login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

mac ervaring gezocht

Offline markla - 17/05/2011 19:49
Avatar van marklaPHP interesse na dos 3.3 t/m windows 7 ben ik nu helemaal klaar met bill gates rommelhok./

Wie heeft er ervaring met een MAC voor web ontwikkeling/ fotobewerking/ video editing ?

Heeft er iemand ervaring met MAMP

47 antwoorden

Gesponsorde links
Offline avdg - 17/05/2011 19:53
Avatar van avdg PHP gevorderde Hmm, heb je al eerdere ervaringen gehad met osx?
Offline Stijn - 17/05/2011 19:55 (laatste wijziging 17/05/2011 19:56)
Avatar van Stijn PHP expert http://www.holebi.be wordt jou nieuwe thuishaven. Ga gewoon naar Linux of whatever. Waarom zou je van architectuur veranderen? Toch niet omdat je eventjes Windows beu bent.
Offline avdg - 17/05/2011 19:59
Avatar van avdg PHP gevorderde @Stijn: laat hem eerst zijn verwachtingen vertellen en laten we pas dan kijken voor windows/linux/osx/whatever alternatieven
Offline NTS64 - 17/05/2011 20:00
Avatar van NTS64 PHP gevorderde Ik zou graag willen weten waarom je precies van Windows wil afstappen?
Offline Ibrahim - 17/05/2011 20:13
Avatar van Ibrahim PHP expert Waarschijnlijk leest hij overal hoe geweldig Mac OS X wel niet is. Het is puur smaak, ik heb zelf Mac OS X, maar ik heb ook Win7 dual boot erop staan. Beetje beste van de 2 werelden.
Offline markla - 17/05/2011 20:19 (laatste wijziging 17/05/2011 20:21)
Avatar van markla PHP interesse mijn voornaamste reden dat ik Windows beu ben is dat ik vandaag voor de 10.000ste keer opnieuw een avond kwijt ben om mijn PC op nieuw te installeren. Gisteren avond netjes afgesloten en ik zet hem vanavond en helemaal niks!! (n.b ik ben 10 systeembeheerder geweest dus ik weet wat ik moet doen. maar nu kon ik alleen maar windows opnieuw installeren)

ik gebruik hem voornamelijk voor webontwikkeling, foto/video bewerking.

veel van mijn relaties weken met een mac op i-book, maar dat zijn voornamelijk fotografen.
Ik doe zelf veel met easyphp en dan een goede PHP editor.

dus nu zoek ik mensen met ervaring op een MAC

Ik heb al een keer unbutu geprobeerd maar daar was ik niet happy mee

p.s.
ik wil dus gewoon mijn PC aan zetten draaien en niet hele avonden met hard ware zitten te stoeien
Offline Kevin - 17/05/2011 20:36
Avatar van Kevin Crew Ajax/REST Nja Mac OS for the win eh. =)
Offline Stijn - 17/05/2011 20:42
Avatar van Stijn PHP expert Als je systeem niet stabiel draait, dan zou je eens moeten kijken voor een nieuwe PC of componenten vernieuwen. Ik vind overschakelen naar een Mac al direct een grote verandering. Vergeet niet dat je aan je PC kan sleutelen als er iets fout is. Maar als er iets aan je Mac is... Het kost ook veel geld.
Offline avdg - 17/05/2011 20:45 (laatste wijziging 17/05/2011 20:54)
Avatar van avdg PHP gevorderde Hmm.. Wat zijn dan precies de slechte ervaringen met ubuntu dan? En met windows: welke versie is het dan?

En heb je er wel geld voor over voor OSX en adobe (pure gok) te betalen? Heb je mensen om je heen dat je weet dat ze met OSX werken (ervaringen delen)?

De enige manier om operating systems uit te testen is door ze te blijven uitproberen, ook al vind je ze op eerste zicht niet leuk/goed.

Over die vele editors: er zijn er tonnen, maar je bent vaak het best met een IDE (netbeans of eclipse, zijn wel zware editors) of een bekende teksteditor (osx heeft textmate, lichte maar handige teksteditor). De kans dat je ooit de goede vind is klein, tenzij misschien als je zoekt naar heel bekende of populaire editors (voor de fun: unix heeft ook krachtige commandline editors zoals vim en emacs, maar het aanleren ervan is relatief lastig).


Persoonlijke mening (niet serieus te nemen en discutabel):
Ik vind persoonlijk osx (is unix btw, linux is eerder unix-like maar daar merk je praktisch niets van) een goede os, maar niet perse beter dan andere operating systems en heb zelf het meeste ervaring in de commandline erin gedaan. Sindsdien ben ik steeds dieper gegaan in unix, waardoor ik steeds meer ondervindt dat windows mij tegenwerkt, maar dat is puur vanwege de andere commandline interface.

