login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Herinstallatie besturingssysteem slecht voor computer?

Offline svm - 01/08/2010 20:34
Avatar van svmPHP ver gevorderde Iemand zei me laatst dat als je een aantal keer een ander besturingssysteem installeert of een OS herinstalleert dat de computer hieronder lijdt en snel achteruit gaat.
Klopt dit of is dit onzin? Het is immers toch gewoon software op de harddisk of bewerkt het iets in het flash geheugen o.i.d. wat beperkt mogelijk is?

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Martijn - 01/08/2010 21:16
Avatar van Martijn Crew PHP naar mijn weten juist een verbetering, schoon overnieuw beginne. Alleen zou ik dan alles wat je wilt bwaren backuppen, en dan alles formateren. Dan is t sowieso niet slecht. En je pc wordt er sneller van
Offline valles10 - 01/08/2010 22:10
Avatar van valles10 HTML interesse ja idd, vroeger zei me dat ook iemand van 'te veel formatteren is niet zo goed' maar het kan eigenlijk totaal geen kwaad.
Offline Filip - 01/08/2010 22:40
Avatar van Filip IRC guru Het klopt deels. Het hangt er namelijk vanaf hoe je formateert. Als je een quickformat neemt, dan gaat er maar een zeer klein deel van de schijf herschreven worden, namelijk enkel de filetables.

Als je een full format neemt of nog erger een nullify (overal een 0 schijven) dan gaat je schijf daar idd onder leiden als je dat veel doet. Niet zozeer door de reinstall, maar wel omdat je een hoop schrijfbewerkingen doet bij de format.

Bij flash geheugen is dat probleem het grootst omdat die een bepaald aantal cycles hebben. Maar bij de standaard harddisken valt dat best wel mee. Uiteraard, hoe meer bewerkingen je schijf moet doen, hoe sneller ze aan de 'end of life' termijn is.
Offline valles10 - 01/08/2010 22:48
Avatar van valles10 HTML interesse
nephilim schreef:
Het klopt deels. Het hangt er namelijk vanaf hoe je formateert. Als je een quickformat neemt, dan gaat er maar een zeer klein deel van de schijf herschreven worden, namelijk enkel de filetables.

Als je een full format neemt of nog erger een nullify (overal een 0 schijven) dan gaat je schijf daar idd onder leiden als je dat veel doet. Niet zozeer door de reinstall, maar wel omdat je een hoop schrijfbewerkingen doet bij de format.

Bij flash geheugen is dat probleem het grootst omdat die een bepaald aantal cycles hebben. Maar bij de standaard harddisken valt dat best wel mee. Uiteraard, hoe meer bewerkingen je schijf moet doen, hoe sneller ze aan de 'end of life' termijn is.

Een kennis 
zelf geschreven of van ander forum? :D

Maar ja nu je dat zegt, 'te veel' is nooit goed alles met 'te' voor is niet goed
Offline Ontani - 01/08/2010 23:01
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Nu is het aantal schrijfbewerkingen waarvoor een schijf gemaakt is niet zo klein dat je na 10 full formats ineens een nieuwe schijf gaat moeten kopen.

Eerder iets om je druk te maken als die computer al 7-8 jaar meegaat en je al 200x een fresh install met full format hebt gedaan.
Offline kiwi - 02/08/2010 01:01
Avatar van kiwi Nieuw lid
Ontani schreef:
Nu is het aantal schrijfbewerkingen waarvoor een schijf gemaakt is niet zo klein dat je na 10 full formats ineens een nieuwe schijf gaat moeten kopen.

Eerder iets om je druk te maken als die computer al 7-8 jaar meegaat en je al 200x een fresh install met full format hebt gedaan.


Als je al 200x een fresh install met full format hebt moeten doen, zou ik toch die persoon even aanraden om een cursus "Computer gebruik voor dummies" te gaan volgen 
Offline valles10 - 02/08/2010 01:55
Avatar van valles10 HTML interesse tegen dat je ooit 200x full formats hebt moeten doen koop je toch ook wel eens nieuwe pc zeker ?
Offline svm - 02/08/2010 18:07
Avatar van svm PHP ver gevorderde Bedankt voor de reacties.
Het is namelijk zo dat mijn laptop gecrasht is en aangezien het OS een paar keer is geherinstalleerd (XP -> XP -> Vista -> Vista [3 keer of zo] -> + Ubuntu -> +Ubuntu (bootte niet meer) -> XP.
Met ubuntu is dus niet een schone installatie; de andere wel.
Maar dit zou de schijf dus nog gemakkelijk aan moeten kunnen?
Het is nl dat de PC gewoon opstart, maar hij reageert niet meer op de overige hardware zoals de muis en het toetsenbord (intern) en USB werkt ook niet meer (geen spanning) dus ik kan de PC niks meer ingeven.
Waarschijnlijk dus een fout in het moederbord, maar wel ... heel niet prettig .
Offline cx1213 - 02/08/2010 20:45
Avatar van cx1213 Lid alleen bij ssd is het niet goed.
Offline Filip - 03/08/2010 22:40
Avatar van Filip IRC guru
valles10 schreef:
[..quote..]
Een kennis 
zelf geschreven of van ander forum? :D

Maar ja nu je dat zegt, 'te veel' is nooit goed alles met 'te' voor is niet goed


@valles10: Sommige mensen weten nu eenmaal meer dan jij, dus schrijven ze zo'n dingen zelf..
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.175s