login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Sitemasters Centraal

Offline Gerard - 11/12/2008 11:51 (laatste wijziging 15/01/2009 08:46)
Avatar van GerardOuwe rakker Beste,

Deze thread zal ter vervanging zijn van meerdere threads die lopen over algemene zaken omtrent Sitemasters. De grootste hiervan zijn de Veranderingen aan Sitemasters en Sitemasters gevorderder maken. Ik zal proberen in deze thread antwoord te geven op verscheidene vragen die nog open staan uit beiden andere threads. Tevens zal ik met regelmaat een overzicht maken in de topic-start met vragen en antwoord(en), zodat men niet telkens pagina's hoef te doorzoeken om het antwoord te vinden.

Graag zou ik alleen inhoudelijke posts zien in deze thread. Posts in de vorm van 'goed idee om het centraal te houden' worden dan ook verwijderd.

Behandelde onderwerpen
Topics met 'gekke' tekens in de titel openen niet - Antwoord 1
Witte pagina's bij scripts - Antwoord 1
Verandering in crewniveau's - Antwoord 1
Uitbreiding van talen op Sitemasters - Antwoord 1
Nieuwssysteem anders dan voorheen

Onbehandeld (wordt opgepakt door)
De visie achter Sitemasters v3 (Gerard, Stijn)
De visie achter de cursussen (Gerard)
Samenvatting 'Sitemasters gevorderder maken' thread (Gerard)

73 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Erwt - 11/12/2008 12:03
Avatar van Erwt PHP beginner Ik heb iets gehoord over de curssussen, ben super enthousiast maar zoals je zelf al aangaf, het werd een beetje rommelig. Ik zou graag wat mee informatie willen.. zoals

Wanneer denken jullie klaar te zijn? is het gratis? Welke talen worden er ondersteund? Komen er ook cursussen voor bv Zend, MVC, OOP? Het zijn geen talen maar wel belangrijk.
Offline Gerard - 11/12/2008 12:04
Avatar van Gerard Ouwe rakker Recentelijk is er in een crewtopic het idee besproken om de niveau's in de crew te verkleinen en de structuur van de crew beter aan te pakken. Het is één van de onderwerpen waar we ons nog op willen richten in v2.

Op dit moment is de structuur van de crew nog gebaseerd op het idee dat er lag, en ingezet was, enkele jaren geleden. Het was een compleet andere tijd en de crew was een stuk groter dan het nu was. Omdat we een kwaliteitsslag willen maken, en zeer zeker ook professioneler willen worden, is er dus besloten om dit om te gooien.

Net als in professionele organisaties gaan we een onderscheid maken tussen strategisch, tactisch en operationeel. Dit houdt in dat de crew wordt opgedeeld in 3 lagen die alleen een andere verantwoordelijkheid zullen hebben. Dit vergt echter niet alleen inzet van de crew, maar ook begrip van de leden voor de nieuwe structuur.

Het strategisch management van Sitemasters wordt ingevuld door Stijn en Joël. Zij gaan zich afzijdig houden van de inhoud van Sitemasters, maar gaan zich compleet focussen op het concept Sitemasters en de positie van ons als community op het world wide web. We hopen hiermee te bereiken dat we, met behulp van ideeën van leden en overige crew, een sterkere positionering krijgen. Beide heren zullen de titel 'Beheerder' en 'Co-Beheerder' blijven dragen.

Het tactisch management van Sitemasters zal vervuld worden door één persoon. Op dit moment is er nog niet bepaald wie dit gaat worden. Deze persoon draagt de verantwoordelijkheid voor de inhoud van de website. Hij bepaalt welke onderdelen worden gemodereerd door welke moderator en wat het beleid is voor moderaties. Deze rol kan gezien worden als 'head-of-crew'. De oude titel voor een dergelijk persoon was 'Super-Admin', dit wordt nu 'Administrator'.

Het operationeel management van Sitemasters wordt vervuld door de overige leden van de crew. Zij houden zich bezig met het modereren van de website, het aandragen van ideeën in de crew, en het ontwikkelen van nieuwe onderdelen. Hij is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de inhoud van de website. De oude titel voor deze rol was 'Admin' en 'Medewerker', dit wordt nu 'Moderator'.