Windows vind ik persoonlijk goed voor games en het gebruik van allerlei commerciële software. Die vind je minder terug op osx en bijna niet op ubuntu en gerelateerde distro's.

OSX vind ik eerder een os dat je ligt of niet ligt, het heeft een simpele interface, maar tegelijkertijd zijn er heel wat verborgen kleine praktische probleempjes voor dingen die je op eerste zicht niet vaak gebruikt(zoals lastige print-screen sneltoets). De software die apple meelevert is ok en zeker beter dan de standaard tools die windows meelevert, maar in zekere zin ook beperkt in functionaliteit (keep it simple opnieuw) en os x levert (op chess na) geen spelletjes.
De filosofie achter OS X, door dingen simpel te houden en de out-of-the-box strategie zint me wel, maar kan ook soms frustrerend werken (de manier hoe laat ik je zelf uitzoeken).

Linux vindt ik meer iets voor als je meer ervaring hebt opgedaan met unix. Unixis naar mijn mening een verborgen wereldje, die je slechts traag onder de knie zal kunnen krijgen (je moet immer veel commando's uit het hoofd leren voordat je ze efficiënt kan gebruiken). Maar het is wel de moeite waard unix te leren kennen (met de filosofie "Do one thing and do it well" erachter), want er zit ergens wel iets simpels en krachtigs in, maar je moet het zoeken.

Tegelijkertijd is de ui iets dat je bijna zal moeten herleren. Dit neemt ook tijd in beslag, maar eenmaal je aan de slag geraakt kan het zijn dat je blijft "hangen".
Offline Pieter - 17/05/2011 21:24
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Stijn schreef:
Vergeet niet dat je aan je PC kan sleutelen als er iets fout is. Maar als er iets aan je Mac is... Het kost ook veel geld.

Ik sleutel ook aan mijn macje, het hoeft niet veel geld te kosten. Officiële onderdelen via de apple shop kosten idd veel geld. Toch is mijn RAM en HDD in mijn macbookpro niet origineel. Je kan altijd zelf aan je mac werken met een iFixit handleiding.
Bedankt door: Kevin
Offline NTS64 - 17/05/2011 22:34
Avatar van NTS64 PHP gevorderde
markla schreef:
mijn voornaamste reden dat ik Windows beu ben is dat ik vandaag voor de 10.000ste keer opnieuw een avond kwijt ben om mijn PC op nieuw te installeren. Gisteren avond netjes afgesloten en ik zet hem vanavond en helemaal niks!! (n.b ik ben 10 systeembeheerder geweest dus ik weet wat ik moet doen. maar nu kon ik alleen maar windows opnieuw installeren)

ik gebruik hem voornamelijk voor webontwikkeling, foto/video bewerking.

veel van mijn relaties weken met een mac op i-book, maar dat zijn voornamelijk fotografen.
Ik doe zelf veel met easyphp en dan een goede PHP editor.

dus nu zoek ik mensen met ervaring op een MAC

Ik heb al een keer unbutu geprobeerd maar daar was ik niet happy mee

p.s.
ik wil dus gewoon mijn PC aan zetten draaien en niet hele avonden met hard ware zitten te stoeien


Een reinstall is echt wel je last resort, wat scheelde er dan precies?
Offline markla - 17/05/2011 23:14
Avatar van markla PHP interesse ik heb nog nooit een stabiel draaiend Windows systeem gehad en zit al sinds dos 3.3 in de ICT,

over sleutelen aan mijn pc : dat is nou net waar ik stront ziek van wordt.
Offline Filip - 17/05/2011 23:24
Avatar van Filip IRC guru stop me if i'm wrong. Maar ik snap niet dat je als systeembeheerder geen windows goed kan laten draaien.. Zit je dan niet een beetje in de foute sector?

Verder kan ik nog toevoegen dat 10 jaar geleden dos 3.3 al uit de mode was, toen bestond er al lang dos 6.2..

Ik weet niet echt goed wat je probleem net is met windows, maar ik weet wel dat het niet normaal is dat je install op 1 avond naar de boem is, zonder da je zelf iets serieus mis doet..
Offline fluaju - 17/05/2011 23:24
Avatar van fluaju IRC nerd
markla schreef:
ik heb nog nooit een stabiel draaiend Windows systeem gehad en zit al sinds dos 3.3 in de ICT,

over sleutelen aan mijn pc : dat is nou net waar ik stront ziek van wordt.


