login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Scripts:

Scripts > Overige > Java > Javalogo 3D Kubus met inputvelden en muisinteracti

Javalogo 3D Kubus met inputvelden en muisinteracti

Auteur: Ruud - 13 juni 2005 - 21:13 - Gekeurd door: XenoX - Hits: 11062 - Aantal punten: 4.86 (7 stemmen)





Javalogo is een vereenvoudige versie van JAVA. Volgens mij wordt deze versie veelal door scholen gebruikt. Hieronder post ik het script dat ik gemaakt hebt voor het vak informatica. Dit script dien je nog te compileren met een java-compiler. Wanneer je java installeert kun je dit doen:"

1. start > uitvoeren > cmd
2. cd c:/<java root>/bin
3. javac <path naar je .java bestand>

Waarbij de variabelen tussen <> nog verandert moeten worden. Het makkelijkste is om jcreator te downloaden www.jcreator.com, je dient hiervoor wel eerst de sdk te installeren.

Om javalogo te gebruiken dien je ook de classfiles te downloaden dat kan op:
http://www.edu-actief.nl/javalogo/download.htm

De API beschrijving van javalogo kun je hier vinden:
http://informat...kenap3dAPI/

Verder wens ik je veel succes als je een gelijke opdracht als mij moet uitvoeren. Als er iemand addons heeft of gewoon tips hoor ik dit héél graag!!

