login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

PC of Mac

Offline henver - 11/01/2009 18:01 (laatste wijziging 11/01/2009 18:02)
Avatar van henverHTML gevorderde Hallo SiteMasters,

Ik heb een vraagje: Ik ben van plan een nieuwe computer te kopen maar ben er nog niet uit wat ik ga doen: Kies ik opnieuw voor een PC, of koop ik een iMac?

Graag zou ik hebben dat, wanneer je je mening laat horen, je ook vertelt waarom je deze keuze maakt en waarom je niet voor het alternatief zou gaan.

Alvast bedankt!

Hendrik

PS: Zolang ik geen goede redenen te horen krijg waarom ik het niet zou doen, zou ik voorlopig kiezen voor de iMac.

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Sander1993 - 11/01/2009 18:03
Avatar van Sander1993 PHP interesse je kunt ook mac en windows op 1 pc doen
Offline Ontani - 11/01/2009 18:05
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
http://www.comp...of-een-mac/
Offline Threetimes - 11/01/2009 18:10
Avatar van Threetimes PHP beginner Ik zou een PC kiezen, want een PC met ongeveer dezelfde hardware als een Mac is meestal veel goedkoper (ik kijk nu alleen naar de hardware, als OS raad ik (Ubuntu) Linux aan, maar dat is persoonlijk). Er is ook meer keuze, als je een desktop-Mac wilt heb je de iMac, en verder ongeveer niks. Als je een PC kiest heb je meerdere merken, en per merk alleen al vaak meer keuze. Je kan een PC zelf bouwen, met een Mac kan dat officieel niet.
Offline henver - 11/01/2009 18:17
Avatar van henver HTML gevorderde @Sander1993: Als je een Mac koopt, kan je idd windows ook draaien (d.m.v. Bootcamp), maar uiteindelijk is het dus toch een Mac.

@Ontani: Heb het even gelezen, evenals de informatie die op de website van Apple staat (uiteraard niet altijd even objectief, maar toch).
Zoals vermeld op de door jou genoemde site, is het de prijs van een Mac die vooral afschrikt, maar wanneer je een Mac koopt, heb je meteen een scherm, een toetsenbord, een muis, luidsprekers, camera, microfoon, ... Wanneer je een PC koopt, moet je dit (meestal) nog bijkopen en kom je ook al gauw aan de prijs van een Apple computer.
Verder stel ik me vragen bij het aanbod aan toepassingen voor Mac: Is bijvoorbeeld Adobe CS4 beschikbaar voor Mac, kan ik programma's als Microsoft Visual C++ e.d. draaien, ... (uiteraard kan dit met Bootcamp, maar ik wil dit, zo min mogelijk gebruiken).
Verder vraag ik me af wat de netwerkmogelijkheden zijn: kan ik m'n printer en harde schijven met een andere Windows-pc's delen, is Mac gebruiksvriendelijk wat hosting betreft, enz.
Offline MothZone - 11/01/2009 18:27
Avatar van MothZone PHP ver gevorderde Ik werk sinds begin december op een macbook en ik ben er zeer tevreden van. Het is natuurlijk een aanpassing als je nog nooit met OS X hebt gewerkt, maar dat went verrassend snel vond ik. De link die Ontani gaf is zeker een aanrader om te lezen. Hierin staat ook dat OS X gebaseerd is op unix, wat je dus de mogelijkheid geeft om linux-commando's in je terminal uit te voeren (niet allemaal werken ze, het is en blijft iets anders dan linux).

Adobe CS4 op mac draait heerlijk vind ik, op mn Windows XP draait het stukken trager. MS Visual C++ is van MS, dus ik denk niet dat ze er een mac-variant op hebben, maar er zijn tal van alternatieven beschikbaar.

Qua netwerk kan je met gemak verbinding maken met een Windows-netwerk, een printer delen is ook geen enkel probleem.

Wat bij mac je meteen zal opvallen is dat als je iets wil configureren het meestal meteen werkt, terwijl dat op windows niet altijd het geval is.

Ik heb voor Mac gekozen nu, en ik ben er zeer tevreden van. Natuurlijk is niet elk programma beschikbaar op mac, maar meestal zijn er wel alternatieven beschikbaar, en desnoods is er nog bootcamp of vmware.
Offline vinTage - 11/01/2009 18:32
Avatar van vinTage Nieuw lid Een mac is mooi (smaak..?)
Okay, op een mac kan je ook mac os draaien, maar daarvoor ga ik geen extra X honderden euro's meer voor betalen.

