login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Webradio. legaal?

Offline tomie94 - 17/06/2008 15:21
Avatar van tomie94PHP interesse Hallo,

Ik ben bezig met een site, waar een webradio op moet komen. Nu dacht ik, ohh simpel, gewoon wat programma's downloaden. Maar net zat ik even na te denken, maar volgens mij is het dus niet toegestaan om zomaar muziek, zonder toestemming op je website te draaien. Ik heb hier weinig verstand van, dus weet iemand hoe ik dit allemaal kan regelen?

23 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Wim - 17/06/2008 15:29
Avatar van Wim Crew algemeen als het auteursrechtelijk beschermt materiaal is mag het in België al zeker niet. In Nederland mag je auteursrechtelijk beschermt materiaal uploaden, maar of je het mag streamen weet ik niet.
Offline tomie94 - 17/06/2008 15:31
Avatar van tomie94 PHP interesse volgens mij niet, en als je het illegaal doet, komen ze daar dan achter
Offline maigel - 17/06/2008 15:33
Avatar van maigel PHP beginner je kan natuurlijk gewoon een bestaande radio streamen zoals bv donna of studio brussel
Offline Mad_Mike - 17/06/2008 15:54
Avatar van Mad_Mike PHP beginner Nee dat mag inderdaad niet!
Al een simpel achtergrond muziekje mag niet eens...

http://www.anti-piracy.nl/wat_mag/wat_mag.asp
Offline jelle - 17/06/2008 15:57
Avatar van jelle PHP beginner ja maar daar hebben toch veel mensen schijt aan 
Offline marten - 17/06/2008 15:58
Avatar van marten Beheerder http://www.buma...torStep1=4
Offline tomie94 - 17/06/2008 16:13
Avatar van tomie94 PHP interesse het is aardig prijzig, 312 euro, zonder btw. een vraagje: is dat voor een jaar, of eeuwig?
Offline bertvanhees - 17/06/2008 16:17
Avatar van bertvanhees Onbekend Dit is per jaar,
Hebt het ook eens nagevraagt.
Toen bleek het als je in belgie woont dat je Sabam moest betalen.
En dit koste dan 750 euro per jaar.

Een groot bedrag vond ik, daarom ben ik samen met mijn partner gestopt met het aanmaken van een webradio.  
Offline tomie94 - 17/06/2008 16:19
Avatar van tomie94 PHP interesse dat denk ik ook ja, maar als je het illegaal doet, komen ze daar 123 achter?
Offline Mad_Mike - 17/06/2008 16:19
Avatar van Mad_Mike PHP beginner
jelle schreef:
ja maar daar hebben toch veel mensen schijt aan 
Zetten 'we' het toch op jou naam  Kan TS met een gerust hart gaan slapen 
Offline bertvanhees - 17/06/2008 16:21 (laatste wijziging 17/06/2008 16:34)
Avatar van bertvanhees Onbekend
tomie94 schreef:
dat denk ik ook ja, maar als je het illegaal doet, komen ze daar 123 achter?


In 123 waarschijnlijk niet.
Een vriend van mij heeft 2 jaar illegaal gegaan.
En toen 5 jaar legaal, toen is hij gestopt (ook wegens te duur geworden van SABAM).

magial schreef:
je kan natuurlijk gewoon een bestaande radio streamen zoals bv donna of studio brussel


Dit kan zeker en vast niet. Elk programma heeft zijn auteursrecht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht
Offline tomie94 - 17/06/2008 16:33
Avatar van tomie94 PHP interesse ik ga het legaal doen, maar dan eerst met de website winst maken, todat we het genoemde bedrag hebben, totdan: geen webradio.
Offline Ontani - 17/06/2008 16:35
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Je moet wel denken dat je per liedje betaald dat je zou willen draaien dus aan 100 liedjes kom je heel snel.

Wil je het met 30 liedjes doen dan zal je radio snel afgezaagd worden. ( Na 2 uur ongeveer )
Offline tomie94 - 17/06/2008 16:36
Avatar van tomie94 PHP interesse betaal je per liedje? ik dacht 312 per jaar
Offline bertvanhees - 17/06/2008 16:37
Avatar van bertvanhees Onbekend Nog een mogelijkheid waar geen SABAM of buma/sterma nodig is is het volgende:

Een website over Jong Talent.
Hierbij bedoel ik voor zangers-zangeressen-groepen die nog niet aangesloten zijn bij sabam of buma/sterma.
Hier kan deze maatschappijen dan ook niks op zeggen en zij maken reclame voor hun beginnersgroep
Offline Wim - 17/06/2008 17:01 (laatste wijziging 17/06/2008 17:03)
Avatar van Wim Crew algemeen @bartvanhees: Sabam en de nederlandse tegenhanger (vooral stichting van de thuiskopie of hoe het ook mag heten) zijn gewoon dikke eikels.

