login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Militairen en defensie, hoe denk jij daar over?

Offline Nrzonline - 25/05/2009 01:33
Avatar van NrzonlinePHP ver gevorderde Beste SiMa leden,

Ik ben lang inactief geweest op Sitemasters. Dit omdat ik zelf sinds 4 maandjes bij defensie werk, en zojuist de Algemene Militaire Opleiding (AMO) heb afgerond.

Ik zit hier met een paar jongens op de kamer op de kazerne, en we hadden zojuist een gesprek z'n allen. Dit gesprek ging over een aantal 'sub' onderwerpen, namelijk:
Wat wij er van vinden om militair te zijn, en hoe wij het ervaren.
Hoe anderen over ons (militairen) denken.
Hoe mensen om ons heen denken over een baan bij defensie.

Ik ben dus eigenlijk benieuwd hoe het hier met de meningen zit. Ik weet niet of er hier nog meer militairen zijn, maar voor diegene is natuurlijk ook het eerste onderwerp van toepassing: Hoe vind jij het om een militair te zijn, en hoe ervaar jij het?

Voor degene die geen militair zijn, en toch hun mening willen delen wil ik het volgende vragen: Hoe denk jij over mensen die werken bij defensie? en is een baan bij defensie iets voor jou? Waarom wel of waarom juist niet?

Er zijn namelijk veel uiteenlopende meningen over militairen, en al helemaal veel uiteenlopende redenen om wel of niet bij defensie te willen gaan werken.

-

Ikzelf vond defensie altijd een interessant onderwerp. Voornamelijk de gevechtsfuncties. Met me kop vooraan staan in het gevecht, dat leek me wel wat. Eerder had ik nooit echt in mijn hoofd gehaald om het echt te doen. Ik dacht dat mijn ouders het nooit zouden toelaten, en ik wou eigenlijk niet dat ze bang zouden zijn om mij te verliezen. Maar na 2 verschillende IT opleidingen te hebben geprobeerd, begon het stilzitten mij echt op te breken. Ik wou beweging en actie, en uiteindelijk ben ik toch bij defensie gaan werken. Ik ben bezig om bij de pantser infanterie te komen, als uitgestegen personeel op de CV90 (nieuw voertuig) als Minimi schutter. Sinds ik regelmatig in mijn uniform loop, merk ik hoe verschillend mensen er eigenlijk nog over denken.
De ene dag kom je mensen tegen die echt respect en interesse tonen op een nette sociale manier. Maar ook kom je jongeren tegen die je proberen uit te dagen, je maar een 'machoboy' vinden. Ook zijn er mensen die uit het verleden problemen hebben gehad met militairen, en dat ook uiten naar militairen die daar niets mee te maken hebben. Zo zijn er ook mensen om mij heen die het super tof vinden dat ik dit werk ben gaan doen, maar ook ken ik mensen die mij gewoon niet begrijpen of zelfs verafschuwen dat mensen dit soort werk uit eigen wil willen doen.

Ik ben benieuwd hoe jullie denken, laat los wat in je op komt!
Mvg, Nrzonline

13 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Ontani - 25/05/2009 08:25
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Enkele kameraden van mij hebben hun opleiding voor officier er sinds vorig jaar opzitten en merk nu vooral dat hun opleiding het zwaarste van alles lijkt geweest te zijn. Ze hebben de hele dag niets te doen en als er van bovenaf iets moet gebeuren moeten zij het doorgeven aan iemand die onder hun zit en naderhand het werk gaan controleren vooraleer ze terug rapporteren naar hun meerderen.

Als je zo'n dingen hoort begin je toch je twijfels krijgen bij de geloofwaardigheid van het Belgisch leger. (Als er die al niet zou zijn).
Offline ArieMedia - 25/05/2009 08:50
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Citaat:
Maar na 2 verschillende IT opleidingen te hebben geprobeerd, begon het stilzitten mij echt op te breken.