Deze wijziging zal binnen afzienbare tijd worden doorgevoerd, wanneer de Administrator is gekozen door Stijn en Joël. Dit model zal meegenomen worden naar Sitemasters v3, waar het alleen op een andere manier invulling zal krijgen.
Offline nemesiskoen - 11/12/2008 12:30
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Een kleine opmerking: beheerder en administrator betekend hetzelfde maar dan in een andere taal. Misschien een iets logischere naam bedenken?
Offline Gerard - 11/12/2008 12:57
Avatar van Gerard Ouwe rakker Er is altijd al gebruik gemaakt van 'Beheerder' en 'Admin'. Ik denk dat de mensen hier het wel uit elkaar kunnen houden. Maar ik houd het in ieder geval in gedachten, zodat we altijd nog een kleine wijziging kunnen maken aan de naam.
Offline Ontani - 11/12/2008 13:25
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
De benamingen zijn ook totaal niet van belang zolang de functies en posities maar strict gehouden worden en niemand buiten zijn lijnen begint te lopen.
Offline Wijnand - 11/12/2008 14:05
Avatar van Wijnand Moderator Ik ben zeer onder de indruk. Ik vraag mij af hoe jullie dit voor elkaar hebben gekregen... het is namelijk eerder (in iets andere vorm) voorsteld maar toen kwam het er niet doorheen.

Maar ziet er interessant uit. Nu nog hopen op meer medewerkers die 'goed' zijn en dan is sima al een heel stuk verbeterd denk ik. En dat zal wel te merken zijn.

[offtopic]Gerard, waar kom jij opeens vandaan? jij zat eerder nog niet in de crew toch?[/offtopic]
Offline Abbas - 11/12/2008 14:15 (laatste wijziging 11/12/2008 14:15)
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Gerard is de echte naam van het lid "Proximus" dat je ongetwijfeld wel kent! Hij kreeg al langere tijd berichten/mails van mensen met vragen en opmerkingen over hun abonnement... Hoe mensen hier toch op komen?! :D Swat, hij heeft dus z'n naam gewijzigd om zich nu volledig op de sitemasters-veranderingen en gebeurtenissen te gooien! 
Offline Gerard - 11/12/2008 14:19
Avatar van Gerard Ouwe rakker Ten tijde van mijn vorige lidmaatschap van de crew was het ook zeer moeilijk om beslissingen er doorheen te krijgen. Op dit moment gaat het allemaal wat makkelijker omdat alle neuzen in de crew gewoon weer dezelfde kant op staan.

Joël heeft Stijn als co-beheerder benoemd met alle rechten van dien. Dit houdt dus in dat Stijn ad-hoc beslissingen kan maken, zonder dat hier een hele procedure aan vooraf gaat.

Tevens ben ik binnengehaald bij de crew met de insteek om een kwaliteitsslag te maken met de organisatie en de community. Ik ben dus niet binnen gehaald om gewoon te modereren, hoewel ik dat natuurlijk met alle liefde en plezier doe.

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat het makkelijker is geworden om beslissingen te maken, wat dus weer leidt tot meer vooruitgang en innovatie. Het is aan ons nu om dit gewoon vast te houden en mee te nemen de komende maanden.
Offline Wijnand - 11/12/2008 14:20 (laatste wijziging 11/12/2008 14:23)
Avatar van Wijnand Moderator ok mooi mooi..

Worden de 'moderators' ook aangesteld over 1 of 2 bepaalde gebieden of blijft de 'verandering' bij wat jij omschreven hebt?

Ik blijf erbij dat het handig is om bepaalde moderators in bepaalde forums/tutorials/scripts extra rechten te geven. Maar goed, dat idee was al eerder omhoog gegooid, maar aangezien jullie toch goed bezig zijn zet ik het hier ook nog maar is neer! 
Offline Flex1986 - 11/12/2008 16:25 (laatste wijziging 11/12/2008 16:28)
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
Mooie ontwikkeling dit denk dat het zeer positief is dat het ouwe idee achter sitemasters vernieuwd gaat worden. Hierdoor zal het denk ik snel volwassener worden. Kan op dit moment geen minpunten bedenken wel is het erg fijn dat het er op lijkt dat er wat meer openheid komt richting de leden.

