login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Windows VS Linux !

Offline CounterForce - 11/10/2006 09:10
Avatar van CounterForceOnbekend Ik vraag me toch eens af of hier mensen zijn die kunnen uitleggen WAAROM iemand beter Linux/Unix gebruikt dan Windows en/of omgekeerd.

Buiten de beveiliging heb ik niet echt bangelijk veel ervaring mee (met Linux dan) , met Windows ben ik vrij professioneel bezig...

Ik hoop op veel en snelle reacties...

23 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Soebam - 11/10/2006 10:51 (laatste wijziging 11/10/2006 10:52)
Avatar van Soebam HTML ver gevorderde - Een groot voordeel van linux boven windows is dat, mocht er een programma crashen, dat je dat proces uitzet en vervolgens is er niets aan de hand. Windows heeft de neiging totaal vast te lopen als er één programma moeilijk doet.

- Linux is Open Source en gratis (de kernel en de meeste distributies dan)

- Linux werkt efficiënter. Programma's draaien sneller en je kan meer tegelijk draaien.

- Iemand die veel met zijn computer wil doen zal van windows snel genoeg krijgen. Dit is niet concreet uit te leggen maar je merkt het in veel kleine voorbeeldjes. Bij het gebruik van windows wordt je beperkt tot de mogelijkheden van windows. In Linux ben je veel vrijer. Het is een eitje om met 1 command regel je kernel te slopen en daarmee eigenlijk je installatie te verkloten. Dit kan je zien als een nadeel, maar je zult ongetwijfeld wel (als je prof. met Windows bezig bent) een hekel hebben al alle registry tweeks enzo om te krijgen wat je wilt.

Als je wilt beginnen met linux, gewoon doen! Ik gebruik zelf ubuntu, dat is een makkelijke distributie zeer geschikt voor beginners. Ik gebruik linux én windows, bij het opstarten van mijn computer moet ik kiezen welk OS ik wil laden. Daarvoor heb je grub (bootloader). Het is wel handig als je twee harde schijven hebt, of iig twee partities.
Offline CounterForce - 11/10/2006 11:23
Avatar van CounterForce Onbekend Ik heb nu ook al een paar dagen Linux Kubuntu geïnstaleerd...maar ik zit met het probleem dat m'n Grub-loader altijd veranderd in Acronis-loader...wat dus wil zeggen dat ik dan enkel toegang heb tot Windows XP...
en het begint zo naderhand een beetje m'n (sorry voor de taal) klote uit te hangen...

Ik weet niet of dit normaal is van die loaders , maar het is irri...    
Offline Soebam - 11/10/2006 11:46 (laatste wijziging 11/10/2006 11:54)
Avatar van Soebam HTML ver gevorderde Nee dat is niet de bedoeling..

Heb je grub goed ingesteld?

  1. sudo gedit /boot/grub/grub.conf


[edit] Ohjee acronis software ik heb even opgezocht wat dat is. Een soort backup dus? Heb je je pc zelf samengesteld of met software en al in een winkel gekocht? Ik denk dat je als grub wilt je master boot record schoon moet maken. Het lijkt me dat acronis zichzelf daar in zet en daarmee grub overschrijft.. Als je via een app acronis kan uitschakelen is dat denk ik het beste.. Tenzij je dit niet wilt natuurlijk.
Offline Martijn1989 - 11/10/2006 12:08
Avatar van Martijn1989 PHP ver gevorderde Ik stem op windows :

A) Alle programmas doen het wel op windows, je hebt alternatieven software nodig voor linux , dat houd menig mens al tegen omdat je dan weer moet wennen.

