login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Pixels of procenten?

Offline Raze - 22/07/2011 19:12
Avatar van RazePHP beginner Hallo,

ik ben momenteel aan een layout bezig. Ik had eerst de afstanden left, top, height, ... in procenten staan. Wanneer ik mijn venster echter verklein, verplaatsten die divs etc ook. Nu zag ik dat als ik het in pixels zet, dat dit niet gebeurt.

Wat ik mij nu afvroeg: wat is het beste? Ik dacht dat als ik mijn layout in pixels zou zetten, dat die dan op kleinere schermen verkeerd wordt weergegeven... (ik zit op een 13.3" scherm). Of is het zo dat de meeste sites (bv. sitemasters zelf) in pixels staan?

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline pijke - 22/07/2011 19:31
Avatar van pijke Gouden medaille

Lid
dat ligt helemaal aan je layout.
Pixels zijn zoiets als een lengte eenheid. of je nou op een 10" beeldscherm zit of een 100" (ik noem maar wat) beeldscherm zit, die maat blijft hetzelfde.
Bij procenten neemt hij (logisch) zoveel procent van het beeldscherm.

een andere optie is max-width en/of min-width te gebruiken. Daarbij wordt je layout niet veel te breed op een groot beeldscherm en verkleint hij als het beeldscherm kleiner is.
Offline keverineke - 23/07/2011 00:17 (laatste wijziging 23/07/2011 00:18)
Avatar van keverineke Lid Ik zou je layout in % doen (als je je layout 100% doet dan is hij wel groot op een groot scherm).
Als je je layout een breedte van bv. 900pix geeft dan blijft het 900pixel op groot en klein scherm.

Waarom doe ik dat in %, omdat iemand met een 13" scherm zoals jij je website gaat bouwen volgens jouw schermgrootte, iemand dat dan een groter scherm heeft is de site zo klein op zijn scherm.
Als je het omgekeerde doet en je site maakt met pixels voor een groter scherm, en jij gaat erop met jouw klein scherm, dan moet je altijd scrollen. Als je het met % doet is het goed voor iedereen...
Offline IndexS - 23/07/2011 09:55
Avatar van IndexS MySQL interesse Ik doe het zelf altijd in pixels. Het gaat niet alleen om schermgrootte maar om resolutie waarmee iemand werkt. Je kan een scherm van 30" hebben maar als je een resolutie van 800x600 hebt dan past een site er nog niet in. De meeste draaien tegenwoordig minimaal 1024x768. Ik gebruik op dit moment meestal een breedte van 960 - 980 pixels. Met % verspringt de boel vaak en dat kan de opmaak helemaal vern*$ken.
Offline Waflix - 24/07/2011 12:35
Avatar van Waflix Lid Ik gebruik het liefst procenten. Dan is alles lekker relatief, en ziet het er op elk beeldscherm mooi uit. (Met enige uitzonderingen uiteraard.)

Tip: Bekijk je site ook nog even via andere browsers. Sommige geven jouw pagina minder mooi (soms zelfs lelijk) weer dan anderen.
Offline finduilas - 28/07/2011 17:27
Avatar van finduilas PHP gevorderde Misschien ook eens handig om te bekijken, voor tekst dan: grootte specifiëren in em.

http://www.giga...ven-met-em/
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.182s