In ieder geval allemaal succes met de klus die te wachten staat ;)

Wat ik me eigenlijk al lange tijd afvraag is of er in de nabije toekomst sitemasters ook buiten .NET ook de andere talen gaat ondersteunen. Denk hierbij aan Java bijvoorbeeld
Offline Wijnand - 11/12/2008 16:34
Avatar van Wijnand Moderator Volgens mij niet. Misschien JSP ofzo, dat kan ik mij sneller voorstellen (logisch want is ook een webtaal) maar 'puur java' niet denk ik.
Offline Ontani - 11/12/2008 16:44
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Ik zie nog wel toekomst in talen als Flex, Adobe Air, Silverlight, JavaFx
Offline Gerard - 11/12/2008 17:52
Avatar van Gerard Ouwe rakker Met betrekking tot het opnemen van nieuwe talen wil ik nog niet teveel zeggen, omdat ik niet met zekerheid kan zeggen of dit wel/niet gebeurd. Dit heeft namelijk veel te maken met de visie en de opzet van Sitemasters v3. We verwachten geen grootste veranderingen meer te maken aan Sitemasters v2. Veranderingen op dit punt worden vooral doorgevoerd met betrekking tot de organisatie en punten waarop we een voorzet kunnen geven naar Sitemasters v3.

De beslissing om andere talen op te nemen naast de .NET talen die nu aangeboden worden, zullen veel afhangen van de vraag of we nu een webmaster community (met dus webgerelateerde talen) willen blijven, of dat we een developer community willen worden. Op dit moment is de insteek vooral web gerelateerd en is het hele C#/VB.NET een stukje wat er maar aan hangt. We zullen ons in eerste instantie dan ook niet bezig gaan houden met deze sectie en de kwaliteit ervan.

Persoonlijk zie ik ook een zeer grote meerwaarde in de nieuwe talen/technieken in de vorm van Flex, Air, Silverlight en JavaFX. Eerst zullen we dan echter moeten onderzoeken of we een veelvoud van technieken wel kwijt kunnen en de kwaliteit wel kunnen blijven garanderen. Dit zal altijd leiden tot het aannemen van nieuwe crew, wat ook zeker onze bedoeling is in de toekomst. In tegelstelling tot de afgelopen jaren moet de crew weer eens groeien in plaats van inslinken. Maar daarvoor is het wel noodzakelijk dat we een gezonde organisatie hebben waar deze nieuwe crewleden in kunnen passen.

De manier waarop we deze mensen willen gaan inpassen, en met welke rechten, hangt weer veel samen met de visie achter v3. Dus hier wil ik ook voorlopig even niets over kwijt. Wanneer dat onderdeel behandelt wordt zal ook de vraag van Wijnand beantwoord worden.
Offline nemesiskoen - 11/12/2008 18:01
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Citaat:
Op dit moment is de insteek vooral web gerelateerd en is het hele C#/VB.NET een stukje wat er maar aan hangt.

fyi: C#.NET en VB.NET zijn ook webgeralteerde talen:-)
Offline Gerard - 11/12/2008 18:25
Avatar van Gerard Ouwe rakker I stand corrected. Hoewel beiden voor mijn gevoel meer een desktop programmeertaal zijn dan een webtaal. Ik had moeten indenken dat ze beiden ook web gerelateerd zijn omdat ze bijvoorbeeld worden gebruikt bij het ontwikkelen van webparts binnen Sharepoint.

Desalniettemin blijf ik van mening dat genoemde talen op dit moment niets meer zijn dan een leuke bijkomstigheid op het forum, en niet één van de focustalen.
Offline nemesiskoen - 11/12/2008 18:51 (laatste wijziging 11/12/2008 18:54)
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Citaat:
I stand corrected. Hoewel beiden voor mijn gevoel meer een desktop programmeertaal zijn dan een webtaal. Ik had moeten indenken dat ze beiden ook web gerelateerd zijn omdat ze bijvoorbeeld worden gebruikt bij het ontwikkelen van webparts binnen Sharepoint.

