login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Tutorials

Tutorials > SEO


Gegevens:
Geschreven door:
kbrands
Moeilijkheidsgraad:
Normaal
Hits:
12643
Punten:
Aantal punten:
 (4.5)
Aantal stemmen:
4
Stem:
Niet ingelogd
Nota's:
 Lees de nota's (1)
 

Tutorial:

Keywordanalyse

Pas geleden is de keywordtool van Adwords compleet vernieuwd. Aangezien keywordanalyses imho zeer waardevol kunnen zijn en ik er een tijdje terug nog een artikel aan heb gewijd op mijn eigen blog, leek het me leuk om deze voor Sitemasters te updaten.

Een keywordanalyse is als het ware een onderzoek naar de taal die jouw doelgroep gebruikt. Je onderzoekt hoe jouw publiek naar jou op zoek is. Je biedt immers iets aan, een product of een dienst, waar vraag naar is.

Dat je er door middel van zoekmachineoptimalisatie voor kan zorgen dat je bij specifieke termen hoger in Google wordt gepositioneerd, dat weten we. Maar dat is niet de enige reden waarom je een keywordanalyse zou moeten uitvoeren.

Een keywordanalyse zorgt ervoor dat je dezelfde taal spreekt als je doelgroep. Je kan de navigatie van je website erop aanpassen, informatieve pagina's duidelijker maken en informatie makkelijker vindbaar maken binnen je website.

Genoeg reden dus om eens in de keywordtool van Adwords te duiken! Overigens is het doel van een keywordanalyse vaak niet het uiteindelijke overzicht in Excel, maar het pad naar dat overzicht. Tijdens het verzamelen en analyseren van zoektermen kom je namelijk meestal tot meer inzichten dan wanneer je alle gegevens verzameld hebt.

We gaan beginnen

Je kan een keywordanalyse op verschillende manieren uitvoeren en iedereen heeft vaak zo zijn eigen handigheden. Probeer een strategie te vinden waar je zelf het best mee overweg kan. Ik deel deze tutorial in aan de hand van de volgende fasen:

  1. Het verzamelen van alle mogelijke zoektermen
  2. Het prioriteren van de zoektermen
  3. Het exploiteren van de zoektermen

Stap 1: Het verzamelen van de zoektermen

We gaan eerst allerlei zoektermen verzamelen die met je branche, merk, producten of diensten te maken hebben. Het is het handigst wanneer je ze nu alvast groepeert per onderwerp. Stel ik ben voor een sieraden webshop bezig, dan heb ik lijsten met zoektermen die relevant zijn m.b.t. de groepen armbanden, kettingen, ringen, oorbellen, de verschillende merken et cetera.

Zo maak ik ook een lijst voor alle zoektermen waarop de navigatie nu is ingedeeld, op welke zoektermen de website nu op wordt gericht, waarop de website nu gevonden wordt en alle andere groepen die me interessant lijken.

Hoe je aan alle zoektermen komt lees je hieronder.

Bedenk de termen zelf

Eerst ga je van start met het noteren van alle termen die je zelf kan bedenken. Stel je hebt een webshop, dan maak je een lijst van de soorten producten die je verkoopt. Houd ook rekening met synoniemen van en variaties op de termen. Een [ketting] is bijvoorbeeld net zo goed een [collier] of een [halsketting].

Daarnaast maak je ook combinaties met de variaties op de producten die je aanbiedt. In het geval van [kettingen] heb je bijvoorbeeld [zilveren kettingen], [gouden kettingen] en [kralenkettingen].

Vaak zijn de merken en de collecties van merken die je aanbiedt ook uitstekend om op te nemen in een lijst. Zeker in combinatie met de productgroepen in je webshop.

Bied je diensten aan op internet, maak dan een lijst van deze diensten. Bedenk ook de problemen die je klanten tegenkomen en de doelen waarnaar ze toe willen werken. Ik bied bijvoorbeeld [zoekmachineoptimalisatie] aan. Mijn klanten willen [hoger in Google] en komen problemen tegen als het hebben van te [weinig bezoekers].