MVG

Ruud Stelder

Code:
  1. import logotekenap3d.*;
  2. import java.applet.*;
  3. import java.awt.*;
  4. import java.net.*;
  5. import java.awt.Polygon;
  6.  
  7. public class t32 extends TekenApplet3D
  8. {
  9. InvoerVariabele zijdeInv; //ribben van kubus lenget input veld
  10. SchuifInvoerVariabele groenInv, roodInv, blauwInv; //schuifregelaars kleuren
  11.  
  12. //variabelen definiëren
  13. double zijde, beginX, beginY, Xdraai, Ydraai,s,beginX1, beginY1, beginX2,
  14. beginY2, beginX3, beginY3;
  15.  
  16. //Variabele integers definiëren
  17. int blauw,groen,rood,i;
  18. Polygon vlak1,vlak2,vlak3;
  19. boolean raak1,raak2,raak3;
  20.  
  21.  
  22. Font f; //font variabele definiëren in klasse
  23. AudioClip muziek;//variabelen aanmaken voor afspelen sound
  24.  
  25.  
  26. public void initialiseer()
  27. {
  28. //schuifregelaars initialiseren
  29. roodInv = new SchuifInvoerVariabele("rood",0,255,255);
  30. blauwInv = new SchuifInvoerVariabele("blauw",0,255,255);
  31. groenInv = new SchuifInvoerVariabele("groen",0,255,255);
  32.  
  33. //zichtbaar maken
  34. maakZichtbaar(roodInv);
  35. maakZichtbaar(blauwInv);
  36. maakZichtbaar(groenInv);
  37.  
  38. //beginwaarde schuifregelaars instellen
  39. rood = 255;
  40. groen = 255;
  41. blauw = 255;
  42.  
  43. //invoervariabele zijde defniëren
  44. zijdeInv = new InvoerVariabele("zijde",0,400,150);
  45. maakZichtbaar(zijdeInv);
  46. zijde = 20; //basis zijde definiëren
  47.  
  48. //muisinteractie regelen
  49. maakMuisActieMogelijk();
  50. beginX = 0;
  51. beginY = 0;
  52.  
  53. //standaardfont instellen
  54. f = new Font("ZapjDingbats",Font.BOLD,20);
  55.  
  56. //animatie
  57. maakAnimatieMogelijk();
  58. play();
  59.  
  60.  
  61. }
  62.  
  63.  
  64.  
  65. public void tekenprogramma()
  66. {
  67. penUit(); stap(beginX, beginY); penAan();
  68.  
  69.  
  70. for(i=0; i<3; i++) //met for lus meerdere objecten genereren
  71. {
  72.  
  73. xdraai(Xdraai); ydraai(Ydraai); //basisaanzicht definiëren
  74.  
  75. //voorvlak tekenen
  76. vulAan(rood,blauw,groen); // rgb waarden vlak instellen
  77. stapy(zijde);stapx(zijde);stapy(-zijde);stapx(-zijde);
  78. vulUit();
  79.  
  80. //benedenvlak tekenen
  81. vulAan(groen,rood,blauw);
  82. stapx(zijde);stapz(zijde);stapx(-zijde);stapz(-zijde);
  83. vulUit();
  84.  
  85. //linkervlak
  86. vulAan(blauw,groen,rood);
  87. stapz(zijde);stapy(zijde);stapz(-zijde);stapy(-zijde);
  88. vulUit();
  89.  
  90. //tussenstap
  91. stapx(zijde);
  92.  
  93. //rechtervlak
  94. vulAan(blauw,groen,rood);
  95. stapy(zijde);stapz(zijde);stapy(-zijde);stapz(-zijde);
  96. vulUit();
  97.  
  98. //tussenstap
  99. stapz(zijde);
  100.  
  101. //achtervlak
  102. vulAan(rood,blauw,groen);
  103. stapy(zijde);stapx(-zijde);stapy(-zijde);stapx(zijde);
  104. vulUit();
  105.  
  106. stapy(zijde); //tussenstap
  107.  
  108. //bovenvlak
  109. vulAan(groen,rood,blauw);
  110. stapz(-zijde);stapx(-zijde);stapz(zijde);stapx(zijde);
  111. vulUit();
  112.  
  113. if(i==1) //als het 1 is geef dan vlak 1
  114. {
  115. vlak1 = geefVlak();
  116. }
  117.  
  118. if(i==2)
  119. {
  120. vlak2 = geefVlak();
  121. }
  122.  
  123. if(i==3)
  124. {
  125. vlak3 = geefVlak();
  126. }
  127.  
  128. }
  129. }
  130.  
  131.  
  132. public void schuifInvoerVarActie(SchuifInvoerVariabele z)
  133. {
  134. if(z==roodInv) //opvragen stanpunt schuifreglaars kleuren
  135. {
  136. rood = roodInv.geefWaarde();
  137. tekenOpnieuw();
  138. }
  139. if(z==groenInv)
  140. {
  141. groen = groenInv.geefWaarde();
  142. tekenOpnieuw();
  143. }
  144. if(z==blauwInv)
  145. {
  146. blauw = blauwInv.geefWaarde();
  147. tekenOpnieuw();
  148. }
  149. }
  150.  
  151.  
  152.  
  153. public void invoerVarActie(InvoerVariabele x)
  154. {
  155. if(x==zijdeInv)
  156. {
  157. zijde = zijdeInv.geefWaarde();
  158. tekenOpnieuw();
  159. }
  160. }
  161.  
  162. public void muisDrukActie()
  163. {
  164. int x = geefDrukx();
  165. int y = geefDruky();
  166. raak1 = vlak1.contains(x,y);
  167. raak2 = vlak2.contains(x,y);
  168. raak3 = vlak3.contains(x,y);
  169. }
  170.  
  171.  
  172. public void muisSleepActie() //bij slepen standpunt bepalen
  173. {
  174. if(raak1)
  175. {
  176. beginX1 = beginX1 + geefSleepdx();
  177. beginY1 = beginY1 + geefSleepdy();
  178. tekenOpnieuw();
  179. }
  180. if(raak2)
  181. {
  182. beginX2 = beginX2 + geefSleepdx();
  183. beginY2 = beginY2 + geefSleepdy();
  184. tekenOpnieuw();
  185. }
  186. if(raak3)
  187. {
  188. beginX3 = beginX3 + geefSleepdx();
  189. beginY3 = beginY3 + geefSleepdy();
  190. tekenOpnieuw();
  191. }
  192.  
  193.  
  194. beginX = beginX + geefSleepdx();
  195. beginY = beginY + geefSleepdy();
  196. tekenOpnieuw();
  197. }
  198.  
  199. public void animatie() //het daaiende effect, de animatie
  200. {
  201. while(animatieLopend())
  202. {
  203. Xdraai = Xdraai + 0.1;
  204. Ydraai = Ydraai + 0.3;
  205. tekenOpnieuw();
  206. }
  207. }
  208.  
  209. public void play() // continue afspelen muziek
  210. {
  211. muziek = getAudioClip (getCodeBase(), "spacemusic.au");
  212. muziek.loop();
  213. }
  214. }
  215. // voorbeeld
  216.  
  217. <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
  218. <html>
  219. <head>
  220. <title>Javalogo 3D kubus</title>
  221. <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
  222. </head>
  223.  
  224. <body>
  225. <applet code="t32.class" width="500" height="500" alt="ruud2" title="ruud2">
  226. </applet>
  227. </body>
  228. </html>
Download code! Download code (.txt)

 Bekijk een voorbeeld van dit script!
 Stemmen
Niet ingelogd.

 Reacties
Post een reactie
Lees de reacties (6)
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.029s