Buiten dit zijn ze beiden ook twee van de vele talen achter .NET en dus asp.NET. De logische code achter een asp.NET applicatie wordt dus met een van deze vele talen geschreven. Maw: je programmeert je website dus in VB of C# of een van de andere talen, gebruikmakend van het .NET framework. Met als gevolgd dat je website eigenlijk een runnend programma is in tegenstelling tot een geïnterpreteerd script, wat dus de snelheid ten goede komt.

Ze zijn dus evenveel desktop als webtaal, aangezien webforms en windowforms gelijkwaardig genoemd kunnen worden, zeker met het toevoegen van het MVC framework voor asp.NET is er duidelijk weer wat gewicht bijgelegd aan de webforms kant (dit moet dan goedmaken voor de reeds aanwezige view in windowsforms).
Offline Diko - 12/12/2008 14:50
Avatar van Diko PHP interesse Nog een verbeter puntje:

Bij de laatste * actieve forums topics dmv kleur/symbool/icoon weergeven tot welke categorie het behoord?
Offline Gerard - 12/12/2008 15:11
Avatar van Gerard Ouwe rakker Gezien de vele categorieën die we op Sitemasters hebben zie ik het niet voor me om verschillende kleuren te gaan gebruiken. Op dit moment wordt de categorie van een onderwerp getoond als je met je muis over de titel heen gaat. We zouden dit misschien met een overlib library wat mooier kunnen maken.

Iconen nemen naar mijn mening weer teveel plek in wat ten koste komt van de titel. Of we zouden de tijd moeten laten vervallen, maar deze vind ik weer belangrijker dan in één oogopslag te kunnen zien in welke categorie een thread hoort.
Offline nemesiskoen - 12/12/2008 23:01
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Sinds het begin van sima V2 is me die tijd nog nooit opgevallen:-) als je me zou vragen wat er bij de topiclist staat zou ik hebben gezegd: titel + aantal reacties, maar nu je het zegt is dit wel een interessant gegeven. Misschien dat iets meer accentueren?
Offline UpLink - 13/12/2008 06:56
Avatar van UpLink ... Al die ideeën lijken zo mooi.... maar word er hier misschien nog gesproken over een eventuele nieuwe template voor SiMa V3 ?
Niet dat deze niet goed genoeg is... maar... je weet wat ze zeggen he... Verandering van spijzen doet eten... en misschien kan dit ook een meerwaarde bieden aan de nieuwe sitemasters...
Offline ranco - 13/12/2008 14:51 (laatste wijziging 13/12/2008 14:52)
Avatar van ranco PHP gevorderde Zoals al eerder is aangegeven door andere leden is het algemene niveau qua kennis laag/gemiddeld. Hierdoor ontstaat het effect dat, wanneer een lid vordert qua kennis en tegen een probleem aanloopt, geen antwoord meer krijgt op zijn antwoord in een topic. Immers, medeleden weten het antwoord niet.
Het lid met een probleem zal dus een andere oplossing gaan zoeken voor zijn probleem en krijgt daarbij een beeld van sitemasters als 'niet nuttig' - voor zijn doeleinde uiteraard en kennis.

Hierdoor ontstaat een cirkel. Mensen die hun kennis aan het verhogen zijn krijgen weinig tot geen antwoord op hun problemen/vragen en gaan weg. Hierdoor ontstaan geen leden met vergevorderde kennis welke weer gecompliceerdere vragen kunnen beantwoorden.

Het lijkt mee stap in de goede richting om deze cirkel te doorbreken.
En dat is natuurlijk makkelijk gezegd, en ik realiseer me dan ook wel dat dit niet in één keer te verhelpen is.

Maar probeer die cycli te doorbreken.
Offline Abbas - 13/12/2008 20:21 (laatste wijziging 14/12/2008 18:44)
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Je hebt een goed punt ranco! Kijk maar naar .NET. 99% van de keren dat ik vastzit ergens, geraak ik er volledig zelf uit of zoek ik even op Google. Maar ik zal hier nooit een topic posten omdat ik weet dat de kans klein is dat ik een antwoord zal krijgen dat m'n probleem volledig oplost! 

