login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

.png wel een standaard of niet?

Offline bertenz - 16/07/2006 11:29
Avatar van bertenzHTML beginner Hallo allemaal,

Voor mijn website ben ik nu allerlei plaatjes aan het maken, maar ik weet niet hoe ik ze het beste kan opslaan. Het formaat moet natuurlijk wel algeheel geaccepteerd worden door de browsers, maar welke kan ik dan het beste gebruiken, gif, jpg of png? (of is er een nog betere?)

bertenz

12 antwoorden

Gesponsorde links
Offline rickwieman - 16/07/2006 11:35
Avatar van rickwieman Onbekend .jpg geeft goede kwaliteit voor klein bestandsformaat, en is handig voor banners/zeer grafische afbeeldingen.
.gif geeft slechtere kwaliteit (minder kleuren) voor zeer klein bestandsformaat, ideaal voor kleine dingen als icoontjes of smileys.
Offline bertenz - 16/07/2006 11:48
Avatar van bertenz HTML beginner Bedankt voor je reactie, was nog even iets vergeten om er bij te zeggen, welk formaat moet je volgens jullie kiezen als je een transparante achtergrond wilt gebruiken?
Offline MFdriver - 16/07/2006 11:53
Avatar van MFdriver PHP interesse png 
Offline vinTage - 16/07/2006 11:56
Avatar van vinTage Nieuw lid png != goed met IE
(wel in versie 7)

Er zijn verschillende png fixes, maar die werken weer niet met ALLE versies van IE, dus gif is imo de beste oplossing.
Offline Maarten - 16/07/2006 15:36 (laatste wijziging 16/07/2006 15:40)
Avatar van Maarten Erelid Ik veeg m'n gat aan die IE transparantie.. ik gebruik overal PNG, en ik zorg wel voor een IE fix voor die transparantie, maar de mensen die dan persé degelijk willen surfen moeten dan ook maar overschakelen op degelijke browsers.

De kwaliteit van die GIF is echt laag, kent niet veel verschillende kleuren, alsook slechts 1 soort transparantie, namelijk wel of niet. Bij PNG kan je bv. hebben dat je afbeelding nog voor 24% doorzichtig is, bij gif is dat dan gewoon 0 (niet doorzichtig) of 100 (doorzichtig).

Dus ofwel neem je PNG met transparantie, ofwel neem je gewoon geen transparantie IMO 

Behalve dan als het gaat om icoontjes van 16*16, daar zie je dat niet als er dan een paar kleuren weg zijn.

Ik persoonlijk gebruik ook PNG voor niet-transparante afbeeldingen 

Je moet weten dat mensen die niks van pc's kennen toch overschakelen op Windows Vista met IE 7 eens die er is, en mensen die er iets van kennen gebruiken meestal toch alternatieve browsers.



Citaat:
en is handig voor banners/zeer grafische afbeeldingen.
Een afbeelding IS grafisch..


Oja, sidenote:
http://meta.wikimedia.org/wiki/Burn_All_GIFs

Het grote nadeel kan dus zijn dat die PNG shit niet kan bewegen, maar daar heb je flash voor IMO 
Offline Keith - 16/07/2006 19:20
Avatar van Keith Grafische gevorderde ik gebruik altijd .jpg's eigenlijk..
waar heb je transparantie voor nodig? leg me dat eerst uit! 
Offline Maarten - 16/07/2006 20:20 (laatste wijziging 16/07/2006 20:20)
Avatar van Maarten Erelid Als je een afbeelding over een andere wilt leggen, en dat element is nu eenmaal niet rechthoekig..

Er zijn toepassingen genoeg, dus dat valt ook alweer onder 'domme vragen van het voorbije jaar'.

edit:
http://moon.google.com/
Doe jij die pointers maar met JPEG's, zal je niet ver mee lopen.
Offline Gml - 16/07/2006 22:23 (laatste wijziging 16/07/2006 22:25)
Avatar van Gml HTML beginner PNG rulez!! Ik gebruik bijna altijd PNG. Voor hele kleine plaatjes en plaatjes met weinig kleuren nog wel GIF, want dat is sneller, maar high quality shit, gewoon PNG.

En IE, tja, daar gebruik ik inderdaad die hack ook voor, laden duurt iets langer, en je ziet grijze vlakken in een flits, maja lekker boeiend...

bekijk deze site maar eens: www.divesport.nl, maakt goed gebruik van PNG 
Offline Maarten - 16/07/2006 22:24
Avatar van Maarten Erelid Gml is een mens naar mijn hart 
Offline xSc - 17/07/2006 07:28
Avatar van xSc Onbekend PNG is een prima formaat, maar Microsoft biedt helaas beperkte ondersteuning. PNG Transparant en SWF Transparant zijn helaas niet mogelijk t/m IE 6. Reden genoeg om dus geen transparant PNG's te gebruiken. In plaats daarvan kies ik voor GIF of JPG. De laatstgenoemde kun je, naar mijn mening, het beste kiezen.
Offline Keith - 17/07/2006 08:57
Avatar van Keith Grafische gevorderde als je divesport.nl zo bekijkt dan is dat toch ook gewoon mogelijk met .jpg..
Offline demich - 02/08/2006 15:54
Avatar van demich Nieuw lid GIF : ni gebruiken, slechte kwaliteit

JPG: gebruiken voor foto's

PNG: gebruiken voor schema's, figuurtjes e.d.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.18s