login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

wat is mysql

Offline thomh - 07/08/2008 14:23
Avatar van thomhNieuw lid hoi allemaal

ik snap niks van mysql, wat voor bestandstype is mysql  

23 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Abbas - 07/08/2008 14:28
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
MySQL is een DatabaseManagment Systeem en geen bestandstype: Wikipedia MySQL. Officiële website: MySQL.com. Verder zijn er hier op sitemasters ook tutorials en scripts te vinden over MySQL.
Offline thomh - 07/08/2008 14:39
Avatar van thomh Nieuw lid heb ik op gekeken

maar nog snap ik het niet

is het een bestands type ofzo en zoja welke of moet je het in een php doen
Offline Abbas - 07/08/2008 15:13
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Grmbl, ik zei je net:
titjes schreef:
MySQL is een DatabaseManagment Systeem en geen bestandstype
Het is dus geen bestandstype maar een systeem om Databases te beheren! En je laat PHP samenwerken met MySQL hoewel het 2 losstaande zaken zijn.
Offline thomh - 07/08/2008 15:15
Avatar van thomh Nieuw lid dus de mysql zet je in de php
Offline Abbas - 07/08/2008 15:17
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Nee! Je maakt een PHP script en afhankelijk van wat je script moet doen kan je het laten samenwerken met MySQL. In je MySQL maak je een database (lees hierover tutorials) en dan maak je via je script verbinding met die database (lees hierover ook tutorials). Je gaat dus niet PHP in MySQL zetten of omgekeerd.
Offline thomh - 07/08/2008 16:04 (laatste wijziging 07/08/2008 16:05)
Avatar van thomh Nieuw lid maar een mysql is ook geen bestand waar laat je het dan
heb je een voorbeeld
Offline Sitebase - 07/08/2008 16:09 (laatste wijziging 07/08/2008 16:11)
Avatar van Sitebase PHP expert MySQL is een database die geïnstalleerd wordt op een server(computer). Het is gewoon een stukje software zoals Word, Photoshop,...
In MySQL kan je dan gegevens gaan opslaan en ophalen met behulp van PHP.

Als je dit nog altijd niet begrijp dan moet je eerst eens op google gaan zoeken naar "Wat is een database"!
Offline marten - 07/08/2008 16:10 (laatste wijziging 07/08/2008 16:12)
Avatar van marten Beheerder MySQL (lees SQL) is een taal die kan communiceren tussen PHP (en meerdere) en de database. De talen hebben allemaal hun eigen functies om de in MySQL (lees SQL) opgebouwde opdracht naar de database te sturen.

Bijvoorbeeld:

PHP zegt: Geef mij alle gebruikers die ouder zijn dan 20.
Je gaat vervolgens dit omzetten naar een opdrachtregel die begrijpbaar is voor de database.

  1. SELECT * FROM gebruikers WHERE leeftijd > 20


Vervolgens krijg je een resultaat terug van de database. Hierin staan alle gebruikers die ouder zijn dan 20. Deze kan je vervolgens weer met PHP verder op je pagina zetten of andere dingen meedoen.

Je moet MySQL (lees SQL) dus zien als een taal die begrijpbaar is voor zowel database als PHP (of andere).

Zie het als:

Nederlander praat Nederlands tegen Afrikaan. Gaat niet goed.
Je zoekt dus een manier die zowel de Nederlander als de Afrikaan kan begrijpen. Dat kan bijvoorbeeld Engels zijn.

In bovenstaand verhaal is Engels dus MySQL (lees SQL) en Nederlander en Afrikaan zijn PHP en database.

MySQL is de database. SQL de taal en PHP de programmeertaal.
Offline rredspike1 - 07/08/2008 16:13
Avatar van rredspike1 Lid Nee MySQL is geen bestand/bestandstype het is:
MySQL is een open source relationele databasemanagementsysteem (RDBMS), dat gebruikmaakt van SQL.
(sql is een taal, waar een database opdraait)

PHP is een taal, wat communiceert met SQL in de MySQL (=databasemanagementsysteem)

SQL
  1. CREATE TABLE adressen (
  2. adres_id INT AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY,
  3. voornaam VARCHAR(255),
  4. achternaam VARCHAR(255),
  5. geboortedatum DATE,
  6. adres VARCHAR(255),
  7. postcode VARCHAR(6),
  8. woonplaats VARCHAR(255)
  9. );


PHP
  1. <?php
  2.  
  3.  
  4.  
  5. $db = new mysqli ('dbint001234', 'u001234_root', 'password', 'databasenaam');
  6.  
  7. $result = mysqli_query($db,
  8. "SELECT voornaam,achternaam
  9. FROM personen") or die("Mysql gaf de volgende melding: " . mysqli_error($db));
  10.  
  11. while ($r = mysqli_fetch_array($result)) {
  12. print "$r[voornaam] $r[achternaam]\n";
  13. }
  14. mysqli_free_result($result);
  15. ?>
Offline Simax - 07/08/2008 16:50
Avatar van Simax Onbekend
thomh schreef:
maar een mysql is ook geen bestand waar laat je het dan
heb je een voorbeeld

