login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Web 3.0 begonnen?

Offline Raze - 06/05/2009 21:45
Avatar van RazePHP beginner Ik las gisteren een artikel over WolframAlpha

Bron: HBvL (http://www.hbvl.be/nieuws/media-en-cultuur/aid828433/revolutionaire-zoekmachine-weet-antwoord-op-alle-vragen.aspx)

Ik las ook ergens (waarin het staat weet ik niet meer), dat men dit al stilletjes web 3.0 durft te noemen.

Nu vroeg ik me af, aangezien dit toch héél webgerelateerd is, of jullie hier reeds een succes inzien (afgaand op het artikel)? Wat ze voorstellen in het artikel lijkt mij namelijk heel vooruitstrevend, maar dat zei men ook van Cuil, en veel heb ik er naderhand ook niet meer van gehoord.

Maar wat ik me vooral afvraag, is of dit echt wel al web 3.0 genoemd mag worden? Wat vinden jullie hier eigenlijk van?

hier nog een langer artikel van webwereld.nl: http://webwerel...laan-.html

31 antwoorden

Gesponsorde links
Offline nielsvdwal - 06/05/2009 21:51
Avatar van nielsvdwal PHP gevorderde Hoe ze het allemaal noemen zal me een zorg zijn, het is wel weer een mooie toevoeging aan het internet! Ben benieuwd..
Offline thomasje - 06/05/2009 22:05
Avatar van thomasje MySQL beginner Nou ik kan nog niet zoeken hoor  
Offline Raze - 06/05/2009 22:20
Avatar van Raze PHP beginner
thomasje schreef:
Nou ik kan nog niet zoeken hoor  


wordt deze maand pas gelanceerd, exacte datum weet ik niet, maar alleszins mei 2009.
Offline Joel - 06/05/2009 22:42
Avatar van Joel Eigenaar Jammer van het moeilijk in te typen domein.
Offline Abbas - 06/05/2009 23:05
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Ik heb het artikel gelezen en ik zie nergens naar een vermelding van de naam "Web3.0". Alleszins is het een technologie die, als ze op een menselijke manier naar voren wordt gebracht, nog een hele impact zal hebben op het hele web-gebeuren!
Offline vinTage - 06/05/2009 23:16
Avatar van vinTage Nieuw lid Laatst aangepast op 1 april ofzo ?
Offline Abbas - 06/05/2009 23:17
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
vinTage schreef:
Laatst aangepast op 1 april ofzo ?
Que?! 
Offline vinTage - 06/05/2009 23:20 (laatste wijziging 06/05/2009 23:21)
Avatar van vinTage Nieuw lid Je gelooft toch niet dat dit daadwerkelijk kan he (wat die zoekpag pretendeert te kunnen)
Offline Abbas - 07/05/2009 00:21
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Waarom niet?
Offline vinTage - 07/05/2009 00:29 (laatste wijziging 07/05/2009 00:36)
Avatar van vinTage Nieuw lid als google al JAREN sites indexeert, met giga serverparken, hoe gaat "Mr op zn alene" dan een site kunnen maken, die van het hele ww data weet te ontrekken EN matchen aan eender welke queri en binnen seconden resultat tonen?

Natuurlijk zeg ik hiermee niet dat googles manier de enige heilige is, maar ze zijn daar psies ook niet stom...
Gemaks halve laat ik even achterwege dat die site 2 plaatsnamen ziet als plaatsnamen en niet als willekeurige woorden....(en daar dus een vraag/antwoord op gaat maken/zoeken..

edit: vb

Citaat:
In sommige gevallen stelt de zoekmachine het antwoord ook voor in grafiekvorm. Een voorbeeld: ‘Hoeveel is het bruto nationaal product van Frankrijk uit 1969 gedeeld door de gemiddelde schofthoogte van een tapir in centimeters? WolframAlpha berekent het in een fractie van een seconde, terwijl de huidige generatie zoekrobots zich hopeloos zouden vastfietsen.


gemiddelde afstand antwerpen...dan krijg je een grafiek van de gemiddelde werpafstand van een hand, gesmeten door de founder van antwerpen?