B) Linux is open-source, is er een lek in linux gevonden, is het probleem door iedereen te bekijken in de source, is geen slim plan ;)

C) Windows heeft veel vaker updates of dat nu wel of niet een bug is, het betekend dat ze er toch aandacht aan besteden.
Offline Soebam - 11/10/2006 12:34
Avatar van Soebam HTML ver gevorderde Ik ga je fijn tegenspreken  

A) Dat is net wat je gewend bent. Als je met 'linux software' werkt moet je alternatieven gebruiken als je windows gebruikt. Kwalitatief is linux in het voordeel. En 'alle programmas doen het wel op windows', het tegendeel is waar. Linux software werkt niet op windows, windows software werkt wél op Linux.

B) Een lek gevonden door wie? Linux is geschreven door hackers en als er een veiligheidslek ofzo in gevonden wordt dan lost men dat op. Ook al zit er misschien ergens een evil-minded hacker tussen, hij schopt het niet ver en bovendien, waarom zou die?

C) Aan linux wordt géén aandacht besteed? Voor windows zijn inderdaad regelmatig fixes en kleine updates te krijgen maar de linux kernel is vele malen soepeler dan de kernel die windows ondersteund. Wordt veel vaker geupdate en hetzelfde geldt voor de GNU software.
Offline CounterForce - 11/10/2006 12:37 (laatste wijziging 11/10/2006 12:37)
Avatar van CounterForce Onbekend De computer komt van MaxData en is dus ook daar samengesteld en geïnstalleerd...
Ik kan dat commando niet uitvoeren omdat ik totaal geen keuze meer heb om naar Linux te gaan...Enkel Windows is toegankelijk...

//EDIT:

Alhoewel dit de eerste paar dagen wel lukte, vond ik het raar dat het nu ineens niet meer lukt.
Offline Soebam - 11/10/2006 12:39 (laatste wijziging 11/10/2006 12:39)
Avatar van Soebam HTML ver gevorderde Gebruik anders de live cd van ubuntu .
Offline foe - 11/10/2006 13:09
Avatar van foe HTML interesse Ik kan me niet voorstellen dat wine alle windows software kan draaien. Bovendien moet je ze via een 'omweg' gaan draaien wat de performantie niet ten goede komt. Ook is er voor praktisch elke linux software meerdere alternatieven te vinden voor Windows. Vaak dat zelfs da native linux software ook een versie heeft voor Windows. The Gimp bv.

Windows heeft gewoon een veel uitgebreider software arsenaal Wat ook logisch is gezien het aantal gebruikers

Linux mag dan wel minder software aanbod hebben, dat wil niet zeggen dat je op je honger moet blijven zitten, wat je ook mar verzint er zal een linux-alternatief bestaan.

Met die lekken valt het inderdaad wel goed mee. En als er dan een lek voor unix wordt geexploit dan gaat het meestal om webservers of dergelijke om websites te defacen.

Voor beide geldt dat als je oppast een voorzorgsmaatregelen neemt dat je voor 99.99 % veilig kan zitten.

Windows is wel overigens een target dat door hackers meer geviseerd wordt omwille van het gebruikerspercentage.
Hoe meer gebruikers hoe interessanter de target.

Tuurlijk brengen beide OS'en regelmatig fixes uit, maar als beginnende unix-gebruiker zie ik iemand nog niet constant de kernel patchen of een nieuwe kernel compilen.

Wat misschien interessant is is dat de linux scripting taal veel uitgebreider is dan gewone BATCH-programmas
Shell programming is uitermate krachtig, en maakt de bewegingsvrijheid ontzettend groot.
Windows heeft nu wel een antwoord klaar met PowerShell

Ik heb ze beide geprobeerd.. Windows is meteen gebruiksgemak
Linux is ultiem gebruiksgemak na een uitgebreide leerfase..
Shell moet in je vingers zitten anders anders zie ik de meerwaarde van linux niet 