Dus ben je maar systeembeheerder geworden?
Offline markla - 17/05/2011 23:54 (laatste wijziging 18/05/2011 00:01)
Avatar van markla PHP interesse Nee!  daarom ben ik overgestapt van systeembeheer naar (functioneel) applicatiebeheer.   En dat doe ik nu  al zo'n 20 jaar

@nts64

er is van alles constant mis, spontaan niet meer herkennen van de videokaart, scanner,USB sticks niet willen lezen die op ander pc's wel te lezen zijn, opeens niet meer DVD's willen branden,geluid dat na een update spontaan na 10 seconden weg valt en nu volledig weigeren door zijn POST heen te komen.

en, Ja ik heb een goede virusscanner.

En de systeembeheerder op mijn kantoor zegt dan "ja je pc is al 3 jaar oud!!,die moet je dan vervangen"
Offline NTS64 - 17/05/2011 23:59
Avatar van NTS64 PHP gevorderde
markla schreef:
Nee!  daarom ben ik overgestapt van systeembeheer naar (functioneel) applicatiebeheer.   En dat doe ik nu  al zo'n 20 jaar


Wil je me dan nu vertellen wat er specifiek misging met je windows PC? 
Offline markla - 18/05/2011 00:02
Avatar van markla PHP interesse zie mijn vorige (ge-edite) antwoord
Offline Filip - 18/05/2011 00:19
Avatar van Filip IRC guru lijkt mij toch eerder hardware probleem dan windows...
Offline avdg - 18/05/2011 00:21
Avatar van avdg PHP gevorderde Lijkt mij logisch dat een computer na 3 jaar niet meer doet, vooral als er brolhardware inzit. Heb zelf veel met die situatie gezeten dat de hardware kapot is vlak nadat de garantie is verlopen. Niets aan te doen...
Offline NTS64 - 18/05/2011 00:45
Avatar van NTS64 PHP gevorderde
markla schreef:
Nee!  daarom ben ik overgestapt van systeembeheer naar (functioneel) applicatiebeheer.   En dat doe ik nu  al zo'n 20 jaar

@nts64

er is van alles constant mis, spontaan niet meer herkennen van de videokaart, scanner,USB sticks niet willen lezen die op ander pc's wel te lezen zijn, opeens niet meer DVD's willen branden,geluid dat na een update spontaan na 10 seconden weg valt en nu volledig weigeren door zijn POST heen te komen.

en, Ja ik heb een goede virusscanner.

En de systeembeheerder op mijn kantoor zegt dan "ja je pc is al 3 jaar oud!!,die moet je dan vervangen"


Die POST die blijft hangen heeft niets met windows te maken(http://en.wikipedia.org/wiki/Power-on_self-test) maar is een hardware probleem zoals Filip al aangaf. Al die andere problemen vinden dan waarschijnlijk ook hun oorzaak bij de hardware en niet bij het OS. Zoek de POST error codes eens op. Moesten het niet allemaal hardware problemen zijn, kunnen ze ook veroorzaakt zijn door outdated drivers, kijk daar ook eens naar.

Tenslotte, wat versta je onder een goede virusscanner? Is hij up-to-date?
Als bovenstaande mogelijke oplossingen niet alle problemen verhelpen voer je best ook nog eens de "Microsoft Safety Scanner" Tool uit. Deze tool voert een malware signature based scan uit en bevat de laatste nieuwe bekende malware signatures. Eigenlijk voer je die tool best om de 10 dagen nog eens uit naast je virusscan om de beveiliging van je pc te garanderen. (Om de 10 dagen brengt Microsoft een nieuwe versie uit die nieuwe malware signatures bevat).
Offline markla - 18/05/2011 07:57
Avatar van markla PHP interesse Onder goede virus scanner versta AVG die die dagelijks update
En oke het zal ongetwijfeld ook met de hardware te maken hebben.

Maar als Windows opeens spontaan meld dat de 2e harddisk niet meer gevonden kan worden als ik 8GB van mij geheugenkaart naar mijn HD aan het pompen ben of dat mijn TV kaart opeens spontaan niet gevonden kan worden of mijn USB niet leesbaar is .... meer van dat soort OS gerelateerde dingen.

Tja ik ben een beetje gewoon een beetje windows moe. vandaar mijn overweging om naar een MAC over te gaan. Mede gezien het feit dat ik professionals in de grafisch en muziek wereld en zorg ook op MAC zie werken

Offline Ontani - 18/05/2011 08:33
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
markla schreef:
...Mede gezien het feit dat ik professionals in de grafisch en muziek wereld en zorg ook op MAC zie werken


Dus als iedereen in een ferrari koopt terwijl je met een bmw ook alles kunt ga jij ook een ferrari kopen?

Als je 3000 euro te veel hebt koop je jezelf maar een MAC.

