login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Vertraging webiste

Offline tcbhome - 12/01/2010 20:56
Avatar van tcbhomeNieuw lid Hallo,

af en toe hebben we last van vertragingen van de website kan dit soms liggen aan de MYSQL tabel ? het gaat vooral als er veel gebruikers online zijn ;)

Of ligt het aan de server ?

Mvg

13 antwoorden

Gesponsorde links
Offline dbe123 - 12/01/2010 20:58
Avatar van dbe123 Lid Hoi,

Dit kan inderdaad liggen aan het aantal Queries dat wordt gedraaid op de server, op het moment dat er véél gebruikers online zijn.

Zijn het zware Queries?
Kun je geen log-files van je MySQL bekijken?
Offline tcbhome - 12/01/2010 21:00
Avatar van tcbhome Nieuw lid
IK dacht ook wel dat het aan de queries lag maar hoe kan ik dat dan best oplossen ?

Mvg
Offline lemoinet - 12/01/2010 21:01
Avatar van lemoinet PHP gevorderde herschrijven van je queries

bvb.
- * vervangen door de nodige kolommen
- minder queries uitvoeren
- leggen van indexen op je tabellen
Offline tcbhome - 12/01/2010 21:07
Avatar van tcbhome Nieuw lid Zoveel kan je toch niet herschrijven aan je queries ?

Of ben ik mis 
Offline lemoinet - 12/01/2010 21:15
Avatar van lemoinet PHP gevorderde vele kleine aanpassingen kunnen een groot verschil maken  
Offline Martijn - 12/01/2010 23:58 (laatste wijziging 13/01/2010 00:07)
Avatar van Martijn Crew PHP allereerst moet je even je afbeeldingen nalopen. Heb je die onder maximum kwaliteit opgeslagen? zo ja, dan kun je die beter een tandje lager zetten. Vaak zie je dat amper, maar scheelt dat aan bandbreedte. Als je dat aardig omlaag heb gewerkt, en je merkt verschil, dan is het dus iets met de snelheid van je server. Indien dat het geval is, zul je ook je script moeten nalopen om te kijken of je die efficienter kan maken.
Onthoud: Je kan een kleine dingetje verbeteren, maar als bv 100 users dat beetje sneller gaan scheelt het al een stuk meer.

Stap twee is AL je queries nalopen. Niet alleen op query syntax, maar ook of je misschien onnodige queries maakt, of dingen dubbel aan het doen ben (zoals lager op een pagina dezelfde query net ff anders overnieuw)
Zoals hierboven al gezegd,
  1. SELECT * FROM tabelnaam

is slecht, tenzij je alles nodig hebt. Gebruik je maar bv 2 kolommen is dit sneller:
  1. SELECT kolom1,kolom2 FROM tabelnaam

Verder, LIMIT kan je vriend zijn. Select je iets waar maar 1 regel van is, of 2, of een ander vast aantal, dan is LIMIT fijn:
  1. SELECT id FROM tabelnaam WHERE naam='uniekeNaam' LIMIT 1

Hetzelfde als ik tegen jou zeg "" zoek in het telefoonboek naar 'uniekeNaam'. Bedenk het verschil even tussen of ik wel of niet zeg "er is maar 1 uniekeNaam in de lijst, anders de eerste die je vind" (want dat doet LIMIT 1)

Daar moet je even verder mee kunnen


edit: Er is hier op SiMa ergens een tutorial waarin staat hoe je je website sneller kan maken, oa met een htaccess truucje, kan m nergens vinden. Mocht iemand weten waar ie is, post maar 
Offline tcbhome - 13/01/2010 11:42
Avatar van tcbhome Nieuw lid Verder zijn er nog oplossingen ?

Alsins al bedankt voor de reactie tot nu toe en de tutorials waar je het over hebt zou idd wel handig kunnen zijn ;)

Mvg
Offline Joost - 13/01/2010 13:06
Avatar van Joost PHP expert Het is moeilijk om aan te geven waar het probleem ligt, er kunnen zoveel dingen fout gaan. Kan bij MySQL, PHP, Javascript liggen maar de server waar je op zit kan ook niet goed genoeg zijn, of er gaat iets fout in de soft/hardware van de server. Je zult zelf wat moeten onderzoeken.
Offline marten - 13/01/2010 13:28
Avatar van marten Beheerder Ik kan je aanraden om Firebug te installeren en dan eens te gaan kijken naar het NET tabje.

Dan zie je sowieso waar de traagheid zich in bevindt. Je gaat vervolgens in deze bestanden kijken wat er sneller kan.
Offline lemoinet - 13/01/2010 15:24
Avatar van lemoinet PHP gevorderde je kan misschien de link van de website in kwestie ook eens meedelen
Offline Pieter - 14/01/2010 11:07
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Via Yslow, een extensie van Firebug kan je kijken waar je grootste problemen zitten in het laden van alle statische data.
Offline cloudstrife - 14/01/2010 12:17
Avatar van cloudstrife PHP beginner Gebruik je veel 'OR' in je where clause van je queries? Dat kan ook voor redelijk wat vertraging zorgen.
Offline Ontani - 14/01/2010 13:05
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
cloudstrife schreef:
Gebruik je veel 'OR' in je where clause van je queries? Dat kan ook voor redelijk wat vertraging zorgen.

   
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.262s