login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

OOA en Normalisatie

Offline nemesiskoen - 14/06/2005 17:44
Avatar van nemesiskoenGouden medaille

PHP expert
Voor ons eerste examen informatica (deel 2 komt volgende week) moesten wij onder andere een OO database model opzetten.

Ik heb hiervoor, om het even simpel te maken, het model van een forum (met ledensysteem) proberen weer te geven.

Deze ziet er als volgt uit: klik hier.

Nu vraag ik me af:
- Wat kan er beter? (dus een kortere wijze om iets te zeggen)
- Wat is er fout? (ik neem aan dat het niet 100% juist is, zoja: lucky me!)

Ook werd er mij (op het mondeling Informatica) gevraagd:
'Wat zijn de stappen van normalisatie, en waarvoor zou je normalisatie gebruiken: een bestaande of een niet bestaande database?'

Mijn antwoord: '<definitie normalisatie + 3 stappen>, bij een bestaande database.'

Bleek dat het bij het opstellen van een database moet zijn.
Maar stel ik heb een database met gegevens in over bv. alle vogelsoorten. Dit is gestructureerd. Stel er worden 3 nieuwe vogelsoorten ontdekt, en ik wil deze dus toevoegen. Ik krijg van allerlei wetenschappers informatie (ongestructureerd) over die vogels. Dan moet ik die toch eerst gaan 'normaliseren' alvorens in mijn DB te steken. Of zit ik hier fout?

Dus, even kort samengevat.
Vraag 1: OOA->- Wat kan er beter? Wat is er fout?
Vraag 2: Normalisatie bij een niet bestaande of wel bestaande database?

27 antwoorden

Gesponsorde links
Offline ikkedikke - 14/06/2005 18:21
Avatar van ikkedikke PHP expert in principe kunnen topics en reacties in dezelfde tabel, vor de rest niets op aan te merken...
Offline MothZone - 14/06/2005 19:37
Avatar van MothZone PHP ver gevorderde goed, zelf doe ik het ook altijd zo (maar werk het nooit af )
Offline Fenrir - 14/06/2005 19:48 (laatste wijziging 14/06/2005 19:50)
Avatar van Fenrir PHP expert Er staan denk ik 2 fouten in het database model:
1. Er staat onder "geld" dat moet "geldt" zijn 
2. Berichten <--> leden is toch geen veel-op-veel relatie? Dat is toch 1-op-veel, want 1 bericht heeft 1 poster, maar 1 poster kan meerdere berichten hebben.

En dat normalisatie: ik gebruik dat nooit (die regels) want als je logisch nadenkt krijg je meteen een goede structuur. Dus ik ben het met je eens dat je het alleen op een bestaande database gebruikt.

Maar ik denk dat er mensen zijn die een relatie, zoals bij je forum: leden <--> berichten zien alsof leden berichten hebben. En daarna gaan ze dat met die regels omzetten. Ze gaan dan bedenken dat een lid in de DB eigenlijk geen berichten heeft, maar dat een bericht een lidID heeft. Dus de koppeling wordt omgezet van hoe je dat normaal zou zien naar een DB structuur. Ik doe dit nooit, omdat ik het automatisch als een DB structuur zie. 