Neem eens de moeite om een tutorial door te lezen..
Offline thomh - 07/08/2008 18:33 (laatste wijziging 07/08/2008 18:34)
Avatar van thomh Nieuw lid
  1. CREATE TABLE adressen ( adres_id INT AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY, voornaam VARCHAR(255), achternaam VARCHAR(255), geboortedatum DATE, adres VARCHAR(255), postcode VARCHAR(6), woonplaats VARCHAR(255));

en waar stop ik dit dan in

en wat voor bestandstype is een database
Offline Simax - 07/08/2008 18:34
Avatar van Simax Onbekend Wat moeten we hiermee?
Offline thomh - 07/08/2008 18:35
Avatar van thomh Nieuw lid
Simax schreef:
Wat moeten we hiermee?
pc sloeg even op tilt
Offline Abbas - 07/08/2008 18:57
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
marten schreef:
...PHP de programmeertaal.
Fout, PHP is een scripttaal! 

Het doet er niet toe wat voor "bestandstype" een MySQL - database heeft. Je moet gewoon communiceren naar die database!
Offline CDNC - 07/08/2008 23:42
Avatar van CDNC PHP ver gevorderde Ik zal maar niet aan komen met .sql extensie? anders gaat de TS helemaal er onderdoor 


@TS: als er iets iets wat je niet kent, en wilt weten wat het is, op wikipedia kun je altijd wel iets vinden wat meer duidelijkheid schept. Is het niet in de Nederlandse, dan wel in de Engelse versie.
Offline rredspike1 - 07/08/2008 23:57
Avatar van rredspike1 Lid
thomh schreef:
[..code..]
en waar stop ik dit dan in

en wat voor bestandstype is een database


code stop je in de database en je database weet er wel raad mee.
misschien dat phpmyadmin je iets meer zegt, anders zoek je daar maar op.

en stop nu eens met je bestandstype!

Krijg beetje het idee, dat je ons in de maling probeert te nemen, of bezig probeert te houden.
Offline Abbas - 08/08/2008 01:52
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
@hierboven: hoewel ik het ook niet altijd gemakkelijk heb om hierbij kalm te blijven moet je het toch doen! Je stopt ook geen code in een database maar wel gegevens. Je database weet er ook "geen raad" mee zolang er niets mee gedaan wordt, zoals met PHP of iets anders.
Offline tommech - 08/08/2008 09:56
Avatar van tommech Lid Een database is een soort van file waarin jij allemaal gegevens kan opslaan en bijhouden.

Nu een database kan enkel gegevens onthouden, that's it.

Je hebt dus 1 of ander programmatje nodig om gegevens in die database te kunnen opslaan of gegevens uit de database te halen.
MYSQL is zo een voorbeeld van zo'n programmatje. Je kan met met MYSQL tegen je database zeggen toon mij enkel de gegevens van die tabel
Offline thomh - 08/08/2008 10:37
Avatar van thomh Nieuw lid mysql is dus een software achtig iets als ik het zo begrijp

het lekkere is dat al die sites die daar over gaan ook in hhet engels is en dat is iets waar ik geen bal van snap
Offline Ontani - 08/08/2008 11:07
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
http://nl.wikipedia.org/wiki/MySQL ...
Offline Sitebase - 08/08/2008 16:07
Avatar van Sitebase PHP expert
tommech schreef:
Een database is een soort van file waarin jij allemaal gegevens kan opslaan en bijhouden.

Nu een database kan enkel gegevens onthouden, that's it.

Je hebt dus 1 of ander programmatje nodig om gegevens in die database te kunnen opslaan of gegevens uit de database te halen.
MYSQL is zo een voorbeeld van zo'n programmatje. Je kan met met MYSQL tegen je database zeggen toon mij enkel de gegevens van die tabel


Ik denk dat jij ook nog eens wat moet gaan lezen over MySQL.
Offline rredspike1 - 08/08/2008 21:35 (laatste wijziging 08/08/2008 21:36)
Avatar van rredspike1 Lid
titjes schreef:
@hierboven: hoewel ik het ook niet altijd gemakkelijk heb om hierbij kalm te blijven moet je het toch doen! Je stopt ook geen code in een database maar wel gegevens. Je database weet er ook "geen raad" mee zolang er niets mee gedaan wordt, zoals met PHP of iets anders.


Even op het stukje van de quote!

je begrijpt er niks van titjes, wat ik verstond met code moest verwijzen naar een quote van tomh, waar een stukje PHP/SQL code instaat.. en als je het daar nog niet mee eens bent, waarom noem je het toevoegen van script/programmeertaal dan "code" bovenin naas B, I, U

Nog even over het vetgedrukte gedeelte in de quote.
Kwestie van karakter, zelfbeheersing!
Zal wel weer een waarschuwing krijgen, maargoed heb ik dr graag voor over! 
Offline Abbas - 09/08/2008 01:19
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Ik denk dat jij het niet begrijpt. Ik schreef dat je kalm moest blijven met je zin dat je dacht dat hij ons in de maling nam en van dat stoppen met het "bestandstype". Ik had het helemaal niet over code! En over dat vette: je zal geen waarschuwing krijgen als je hier niet verder over gaat! 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.191s