En ik mis je nogsteeds   

Maareeuh, defensie, neeh niks voor mij, ben ik veel te 'lief' voor. Maargoed vind het nogsteeds tof dat je dit bent gaan doen . IT was een sterke kant van je maar dat ligt je kennelijk niet. Denk dat je hier ook wat meer in beweging komt (IPV elke les van Ed buijtenweg te gaan skaten xD)
Offline Gerard - 25/05/2009 10:42
Avatar van Gerard Ouwe rakker Defensie is een afspiegeling van verschillende lagen van de samenleving. Dit merk je ook als je, net als ik, regelmatig met de trein reist op trajecten waar ook vaak personeel van Defensie reist. Het ene moment zijn het rustige toffe gozers die wat babbelen en een boek lezen, het andere moment zit je opgescheept met een paar knuppels die keihard muziek aanhebben en grootspraak hebben van heb ik jou daar. Daar valt dus niet echt goed op te reageren.

Zelf ben ik sinds begin maart afgestudeerd van het HBO Informatica en heb ook gekeken voor een baan bij Defensie. Helaas ligt het niveau me toch echt te laag. Voor de gewoon medewerker communicatie en onder-officier vragen ze VMBO'ers, dat is ver onder mijn niveau op dit moment. Voor een officier vragen ze weer VWO'ers, maar ik heb MBO - HBO gedaan. Dat past dus ook totaal niet. Tevens zit ik er niet op te wachten om weer 3 jaar de banken in te gaan, als ik net 7,5 jaar beroepsopleiding (MBO en HBO) erop heb zitten, met een cum laude HBO diploma tot gevolg. Helaas moet ik ook toegeven dat ik het niet bijzonder zie zitten om uitgezonden te worden, zelfs als ICT'er wordt dat nu verplicht.

Voor mij is het dus helaas niets, maar ik ben blij dat jij je plekje hebt gevonden. Gefeliciteerd met het behalen van je AMO!
Offline roberini - 25/05/2009 16:00
Avatar van roberini HTML beginner Hoe denk jij over mensen die werken bij defensie?

Ik heb respect voor de meeste mensen wat ze doen. Ik denk dat een reden is waarom jongeren de militaire mensen proberen uit te dagen, is vanwege de politie van nu. Veel jongeren(inclusief ik) hebben haat aan de politie vanwege hun daden en dat ze vaak zelf de regels overtreden en dat ze die boete dan zelf niet hoeven betalen. Om daar dan de militair bij te betrekken vind ik onzin, want die heeft daar niks mee te maken.

Is een baan bij defensie iets voor jou?

Nee

Waarom wel of waarom juist niet?

Ik ben nog te jong en ik wil zelf geen militaire kant op gaan, omdat mij dat een veel te ingewikkelde studie lijkt.
Offline Sitebase - 25/05/2009 16:38
Avatar van Sitebase PHP expert @roberini
Ik denk dat er genoeg nobrainers bij het leger zitten om te bewijzen dat niet iedereen die in het leger zit slim is. Hiermee wil ik zeker NIET zeggen dat alle militairen achterlijk zijn.
Offline gothmog - 25/05/2009 17:13
Avatar van gothmog Lid Hoe denk jij over mensen die werken bij defensie?
Veel mensen bij bijv. de landmacht vind ik veel te jong. Ze worden al op hun 19e uitgezonden naar Afghanistan, vind ik niet kunnen. Ze hebben nog maar een klein deel van hun leven achter de rug en ze worden dan al op een van de gevaarlijkste missies gestuurd die er wereldwijd is. Ik vind ook dat er te veel mensen bij de landmacht gaan puur om het oorlog voeren, terwijl de andere functies zoals het opbouwen van het land veel belangrijker zijn.

Is een baan bij defensie iets voor jou?
Luchtmacht en marine is wel tof, maar dan wel als een leidinggevende of iets dergelijks...

Waarom wel of waarom juist niet?
Te veel risico's, te weinig betaald en veel fysiek, ben meer iemand van het denken 
Offline Bart - 25/05/2009 17:33
Avatar van Bart PHP expert
gothmog schreef:
Hoe denk jij over mensen die werken bij defensie?
Veel mensen bij bijv. de landmacht vind ik veel te jong. Ze worden al op hun 19e uitgezonden naar Afghanistan, vind ik niet kunnen. Ze hebben nog maar een klein deel van hun leven achter de rug en ze worden dan al op een van de gevaarlijkste missies gestuurd die er wereldwijd is. Ik vind ook dat er te veel mensen bij de landmacht gaan puur om het oorlog voeren, terwijl de andere functies zoals het opbouwen van het land veel belangrijker zijn.

