als je letterlijk ICT zou willen dan krijg je:

elektriciteit
elektronica
digitale technieken
automatisering
microcontrollers
programeren
netwerken (cisco)
multimedia
office/internet management
wetenschappen
technisch tekenen
pc-technologie
...

(dus niet alleen informatica)
Offline MothZone - 30/06/2005 19:49
Avatar van MothZone PHP ver gevorderde Ik volg nu volgend jaar in t 5de Industriële ICT
De "speciale" lessen:

Besturingssoftware en programmeertalen: 5 uur
Industriële computernetwerken en labo: 1 uur
Industriële elektriciteit en labo: 3 uur
Interfacetechnieken en labo: 2 uur
Micro-elektronica en labo: 5 uur
Procescontrole en labo: 5 uur
Offline Gerard - 30/06/2005 21:57
Avatar van Gerard Ouwe rakker Ben ik blij dat ik weer in nederland woon 

Gewoon MBO opleiding ICT hier en hierna een HBO opleiding ICT Management & Security

Hipperdiehapperdie :>
Offline CeReBro - 30/06/2005 22:42
Avatar van CeReBro Lid Nederland Belgie heeft een beter onderwijs dan nl
Offline KillerX - 30/06/2005 22:48
Avatar van KillerX Nieuw lid ik doe nu ook informaticabeheer. daar had ik dat jaartje handel wel voor over ^^
Offline nemesiskoen - 30/06/2005 23:05
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
@KillerX: idem, heb net mijn 5e jaar achter de rug, en mag met volle trots naar 6IB:). Zoals Ontani zegt bestaat een "echte" ICT richting niet in het secundair onderwijs, maar je kan wel richtingen als Informaticabeheer, boekhouden-informatica,... volgen.
Offline Meteor - 01/07/2005 03:46 (laatste wijziging 01/07/2005 10:27)
Avatar van Meteor Lid CeReBro ga niet uit van vooroordelen.
Ik woonde vroeger in belgie en toen k in nederland kwam vond ik het hier veel fijner. Mijn school is nu veel groter, veel meer vrijheid en er wordt niet steeds op het bord geschreve.

Mjah ik ga dus naar 4 vwo -,- en ik ga n&g profiel doen.
Offline biertie - 01/07/2005 10:46 (laatste wijziging 01/07/2005 10:49)
Avatar van biertie Onbekend ik zou eig mijn jaar opnieuw doen ;)
ofwel naar den biotechniek, of iw ofzo gaan, en dan later een deftige informatica richting aangaan 

[@ CeReBro ]
idd, belgie heeft veel beter onderwijs.. tis natuurlijk wel moeilijker dan ook hé, das dan weer een nadeel.. maarjah
Offline Gerard - 01/07/2005 12:00
Avatar van Gerard Ouwe rakker @ CeReBro en biertie

Dan is het zowiezo nog krom dat je eerst een stuk moet leren voor een ander vak voordat je echt een ICT achtig iets mag gaan doen.

Hier leer je alle basisvakken (van nederlands tot scheikunde) op de middelbare school waarna je een beroepsopleiding op verschillende niveau's kan volgen. Deze is gelijk gericht op een beroep en krijg je dus alleen stof die je nodig hebt bij het beoefenen van dat beroep.

Eerst een jaar handel voordat je ICT kan gaan doen... djeez
Offline nemesiskoen - 01/07/2005 13:23
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
@Proximus: je zit niet helemaal juist. Hier in België worden ook alle basisvakken gegeven op middelbaar niveau. Vervolgens kan je ICT gaan volgen op de hogeschool (wat in Nederland gelijk staat aan de beroepsopleiding). IB (informatica beheer) en ICT zijn verschillend. ICT is op hogeschool niveau terwijl IB op middelbaar niveau is. IB bevat alle basisvakken (nederlands, frans, engels, fysica, geschiedenis en noem maar op) + nog eens 10 (of in sommige schole 16) uur toegepaste informatica.
Dat jaar handel is op middelbaar niveau en kan je nemen omdat IB nog niet bestaat in de 2e graad. Handel is een richting die zeer vakomschreidend is (dus alle basisvakken + uitbreiding op economische aspecten).

Dus op dat vlak is het Vlaamse onderwijs gelijk aan het Nederlandse. Alleen is het algemeen bekend dat in België een betere methode bestaat om de stof over te brengen en dat er dus ook meer leerstof wordt gezien, wat het zowiezo interessanter maakt (voor degeen die iets willen bijleren) om in België te gaan studeren. Wil je nu lekker relaxen en geen klop doen voor school en lekker feesten. Dan zeg ik: hop, naar Nederland, maak je 6 jaar middelbaar af en kijk dan nog maar eens of je dat wel wilde.
Offline Legolas - 01/07/2005 13:27
Avatar van Legolas Onbekend als je in NL niks anders doet dan feesten zit je maar 4 jaar op middelbaar hoor, zoiets heet vmbo, anders 5 jaar havo, en 6 jaar (dus gelijk aan het belgische) vwo...

Inderdaad is het belgische wel wat beter, want in de 4e krijg ik helemaal geen frans, geschiedenis, aardrijkskunde e.d. meer...
Dat geldt voor 2 van de 4 richtingen
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.18s