login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

info over vb / c# (Opgelost)

Offline lolll - 21/11/2010 12:20 (laatste wijziging 24/11/2010 19:16)
Avatar van lolllLid Beste SiMa's,
(ik zou graag een nieuwe programmeertaal leren, en mijn voorkeur is uitgegaan naar visual basic. Alleen weet ik niet welke versie ik het beste kan leren. Daarom wil ik aan jullie wat informatie vragen over vb. Ik zou graag met de nieuwste versie aan de slag gaan, welke is dat ? Is het .NET framework handig om bij te leren ? En wat is dat .NET framework eigenlijk ? En, wat heb ik nodig om vb te kunnen programmeren ?
Op deze vragen zou ik graag wat antwoorden krijgen, want ik had op het internet volgend boek al gevonden, waarin versie 2010 wordt besproken en waar een paragraaf over het .NET framework in staat.
Link naar boek: http://www.comp...dr_obelink

Mvg,Lolll)

EDIT: zie onderste topic.

17 antwoorden

Gesponsorde links
Offline cloudstrife - 21/11/2010 19:33 (laatste wijziging 21/11/2010 19:46)
Avatar van cloudstrife PHP beginner Om VB.NET te programmeren heb je visual studio nodig. Dit moet je aankopen, je hebt wel de express edition die is gratis maar zal waarschijnlijk niet zo uitgebreid zijn (ik heb altijd al met de team system versie gewerkt).

Versies in de programmeertaal heb je niet echt. VB.NET blijft VB.NET wat syntax betreft en dergelijke, je hebt wel versies in bv het .net framework bv 1.0, 2.0, 3.5 en in visual studio bv 2005, 2008, 2010 maar het basisprincipe blijft altijd wel hetzelfde. Dus met een boek van 2010 zit je wel goed maar als dat nu een boek voor 2008 zou zijn is dit ook niet echt een ramp als je dan met visual studio 2010 werkt, hier en daar zal zullen er wel verschillen zijn maar de basis blijft meestal wel gelijk.

Het .net framework bijleren? Dat kan niet echt als je een .net taal leert gebruik je automatisch het .net framework dus hier moet je je geen zorgen over maken.

Belangrijk is dat je goed weet wat je juist wil gaan leren, met VB.NET kan je windows applicaties maken maar ook ASP.NET websites of bv WCF services, etc... Waarschijnlijk wil je wel met gewone windows applicaties beginnen.

Bekijk deze site eens om wat meer info http://www.vbvoorbeelden.be/
Bedankt door: lolll
Offline Mario - 21/11/2010 19:54
Avatar van Mario Crew algemeen Best kun je met de laatste versie (2010) beginnen. Lijkt me niet echt logisch om een oudere versie aan te leren.. Het framework (4.0) is daar standaard in geïntegreerd.

Handig om leren ? Hangt van je voorkennis, beschikbare tijd en enthousiasme af. Ik raad je wel aan een korte cursus avondonderwijs te volgen of wel een degelijk basisboek te kopen.

Weet ook dat er andere talen in VS beschikbaar zijn, waaronder C# (moest je keuze nog niet 100% vast staan)

GReetzzz
RedThread
Offline Joel - 22/11/2010 15:02
Avatar van Joel Eigenaar Ik vind persoonlijk C# een iets leesbaardere syntax hebben. Zeker als je al ervaring hebt in PHP of JAVA kun je best C#.NET leren ipv VB.NET. Deze syntax is vrij gelijkaardig.
Bedankt door: lolll
Offline lolll - 22/11/2010 19:17
Avatar van lolll Lid allemaal heel erg bedankt voor de reacties, ik weet nu al veel meer. Ik kan tamelijk goed overweg met php dus zal ik mss inderdaad eens kijken naar c#, maar wat ik vooral wil is inderdaag windows applicaties maken. Ik zal zelf wel even opzoeken of dat met c# kan, en als het me aanstaat zal ik voor c# kiezen. Wel zou ik dan willen weten met wat je c# kan programmeren, met vb weet ik nu dat het visual studio is, maar is er ook zoiets voor c# ?

Grt,Lolll
Offline cloudstrife - 22/11/2010 19:58
Avatar van cloudstrife PHP beginner C#.NET programmeer je inderdaad ook in visual studio. Wat je met VB.NET kan, kan je ook met C#.NET want het gebruikt ook gewoon het .net framework.

Omdat je blijkbaar niet goed weet wat, hoe en waar is het misschien ook niet fout om Java eens te bekijken. Een mooie taal die goed in elkaar zit en waarvoor je heel goede ontwikkelomgevingen hebt die gewoon gratis zijn.
Bedankt door: lolll
Offline Abbas - 23/11/2010 13:49
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Citaat:
C#.NET programmeer je inderdaad ook in visual studio. Wat je met VB.NET kan, kan je ook met C#.NET want het gebruikt ook gewoon het .net framework.
Al zitten er wel een aantal duidelijke verschillen tussen de twee.
Citaat:
Omdat je blijkbaar niet goed weet wat, hoe en waar is het misschien ook niet fout om Java eens te bekijken. Een mooie taal die goed in elkaar zit en waarvoor je heel goede ontwikkelomgevingen hebt die gewoon gratis zijn.
Voor .NET heb je ook gratis IDE's. En JAVA heeft niet dezelfde capaciteiten als .NET! 
Bedankt door: lolll
Offline lolll - 23/11/2010 16:37
Avatar van lolll Lid java wil ik toch liever niet programmeren, maar ik ben nog aan het twijfelen tussen vb en c#.
Ik heb al wat sites gevonden met de verschillen, en ik zal daaruit wel een conclussie trekken. Toch mogen jullie nog altijd wel wat info geven over het verschil of zeggen wat jullie zouden doen als je een nieuwe programmeertaal wilt leren, als je van php komt, al is dat laatste niet echt belangrijk.

