login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

order by script

Offline jvuz - 04/04/2007 10:56
Avatar van jvuzNieuw lid Hallo,

ik heb een script dat gegevens haalt uit een db en ze weergeeft. Nu wil ik de mogelijk geven om de mensen te laten kiezen volgens welke volgorde: bijvoorbeeld volgens ID, username, level, articles. Kan dit via php of is dit beter te doen via javascript,...?

Jvuz

9 antwoorden

Gesponsorde links
Offline cloudstrife - 04/04/2007 10:59
Avatar van cloudstrife PHP beginner Vrij simpel te doen met gewoon php, je gaat gewoon in je query een order by plaatsen en het veld waar je op wil sorteren vul je in via php naar gelang de waarde van je veld uit je formulier.
Offline marten - 04/04/2007 11:01
Avatar van marten Beheerder Het is dus geen PHP en geen Javascript maar MySQL 
Offline jvuz - 04/04/2007 11:03
Avatar van jvuz Nieuw lid Sorry, ik was misschien niet duidelijk. Ik weet hoe ik moet sorteren, maar ik wil een soort van keuzemogelijkheid voor de user, dus bijvoorbeeld via een dropdown list ofzo.
Offline Rmy - 04/04/2007 11:05 (laatste wijziging 04/04/2007 11:05)
Avatar van Rmy Nieuw lid
  1. <?php
  2. mysql_query("SELECT * FROM tabel ORDER BY ".$_POST['sorteer']) OR DIE(mysql_error());
  3. ?>


Geen extra beveiliging. Je kunt ook alles in een array stoppen en dat door middel van een lusje doorlopen. 
Offline jvuz - 04/04/2007 11:16
Avatar van jvuz Nieuw lid Ik bedoel eigenlijk zoals op deze site: http://www.sitemasters.be/forum/2/PHP_&_SQL/1

waar je je keuze kan maken voor welke pagina je wil.
Offline cloudstrife - 04/04/2007 11:37
Avatar van cloudstrife PHP beginner Wel dan maak je een formuliertje met een dropdownlist(<select><option>...) met daarin je waarden en via de query van Rmy haal je dan je gegevens op + via die order by sorteer je dan op wat je geselecteerd hebt.

@marten: MySQL is een databaseserver dus geen programmeertaal, het is dus een mengeling van php in combinatie met sql. Om maar even te muggenziften.
Offline marten - 04/04/2007 12:08 (laatste wijziging 04/04/2007 12:12)
Avatar van marten Beheerder @cloudstrife
Sql is wel degelijk een taal 

Citaat:
Structured Query Language (SQL) is the most popular computer language used to create, retrieve, update and delete data from relational database management systems. SQL has been standardized by both ANSI and ISO.


En ik zou de query van Rmy niet zomaar vetrouwen. Je hebt tegenwoordig programma's die de html op een pagina aan kunnen passen. Zo kan je dus ook niet veilige waardes aan je dropdown meegeven en die worden dan ook netjes submit. dus vang aub je user input af en kijk of het wel echt de waarde is die je wilt.

  1. <form name="voorebeeld" action="">
  2. <select name="lijstje" onchange="document.voorbeeld.lijstje.submit();">
  3. <option value="1">Keuze 1</option>
  4. <option value="2">Keuze 2</option>
  5. <option value="3">Keuze 3</option>
  6. <option value="4">Keuze 4</option>
  7. </select>
  8. </form>


Je kan het zo doen. Je kan de onchange veranderen in een eigen gemaakte javascript functie.
Offline cloudstrife - 04/04/2007 12:12
Avatar van cloudstrife PHP beginner SQL wel ja maar MySQL niet (eerst ff lezen voor je reageert).
Offline Ibrahim - 04/04/2007 20:24 (laatste wijziging 04/04/2007 20:25)
Avatar van Ibrahim PHP expert MySQL is gewoon een variant van SQL, SQL is de standaard en daarvan zijn vele varianten zoals PostgreSQL enz.

je kunt toch in MySQL "SELECT..." enz. uitvoeren ? Dan is het toch een taal, of niet ?

En nu ontopic graag

edit:

Zoals marten zegt, kun je html van een pagina veranderen. Ik heb net zelfs iets gewijzigd waardoor ik een bug heb gevonden in een script van me.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.224s