login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

ontwikkelen CMS

Offline Dierre - 11/06/2009 13:04
Avatar van DierreMySQL interesse hallo,

ik wist niet goed waar dit ontwerp te plaatsen dus maar in het algemeen Object georiënteerd topic gezet...

ik zou om mijn sites te managen graag een CMS (Content Management System) bouwen. Daar ik dit op verschillende site's zou willen gebruiken zou het eigenlijk los van een website moeten staan tijden het bouwen. Later zou ik het dan willen "koppelen" aan de site/site's die ik wil managen.

Nu is mijn vraag hoe je best start met het opbouwen van zo'n project? Wat zijn de eerste en belangrijkste stappen die ik moet ondernemen om een goed CMS te kunnen ontwikkelen? Wat zijn de belangrijkste zaken die je in een CMS moet voorzien...

Dit zou eigenlijk mijn eerste "grote" project zijn die ik zou ontwikkelen, dus alle tips, tricks en commentaren zijn welkom.

Ik zou het CMS willen programmeren in PHP, maar ik denk niet dat het op dit ogenblik een rol speelt welke programmeertaal ik zou gebruiken.

Alvast bedankt voor de reactie's, tips & tricks
Dieter

20 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Joost - 11/06/2009 13:13
Avatar van Joost PHP expert Wat je erin stopt moet je natuurlijk allemaal zelf weten. Het is je eigen CMS, en jij programmeert erin wat je erin wilt.

het beste is om eerst je plan helemaal uit te schrijven. Je hebt dan een richtlijn om naar te programmeren.

Het is ook verstandig om je database alvast uit te tekenen/schrijven, dan kom je eerder eventuele complicaties tegen.
Offline ArieMedia - 11/06/2009 13:21 (laatste wijziging 11/06/2009 13:22)
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Ook een aantal keuzes maken betreft template engine / DB engine lijkt me handig die alvast te maken. Mapstructuur ook niet al te onbelangrijk
Offline Dierre - 11/06/2009 14:07
Avatar van Dierre MySQL interesse wat bedoel je juist met template en DB engine?
Offline ArieMedia - 11/06/2009 14:27
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Dierre schreef:
wat bedoel je juist met template en DB engine?

Ik gebruik bijvoorbeeld Smarty (template) En AdoDB (Db Engine)

Aangezien je dit bij OO post neem ik aan dat je weet wat de voordelen hiervan zijn.
Offline Dierre - 11/06/2009 14:53
Avatar van Dierre MySQL interesse  eigenlijk niet echt  
Zoals ik hier al eens eerder heb gezegd, heb ik alles wat ik al ken van php zelf uitgezocht. Ik heb wel al accademische ervaring met OO.

Maar wat die template en Db engine betreft weet ik niet echt wat je daar mee bedoeld 
Offline ArieMedia - 11/06/2009 15:18 (laatste wijziging 11/06/2009 15:19)
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Dierre schreef:
:$ eigenlijk niet echt  
Zoals ik hier al eens eerder heb gezegd, heb ik alles wat ik al ken van php zelf uitgezocht. Ik heb wel al accademische ervaring met OO.

Maar wat die template en Db engine betreft weet ik niet echt wat je daar mee bedoeld 
Njah, de links staan in mijn vorige post.

Ik zal kort omschrijven wat je eraan hebt.

Template engine
Om netjes te programmeren is het slim om code en opmaak apart te houden. Met een template engine is dit mogelijk. Via de code stuur je waarden door naar je template. De template (HTML/CSS/JS) zal de waardes opvangen en weergeven. Nog een voordeel is dat je met Smarty server-side kan cachen, als je dit instelt!

DB Engine
Vooral omdat in PHP6 ook mysql_query() eruit gaat ben ik overgestapt naar een DB-engine. Een groot voordeel van adoDB is dat het opensource is! Met adoDB is het overstappen naar andere databases een eitje! of je nu MYSQL, MSSQL of een andere database gebruikt. adoDB ondersteund het, met 1 waarde veranderen zet je jou script over naar een andere database. IPV elke mysql_query() om te zetten naar mssql_query();
Offline Sitebase - 11/06/2009 16:54
Avatar van Sitebase PHP expert Aangezien je nog niet weet wat een template en DB engine is denk ik niet dat je klaar bent voor het schrijven van een eigen CMS. Je kan beter beginnen met het installeren van CMS'en als Wordpress, Joomla en Drupal en hier wat mee beginnen prutsen. Hier ga je heel veel van opsteken en ga je ook beter inzicht krijgen hoe je aan zoiets moet beginnen.
Het leren van MVC is ook een onmisbare stap voor je aan een degelijk CMS begint.
Leer abstract programmeren want als je dit niet doet loop je binnen de kortste keren tegen problemen. Ik weet waar ik over spreek . Ik heb het vroeger ook allemaal meegemaakt.
Offline Dierre - 11/06/2009 17:36
Avatar van Dierre MySQL interesse MVC dat heb ik al een wel een stuk onder de knie. Dat heb ik al toegepast in java-applicaties. Maar nog nooit via PHP, ik veronderstel echter dat dit niet zo'n groot verschil maakt? of toch?  

