login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

VB.NET vs. C#.NET (Opgelost)

Offline marten - 08/04/2009 15:21 (laatste wijziging 08/04/2009 17:56)
Avatar van martenBeheerder Beste,

ik heb op mijn werk de mogelijkheid om cursussen asp.net te volgen. Nu merkt mijn collega op dat vb.net makkelijk is dan c#. Op dit moment ben ik een gevorderde beginner in c#.

Mijn vraag is aan jullie
welke prefereer je? vb.net of c# icm asp.net ? Gelieve goede argumenten te kiezen.

18 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Sitebase - 08/04/2009 16:02
Avatar van Sitebase PHP expert Voor de volledige leken op programmeer vlak is wat prutsen met vb.net mss plezant maar ik zou het nooit iemand aanraden vanwege de belachelijke syntax die volledig afwijkt van de meest gebruikte programmeertalen. Ik zou dus zeker voor C# kiezen omdat je hier veel meer mee bent. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar programmeur vactures. Hier zullen ze bijna altijd C# of een andere programmeertaal vragen en bijna nooit vb.net.

Bij ons op het werk gaat het zelfs zo ver dat als wij een CV binnen krijgen waarop staat dat hij als hoofdtaal vb gebruikt, dan beland deze CV meteen in de vuilbak. Gewoon omdat er meestal ongeloofelijk veel tijd moet in gestoken worden om een vb programmeur om te scholen naar een andere taal.
Offline Abbas - 08/04/2009 17:54
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
WMP heeft hier een heel groot punt aangegeven: de syntax. Deze is inderdaad gemakkelijk bij VB.NET, alles is bijna gewoon kleine woordjes Engels met daartussen je variabelen. Voor beginners een hele handigheid want een programmeertaal kan best een lastige brok zijn om te leren.
Als je dus al meer de professionele toer wil opgaan, komt C# kijken. Qua syntax zit deze (in mijn ogen) vaak logischer in elkaar. En niet onbelangrijk, gemakkelijker leerbaar als je al familiair bent met PHP of JAVA, vooral laatstgenoemde dan.

Het zijn allebei volledig OOP-talen en maken ook allebei gebruik van het .NET Framework, waarbij C#.NET toch net dat ietsje meer heeft. Zo heeft de taal C# op zich meer datatypes, geen '++' of '--' increment/decrement. Dit zijn maar enkele heel kleine voorbeelden, maar er zijn zo nog een aantal zaken die op den duur wel gaan opvallen eens je met de beide talen deftig aan de slag gaat.

Ik heb nu beide talen toch wel vrij degelijke onder de knie en ik prefereer C# sinds ik daar mee begonnen ben. En dit nadat ik toch al iets meer dan jaar VB.NET kende.
Het is buiten op professioneel vlak een persoonlijke keuze, als je al jaren met VB (eender welke versie) werkt is het handiger om VB.NET te leren. Ben je bekend met C/C++ of JAVA, dan kan je best C# aanleren.

Hopelijk heb je aan deze uitleg wat! 
Offline gerits - 01/06/2009 12:22
Avatar van gerits Lid Misschien een andere kijk erop:

ik ken java en vb.net. Er zijn heel veel kleine programmeurs die in vb.net hun applicatie maken en waarbij deze applicatie uiteindelijke enorm belangrijk is voor het bedrijf. Als dan eenmaal het programma te groot wordt durven ze ooit een externe programmeur in te schakelen en dan moet je vb.net kunnen.

Aangezien ik ook al java kan is voor mij geen probleem om c#.net te gaan programmeren, maar toch de kennis te hebben van vb.net.
Offline dododedodo - 01/06/2009 17:27
Avatar van dododedodo Lid Ik ben begonnen met PHP. Daarna ben ik gaan experimenteren met programmeertalen en stond voor een keuze: C#.NET of VB.NET. Ik heb van alle talen wat scripts bestudeerd en ben tot de conclusie gekomen dat VB.NET niet overzichtelijk is. Bijna de hele taal bestaat uit woorden. Je kunt dus niet in een oog opslag zien welke blokken nu echt bij een functie horen. In de andere talen zie je dat gemakkelijk omdat er accolades staan. Ik heb ook voor C# gekozen omdat het bijna gelijk is aan de opbouw van PHP in combinatie met JavaScript. Mijn advies is: Begin aan C# en niet aan VB. De overstap van VB naar een taal als C++ is bijna onmogelijk omdat je je een andere syntax aan moet gaan leren.
Offline Abbas - 01/06/2009 20:25
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Hierin kan ik je wel volgen dododedodo, maar er is wel een belangrijk punt. Om de functionaliteit van .NET onder de knie te krijgen als je van 0 begint, is VB.NET gemakkelijker aangezien alles bijna in woorden is waardoor je alles qua functie gemakkelijker zal begrijpen. Eens je dit door hebt kan je overstappen naar C#!
Offline Stijn - 01/06/2009 20:40
Avatar van Stijn PHP expert @titjes: kan je in C# geen i++ of ++i doen .
Offline Abbas - 01/06/2009 21:36
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Natuurlijk wel, waarom zou dat niet kunnen?! Ook met - gaat dit, waarom?
Offline Joost - 01/06/2009 21:43
Avatar van Joost PHP expert
titjes schreef:
Natuurlijk wel, waarom zou dat niet kunnen?! Ook met - gaat dit, waarom?
titjes schreef:
Het zijn allebei volledig OOP-talen en maken ook allebei gebruik van het .NET Framework, waarbij C#.NET toch net dat ietsje meer heeft. Zo heeft de taal C# op zich meer datatypes, geen '++' of '--' increment/decrement
Vandaar  
Offline Abbas - 01/06/2009 22:13
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Foutje dus, moet juist wel zijn.. 
Offline jerone - 02/06/2009 00:26
Avatar van jerone JS gevorderde Mijn voorkeur is C#, aangezien ik aan die syntax gewend ben. Vroeger begonnen met JavaScript.

