login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

server maken

Offline Raze - 31/03/2010 22:57
Avatar van RazePHP beginner Hallo,

ik heb een oude pc thuis en zou deze graag willen ombouwen tot server. Ik gebruik op dit moment XAMPP op mijn andere pc om mijn websites lokaal te testen, en heb op dit moment een hostingpakket bij servage.

Nu zou ik echter zelf een kleine server thuis willen maken van een oude pc. Ik dacht eraan om nieuwe (grotere) harde schijf in te steken etc, en nu zou ik graag van jullie weten hoe ik dit het beste aanpak. Ik zou dus ook de server willen openstellen enzo. Ik ben van plan de pc alleen te gebruiken als server.

Ik dacht aan het volgende: Linux installeren, en daarop apache, php en mysql (maar mijn voorkeur gaat uit naar postgresql) op installeren, poort forwarden via de router.
Maar nu vroeg ik mij af: want zijn de upload/download limieten enzo? is dit haalbaar? ik heb thuis internet van telenet (expressnet XL).

Hoe zouden jullie zoiets aanpakken, en weten jullie ergens online goede documentatie/tutorials hierover?

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Ontani - 31/03/2010 23:02
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Allemaal goed en wel voor test doeleinde, voor productie doeleinde zijn uw datasnelheden veelste traag.
Offline Raze - 31/03/2010 23:05
Avatar van Raze PHP beginner is ook vooral de bedoeling voor test doeleinden, maar hij moet wel bereikbaar zijn voor buitenaf.
Offline vinTage - 31/03/2010 23:19
Avatar van vinTage Nieuw lid telenet blokkeert sowieso poort 80 en 8080, dus je zult altijd met een andere poort moeten werken.
Ik weet verder niet of dat te "omzeilen" is met die router meuk, want daar heb ik geen kaas van gegeten.
Offline Ontani - 01/04/2010 10:32
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Met een router die Portforwarding ondersteund valt dit op te lossen. Als het voor testdoeleinde is kan je dit perfect opzetten. Ik zou eventueel voor een ubuntu gaan, server of client edition moet je zelf wat zien. Ubuntu Server is zonder GUI. Maar je zal goed moeten opletten met firewall settings. Standaard staat alles op een ubuntu gewoon open. Maar een router zal hoogstwaarschijnlijk toch alles blokkeren (behalve ingestelde exceptions).
Offline Raze - 01/04/2010 21:03
Avatar van Raze PHP beginner ok, en zou ik ubuntu in een dualboot met xp zetten dan, of xp eraf gooien?
dan wil ik er apache, php en postgresql op installeren, of zouden jullie de voorkeur geven aan mysql?
Offline svm - 01/04/2010 22:33 (laatste wijziging 01/04/2010 22:34)
Avatar van svm PHP ver gevorderde Ik heb zelf ook een webserver gemaakt van 'n oude PC.
Staat alleen nooit aan omdat dat ding echt veel stroom vreet.
Maar goed. Al eerder een tut over willen schrijven, maar nooit van gekomen (althans, gedeeltelijk).

Ik draai Ubuntu op de server en dan de gewone, dus niet de server, versie met xFCE desktop environment (de pc is oud, dus een licht OS).
Vervolgens een account aangemaakt voor de gebruiker WEB.
Via tasksel LAMP geïnstalleerd (Linux Apache Mysql Php); je kunt er ook postgresql naast zetten natuurlijk.
Verder heb ik er proFTPd op draaien als FTP server en om de server grafisch van buitenaf te beheren Webmin.

De gebruiker WEB is de gebruiker waaronder een gebruiker van buitenaf op je server komt (dus in httpd.conf van Apache2 aan te passen).
De map waaronder je alle websites e.d. plaatst moet dus toegankelijk zijn voor gebruiker WEB (owner) en daarnaast is voor je eigen account (group) ook wel handig.
Maak dus ook de gebruikersgroep web aan waarvan je jezelf onderdeel maakt.
Dit alles is een beetje puzzelen; even als het configureren van proFTPd.

Verder de poort natuurlijk forwarden op je modem en/of router en in linux firewall (via webmin makkelijk aan te passen).
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.282s