Dat ik nog niet zo veel ervaring heb is inderdaad waar, maar je moet toch ergens beginnen hé.

Eigenlijk zie ik "mijn eigen CMS" eerder als een lang(er) lopen project en ook om ervaring op te doen, voor mezelf dan, in iets grotere projecten.

Ik stelde ook hier de vraag om er juist meer over te weten te komen. Door de opmerking om een template en dbEngine te gebruiken weet ik weer al wat bij en kan ik dat voor mezelf ook eens bekijken en onderzoeken hoe dat werkt.

Dus verder tips zijn zeker en vast welkom. Misschien luk ik inderdaad niet (meteen) in mijn opzet, maar ik vind zoiets je niet mag tegenhouden om voor jezelf een uitdaging aan te gaan. Wat dit eigenlijk wel is voor mij.
Offline Ontani - 12/06/2009 09:25
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Dierre schreef:
...Dat ik nog niet zo veel ervaring heb is inderdaad waar, maar je moet toch ergens beginnen hé...


Dus dan maar meteen met het moeilijkste?
Offline Dierre - 12/06/2009 10:07
Avatar van Dierre MySQL interesse Dat is net wat ik hier tracht te weten te komen.

Of heb jij soms een ander voorstel Ontani? Iets wat je op verschillende site's in de toekomst kan gebruiken?
Offline Bart - 12/06/2009 10:09
Avatar van Bart PHP expert Begin met iets simpel zoals bijvoorbeeld een uitgebreid forumpje o.i.d. maar begin niet gelijk met zoiets moeilijks als je (naar mijn idee) niet genoeg verstand van zaken hebt.
Offline Joost - 12/06/2009 10:09 (laatste wijziging 12/06/2009 10:29)
Avatar van Joost PHP expert
Dierre schreef:
Dat is net wat ik hier tracht te weten te komen.

Of heb jij soms een ander voorstel Ontani? Iets wat je op verschillende site's in de toekomst kan gebruiken?
Een inlogsysteen? iig zijn er echt veel dingen die simpeler zijn dan een CMS, en je in veel sites ook tegenkomt.
Offline Ontani - 12/06/2009 10:48
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Verschillende snippets: Shoutboxen, Gastenboeken, Newstickers, etc...
Offline jaronneke - 12/06/2009 16:14
Avatar van jaronneke MySQL interesse Begin met snippets .. als je die hebt uitgewerkt kan je er één geheel van maken , en dat koppelen aan UID's.
Offline gvdsloot - 07/07/2009 19:10
Avatar van gvdsloot Lid Begin met het bedenken van de database, daarna de filetree en tot slot de layout. En dan nog uitvoeren he ;)
Offline Martijn2008 - 07/07/2009 21:16
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Denk eerst uit wat je precies wilt. Misschien kun je met een uitbreiding op een opensource CMS al heel ver komen.
Offline Mythix - 02/09/2009 17:08
Avatar van Mythix Nieuw lid Een CMS start imho bij een goed onderliggend framework, zeker als je dit later makkelijk wilt kunnen uitbreiden...

Denk vooral goed na over security, voorkom XSS, session highjacking, ... Door bv een makkelijk (of automatisch) systeem te verzinnen voor het filteren van user input...

Daarnaast is ook de data access layer zeer belangrijk, deze moet makkelijk maar toch zeer krachtig zijn.

Ik zou beginnen met bestaande frameworks te bekijken waarop je gemakkelijk een CMS kan bouwen, zo hoef je je minder zorgen te maken met de basis dingen die al 1000den keren uitgevonden zijn...

Enkele goede PHP frameworks zijn bv Zend Framework en CakePHP

The last thing on your mind should be features 
Offline Abbas - 02/09/2009 18:22
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
@Mythix: ik weet niet of het nog echt veel zin heeft om te reageren op een topic dat al bijna drie maand oud is en waarbij de laatste reactie ook al zo'n twee maand geleden gepost is... 
Offline Mythix - 03/09/2009 10:54
Avatar van Mythix Nieuw lid Ik hou van belegen 
Offline Dierre - 04/09/2009 12:34
Avatar van Dierre MySQL interesse vond het toch nog een goeie en "leerrijke" post van Mythix
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.542s