Ik vind het maar iets voor snobs.
Offline markla - 18/05/2011 09:06
Avatar van markla PHP interesse ik zie het verschil tussen windows en mac meer iets als ferrari en Massarati

windows v.s. unbutu is meer een ferrari v.s. skoda


En een imac koop ik al voor 1100 euro met 21"scherm dus hoezo 3000 euro?
Offline Ontani - 18/05/2011 09:10
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Met welke specs? Wil je iets degelijks ben je 3000 euro kwijt anders sta je over 1,5 jaar exact even ver.
Offline markla - 18/05/2011 09:18
Avatar van markla PHP interesse Daarom was ook mijn basis vraag wie heeft er ervaring met MAC.

Ik doe veel aan fotografie, PHP ontwikkelen een een beetje aan video editing.

verder de bekende zaken als browse en office gebruiken.

dus ik wil met: photoshop en een PHP editor kunnen werken daarnaast wil ik iets als easyphp kunnen draaien. En als het mogelijk is een scalebale tv zodat ik op de "achtergrond" tv kan kijken.

Offline ArieMedia - 18/05/2011 09:27
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
markla schreef:
Daarom was ook mijn basis vraag wie heeft er ervaring met MAC.

Ik doe veel aan fotografie, PHP ontwikkelen een een beetje aan video editing.

verder de bekende zaken als browse en office gebruiken.

dus ik wil met: photoshop en een PHP editor kunnen werken daarnaast wil ik iets als easyphp kunnen draaien. En als het mogelijk is een scalebale tv zodat ik op de "achtergrond" tv kan kijken.
Met een iets duurdere oplossing (mac) ben je beter af, anders kan je net zo goed een nieuwe PC kopen 
Offline markla - 18/05/2011 10:03
Avatar van markla PHP interesse Ik hoor heel veel goeds over de snelheid van MAC met foto bewerking ...klopt dat of is dat een gevoelskwestie
Offline ArieMedia - 18/05/2011 10:26 (laatste wijziging 18/05/2011 10:26)
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
markla schreef:
Ik hoor heel veel goeds over de snelheid van MAC met foto bewerking ...klopt dat of is dat een gevoelskwestie
Het is sneller, maar je moet ook kijken wat van hardware apple erin stopt.

Mijn ervaring met Apple is: duur, maar je krijgt wel een kwalitatief goed product.

Als je een goede windows/ubuntu whatever machine neerzet met goede hardware dan zal het ook snel zijn. Apple is vooral sneller op gebied van Java & PDF, aangezien dit in de "core" zit en niet zoals bij windows er bovenop is gebouwd. Apple werkt ook gewoon, het heeft (in mijn opzicht) een grote plug & play gehalte (veel installaties is bijv het slepen van een programma naar de software map), een nadeel is echter de vele kabeltjes die je weer nodig hebt (een 2e beeldscherm aansluiten op een macbook bijv).

Dus, zoals ik al eerder zei: Apple is duurder, maar kwalitatief beter
Offline Ontani - 18/05/2011 11:49
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
ArieMedia schreef:
...Apple is duurder, maar kwalitatief beter


Stel voor 3000 euro maar eens een PC samen, eens zien of het dan kwalitatief beter is...
Bedankt door: WimJ
Offline Wim - 18/05/2011 12:28 (laatste wijziging 18/05/2011 12:34)
Avatar van Wim Crew algemeen
ArieMedia schreef:
Apple werkt ook gewoon

Juist.... Hier op kantoor ook al mee gelachen. Het enigste wat apple doet is geen foutmelding geven als een programma crasht waardoor het voor de user LIJKT alsof het gewoon werkt. Hier hebben apple productjes op de testbank gelegen en ze werden beschouwd als "weggegooit geld".

ArieMedia schreef:
het heeft (in mijn opzicht) een grote plug & play gehalte (veel installaties is bijv het slepen van een programma naar de software map), een nadeel is echter de vele kabeltjes die je weer nodig hebt (een 2e beeldscherm aansluiten op een

Voor apple producten: ja
Voor andere zaken: scheer je hoofd maar kaal, anders trek je je haar er nog uit

ArieMedia schreef:
Dus, zoals ik al eerder zei: Apple is duurder

Correct

--

@OP: welke windows versie gebruik je?

--

//edit
Citaat:
Maar als Windows opeens spontaan meld dat de 2e harddisk niet meer gevonden kan worden als ik 8GB van mij geheugenkaart naar mijn HD aan het pompen ben of dat mijn TV kaart opeens spontaan niet gevonden kan worden of mijn USB niet leesbaar is .... meer van dat soort OS gerelateerde dingen.


Al je problemen die je opnoemt kunnen perfect met een niet (goed) functionerend moederbord te maken hebben... Ik zou eerder daar eens naar kijken
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.194s