En bij dat OOP: als je bij leden een methode topicStarten() hebt, dan is het dus ook logisch dat je een methode berichtVeranderen() hebt.
Offline nemesiskoen - 14/06/2005 19:52
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Thanks Fenrir:).
Die spellingsfout, tja, dat gebeurt. dt is niet mijn sterkste kant.
Over die berichten <--> leden heb je helemaal gelijk! Dat is dus al 1 puntje minder op mijn examen:'(.
Maar hey, dat komt allemaal goed (hoop ik) bij het tweede deel!
Offline cloudstrife - 14/06/2005 20:39
Avatar van cloudstrife PHP beginner Dat van één op veel geld dan ook voor de relatie tussen leden en topics, maar categoriën? Eén topic kan toch maar tot 1 categorie behoren?
Offline Stijn - 14/06/2005 20:45 (laatste wijziging 14/06/2005 20:46)
Avatar van Stijn PHP expert omg nemesiskoen wat studeer jij wel:o . Ik had een examen over access en daarin zien we niet eens relaties tussen tabellen maar ik ken ze wel ben die van Informatica altijd te slim af Ik verstond niets van mijn examen en in SQL view versta ik dan weer alles. Die klootzak zei 0 voor die query wegens spieken . Als dat spieken is, kijk ik dan iedere dag af terwijl ik alles uitvindt terplekke achter mijn pc?
Gelukkig had ik dan weer 100% voor Pascal, gelukkig ken ik de beginsel van C++ een beetje, die hielpen wel .
Ik ga de schoolsite eens hacken ze moeten het maar weten, mij 0 geven voor mijn query's omdat ik op SQL view zat, GDV 

(sorry voor mijn taalgebruik, maar ik kan die gast wel slaan):\

Ik maak trowens nooit zo'n OO dinges, kende dat niet eens Toch wel handig blijkbaar. Zal het eens opzoeken hoe je dat moet maken. Jij hebt tenminste een interessant examen 
Offline cloudstrife - 14/06/2005 20:48
Avatar van cloudstrife PHP beginner Mja bij ons is het verplicht voor elk uitgebreidt programma een normalisatie te maken laatste was een boekhoud programma en geloof me de pagina's lopen aardig op vooral bij de datadictionnary.
Offline nemesiskoen - 14/06/2005 20:59
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
omg nemesiskoen wat studeer jij wel
-> Informatica Beheer (middelbaar niveau)

Ik ga de schoolsite eens hacken
-> ik heb onze schoolsite gemaakt:)... maar die is wel lelijk!

Citaat:
Dat van één op veel geld dan ook voor de relatie tussen leden en topics, maar categoriën? Eén topic kan toch maar tot 1 categorie behoren?


Als je de commentaar had gelezen onderaan.
'1 op veel' bestaat. 'veel op 1' niet.
Maar visueel wordt het wel voorgesteld als veel gegevens die verwijzen naar 1 gegeven, maar de tabel omdraaien visueel is wel mogelijk. 't is gewoon een principe. Want waarom iets hernoemen als je er geen andere betekenis aangeeft.
Offline cloudstrife - 14/06/2005 21:07
Avatar van cloudstrife PHP beginner Idd overgekeken, sorry. Bij ons moeten we dit doen aan de hand van een ERD schema je weet wel met de streepjes en zo en daar is dit duidelijker vindt ik persoonlijk. In elk geval veel succes.
Offline nemesiskoen - 14/06/2005 21:21
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
ERD moesten wij ook doen.
Maar niet voor ons examen, daar was het UML (OOA ERD).
Offline Fenrir - 14/06/2005 21:23
Avatar van Fenrir PHP expert
Citaat:
Informatica Beheer (middelbaar niveau)
Wat wil dat zeggen?
Volgens mij is dit toch best hoog niveau?
Ik ga geen informatica studeren, maar kan het niveau van relaties tussen tabellen nog hoger? Wat leer je dan?

Citaat:
k verstond niets van mijn examen en in SQL view versta ik dan weer alles.
Dat is toch juist beter? Je hoeft access toch niet te snappen als je maar SQL snapt? Daarmee kun je toch alles wat je met het programma access ook kan? 
Offline nemesiskoen - 14/06/2005 22:10 (laatste wijziging 14/06/2005 22:12)
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Ik weet niet hoe het in nederland precies zit (maar jullie tellen door vanaf de lagere school dacht ik).

Bij ons zit het zo:
1-6e leerjaar (tot 12 jaar)
1-6e middelbaar (tot 18 jaar, of ouder als je bent blijven zitten)

Ik zit nu in het 5e IB (Informatica Beheer). Wij krijgen 10 uur informatica in de week (en in die 10 uur zien wij bijna 8 vd 10 programeren en databases), en alle andere vakken (wiskunde, toegepaste fysica, bedrijfs,...) zijn IT gercht:). Bij mijn weten is IB de hoogste richting qua informatica in het middelbaar onderwijs. Maar als ik later verder wil gaan studeren in de IT richtingen ga ik wss meer hebben aan mijn wiskunde dan aan mijn Informatica zelf.

