login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Tutorials

Tutorials > C


Gegevens:
Geschreven door:
nemesiskoen
Moeilijkheidsgraad:
Normaal
Hits:
9900
Punten:
Aantal punten:
 (3.83)
Aantal stemmen:
12
Stem:
Niet ingelogd
Nota's:
 Lees de nota's (15)
 

Tutorial:

C Deel 1 (Een start maken met C)

1. Beginwoord
2. Wat is C?
3. Hello World
4. Variabelen

1. Beginwoord
Eerst en vooral, om C te compilen (ook wel compileren genoemd) kan je DMC (Digital Mars Compiler) gebruiken.
Je kan ook degen gebruiken die beschreven staat in de C++ tutorial.

Voor DMC te downloaden ga naar: Deze Link.
Zet al je bestanden in de map c-compiler/dmc835c/dm/bin.

2. Wat is C?
C is een niet geobjecteerde programeertaal.
Dus niet zoals Java of C++ met objecten werken, neen, lekker ZONDER objecten.
Lekker makelijk, alles is logisch in C.

Compilen, wat een gek woord als je het de eerste keer hoort, dat gaan we eens verder bekijken.
We hebben een SRC (Source, of code) geschreven in bevoorbeeld de C-Taal, met een simpele editor(Kladblok).
Deze wordt opgeslaan met de extentie .c (of .C).
Nu kan je via een compiler (bv. DMC) deze lap tekst omzetten naar Binaire tekens (1tjes en nullekes).
Nu heb je uitoerbaar programma: een EXE bestand dat uitgevoerd wordt in DOS mode.

Nu schrik je misschien... of ook niet, met het horen van DOS.
Is dat niet zo een of ander iets dat jaren geleden werd gebruikt.
Voor degenen die het niet weten, Windows is eigelijk een heel groot programma dat DOS een mooie look geeft.
Zodat je niet op een zwart wit veld moet kijken met saaie tekens.
Spijtig genoeg zit Windows vol met fouten, maar hetzijzo.
Linux is hier bevoorbeeld een oplossing voor maar nu dwaal ik af, laten we beginnen.

Hoe compile ik?
Je hebt DMC gedownload, dan druk je WINDOWS-TOES+R (Run, uitvoeren) en typ je: CMD.
Daar is die DOS weer. NU ga je naar de directory waar je je C programma hebt opgeslaan.

Bijvoorbeeld:
CD Program Files/C-Compiler/DMC835C/DM/BIN

Je veranderd nu van directory (CD: Change Directory) en je gaat naar de map Program Files.
Hier heb je bevoorbeeld DMC opgeslaan, dan moet je altijd die stappen volgen.
Kun je batch, dan moet dit niet en maak je zelf een .bat programma om ineens naar de directory te gaan.

Om te compilen gebruik je volgend statement:
DMC jebestandsnaam.c

en uitvoeren met:
jebestandsnaam

of
jebestandsnaam.exe

 top
3. Hello World
Oke, nu genoeg van die stomme theorie, laten we nu eens een .c programma schrijven.
CODE:
#include <stdio.h>//hier haal je een paar gegevens uit een ander bestand, hierin staan enkele functies geschreven zodat het programma zal werken

void main(void){//ik gebruik meestal void main(void), kan ook int main(void) zijn, hangt ervanaf wat je gewend bent

printf("Hello World ");
//printf is het afprinten op het scherm van een string(reeks woorden) of variabelen... of met simpele woorden, hiermee geef je gegevens weer

}//en afsluiten
Alle uitleg staat erbij. Ik hoop dat dat duidelijk genoeg was, nu over naar variabelen.

 top
4. Variabelen
Om even een duidelijk idee te geven van de variabelen hien een klein tabelletje.
Integer Character Andere
Een geheel getal 1 teken Dit zijn variaties op de 2 eerste
Dus nu even herhalen, we hebben 2 soorten variabelen, een geheel getal (integer) en een teken (character).
Maar hoe kan ik nu een woord ingeven in een variabele, hoe moet dat?.
Heel logisch, je creeert een array van characters, zodat je gewoon meer tekens achter elkaar kan ingeven.
Dit is voorgeprogrameerd in C, dus alleen bij het declareren moet je zeggen hoeveel tekens de character bevat.
Niet bij het oproepen van de variabelen.
Dit is ook nog iets, declareren. Dit MOET je altijd doen, het heeft zijn voor- en nadelen.
Je weet altijd welke variabel-namen je al hebt gebruikt wat verwarring automisch voorkomt.
Maar je krijgt natuurlijk wel veel errors bij het compileren als je VERGEET te declareren.

Hier een voorbeeldje in .c
#include <stdio.h> //gegevens ophalen...

void main(void){//beginnen

INT getal; //je moet dus altijd INT voor een integer zetten, en voor een character... vrij logisch: CHAR
INT getal2, getal3; //Je moet niet alle variabelen onder elkaar gaan declareren, met een komma ertussen is het plots heel wat ordelijker

CHAR woord[10];//dit woord heeft 10 tekens

}//en afsluiten
Nu komt het ingewikkeldste van de basis van C.
Het weergeven van variabelen.
In de printf(); functie moet je OOK nog eens gaan declareren.
Het eerste wat je zegt in je printf(); functie is welk soort variabelen je gebruik.
En waar je strings (%s) en integers (%d) en float (%f) (een float is een reeel getal, 1 vd vele variaties op integer) komen.
Een voorbeel:

#include <stdio.h>//gegevens ophalen...
#include <string.h>//een gegeven om een functie te laden waardoor je waardes in strings kan zetten
void main(void){//beginnen

INT getal = 5; //waarde 5 in getal zetten
printf("%d", getal);//eerst zeggen dat het een integer is: %d, en als je daarmee klaar bent het getal afprinten
printf(" ");//enter zetten
printf("%s %d", "Getal is gelijk aan: ", getal);//eerst zeggen dat je een string gevolgd door een getal gaat gebruiken, en dan weergeven
printf(" ");//enter zetten
CHAR naam[10];
strcpy(naam, "Koen");//strcpy betekent: string copy: je kopieert de 2e waarde in de 1e waarde (wat meestal een variabele is)
printf("%s %s", "Mijn naam is", naam);//eerst zeggen dat je 2 strings hebt (een char is een string) en dan de strings weergeven
}//en afsluiten
De uitleg staat erbij, heb je nog vragen? Stel deze dan op het forum. C Tutorial: een start maken met C



Volgende tutorial : C Deel 2 (invoer, uitvoer en bewerkingen) »

© 2002-2020 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.029s