login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Indesign CS4: eisen drukker

Offline Marly1983 - 14/07/2009 11:55 (laatste wijziging 14/07/2009 11:58)
Avatar van Marly1983Nieuw lid Hoi iedereen!

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb namelijk een flyer ontworpen en wil het laten afdrukken door een drukker. Deze stelt echter een aantal, nou zeg maar heel wat, eisen. Ik kan wel wat met CS4 omgaan, maar dit is erg technisch. Dus als iemand me uit de brand kan helpen: graag!

- eindformaat moet A5 zijn, maar gegevensformaat moet 15 cm x 21,2 cm zijn.
Ik heb dat nu opgelost door in de bestandsinstellingen de witruimte rond de pagina in te stellen. Maar is dat wel goed? Of moet ik bij de bestandsinstellingen een aangepast formaat opgeven ipv. te kiezen voor A5?


- hoe kan ik de resolutie van mijn bestand controleren?

- hoe kan ik lettertekens in paden of curves omzetten???

- waar kan ik de verzadiging van de kleuren controleren?

- En hoe kan ik zien of kleuren voldoen aan het CMYK kleurschema ipv. RGB?

- En waar kan ik de kleurprofielinstellingen controleren?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Marly

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Ontani - 14/07/2009 13:15
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Oke effe alles rustig achter elkaar doen.

Ik ga er vanuit dat je document al gemaakt is op een 300 dpi resolutie.

Citaat:
hoe kan ik de resolutie van mijn bestand controleren?

Image > Canvas Size > de grootte ingeven welke je document moet zijn. Zo kan je de grootte van uw creatie behouden maar uw afbeelding bijsnijden.

Citaat:
hoe kan ik lettertekens in paden of curves omzetten?

Lettertypes zijn default al vectorieel en hoeven niet aangepast te worden.

Citaat:
waar kan ik de verzadiging van de kleuren controleren?

Citaat:
En hoe kan ik zien of kleuren voldoen aan het CMYK kleurschema ipv. RGB?

Citaat:
En waar kan ik de kleurprofielinstellingen controleren?

Zouden allemaal moeten opgelost zijn door:
Image > Mode > CMYK Color te kiezen.
Offline Martijn - 14/07/2009 14:40
Avatar van Martijn Crew PHP dat verschil tussen a5 en die maten is ervoor dat alles op een flyer komt. Stel jij hebt dat witte randje en om 1 of andere reden ligt het papier 1mm scheef, dan heb je dus een 1mm witte streep.

Als jij op a5 werkt, is dat ietsjes groter, en is er dus niets aan de hand. Het betekent eigenlijk dat je een a5 moet maken, en dan neits echt strak tegen de kant moet zetten.
Offline Marly1983 - 14/07/2009 14:53 (laatste wijziging 14/07/2009 23:55)
Avatar van Marly1983 Nieuw lid Ik kom er niet uit. Heb de aanwijzingen op mijn gemak gelezen, maar kom er nog steeds niet uit.

Na controle van de drukker blijkt nu toch dat de fonts nog in paden of curves veranderd dienen te worden.
Ook is er sprake van een te lage resolutie en een te grote kleurverzadiging.

Iemand een idee hoe ik het kan oplossen?

Groetjes Marly

Ik ben er nu achter gekomen hoe ik de resolutie heb kunnen checken. Mijn afbeeldingen blijken nu een resolutie tussen de 72 dpi en 96 dpi te hebben. Nogal weinig als je vergelijkt met de vereiste 300 dpi...
Maar mijn vraag: hoe kan ik de resolutie verhogen? Dat zal zeker niet gaan? En al zeker niet zonder Photoshop vermoed ik...
Andere afbeeldingen met een hogere resolutie is ook geen optie helaas... (aangezien ik dezelfde afbeeldingen van mijn website wil gebruiken voor de herkenbaarheid)
Offline wvmaaren - 05/08/2009 16:37
Avatar van wvmaaren Nieuw lid Het verschil tussen 72 en 300 dpi is inderdaad flink. 72dpi staat ook wel bekend als schermresolutie, 300 dpi als drukresolutie.
Je kan eventueel de flyer die je hebt gemaakt upscalen naar 300dpi maar je zal zien dat de foto's die je gebruikt hebt of heel klein worden of van zeer slechte kwaliteit worden.

Waar heb je de afbeeldingen vandaan? heb je ze zelf geschoten of van internet af gehaald? Zelf geschoten afbeeldingen hebben namelijk meestal een veel hogere resolutie. Dan is het alleen een kwestie van de images er opnieuw inzetten, nadat je de resolutie hebt aangepast.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.165s