Dis natuurlijk een even fictive vrag/antwoord als hetgeen ze je voorspiegelen op die vb sites..

Offline Abbas - 07/05/2009 00:40
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
vinTage schreef:
gemiddelde afstand antwerpen...dan krijg je een grafiek van de gemiddelde werpafstand van een hand, gesmeten door de founder van antwerpen?
Wat? Totaal niet te vergelijken met dat voorbeeld. In dat voorbeeld wordt een getal berekend aan de hand van 2 getallen die opgehaald worden door de gegeven informatie. Wat jij doet is, ik weet niet, het uit z'n context trekken? 
Offline vinTage - 07/05/2009 00:44 (laatste wijziging 07/05/2009 00:49)
Avatar van vinTage Nieuw lid
titjes schreef:
In dat voorbeeld wordt een getal berekend aan de hand van 2 getallen die opgehaald worden door de gegeven informatie.


Waar haalt die site vandaan dat ik het uberhaubt heb over plaatsnamen/steden, waar haalt hij zn data vandaan, waar weet die site dat mijn vraag uberhaupt gaat over afstand?

1 april, believe me 


edit, net leuk vb verzonnen

appels (plaatsje hier nabij) versus boom (ook een plaats in belgie)

afstand die appels van de boom vallen (ik wil weten wat dat spreekwoord betekend....)
Offline Abbas - 07/05/2009 00:47
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
I don't think so! Informatie lezen vanuit een andere site of vanop eigen servers is niets nieuws e! 
Offline vinTage - 07/05/2009 00:51
Avatar van vinTage Nieuw lid nee, das niks nieuws idd, maar het "weten wat mn vraag is"...

Als die bot (zou me niets verbasen in een testfase) gebruik moet maken van andere sites, dan hoop ik voor die bot dat hij geen 140.000 keer een regex moet gaan uitvoeren op een qry op google, om zo aan "eindelijk" een plaatsnam te komen 
Offline Abbas - 07/05/2009 00:53
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Ik denk niet dat het enkel lezen van informatie op externe sites is, er staat in het artikel dan ook bij dat ze terrabytes en terrabytes aan eigen dat gecureerde date hebben om de nodige informatie uit op te halen. 
Offline vinTage - 07/05/2009 00:55 (laatste wijziging 07/05/2009 00:56)
Avatar van vinTage Nieuw lid nuja, ik zeg ook alleen maar wat ik me kan voorstellen bij "wat is mogelijk"...

Discussie is dus (zolang die site niet werkt) sowieso nutteloos, dus ik lach je na may 2009 wel uit 
Offline Abbas - 07/05/2009 01:05
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Ik lach je nu én na de release wel uit!  
Offline vinTage - 07/05/2009 01:19
Avatar van vinTage Nieuw lid voor "nu" mag dat, ik pak je wel terug in juni  
Offline Abbas - 07/05/2009 01:36
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Olala, met? 
Offline Joost - 07/05/2009 16:44 (laatste wijziging 07/05/2009 16:44)
Avatar van Joost PHP expert Titjes, het komt over dat je erg zeker bent dat het ook echt goed gaat werken. Licht dat eens nader toe   We hebben nog niks werkends gezien..
Offline Abbas - 07/05/2009 16:51 (laatste wijziging 07/05/2009 16:51)
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Hoe kan ik dat nader toelichten en/of bewijzen als de site nog niet eens operatief is?! Ik geloof niet blindelings dat dit systeem perfect zal werken, in het artikel staat trouwens ook dat er nog haken en ogen aan zijn, maar ik geloof wel dat dit soort systemen in de nabije toekomst perfect mogelijk zijn! 
Offline UpLink - 07/05/2009 18:20
Avatar van UpLink ... Laat ik even een voorgenoemd voorbeeldje nemen...

Appels (is zowel een vrucht als plaatsnaam) en Boom (jah, een boom en deelgemeente van Antwerpen)

Als ik de vraag intyp "afstand Appels Boom", dan zal hij mij hoogstwaarschijnlijk de afstand tussen Appels en Boom geven als zijnde plaatsnamen...