Lolll
Offline Abbas - 23/11/2010 21:37
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Ik zou sowieso voor C# gaan, het is de hoofdtaal van het .NET Framework en het zit in mijn ogen veel logischer in elkaar.
Bedankt door: lolll
Offline Ontani - 24/11/2010 22:16
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Als ervaren professionele vb.net programmeur moet ik zeggen dat je beter af bent met C# te beginnen. De overstap naar vb is niet zo groot en de support is veel beter rond C#.
Bedankt door: lolll
Offline Mario - 25/11/2010 10:12 (laatste wijziging 25/11/2010 10:15)
Avatar van Mario Crew algemeen Hier vind je een vergelijk tussen VB.net en C# LINK zodat je zelf een mening kunt vormen.

Mijn mening is niet dat C# de "hoofdtaal" is, C# is een vrij "nieuwe" taal geïntroduceerd destijds met het framework en krijgt (vooral voor beginnende programmeurs) de voorkeur aangezien er meer vraag is op de arbeidsmarkt naar C# dan voor vb.net.

Vooral in het begin (2002) had C# meer en nieuwere features dan VB, maar mijn indruk op de laatste techdays meetings van Microsoft is dat men deze verschillen stilaan aan het wegwerken is. Ik vind dat je gerust mag stellen dat beide talen momenteel evenwaardig zijn.

Of de support beter is voor C# ? Geen idee Ontani aangezien ik vooral vb.net georiënteerd ben maar mijn inziens is die even groot als voor C#. Ik weet niet waar je je mening op staaft maar mijn persoonlijke indruk is van niet.

Download gewoon de laatste 2010 express edities van beide talen en programmeer er wat op los. Zo krijg je een gevoel wat je het beste ligt en kun je je keuze maken.
Je blijft zowieso binnen het framework programmeren zodat een eventuele switch later van taal op zich geen probleem mag zijn.

Greetzzz
RedThread
Bedankt door: lolll
Offline Ontani - 25/11/2010 10:30
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
@Support ik ga vooral uit over internet resources, fora en irc channels voor snelle support in onderwerpen waar ikzelf niets vanaf weet of de collega's niet mee kunnen helpen. En daar merk ik dat er veel meer personen werken met C# en ook daarin sneller hun antwoorden kunnen geven dan in VB.
Offline lolll - 25/11/2010 21:07
Avatar van lolll Lid Ik ben gegaan voor c# ik heb een goed boek gevonden, maar het gaat over 2008, is dat recent genoeg, of zou ik daar belangrijke dingen mee missen ? Het gaat ook over visual c# is daar ook een verschil in ?
Link naar boek:http://www.vand...al_C#_2008

Alvast bedankt voor alle info die jullie mij al gegeven hebben.
Lolll
Offline Ontani - 25/11/2010 21:47
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Is recent genoeg
Bedankt door: lolll
Offline lolll - 26/11/2010 18:23
Avatar van lolll Lid ok, thx.
En ook bedankt trouwens aan iedereen die mij hier in dit topic geholpen heeft, ik weet al heel veel meer dan toen ik met dit topic begon.
Dan rest mij nog een laatste vraag: Wat doet die visual in 'visual c#' ?

Lolll
Offline Maarten - 13/01/2011 17:24 (laatste wijziging 13/01/2011 17:24)
Avatar van Maarten Erelid
lolll schreef:
Dan rest mij nog een laatste vraag: Wat doet die visual in 'visual c#' ?

Ik denk dat dat gewoon de naam van de productlijn is...
Microsoft Visual Studio...
Microsoft Visual SourceSafe...
Microsoft Visual C++...

Geen mens die het weet Maar bijvoorbeeld Visual C++ is een IDE voor C++, dus je zou kunnen zeggen dat het de naam is van de "tool", maar SourceSafe bijvoorbeeld hoeft niet persé samen met Visual Studio te functioneren, dus dat heeft er dan weer niks mee te maken... niet druk in maken 

edit: woops sorry, had niet gezien dat dit topic al een halve eeuw oud was. I will now slap myself.
Offline Abbas - 13/01/2011 20:18
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Citaat:
edit: woops sorry, had niet gezien dat dit topic al een halve eeuw oud was. I will now slap myself.
Anders doe ik da wel zenne! 
Offline lolll - 13/01/2011 20:56
Avatar van lolll Lid geeft niets, ik was vergeten dit topic te sluiten, ik heb ondertussen het boek gekocht. En ik zet mijn basisstappen in C#. Bedankt aan iedereen die mij in dit topic geholpen heeft.

Lolll
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.172s