login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

met VB starten (Opgelost)

Offline kickasgamer - 19/12/2007 21:05
Avatar van kickasgamerPHP ver gevorderde ik ben een tijdje met php bezig en nu wil ik eens starten met visual basic, maar nu is mijn vraag welke tutorials kan ik het beste doen want veel vind ik er niet van VB die zo echt basic alles uit leggen

alvast bedankt 

23 antwoorden

Gesponsorde links
Offline cloudstrife - 19/12/2007 21:17
Avatar van cloudstrife PHP beginner VB 6 of VB .net? Ik neem aan .net? Als je ff googled vind je wel 100den tutorials die alles netjes van in het begin uitleggen.

Dit is bv al een goeie om te beginnen: http://ep2.nl/showthread.php?tid=2536
Offline kickasgamer - 19/12/2007 22:37
Avatar van kickasgamer PHP ver gevorderde nog een vraagje wat is makkelijker VB 6 of VB.net en welke is "beter" ?
Offline Stijn - 19/12/2007 22:54
Avatar van Stijn PHP expert .NET is nieuwer en heeft meer mogelijkheden.
Offline Abbas - 19/12/2007 23:17
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Als je VB6.0 wilt leren hoort dit topic hier niet, dus ik neem aan dat je VB.NET bedoelt! Kijk via m'n profiel naar de tutorials die ik hier heb gepost. Bijna in alle tutorials staat de code zowel voor C# als VB.NET en er zijn ook een aantal scripts die ik heb gepost voor VB.NET! Als er nog iets is dat je wilt weten, stuur dan maar! 
Offline kickasgamer - 20/12/2007 08:36 (laatste wijziging 20/12/2007 09:34)
Avatar van kickasgamer PHP ver gevorderde ik ben nu in de war 

als ik naar je tutorial keek (inleiding) dan leek het juist of je een website maakte, maar ik wil eigenlijk me gaan richten op echte programma's

is .net dan het zelfde want ik snap het even niet meer 

EDIT: wat me ook op valt is dat er weinig tutorials over VB zijn, weet iemand echt een goede tutorials site liefst nederlands, als het echt niet anders kan engels ?
Offline finduilas - 20/12/2007 09:43
Avatar van finduilas PHP gevorderde http://pc-en-in...press.html

of een echte cursus: http://www.kidw...nvbn20.zip
Offline kickasgamer - 20/12/2007 09:52
Avatar van kickasgamer PHP ver gevorderde alvast bedankt, ik ga die tutorials al eens proberen 
Offline Abbas - 20/12/2007 13:39 (laatste wijziging 20/12/2007 13:40)
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Inderdaad, die inleiding is voor websites. Maar kijk anders eens naar deze tutorial: KLIK. Deze tutorial is een inleiding op Forms (Programma's) en de code staat er zowel in C# als in VB.NET! 

Citaat:
is .net dan het zelfde want ik snap het even niet meer
.NET kan je gebruiken voor zowel websites als echte programma's. 
Offline kickasgamer - 20/12/2007 14:21 (laatste wijziging 20/12/2007 16:01)
Avatar van kickasgamer PHP ver gevorderde ah bedankt voor de uitleg 

en nu hopen da ik het goed onder de knie krijg he 

EDIT: is er ook een soort site (zoals bv php.net) waar ik alle functies kan vinden (zoals in php bv time(), md5(),...) en waar ik alle dingen (ik weet niet juist hoe ze heten) zoals == is gelijk, =! is niet gelijk ?
Offline Abbas - 20/12/2007 17:00
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Standaardfuncties en operatoren en dergelijke. Je kan deze vinden op DEZE website. Hoewel ik een enorme fan van .NET ben vind ik het een van de rommeligste website ook. Maar als je wat geduld hebt en degelijk kan zoeken kan je er bijna ALLES vinden. In m'n tutorial over de inleiding tot .NET staat er een klein stukje over operatoren. Maar je kan die tutorial ook gebruiken voor Forms want het handelt hier wel over sites, maar het declareren van variabelen en dergelijke blijft hetzelfde. Ik ga ook nog wel een tutorial schrijven met de belangrijkste standaardfuncties zoals in PHP. Hopelijk een duidelijke uitleg! 
Offline kickasgamer - 20/12/2007 19:02 (laatste wijziging 20/12/2007 20:48)
Avatar van kickasgamer PHP ver gevorderde bedankt voor de uitleg, ik hoop dat die tutorial er snel komt 

EDIT: ik ben nu de tutorials aan het doen en heb een paar simpele dingn gemaakt (bv een button end an een alert met hello world) maar hoe kan ik dat inpakken dat iemand anders het egwoon kan openen.
ik dacht dat je het in een exe moest zetten maar ik vind nergens die optie
Offline Abbas - 20/12/2007 22:15
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Kijk. Als je alles gedaan hebt wat je wou doen, het plaatsen van de knoppen en de code en dergelijke, dan klik je op die play - knop om te gaan debuggen. Als dat klaar is en je programma, hoe klein of groot dan ook, is klaar om "uitgegeven" te worden, moet je je project "builden". Als je project open staat in Visual Studio of een van de Express Editions, heb je een menu "Build" en kan je daarin kiezen voor "Build Solution" of je kan rechtstreeks op F6 duwen. Tijdens het debuggen wordt er ook al een .exe gemaakt maar de finale .exe wanneer je je project hebt gebuild. De .exe kan je dan vinden in de map van je project. Je zal in die map enkele submappen vinden zoals "bin", "obj" en "Properties". In de map bin zal je nog een map, Debug vinden. Hierin staat de .exe die gemaakt werd tijdens het debuggen. Echter in de map obj -> Debug staat de finale .exe van je project. Die kan je bij wijze van spreken gewoon op een geheugenstick zetten en dan op iemand anders z'n computer en dat zal perfect werken, afgezien als je met Databases gaat werken natuurlijk. Ik heb Yahtzee en Galgje in C# gemaakt. Ik kan die .exe als download beschikbaar stellen en als jij dat download zal dat perfect werken. Beetje duidelijk hoop ik! 
Offline kickasgamer - 21/12/2007 09:39 (laatste wijziging 22/12/2007 14:17)
Avatar van kickasgamer PHP ver gevorderde jep zeer duidelijke uitleg 