Volgens mij zijn VB en C# voor 99% hetzelfde; wat je in de een kan je in de ander ook (misschien net iets anders dan).

Uiteindelijk is het gewoon een keuze van welke manier van programmeren je prefereert.
Offline Ontani - 02/06/2009 09:15
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Zeg het zo: alles wat in vb.net kan kan in c#.net ook. Maar niet alles wat in c#.net kan kan in vb.net
Offline Abbas - 02/06/2009 11:08
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
I second that! 
Offline Mario - 02/06/2009 11:58 (laatste wijziging 02/06/2009 13:31)
Avatar van Mario Crew algemeen
Ontani schreef:
Zeg het zo: alles wat in vb.net kan kan in c#.net ook. Maar niet alles wat in c#.net kan kan in vb.net


Dat is volgens mij kort door de bocht en trouwens helemaal niet waar. In C# kun je bv geen named/optional parameters doorgeven, aan (dynamische) latebinding doen en COM programmering (bv office) vraagt meer werk in C# dan in vb.net.

Dit zijn maar een paar voorbeelden waar vb.net zijn voordeel uit haalt, maar er zijn idd net zoveel voorbeelden waar C# een voorkeur geniet.

Mijn inziens moet je een taal kiezen naargelang de omstandigheden (syntax leunt kort aan bij een taal die je al kent, werkgever werkt enkel met C#/vb, meer kansen op de arbeidsmarkt als je x,y,z kiest...) eerder dan een technische vergelijking.

Beide talen zijn trouwens gebonden aan het .net framework, en deze is voor beide gelijk.

Ik heb begin dit jaar een voorstelling gehad op de techdays van MS en daaruit is duidelijk te concluderen dat men beide talen op dit gebied korter bij elkaar aan het brengen is.
Zo zullen bv bovenstaande (en andere) features in VS10 weggewerkt worden.

*edit*

For most of their lifetimes, C# and VB.NET have evolved at their own pace and in their own ways (C# added iterators, VB.NET didn't. VB.NET added XML Literals, C# didn't. etc, etc...). Today, Luca Bolognese and team have embarked on a new approach to how .NET's premiere languages will evolve going forward: Co-Evolution. Essentially, new language/compiler features will be developed for each language concurrenly. No longer will C# get new language construct X while VB.NET adds Y. They will both get X (and they will both get Y). Anders Hejlsberg, the father of C#, now oversees both languages and will make sure that language innovations are developed for C# and VB.NET at the same time.

C# and VB.NET Co-Evolution
Offline Stijn - 02/06/2009 18:18
Avatar van Stijn PHP expert Dus als je enumerations toevoegt aan C#, zijn die er ook in VB.Net maar in een andere syntax. Wat heb je nu aan een taal die zichzelf kloont onder een andere noemer .
Offline gvdsloot - 07/07/2009 19:09
Avatar van gvdsloot Lid Zowel C# en VB zijn erg krachtig, ze gebruiken beide de .net bibliotheken en erg krachtig. Ik raad je aan om beiden eens uit te proberen, en daarna eens kijkt welke je gaat proberen. Zelf gebruik ik C#.
Offline Martijn2008 - 07/07/2009 21:24 (laatste wijziging 07/07/2009 21:24)
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Ik zou kiezen voor Csharp. Dit is een jonge nieuwe taal, die best wel veel weg heeft van PHP. Het lijkt er ook veel op met die acculades enzo. Ik vind Csharp ook veel overzichtelijker dan Visual Basic. Voor jou als nieuweling zou ik je dus Csharp aanraden. Vooral omdat je naar mijn weten met alle 3 de .NET talen hetzelfde kunt maken, omdat het allemaal naar assembly (machinecode) gecompileerd wordt.
Offline arneman - 07/07/2009 21:39
Avatar van arneman Nieuw lid Ik ben persoonlijk meer een aanhanger van Visual Basic, omdat ik het overzichtelijker en leuker programeren vind.

C# is voor mij op het eerste zicht wel krachtiger en uitgebreider.
Offline Mythix - 03/09/2009 19:57
Avatar van Mythix Nieuw lid Zoals hierboven vermeldt kan je best de taal kiezen per project, je kan zelfs de talen door elkaar gooien, enkel per dll moet dezelfde taal gebruikt worden geloof ik...

Het belangrijkste doel blijft de theorie rond het .Net framework, en vooral de werkwijze van ASP.net. Deze is zeer verschillend van PHP...

Voor een cursus zou ik persoonlijk gaan voor C#, hier zit imo meer toekomst in. VB.net is immers uitgevonden om de overstap van Visual Basic naar het .Net framework makkelijker te maken...

Ik ben bv naar de microsoft techdays geweest en daar stelde ze de vraag wie er VB.net gebruikte ipv c#, en er zaten er miss 2 in de zaal... Ik lijdt hieruit af dat het serieuzere werk meestal in c# uitgevoerd wordt...
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.196s