login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Subquery geeft error terug

Offline Luc18 - 26/11/2011 09:08
Avatar van Luc18Onbekend Beste,

Momenteel probeer ik met 1 query het volgende te doen:
ik wil 1 keer dat categorie titel wordt weergegeven, en daaronder de laatste 5 forum berichten uit die categorie worden weergegeven.

Nu dacht ik dat met deze query te doen:
  1. SELECT a.categorieID, a.topicTitel, b.categorieID, b.categorieTitel
  2.  
  3. FROM forum_topic AS a,
  4.  
  5. (SELECT categorieID, categorieTitel
  6.  
  7. FROM forum_categorie AS b
  8.  
  9. GROUP BY categorieID)
  10.  
  11. WHERE a.categorieID = b.categorieID


Maar helaas krijg ik deze foutmelding: Every derived table must have its own alias

Wat doe ik fout, en krijg ik met deze query mijn gewenste resultaat zoals hier boven beschreven staat?

Met vriendelijke groet,

Luc

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Ontani - 26/11/2011 10:17
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Er zitten nog wel wat meer fouten in je subquery. Je zal zien dat die query al niet gaat werken.

  1. SELECT categorieID, categorieTitel FROM forum_categorie AS b GROUP BY categorieID


Voer die maar eens appart uit.

Het is misschien gemakkelijker dat je hier even uitlegt welke gegevens je precies wilt terug krijgen, want die query ziet er in het algemeen maar raar uit.

Offline Luc18 - 26/11/2011 10:23
Avatar van Luc18 Onbekend Wat ik wil bereiken met de query's is het volgende:

ik wil een categorieTitel weergeven zoals PHP & MYSQL, vervolgens wil ik daaronder 5 recente topic's uit die categorie laten zien dus:

PHP & MYSQL
1. hallo wereld
2. echo fout
3. image wilt niet laden
4. hoe create table maken
5. basis php uitleg gezocht

1 tot en met 5 zijn dan dus de topic's en het dikgedrukte de categorie waar ze invallen, ze worden aan elkaar gekoppeld door de categorieID.

Hopelijk is de uitleg nu duidelijker wat ik wil bereiken met de beide query's.
Offline NLZ13 - 12/12/2011 21:57
Avatar van NLZ13 Lid Ik begrijp niet volledig waarom je eerst een titel wil ophalen, en daarna categorieën. Maar alleszinds de error die je krijgt duid er op dat iedere subquery eigenlijk een alias moet krijgen.

Ik weet nu niet vanbuiten of er AS bij moet maar zet eens net voor je WHERE statement (nog buiten de haken) "AS Dummy" ofwel zonder AS dus "DUMMY". (Dummy is maar een voorbeeld)
Offline betterdays - 21/12/2011 01:05
Avatar van betterdays Lid Ok je query zit zeer raar in elkaar (wat doen die a's en b's daarin?).
Hieronder even mijn poging van query, maar ik weet niet zeker of je dit vraagt.

  1. SELECT categorieTitel, topic FROM forum_topic GROUP BY categorieID ORDER BY categorieID


ORDER BY categorieID kan verandert worden door een datum als je die opslaat.

Ik weet niet of je dit bedoelt, want het kan ook zijn dat je met 2 tabellen werkt. Dat zie ik niet in je uitleg.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.184s