Waar wordt al op gezocht?

Heb je al een website en bevat deze een zoekfunctie? Kijk dan naar de zoektermen die bezoekers op je website hebben gebruikt. Hier komen waarschijnlijk al woorden naar voren waar je zelf nog niet aan had gedacht. Vaak zijn dit ook combinaties van woorden die specifieker van aard zijn. De termen uit de zogenaamde longtail. Wanneer je een webshop met camera's hebt, zal er bijvoorbeeld gezocht zijn naar [EOS 40D DSLR lenzen] in plaats van [digitale camera].

Kijk ook via welke zoektermen je huidige bezoekers binnenkomen. Deze termen vind je in Analytics via; Acquisitie > Zoekwoorden > Organisch.

Wat doen je concurrenten?

Ik bekijk graag de belangrijkste of sterkste concurrenten van mijn klanten. Zij bieden met hun eigen aanpak al een goed beeld van de beste termen. Ik zoek bijvoorbeeld in Google op:

site:concurrent.nl

Of in combinatie met een specifieke productgroep zoals:

site:concurrent.nl camera's

Je kan zien aan de hand van de titles, metabeschrijvingen, landingspagina's en content op welke termen de concurrenten zich richten.

Wat zegt Google?

Pak de belangrijkste termen en Google er gewoon eens op. Kijk hoe Google jouw zoekterm probeert aan te vullen tijdens het zoeken en welke termen er onderin de SERP (Search Engine Results Page) worden gesuggereerd.
SERP-suggesties-van-google

Gebruik uiteraard ook de zoekwoordplanner van Adwords. Kies voor de optie 'Nieuwe ideeƫn voor zoekwoorden en advertentiegroepen zoeken' om extra zoektermen te vinden. Vul een of meer hoofdtermen in en kijk wat Adwords allemaal suggereert.

Verzamel de lijsten

Met bovenstaande wijzen kan je zo lang doorgaan als je zelf wil maar punt is wel dat je er eindeloos mee door kan gaan. Ik ga meestal door zolang het logisch blijft. Als je op een gegeven moment merkt dat de zoektermen te weinig met de producten en of diensten te maken hebben, is het tijd om te stoppen.

Stap 2: Prioriteer de zoektermen

De kwaliteit van een zoekterm kan onder andere worden bepaald aan de hand van de volgende drie aspecten:
- de relevantie van de term (hoe relevant is de term 'lego' voor een bedrijf in ongediertebestrijding?) - de competitiviteit van de term (probeer maar eens op 'lego' te ranken) - de gemiddelde aantallen maandelijkse zoekopdrachten (breed of exact)

Met deze aspecten moet je dan ook rekening houden.

Aantal zoekopdrachten per maand

Met de optie 'Zoekvolume ophalen voor een lijst zoekwoorden of deze in advertentiegroepen indelen' kan je de gemiddelde aantallen maandelijkse zoekopdrachten voor de termen die je verzameld hebt ophalen. Voor de zoekwoordideeƫn van Google hoeft dat waarschijnlijk niet, aangezien je die al op dezelfde wijze gedownload hebt.

  1. Voer de lijst met zoektermen in (direct of als bestand)
  2. Klik op het tabblad 'zoekwoordideee«n'
  3. Klik op 'alle toevoegen'
  4. Klik op het download icoon
  5. Selecteer het bestandsformaat excel.csv (er van uitgaande dat je met Excel werkt)

Doe dit voor alle lijsten die je hebt verzameld. Ik kopieer de kolommen uit de csv's meestal naar een werkmap.

Gegevens verminderen en sorteren

Tenzij je een keywordanalyse uitvoert voor het opzetten van Adwords campagnes, zijn veel kolommen met gegevens in de csv's overbodig. Ik verwijder meestal alle groepen behalve 'keyword', 'Avg. Monthly Searches' en 'Competition. Deze hernoem ik dan naar Nederlandse benamingen.