Citaat:
edit stijn1989:
Oeps, kleine spelfoutje
Offline nemesiskoen - 13/12/2008 20:28
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
of we zitten een half uur op skype en we lossen het zelf op:-)
Offline Martijn - 13/12/2008 20:31
Avatar van Martijn Crew PHP lol, ik heb eigenlijk nog nooit aandacht besteed aan de tijd. Mij lijkt t wel wel, een klein 10 bij 15px plaatje kan al voldoende zijn bij wijze van spreken.
Offline Abbas - 13/12/2008 23:26
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Citaat:
of we zitten een half uur op skype en we lossen het zelf op:-)
Zalig e! 
Offline Gerard - 13/12/2008 23:32
Avatar van Gerard Ouwe rakker
UpLink schreef:
Al die ideeën lijken zo mooi.... maar word er hier misschien nog gesproken over een eventuele nieuwe template voor SiMa V3 ?
Niet dat deze niet goed genoeg is... maar... je weet wat ze zeggen he... Verandering van spijzen doet eten... en misschien kan dit ook een meerwaarde bieden aan de nieuwe sitemasters...


Ik denk dat juist praten over het jasje van v3 weer een stap te ver is op dit moment. We zijn op dit moment vooral bezig met het bekijken welke functionaliteit aangeboden moet worden in v3. Daarna gaan we kijken op welke manier dit aangeboden kan worden en wat voor eisen dit stelt aan de layout. Daarna kunnen we dan praten over het jasje.

Wat ik wel kan zeggen is dat het huidige jasje niet meegenomen wordt naar versie 3. Mocht dat wel zo zijn, dan zal het misschien als alternatieve template aangeboden worden. Maar dat is op dit moment even toekomstmuziek en wil ik ons niet op vastleggen.
Offline UpLink - 14/12/2008 07:55
Avatar van UpLink ...
Gerard schreef:
[..quote..]

Ik denk dat juist praten over het jasje van v3 weer een stap te ver is op dit moment. We zijn op dit moment vooral bezig met het bekijken welke functionaliteit aangeboden moet worden in v3. Daarna gaan we kijken op welke manier dit aangeboden kan worden en wat voor eisen dit stelt aan de layout. Daarna kunnen we dan praten over het jasje.

Wat ik wel kan zeggen is dat het huidige jasje niet meegenomen wordt naar versie 3. Mocht dat wel zo zijn, dan zal het misschien als alternatieve template aangeboden worden. Maar dat is op dit moment even toekomstmuziek en wil ik ons niet op vastleggen.


Ik vind het "jasje" van een site erg belangrijk. Als deze al niet aanspreekt ben ik weer weg. Net zoals (neem nu even tweakers.net) het content gedeelte, als dat te groot en te druk is vanaf de eerste pagina zie ik het ook al niet zitten om verder te kijken.
Dat is nu eenmaal mijn mening.
Offline Gerard - 14/12/2008 15:02
Avatar van Gerard Ouwe rakker Ik heb ook nooit gezegd dat het uiterlijk van de website niet belangrijk is. Wat ik heb gezegd is dat we eerst moeten praten over functionaliteit en de technische realisatie, voordat we gaan praten over hoe het eruit ziet.

Wanneer je eerst je design vast gaat zetten kan je ervoor zorgen dat bepaalde functionaliteit al verloren gaat. Dit is gewoon de manier waarop een ontwikkelingstraject aangepakt moet worden.
Offline Martijn - 02/01/2009 12:40
Avatar van Martijn Crew PHP ik bedacht me net opeens iets kleins wat denk wel fijn is:

In de balk knopjes boven een reply een knopje voor php,js,en .net ofzo, zodat je de meest gebruikte code-tags meteen kan aanklikken. Niet echt noodzakelijk, maar wel zo makkelijk 

mssn zelfs op je profiel instelbaar welke dat zijn? want ik heb bv niets aan .net, terwijl andere niet zoveel aan js hebben
Offline BigBug - 02/01/2009 12:53
Avatar van BigBug PHP expert Nog een klein dingetje, kan als mierenneukerig gezien worden maar ;) is op het moment geen smiley terwijl de variant met het streepje: er wel 1 is...
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.197s