bedankt, als ik nog vragen zal ik ze hie wel posten 

EDIT: ik zit weer met een vraag
voorwat staat de dim als je een var wil declaren ?
bv(Dim var As String)
Offline Abbas - 22/12/2007 16:49
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
De afkorting Dim staat voor "Declaration In Memory". Dim wordt gebruikt voor het reserveren van geheugen voor de variabele.
Offline kickasgamer - 22/12/2007 18:58 (laatste wijziging 22/12/2007 21:52)
Avatar van kickasgamer PHP ver gevorderde ok, bedankt
dus dat moet altijd voor een dat je een var gaat declaren ?

EDIT: men vorige vraag heb ik zelf al kunnen oplossen maar nu iets algemeens over VB

ik wil nu zo alles controleren en een error geven via try en catch
maar dit is de opstelling van de tutorial
  1. Try
  2. ' uit te voeren code
  3. Catch X As type_exception
  4. 'X = naam van de fout
  5. 'hier iets mee doen (weergeven)
  6. Finally
  7. ' code die nog uitgevoerd wordt
  8. End Try


die X bij die catch is dat altijd X want ik een adnere tutorial zag ik D staan
Offline Godlord - 22/12/2007 23:37 (laatste wijziging 22/12/2007 23:39)
Avatar van Godlord PHP gevorderde Nee, de naam daarvan mag je normaal zelf opgeven.

Voor de variable mag Dim staan maar ook Friend, Public, Private, Local,... dat hangt af van waar je het wilt gebruiken.
Offline Abbas - 23/12/2007 00:52 (laatste wijziging 23/12/2007 00:53)
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Inderdaad, Dim is een "algemene" declaratie maar je mag er ook de zaken voorzetten die Godlord al zei. En die X mag je zelf kiezen, je kan dan als er een fout is de Message van die fout weergeven. Als je variabele dus "fout" is kan je dan doen: MessageBox.Show(fout.Message). 
Offline kickasgamer - 23/12/2007 10:16 (laatste wijziging 26/12/2007 10:37)
Avatar van kickasgamer PHP ver gevorderde ok bedankt, dan kan ik weer even verder 

EDIT: tis al opgelost 
EDIT2: ik was nu de tutorial van mysql en forms aan het lezen, en men eerste vraag was er al 

kan ik ook gewoon een mysql databas gebruiken van een host die ik gebruik voor php pagina's ? blijft dan de rest van de werkwijze het zelfde ?
Offline JBke - 26/12/2007 12:20 (laatste wijziging 26/12/2007 12:24)
Avatar van JBke PHP gevorderde ik heb vooral getest en de MSDN library van microsoft gedownload.
Ik heb 'al een geluk' een MSDN Retail licentie van Microsoft via het werk, maar ook als gewone gebruiker kan je op de msdn.microsoft.com site zeer goede tutorials vinden. De tutorials van titjes hier op Sima zijn ook aan te raden.

Voor sites gebruik ik bijvoorbeeld. http://www.vbib.be , http://msdn2.microsoft.com/nl-be/default(en-us).aspx en http://learning.microsoft.com

EDIT: als antwoord op mysql zou ik toch voor microsoft sql of access kiezen, deze zijn naderhand weer eenvoudig over te zetten of te importeren naar mysql om te verwerken met php.

Veel success en welkom in de VB-World
Offline Abbas - 26/12/2007 13:15
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Ja je kan die MySQL DB ook gebruiken voor .NET applicaties. Maar zoals JBke al zei: als je werkt met .NET kan je beter met Access of beter nog met een MS SQL DB werken. En inderdaad zijn de links die JBke al gaf zeer interessante sites om vanalles op te zoeken en te leren. Als er nog bepaalde zaken zijn waarvan je scripts of tutorials wil zien moet je dat maar zeggen. 
Offline kickasgamer - 26/12/2007 18:33 (laatste wijziging 26/12/2007 18:48)
Avatar van kickasgamer PHP ver gevorderde ja een tutorial die misschien welkom is, is 1 met veel functies die je wel regelmatig nodig hebt, zoals bv messagebox en daar dan deel functie van (show, en dan ook van alert naar info screen gaan enz)

nog iets basic

Dat lijkt genoeg voor nu, maar ik ga dan nu maar eens aan de slagen met ms acces DB en forms 

EDIT: en misschien bij de tutorials van verbinding maken met een acces DB ook de code voor VB.net erbij doen, deze persoon zou je heel dankbaar zijn 
Offline Abbas - 26/12/2007 21:42
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Ok ik zal er voor zorgen dat er ook VB.NET code wordt voorzien in die tutorial en zo snel mogelijk daarna komt er een tutorial met al die functies. Maar even geduld, ik heb nu komende examens. 
Offline kickasgamer - 26/12/2007 22:20
Avatar van kickasgamer PHP ver gevorderde ah ja, je ziet maar examens gaan voor he ;)
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.187s