Als je een optreden geeft, moet je betalen voor de groepen die je laat komen spelen. Zijn ze niet aangesloten bij sabam? Tsja, breng maar een playlist binnen, en dan kom je er met een administratieve kost vanaf. Zelfs als de groepen zelf verklaren dat ze toestemming en blablabla geven.

Ik ben ooit zelfs (samen met ons jeugdhuis) tegen Johan Verminnen gaan protesteren toen hij zelf een optreden had. Natuurlijk stond er BOB aan de deur, maar hij wou toch eens met ons spreken. Beloftes miek hij wel (zoals bvb dat het jeugdhuis al het teveel betaalde geld terugkreeg), maar hij is er tot nog toe geen enkele van nagekomen.

SABAM ZIJN EIKELS EN AFZETTERS

Boycot ze dus maar zoveel als je kan

@Tomie:
Voor een zaal van 300 personen (ongeveer) betaal je 75-125€. Voor een concert met 2000 plaatsen betaal je al los door de 500€. Het internet kan door iedereen beluisterd worden, dus die prijzen zullen onbetaalbaar zijn voor je...
Offline rredspike1 - 17/06/2008 17:03 (laatste wijziging 17/06/2008 17:04)
Avatar van rredspike1 Lid Zomaar liedjes draaien van artiesten is illegaal, dan krijg je problemen, met buma/stemra.

Kijk als je nu zelf artiest bent, mag het naar mijn weten wel.

Opzetten, je zou shoutcast kunnen downloaden (server + dj), + winamp downloaden en deze configureren etc!
(op Linux, Windows server).

Heb zelf een paar weken geleden ook een internet radio opgezet en geprobeerd werkte prima, maar was ook niet bepaald legaal, dus heb het eraf gegooid.

Zelf gaan uitzenden...ben ik benieuwd eigenlijk wat voor hosting pakket je hebt!  *denk dat je het wel laat hosten neem ik aan*

Succes, we horen het wel
Offline bertvanhees - 17/06/2008 21:10
Avatar van bertvanhees Onbekend
rredspike1 schreef:
Opzetten, je zou shoutcast kunnen downloaden (server + dj), + winamp downloaden en deze configureren etc!
(op Linux, Windows server).


Ondertussen staan er alweer andere mogelijkheden.
Als je via shoutcast zou doen en je wilt 24/24 uur streamen dan moet je deze pc ook 24/24 uur aan laten staan.
Een andere mogelijkheid is dan een 24/7 pakket te kopen. Dit is al te koop voor 9,50 euro per maand. Hier worden liedjes opgeplaatst wat je streaming automatisch wordt afgenomen, jij moet enkel zeggen bv om zo laat het nieuws of om de 15min. een jingle.
Offline tomie94 - 18/07/2008 16:04
Avatar van tomie94 PHP interesse ok, ik heb nu een licentie bij buma/stemra, en heb nu een streamhosting, voor 9 dollar per maand. Alleen ik kan maar max. 25 luisteraars hebben. Ik kon de server niet op m'n eigen PC krijgen, omdat me router bagger is. Nu zegt me vriend: 'waarom koppel je hem niet direct aan de kabel, zonder router'. Ik heb het een en ander gezocht, maar heb niet gevonden hoe dat kan, en of dat kan. Maar is het dus mogelijk om je computer met het internet te verbinden, zonder router?
Offline Rik - 18/07/2008 16:07
Avatar van Rik Gouden medailleGouden medaille

Crew algemeen
Ja dat kan. Een router is er alleen voor om een netwerk met verschillende computers mogelijk te maken of om een draadloos signaal uit te zenden zodat je ook draadloos kan internetten.

Als jouw pc de enige is die gebruik maakt van internet kan je de kabel vanuit je modem gelijk in je computer gebruiken.

Er zijn ook modems met ingebouwde router. Daarmee kan dat niet omdat er dan geen kastje meer zit die het signaal van de kabel omzet.
Offline tomie94 - 18/07/2008 16:15 (laatste wijziging 18/07/2008 16:16)
Avatar van tomie94 PHP interesse helaas, wij hebben een modem met ingebouwde router. je zal de modem en router toch kunnen configureren, dat je shoutcast server wel toegang heeft tot het web?

Edit:

En er zijn in dit huis 3 computers die gebruik maken van internet.
Offline Crying_Wolf - 18/07/2008 16:48
Avatar van Crying_Wolf Lid Tuurlijk, gewoon de poort open zetten.
Of het legaal is weet ik niet, maar lijkt mij wel, mits de muziek die je draait ook legaal is en geen piraterij meuk  
Offline rredspike1 - 18/07/2008 17:12 (laatste wijziging 18/07/2008 17:12)
Avatar van rredspike1 Lid ga naar NAPT in je router en doe de poort open 8000 en 8001
protocol TCP en UDP

of wat voor poort dan ook
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.178s