login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Object moet maker kennen...

Offline jvs - 10/10/2009 15:44 (laatste wijziging 10/10/2009 15:44)
Avatar van jvsHTML beginner Beste mensen,

Ik zit momenteel met een vraagje. Ik heb een object en dat object met op één of andere manier weten wie hem gecreëerd heeft. Nu wil ik niet zomaar een reference naar die "maker" in dat object steken omdat dit object dan "teveel" weet. Weet iemand of hier een mooi oplossing voor bestaat...

Alvast bedankt,

Jelle

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Ibrahim - 10/10/2009 16:09
Avatar van Ibrahim PHP expert Heel erg vage beschrijving van je probleem. Kun je iets duidelijker zijn ?
Offline jvs - 10/10/2009 16:15
Avatar van jvs HTML beginner Ja ik weet het ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld.

  1. class Creator{
  2. public function Creator(){
  3. var object1 = new Object();
  4. }
  5.  
  6. public function getObject(){
  7. return object1;
  8. }
  9.  
  10. }
  11.  
  12.  
  13. var creator = new Creator();
  14. var object = creator.getObject();



Nu is het de bedoeling dat object weet dat creator hem gemaakt heeft...
Offline Rik - 10/10/2009 16:24
Avatar van Rik Gouden medailleGouden medaille

Crew algemeen
In php zou je daarvoor __CLASS__ of get_class($this) gebruiken. Daarvoor bestaat vast een flash equivalent.
Offline jvs - 10/10/2009 16:25
Avatar van jvs HTML beginner Ik moet niet weten van welke class hij afkomstig is maar van welk object dus...
Offline Rik - 10/10/2009 17:12
Avatar van Rik Gouden medailleGouden medaille

Crew algemeen
Mag ik dan vragen waarom je dat wilt weten?

Zoals je in je start post aangeeft wil je niet dat het gemaakte object "teveel" weet. Maar als je in een de constructor meegeeft welke class hem heeft gemaakt dan weet je van welke class hij afkomstig is. Nu zeg je dat je wilt weten van welk object hij afkomstig is. Maar dan weet hij toch weer te veel?

Ik volg even niet wat je nu precies wilt dat het gemaakte object weet.
Offline jvs - 10/10/2009 17:39
Avatar van jvs HTML beginner Ik zal even uitleggen in welke context het gebruikt wordt. Ik ben bezig met tetris te maken. Nu heb ik daarvoor 2 classes 1 class: TetrisShape en 2de class: Block. Een tetrisShape bestaat uit verschillende blocks. Een block stelt 1 vierkantje voor en heeft dus een positie enz... Nu worden die blocks in een 2d array geschoven om zo de posities op het tetris bord op te slaan. Om mogelijk bewegingen uit te rekenen moet ik met for lussen over die 2d array lopen en kijken of er andere blocks in de weg liggen. Nu moet elke blok wel weten van welke shape hij afstamt omdat de blocks van de zelfde shape natuurlijk niet in elkaars weg kunnen liggen...
Offline Rik - 10/10/2009 18:31
Avatar van Rik Gouden medailleGouden medaille

Crew algemeen
jvs schreef:
Nu moet elke blok wel weten van welke shape hij afstamt omdat de blocks van de zelfde shape natuurlijk niet in elkaars weg kunnen liggen...
Is dat waar? Twee dezelfde shapes liggen elkaar nog steeds in de weg de oriëntatie in de ruimte niet goed is.

Maar antwoord op jouw vraag: als je de 2d array met het veld vult met getallen kun je daarin vastleggen van welke shape ze afstammen. Elk ander getal is de index van een nieuwe array waarin gekoppeld wordt naar de shape.

Even een voorbeeldje van de 2d array:
0000000
1000000
1100002
1002222

Dan wordt de koppel array:
array[1] = Shape1
array[2] = Shape2

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.175s