login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Softwarepatenten ...

Offline DRUNK - 11/06/2005 01:27
Avatar van DRUNKPHP gevorderde Al een ruime tijd volg ik de discussies over Europese softwarepatenten, hierover heb ik mijn mening al geruime tijd klaarliggen maar daarover wil ik het hier nu niet hebben.

Wel lijkt he mij wel eens interessant om het hierover te hebben op dit forum waar het ook regelmatig over software ontwikkeling gaat, al is het hier op een lager niveau dan waar de gehele discussie over gaat.

Zelf ben ik erg bang dat we hier in Europa een soort van mislukte kopie van een voor een groot deel al verziekte maatschappij (U - S - A) gaan worden, op dit continent worden al softwarepatenten erkend en kun je dus je eigen brouwsel laten vastleggen bij een 'octrooibureau', helaas zijn het niet de hobbyisten die dit gaan doen maar de grotere bedrijven (waarvan ik geen namen ga noemen maar toch al duidlijk is waarover ik het hier heb).

Het lijkt mij leuk(=nuttig) om het ook hier eens over te gaan hebben op dit forum, voor veel mensen zal namelijk bij het aannemen van deze wet het ontwikkelen/gebruik/versprijden van hun eigen/favoriete software onmogelijk gemakt worden, kijk naar de ontwikkelaars van Linux of andere opensource applicaties. Ik ben zelf een groot voorstander van deze software en hoop dus ook dat de mensen daar in Brussel dit voorstel direct (z.s.m.) heel ver weg stoppen zodat wij (-> vrije mensen van Europa ) vrolijk door kunnen ontwikkelen en delen.

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Stijn - 11/06/2005 01:46
Avatar van Stijn PHP expert Helemaal mee eens. Als wij een programma maken en iemand gaat ermee gaan lopen, kan je hem wel doodschieten maar als hij zo'n patent heeft kan je er niet veel aan doen.

Van die patenten wetgeving ken ik niet veel, maar ik wel dat er heel wat OpenSource gaat. Zoals je zei Linux. Natuurlijk moet er wel een soort controle bestaan voor je software verspreid, want er zijn altijd mensen die negatieve bedoelingen hebben . Ik vind dat de EU zich minder moet gaan richten aan de USA sh*t maar zich moet bezighouden met de wensen van de Europeanen. Als Bush hier komt om 'relaties' te leggen met de EU, vindt ik dit echter een slecht idee. Zoals nu, ik moet binnenkort achter een nieuw identiteitskaart gaan van Microsoft. De E-id of hoe het ook heet. Als we gaan verAmerikaniseren, ben ik tegen de EU Wetten en ga ik liever ergens anders wonen waar mensen met een gedachte wel nog respect heeft.

Het is te hopen dat ze in Brussel 'Nee' voted tegen die wet zou reuze goed zijn voor de toekomstige software ontwikkelaars.

groeten stijn 
Offline nemesiskoen - 11/06/2005 09:52
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
@stin1989: ik ben wel voorstander van diee elektronische identiteitskaart. Zelf heb ik hem al. Het gaat heel veel voordelen met zich meebrengen.

Voor de rest, wat die software-patenten betreft.
Groot bedrijf ==> veel softwarepatenten ==> veel software
//tijdje wachten
Nog groter bedrijf ==> alle softwarepatenten ==> Monopolie

Monopolie = slecht!
Offline Legolas - 11/06/2005 10:05
Avatar van Legolas Onbekend Ik ben er puur tegen... Ga maar na:

1.Je bent jong en wil later een programmeur worden, en wil eens kijken hoe anderen dat doen.......
2.Je vind wel wat, met Php e.d., maar wil toch echt eens kijken hoe bijv. Office in elkaar steekt...
3.Je vraagt bijv. aan Microsoft of je mss een stukje van de source van MS Office mag zien... Microsoft zegt nee...
4.Microsoft heeft weer een (toekomstige) programmeur minder... (waarschijnlijk, het demotiveert in ieder geval!)

----> ik ben er tegen, alles moet opensource zijn
hierbij m'n mening:p
Offline nemesiskoen - 11/06/2005 10:32
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
of ALLES nu echt openSource moet zijn vind ik een beetje overdreven.
Je moet nog altijd geld kunnen verdienen aan je werk.
Niet dat dit niet zo het geval is met openSource (zie maar naar JAVA, ik wed dat SUN bakken geld heeft:)), maar in ieder geval veel minder.
Ook, mensen die die meewerken aan een OS (ff afkorten: openSource) Porject doen dit meestal op vrijwillige basis, en beoefenen een ander beroep dan programmeur.
Bij MySQL was dit mss niet het geval (werd op professionele basis gemaakt, onder het OS principe).

En als je bv. programma's als Photoshop ed OS gaat maken, dan gaat dit vele rip-offs vertonen ==> mensen nemen de rip-offs ==> Adobe gaat faiet ==> de rippers kunnen niet meer rippen ==> telkens een kopie van vorige versie ==> Photoshop word niet meer geupgrade ==> klant ontevreden!
Offline Legolas - 11/06/2005 10:41
Avatar van Legolas Onbekend Dat is dan weer de andere kant ja... maar ik vind wel dat er meer echt software OS moet worden gesteld....:)
Offline Fenrir - 11/06/2005 10:46
Avatar van Fenrir PHP expert @Legolas: Begin dan zelf. Maak een goed programma, opensource.

@all: Ik vind die softwarepatenten echt vreemd. Je kunt volgens mij zelfs patent aanvragen op een scrollbar. Dan zou alleen dat bedrijf een scrollbar mogen gebruiken. 
Offline Ontani - 11/06/2005 12:47
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
als die scrollbar door hen gemaakt is wel, iedereen die die scrollbar dan wil gebruiken in hun software moet dan jou betalen voor de rechten. Anders moet je je eigen scrollbar maar maken.

i.v.m opensource, ik zou er niet zo gelukkig mee zijn als alles opensource is. ik heb zelf een programma gemaakt wat een anticheat programma is voor een game. als deze opensource zou zijn is het nogal vrij gemakkelijk om daar iets voor te schrijven dat alles opheft dat deze anticheat doet!

opensource mag! maar het mag niet uit de hand lopen 
Offline Fenrir - 11/06/2005 12:53
Avatar van Fenrir PHP expert @ontani: Het is zo dat heel veel programma's een scrollbar gebruiken. Nu is het volgens mij mogelijk dat een bedrijf een patent aanvraagt op het principe scrollbar, omdat hier nog geen patent van is. Nu mag niemand meer een scrollbar gebruiken zonder toestemming van dat bedrijf?
Offline Gml - 11/06/2005 13:08 (laatste wijziging 11/06/2005 13:08)
Avatar van Gml HTML beginner Er pas een patent aangenomen voor het uploaden van bestanden (media, plaatjes etc.) naar een webpagina. Die kunnen nu dus gaan cashen omdat een boel website hier gebruik van maken.
Zoiets is toch te belachelijk voor woorden, ik ben ook tegen.
Offline Fenrir - 11/06/2005 13:22
Avatar van Fenrir PHP expert Misschien gaan software-developers staken? Als iedereen dat zou doen zou dat best grappig zijn. Geen nieuwe software voor het aansturen van robots in ziekenhuizen. Geen updates voor pinautomaten die hackbaar zijn .

Maarja, als het wordt aangenomen kun je er weinig tegen doen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.171s