Om dan terug te komen op hetgeen wat je tegen Ontani poste, mac is gewoon duurder, face it, en waarom zou je iets kopen wat duurder is, als je later allerlei goocheltrucs moet uithalen om het werkende te krijgen met hetgeen je al hebt (netwerken/harddisks/etc..)

Zelf heb ik lang geleden zelf ook een dure! mac gehad en was daar zéér over te spreken, toen ik eea wilde uitbreiden koste me dat elke keer een godsvermogen, maar ik ben wel altijd heel erg happy geweest met dat ding....nu draai ik alweer een jaartje of 7 a 8 windows en ben even happy, vooral met xp (vista heb ik nog maar een maandje..)

mijn mening int kort => pc kopen..
Offline nemesiskoen - 11/01/2009 20:01 (laatste wijziging 11/01/2009 20:01)
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Citaat:
Zoals vermeld op de door jou genoemde site, is het de prijs van een Mac die vooral afschrikt, maar wanneer je een Mac koopt, heb je meteen een scherm, een toetsenbord, een muis, luidsprekers, camera, microfoon, ... Wanneer je een PC koopt, moet je dit (meestal) nog bijkopen en kom je ook al gauw aan de prijs van een Apple computer.

ff heel snel: als je een macbook en een gewone notebook koopt met dezelfde specs, dan kan ik je met een gerust hart vertellen dat je met die laptop echt wel een pak geld uitspaard:

http://store.ap...MTkzOTQ1NQ

http://www.best...amp;loc=01

(ja niet alle specs zullen 100% overeen komen, maar verdubbel hd en ram voor die gewone laptop en je komt er nog altijd niet)

Overigens begrijp ik niet waarom men zo fier is op dat nieuwe touchpad. Dat is leuk dat je multi-touch hebt, maar een tekst selecteren is retemoeilijk.

Citaat:
Hierin staat ook dat OS X gebaseerd is op unix, wat je dus de mogelijkheid geeft om linux-commando's in je terminal uit te voeren

oh jippii! linux-commando's, met windows kan je windows-commando's uitvoeren, joehoe, so?

Citaat:
Wat bij mac je meteen zal opvallen is dat als je iets wil configureren het meestal meteen werkt, terwijl dat op windows niet altijd het geval is.

Wat zou je zo bijvoorbeeld willen configureren? Ik herinner me nog heel goed dat ik een keertje een mac aan een draadloos netwerk wilde toevoegen. Bleek dat dat ding niet eens een netwerk kaart had, mocht je nog gaan bijkopen. Maar daar kwamen we pas na 2 uur zoeken achter. Bij windows zegt dat ding gewoon: geen netwerkkaart beschikbaar. Dat zijn zo van die dingen waar je enkel "ok" kan op klikken maar wel verdomd handige informatie!

Anyways, het is niet dat ik iets tegen mac heb, maar het is gewoon bakken geld uitgeven voor een coole interface.
Offline MothZone - 11/01/2009 21:00
Avatar van MothZone PHP ver gevorderde
Citaat:
oh jippii! linux-commando's, met windows kan je windows-commando's uitvoeren, joehoe, so?

Wie wel vaker met linux werkt gaat wel wat verder dan de GUI, veel (niet-beginnende) linux-gebruikers vinden de CLI zelfs stukken gemakkelijker dan de GUI. Dus voor een linux-gebruiker zou het alvast een pluspunt zijn dat hij ook op Mac met diezelfde commando's kan werken.

Citaat:
Wat zou je zo bijvoorbeeld willen configureren?
Wel bijvoorbeeld een tijdje geleden heb k een muis op bluetooth gekocht, was direct geconfigureerd. Natuurlijk moet je hier niet zo vaak inzitten, maar ik vind het wel tof dat als ik iets nieuw heb ik dit op een paar minuten werkend heb.
Offline henver - 11/01/2009 21:07
Avatar van henver HTML gevorderde @Koen: Ik had het niet over een MacBook, maar over een iMac.

En verder zal ik nog wat meer info opzoeken, een pc gaan kopen rekening houdend met jullie meningen en hier laten weten wat het geworden is 
Offline marten - 11/01/2009 21:11
Avatar van marten Beheerder Dit hoort niet op deze site thuis. Dit is namelijk een web gerelateerde community en geen hard - software gerelateerde community.

Je kan je vraag stellen op andere fora.

Slotje.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.177s