Citaat:
Ik ga geen informatica studeren

Zou je echt wel moeten overwegen. Zeker iemand met jou kwaliteiten en capaciteiten zou gewoon moeten verder studeren in de IT richting. Ik hoop dat je van mening veranderd!
Of heb je andere plannen misschien?
Offline leendertW - 14/06/2005 22:41 (laatste wijziging 14/06/2005 22:42)
Avatar van leendertW PHP beginner Ik heb nu de MTS ict gedaan. Dit is ook een middelbare beroepsopleiding ( zoals de naam als zegt middelbaar ).
Volgend jaar ga ik de HTS informatica doen. Dit is de hogere informatica opleiding.

Het verschil tussen het middelbare en hogere is dat je moeilijkere programmeertalen krijgt plus veel complexer ( dus meestal gelijk een stuk moelijker )

edit: bij ons gaat het zo

4-12 ( basisschool )
12-16/18 ( middelbare school ( VMBO/HAVO/VWO/ATHENEUM)
18 / xxx ( MBO/HBO/Universiteit )
Offline ZG1988 - 14/06/2005 22:53 (laatste wijziging 15/06/2005 07:40)
Avatar van ZG1988 Gouden medaille

überleet
pfff wa vraagde gij hier allemaal , da bennekik ni tegengekome opt exaam ze. alleen

1) wanneer gebruik je normalisatie (wistk dus niet)
2) was is een OOA

vinTage edit
: jij vergeet dat nemesiskoen een leerling is die WEL zn huiswerk maakt 
nemesiskoen edit: wij hebben ook mondeling gehad (normalisatie) en vraag 1 van deel 1 vroeg om een OOA model.

Offline Fenrir - 15/06/2005 07:09
Avatar van Fenrir PHP expert In Nederland kun je volgens mij niet zo jong IT doen. Ik ben 15, en ik kan informatica kiezen: ms word documenten maken, websites maken (met ms word ), exel, en dat was het.
Offline ZG1988 - 15/06/2005 11:30
Avatar van ZG1988 Gouden medaille

überleet
nujha wij zijn 16(worden 17) dus da is van volgend jaar 
op 14-15 jarige leeftijd hadden wij ook office enzo 
Offline Legolas - 15/06/2005 11:52
Avatar van Legolas Onbekend Ik heb hetzelfde als Fenrir, alles boven de 9,5 d8 ik, geen **** aan, zoals gewoonlijk op school...

ga na de 6e (dan ben ik net 17:p) technische informatica aan de TU delft of amsterdam of [weetiknogniet]...

tot m'n 16e lekr vwo afraffelen;-)
Offline nemesiskoen - 15/06/2005 12:05
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
13 jaar en al heel je studieplan uitgestippeld.

Toen ik 13 was wilde ik animator (tekenfilms maken) worden.
Nu (4 jaar later) wil ik iets in de IT doen, die beslissing is pas eind vorig jaar gevallen.
Toch weet ik gewoon dat ik nu nog niet kan zeggen wat ik over 2 jaar ga studeren:).
Offline Gerard - 15/06/2005 12:32 (laatste wijziging 15/06/2005 12:38)
Avatar van Gerard Ouwe rakker Je relatie van gebruikers -> posts moet ook 1 op veel zijn

edit: excuses 
Offline nemesiskoen - 15/06/2005 12:34
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Citaat:
2. Berichten <--> leden is toch geen veel-op-veel relatie? Dat is toch 1-op-veel, want 1 bericht heeft 1 poster, maar 1 poster kan meerdere berichten hebben.