Is een baan bij defensie iets voor jou?
Luchtmacht en marine is wel tof, maar dan wel als een leidinggevende of iets dergelijks...

Waarom wel of waarom juist niet?
Te veel risico's, te weinig betaald en veel fysiek, ben meer iemand van het denken 

Hmm... Is dat niet een keuze die je zelf maakt? Overigens moet je bij je sollicitatieprocedure er akkoord mee gaan of je uitgezonden wordt of niet ;) Eigen keus dus..
Te weinig betaald? Dan zou ik als ik jou was nog maar eens verder kijken dan je neus lang is ;)
Offline gothmog - 25/05/2009 17:53
Avatar van gothmog Lid Als je hebt gestudeerd kun je leukere en beter betaalde baantjes krijgen ja, zonder dat je kan worden neergeknald.
Offline ArieMedia - 25/05/2009 18:21
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
gothmog schreef:
Als je hebt gestudeerd kun je leukere en beter betaalde baantjes krijgen ja, zonder dat je kan worden neergeknald.
Leger is niet alleen mensjes onderuit knallen.. En dat je niet hoeft te studeren voor het leger zit je ook al keihard mis, kortom vreselijk misplaatste opmerking van je.
Offline Gerard - 25/05/2009 19:45
Avatar van Gerard Ouwe rakker Dat het niet alleen om mensjes onderuit knallen gaat dat begrijp ik, maar ik wil nog wel opmerken dat sinds dit jaar ook ICT'ers dus verplicht zijn om op uitzending te gaan. Tot voor kort was ICT binnen de landmacht nog vooral een burgerfunctie. Dat meen ik mij in ieder geval te herinneren van het stukje oriëntatie wat ik vorig jaar heb gedaan.

Jammer genoeg staat een 'innoverende' baan dus op gelijke voet met het accepteren van mogelijk geweld. Iets waar ik als ICT'er niet bepaald op zit te wachten. Maar dat is dan natuurlijk ook altijd de keus van de individuele persoon.
Offline Raze - 30/05/2009 15:23
Avatar van Raze PHP beginner ik vind defensie een "noodzakelijk kwaad"
langs de ene kant ben ik een echte pacifist,
langs de andere kant besef ik dat we niet zonder kunnen.

Begrijp dat "noodzakelijk kwaad" niet verkeerd, ik ben niet tegen het leger, maar het kan nuttiger (in eigen land) gebruikt worden, bv. ter ondersteuning van politie en civiele bescherming.
Ik las het laatst ergens dat er op dit moment +/- 1500 belgische soldaten in het buitenland zaten, en dat we dus bijna tegen de limiet aan zaten (op 40000 man  ). Toen vroeg ik me wel even af of die andere 38500 man dan gewoon boekhouders, etc. zijn  

Heb respect voor de mensen die het doen, maar ik zou het zelf niet doen, hoewel ik wél een tijdlang heb gedacht om bij het (belgisch) leger te gaan studeren, maar ik moet toegeven, enkel en alleen om het geld.
Toen ik hoorde dat je trouwens opdrachten moeilijk tot niet kunt weigeren ben ik van dat idee afgestapt , ook al wou ik voor iets gaan studeren waarbij je geen gevechtsopdrachten moet uitvoeren (denk ik). Ik zou daar niet goed in zijn.
Offline xenafan - 31/01/2010 16:49
Avatar van xenafan Nieuw lid Wel, mijn zoon studeert af aan de middelbare school dit jaar. Een echte keuze van wat hij wil gaan doen heeft hij nog niet. Eén ding is zeker hij weet dat hij meot verder studeren om een deftig diploma te hebben. Maar info gaan halen bij mogelijke hoge scholen zit er niet in.

Hij heeft wel een info sessie gehad over het leger onlangs waarbij er toch iets onlogisch is gezegd.

Men zou de keuze hebben om al dan niet uitgezonden te worden? Zelfs als je als vrijwilliger inschrijft!
Ik denk dat dit foute info is.

Weet iemand hier meer van?

vrgr
XF
Offline Abbas - 31/01/2010 22:10
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Ik hoop dat je beseft dat dit een webcommunity is voor developers/designers?  Dit topic is een ontspanning louter ter ontspanning om de meningen over defensie wat te weten te komen. Ik denk niet dat je hier echt een antwoord op gaat vinden! 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.179s