Vervolgens sorteer je de kolommen van hoog naar laag op basis van het aantal maandelijkse zoekopdrachten. Klik hiervoor in de lint van Excel op 'sorteren en filteren' in de groep 'bewerken' onder het tabblad 'start' en vervolgens op 'Aangepast sorteren'.

Excel sorteren

Optioneel: Alle zoektermen verzamelen in een werkblad

Waarschijnlijk heb je nu per werkblad een groep zoektermen en wil je ook een werkblad waarop je alle zoektermen verzameld. Dit kan met de volgende macro. Hiervoor ben je wel een werkblad benodigd met de naam [Alles].

Sub Copy_All_Sheets_To_Alles()
Dim ws As Worksheet
Application.ScreenUpdating = False
For Each ws In Worksheets
With ws
If .Name <> "Alles" Then
.Activate
.Range([A1], ActiveSheet.UsedRange).Copy _
Sheets("Alles").[A65536].End(xlUp)(2)
End If
End With
Next
End Sub

Gebruik hierna de knop 'Duplicaten verwijderen' in het lint onder tabblad 'Gegevens' om de dubbele resultaten te verwijderen.

Optioneel: Voorwaardelijke opmaak toepassen

Zoals ik eerder al beschreef kom je tot de meeste inzichten tijdens het verzamelen en het onderzoeken van de zoektermen. Maar de werkmap die je met deze keywordanalyse maakt is uiteraard geen onbruikbaar bestand! Integendeel, vaak is er nog genoeg informatie die je uit de kolommen kan halen.

Om je daarbij te helpen kan je ervoor kiezen om op cellen voorwaardelijke opmaak toe te passen. Bijvoorbeeld:

  • cellen in de kolom maandelijkse zoekopdrachten die hoge aantallen aangeven
  • cellen in de kolom competition die lage aantallen geven
  • cellen in de kolom zoektermen die een specifieke term bevatten
Het toepassen van voorwaardelijke opmaak is niet zo moeilijk en doe je in het lint onder tabblad 'Start' bij 'Voorwaardelijke opmaak'.

Optioneel: Kleine experimenten

Meestal geven de inzichten die je opdoet al wat ideeƫn aan de hand waarvan je wat experimenten kan uitproberen. Ik vond bij een webshop bijvoorbeeld dat zij vaak gevonden werden op [Lego 41008]. Het getal staat voor het artikelnummer van de betreffende doos lego (niet de EAN).

Dit is iets wat zeker eigenaren van webshops vaak tegenkomen. Mensen zoeken namelijk graag op artikelcodes omdat je hiermee eenvoudig ongewenste resultaten wegfiltert. Je komt vrijwel alleen productpagina's tegen. Op deze manier vind je vrij snel de voordeligste aanbieder.

Dit soort bezoekers gaan dan ook veel sneller over tot een aankoop en zijn daarom veel waard. Zij zijn gericht naar het product op zoek om het te kopen.

Om te bekijken of het verstandig is om bepaalde productpagina's in te richten op basis van de artikelcode in plaats van op basis van de naam van het artikel, heb ik het volgende experiment uitgevoerd.


lego SEO experiment

Hieruit blijkt dat er vaker in combinatie met de artikelcode dan met de naam van het artikel wordt gezocht. Dit soort experimenten bieden veel inzicht en zijn vaak de moeite waard om meer duidelijkheid te verschaffen.

Stap 3: Zoektermen exploiteren

Aan de hand van de keywordanalyse is het nu dus van belang dat de zoektermen worden geexploiteerd. Gebruik ze in de navigatie, je producten en diensten, de teksten en deel je belangrijkste informatie hierop in.

Je kan de zoektermen gebruiken voor zoekmachineoptimalisatie maar belangrijker is het dat je het hiermee je klanten gemakkelijker kan maken. Je spreekt nu immers dezelfde taal, weet wat ze leuk vinden, welke problemen ze op proberen te lossen en wat ze graag willen bereiken. Je bevindt je nu meer op dezelfde golflengte en kan daardoor een betere service bieden.



« Vorige tutorial : Inleiding tot SEO

© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.015s