Offline Dark_Paul - 11/10/2006 13:11
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde Ik heb boven ook een pc'tje staan waar ik Ubuntu Desktop 6.06 op wilde zetten, maar dat lukt me nog niet. Ik verwacht ook niet dat mijn systeempje daar geschikt voor is -> 300mHz, 6gB HD (ik moet mijn 2e van 3gB nog werkend krijgen) en 64mB ram.. Gaat dat lukken? De systeemeisen staan nergens vermeld.
Offline foe - 11/10/2006 14:18
Avatar van foe HTML interesse ubuntu draaien gaat zeker, alleen zal je misschien een andere window manager moeten draaien dan gnome of kde. Blackbox bv
Offline Stijn - 11/10/2006 14:47 (laatste wijziging 11/10/2006 14:49)
Avatar van Stijn PHP expert Als je echt veiligheid wilt gebruik dan Minix (UNIX kernel) maar deze heeft helaas geen doelstelling bij home users.

Daarnaast is linux (UNIX kernel) met KDE uitstekend voor home users. Deze is echter moeilijk te gebruiken (persoonlijk ervaren , omdat ik van windows kom). bij Linux moet je echt véél installeren (muziek decoders , drivers , etc). Linux is wel goed omdat er een hele grote community is die wekelijks bugs uithaalt en dus maandelijks eigenlijk een update hebt voor je kernel.

Windows is beetje hetzelfde als linux maar dan meer gebruiksvriendelijk. Windows kan je tegenwoordig bewerken zoveel je kan. het nadeel is dat je nooit de broncode weet van het product en dus vatbaar bent voor spyware/virussen/hacks/crashes. bij linux ga je als home user ook niet in de bron kijken omdat je hoofd waarschijnlijk het niet volhoud , daarvoor bestaan er programmeurs en krijg je wekelijks updates.

Ben je een echte UNIX freak gebruik je FreeBSD omdat deze het dichtst staat bij UNIX.

Het beste is om windows te installeren en daarna linux , zoals ik deed. Bij linux hulp kan je altijd terecht op http://www.linux-info.be

NOTE: wacht tot begin november voor linux te installeren want dan komt KDE 4 uit die gebruiksvriendelijker wordt (click-and-run applicaties)

waarom linux beter is? zie het zelf maar: link

stijn
Offline Soebam - 11/10/2006 15:02
Avatar van Soebam HTML ver gevorderde
Citaat:
De systeemeisen staan nergens vermeld.


behalve hier dan:
http://www.ubun...ef13814de3

Als dit teveel voor je is bestaat er ook nog xubuntu:
http://www.xubuntu.org/
Offline gothmog - 11/10/2006 15:45
Avatar van gothmog Lid Als linux zoveel beter is, waarom gebruiken de meeste mensen dan TOCH nog windows?
Offline Soebam - 11/10/2006 15:47
Avatar van Soebam HTML ver gevorderde Anders kunnen we toch niet genieten van virussen en hacks enzo? 

Nee ik gebruik ook nog windows voor als ik een spelletje wil spelen. Spellen die geschreven zijn voor windows draaien toch beter op windows zelf (tenzij ze crashen, overigens  ).
Offline Stijn - 11/10/2006 15:49 (laatste wijziging 11/10/2006 15:50)
Avatar van Stijn PHP expert gebruiksvriendelijker? Linux is moeilijk te begrijpen voor vele mensen. Wat klinkt makkelijker:
Citaat:
Dubbelklik op setup.exe en de installatie verloopt automatisch


Citaat:
Open de console en tik in `sudo apt-get install programma` daarna tik je in: `programma`of je maakt een snelkoppeling naar de bin file.


zeg nou es 

@soebam: ik verkies ook windows boven linux omdat het makkelijker werkt
Offline Soebam - 11/10/2006 15:51 (laatste wijziging 11/10/2006 15:54)
Avatar van Soebam HTML ver gevorderde Dat is flauw van je stijn. Installeren is inderdaad een pluspunt van windows. Nu is de apt-get toevallig wel een mooie vinding van ubuntu Synaptic packed manager verricht veel werk voor je.