Maar als ik wil weten hoe groot de afstand is dat een appel van de boom valt (als zijnde ofwel het spreekwoord "De appel valt niet ver van de boom" of de letterlijke afstand dat de appel van de boom verwijderd is als hij de grond raakt)

Wij als mensen zijn zo slim om te vragen wat men bedoeld... Maar gaat een bot net hetzelfde doen of gaat hij gewoon zijn eigen weg volgen en moet je zodanig specifiek de vraag gaan detaileren om het antwoord te krijgen?

Ik stel me hier dan toch ook vragen bij of het al dan niet gaat om een grap of dergelijke...

De ambitie hebben om Google te verslaan vind ik op zich geen slechte instelling.... Maar dit al beweren als je nog niet eens operatief bent en geen flauw benul hebt of het wel zou aanslaan? Dat vind ik al slecht begonnen en dan nog maar te zwijgen over hoe dat zal eindigen...

Maar ja, dat is dan weer mijn mening...
Offline urqbz - 07/05/2009 19:05
Avatar van urqbz PHP interesse Ik geloof eerlijk gezegd niet dat zoiets kan, en als het kan dan moet je inderdaad, zoals Vintage al zei, wel de expierence van een bedrijf als Google hebben. Terrabytes aan zelf gecureerde data zei je? Waarmee denkt deze gast dat te betalen? Van een gedegen inkomstenplan (a la adsense) heb ik nog niets gezien. En de kosten van een dergelijk project zijn veel te groot om het uit idealistisch oogpunt te gaan runnen (tenzij je achternaam op Gates eindigt, maar die zie ik het niet zo gauw doen).
Offline Ultimatum - 08/05/2009 09:14
Avatar van Ultimatum PHP expert urqbz, ik zeg niet dat het zo is maar het kan ook dat er meerdere geldschieters achter dit project zitten hé ipv maar 1 iemand want moet zeggen het is een wel heel ambitieus project als het ooit van de grond komt. Ik zie mezzelf namelijk niet deze zoekmachine ooit gebruiken en vraag me af wie er allemaal profijt bij deze zoekmachine hebben.
Offline Ontani - 08/05/2009 09:56
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Mensen die niet echt weten hoe ze moeten zoeken op het internet.
Offline Martijn - 08/05/2009 11:01
Avatar van Martijn Crew PHP wat ongeveer 70% van alle gebruikers is 

IK denk dat het best zou kunnen werken. Misschien komt ie met de boom appels vraag net als met google met zo'n suggestie?
Zal nooit werken als hoe een mens werkt, maar denk wel dat t benaderbaar is toto een bepaalde context
Offline Raze - 01/06/2009 21:07
Avatar van Raze PHP beginner Ik breng dit nog eens even omhoog omdat wolframalpha nu beschikbaar is.

Ik moet zeggen, ik vind het nice!  
probeer maar eens "distance gent brussels" of "bmi 1.77m 75kg"

nice echt

alleen: typ je in "brussels", dan krijg je weliswaar een leuke lijst met informatie, maar blijkbaar nergens links (of die heb ik nog niet gevonden)
Offline kilian - 01/06/2009 21:50
Avatar van kilian Lid http://www58.wo...boom+appel 
Boom: plaats in het antwerpse.
Appel: plaats in Duitsland
Offline nielsvdwal - 02/06/2009 08:22
Avatar van nielsvdwal PHP gevorderde ik verwachte het mooier dan dat het is..
Offline Raze - 02/06/2009 13:56
Avatar van Raze PHP beginner @UpLink: je zegt daar iets van "de afstand hoe ver appels van de boom valt".

Ik vind dit anders dan "afstand appels boom", aangezien die afstand niet veranderlijk is.
Mensen kunnen ook niet weten hoeveer een appel van een boom valt (in meter), aangezien je (normaal) niet weet:
- hoe hoog de appel hangt
- hoeveel beaufort wind er is
- aan welke tak
- tot welke afstand: tot de stam of gewoon tot aan de eerste tak (uitstekende takken)
- ...

Toch moet ik toegeven dat ik ook iets anders had verwacht: je krijgt wel (soms interessante) cijfers, maar ik ben echt niet geinteresseerd hoeveel cm de afstand is tussen pakweg gent en brussel.  
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.225s