heeft Fenrir al gemeld
Offline BigBug - 18/06/2006 06:24
Avatar van BigBug PHP expert
Citaat:
Ik weet niet hoe het in nederland precies zit (maar jullie tellen door vanaf de lagere school dacht ik).
Nope dat doen die lui met die dikke bmw's aan de andere kant van ons land 

Hier is het zo:

Peuterspeelzaal (niet verplicht) Hier ga je gezellig liedjes zingen en je hebt nog pauze's van 2 uur -_-
Lagere school klas 1, 2 (hier leer je knippen en plakken -_-) 3, 4, 5, 6, 7, 8 (tot 12 jaar.. Ja je begint dus op je 4e)
Middelbare school maximale aantal klassen is 6 maar dit hangt van je niveau af.
-> Niveaus:
- Lager Wetenschappelijk Onderwijs (LWO)(Gun ik niemand van jullie ) <-- Hier leer je timmeren enzo -_-
- Alle vormen van Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs (VMBO) is 4 klassen
- Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs (HAVO) is 5 klassen
- Voortgezet Wetenschappelijk Onderwijs (VWO) is 6 klassen
- Gymnasium ook (Dit verschilt van VWO!!) alleen heeft gymnasium meer vakken zoals Latijns en Grieks.
Offline Richard - 18/06/2006 07:39 (laatste wijziging 18/06/2006 07:40)
Avatar van Richard Crew algemeen
Citaat:
Lager Wetenschappelijk Onderwijs?


:o

Je bedoelt (hoop ik) Leerweg-ondersteunend Onderwijs (LWOO), wetenschappelijk is zeg maar in de trant van VWO etc.

Citaat:
- Voortgezet Wetenschappelijk Onderwijs (VWO) is 6 klassen
- Gymnasium ook (Dit verschilt van VWO!!) alleen heeft gymnasium meer vakken zoals Latijns en Grieks.


Helaas, Gymnasium is ook VWO, maar jij bedoelt hier met VWO de Atheneum-richting (en overigens heb je ook zoiets als 'Exact' tegenwoordig, daar heb je blijkbaar science bij:s).

Dus even jouw rijtje aangepast:

Peuterspeelzaal (niet verplicht) Hier ga je gezellig liedjes zingen en je hebt nog pauze's van 2 uur -_-
Basisschool klas 1, 2 (hier leer je knippen en plakken -_-) 3, 4, 5, 6, 7, 8 (tot 12 jaar.. Ja je begint dus op je 4e)
Middelbare school maximale aantal klassen is 6 maar dit hangt van je niveau af.
-> Niveaus:
- Leerweg-ondersteunend Onderwijs (LWOO)(Gun ik niemand van jullie ) <-- Hier leer je timmeren enzo -_-
- Alle vormen van Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs (VMBO) is 4 klassen.
- Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs (HAVO) is 5 klassen.
- Voortgezet Wetenschappelijk Onderwijs (VWO) is 6 klassen.
-- Atheneum is hetzelfde als HAVO alleen een moeilijker niveau.
-- Gymnasium heeft meer vakken zoals Latijns en Grieks.
-- Exact is een meer wetenschappelijke richting met science erbij.
Offline BigBug - 18/06/2006 09:01
Avatar van BigBug PHP expert Oja, leerwegondersteunend Weet ik veel Ben er nooit mee in aanraking gekomen..

Ik ken geen LWOO want ik doe VWO 
Offline nemesiskoen - 18/06/2006 09:09
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Leuk dat je na een jaar reageert:)
Offline Richard - 18/06/2006 09:25
Avatar van Richard Crew algemeen lol was mij niet eens opgevallen:p ik reageerde alleen op wat bigbug zei;-)
Offline Tim2 - 18/06/2006 12:19 (laatste wijziging 18/06/2006 12:19)
Avatar van Tim2 PHP interesse Link werkt niet
Offline nemesiskoen - 18/06/2006 12:23
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Nja, kzal dit topic maar sluiten voor er nog meer onzinnige reacties komen. Logisch dat de link niet werkt, die is al meer dan een jaar oud en af en toe ruim ik mijn server op...
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.203s