Sterker nog, als je op windows iets wilt installeren, moet je eerst zelf aan de executable komen (downloaden, cd..). Met synaptic hoef je alleen maar aan te klikken wat je wilt !

Ik ben overigens niet anti-windows. Soms is het irritant, soms is het fijn. Momenteel gebruik ik ook windows en dat is nog steeds 70% van de tijd zo denk ik. Nu is mijn windows wel de beste installatie die ik ken . 'Gewone' gebruikers' installaties zijn toch wel minder.. als ik bij mijn broer kijk ofzo.. pff wat die voor rotzooi draait. 
Offline Stijn - 11/10/2006 16:10
Avatar van Stijn PHP expert @soebam: sommige software kan je niet installeren als je de standaard sources.list gebruikt. Trouwens vind ik zo'n .exe ding in linux moet kunnen. Linux maakt zichzelf soms ingewikkeld.
Offline Soebam - 11/10/2006 21:42
Avatar van Soebam HTML ver gevorderde Stijn, dat kan ook. De meeste programmeurs nemen de moeite niet denk ik. Het spel Wolfenstein: Enemy Territory, heb ik tijden gespeeld. Er is zowel een windows als een linux versie van en beide werken gewoon met een grafische installer. Klik, klik, klik en speulen maar .
Offline Stijn - 11/10/2006 22:01
Avatar van Stijn PHP expert ID software games draaien altijd onder UNIX systemen 
Offline CounterForce - 11/10/2006 23:02
Avatar van CounterForce Onbekend
Citaat:
ik verkies ook windows boven linux omdat het makkelijker werkt


Volgens mij si dat gewoon een gewoonte die je aanleert.
Mocht je windows nooit gebruikt hebben zou je net het omgekeerde zeggen 
Sta open voor veranderingen en het zal wel lukken...
De wereld is zo groot en nog vol verrassingen 
Offline Stijn - 11/10/2006 23:47 (laatste wijziging 11/10/2006 23:48)
Avatar van Stijn PHP expert idd , ik ken iemand die nooit windows gebruikt heeft en direct met linux begonnen is en het is idd een gewoonte. Volhouden zekers? 

ik ga allesinds wachten tot KDE4 uit is en als de review goed is kubuntu weer gebruike
Offline Rens - 12/10/2006 00:04
Avatar van Rens Gouden medaille

Crew algemeen
Ik ben gewend Windows te gebruiken.
Heb een aantal maanden terug ook eens Linux geinstalleerd (Fedora Core 5) en het vind ook wel fijn werken hoor...
Heb toen ook nog een flink aantal weken op Linux gedraaid, omdat Windows van de HD was, en ik de ghost opstart diskette niet meer kon vinden 
Offline Pieter - 12/10/2006 08:36
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Op zich vind ik linux heel erg leuk van concept. Ik ben al de laatste paar jaar aan het experimenteren, en heb ondertussen fedora, suse, kubuntu,ubuntu,damnsmalllinux en nu uiteindelijk xubuntu gedraaid.

Xubuntu draait heel vlot voor zo'n oude laptop te zijn.
Op zich gebruik ik het voor te testen, omdat ik voor sommige zaken er echt wel niet tussenuitkan om windows te gebruiken.

Photoshop enzo zou je mogelijks wel kunnen laten werken met wine, maar enkele 3d programma's kan ik toch niet laten werken erop, vandaar dus windows.

Maar als ik zie wat er tegenwoordig al niet ondersteund wordt door de ubuntudistro's, dan weet ik dat dat waarschijnlijk snel zal veranderen.

Mijn volgende computer zal een mac zijn, maar ik weet dat ik zowieso blijf testen met linux. Het is heel erg leerrijk, plus je kan er ook je eigen systemen mee draaien.
Kijk vb maar naar mythtv. ubuntu is ideaal om dat als backend (en al dan niet frontend) servertje te laten draaien. Beeld op tv, en hopsa, digitale televisie  .

mvg
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.199s