login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Website template maken

Offline keverineke - 20/07/2011 20:58 (laatste wijziging 20/07/2011 21:00)
Avatar van keverinekeLid Hallo,

Misschien een domme vraag maar hoe maak je het beste, gemakkelijkst een template?

Ik heb al een paar site's gemaakt en heb al wat ervaring maar nu moet ik hier en daar voor iemand al een website maken, alleen ik kom tijd tekort, dus mijn vraag is hoe maak je best gemakkelijk en snel een template?
(hoe doen zelfstandige webdesigners dat?)

PSD to html met photoshop, of image per image maken op potoshop en die samen zetten met dreamweaver?

Of andere optie's?

Alvast bedankt! ;)

21 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Wave6 - 21/07/2011 09:55
Avatar van Wave6 PHP beginner Ik had in photoshop een ontwerp gemaakt, en deze omgezet naar Xhtml.(slicen van plaatjes etc.).
Offline keverineke - 21/07/2011 11:24
Avatar van keverineke Lid Gaat dit sneller en is dit makkelijker?
Offline ArieMedia - 21/07/2011 11:33
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
bouw een CMS en ga gebruik maken van Smarty.

Photoshop heeft trouwens niks met templates te maken. Daarin kan je ontwerpen, het ontwerp kan je omzetten in templates.
Offline keverineke - 21/07/2011 13:49
Avatar van keverineke Lid
ArieMedia schreef:
bouw een CMS en ga gebruik maken van Smarty.

Photoshop heeft trouwens niks met templates te maken. Daarin kan je ontwerpen, het ontwerp kan je omzetten in templates.


Wel je hebt toch een template???
Of bestaan er gemakkelijkere manieren?
Offline Jointjeff - 21/07/2011 14:05
Avatar van Jointjeff HTML interesse Je kan ook gewoon meteen beginnen te HTML'en en door middel van CSS wat opmaak eraan meegegeven. Enkele plaatjes toevoegen, en je bent er ook... Zal het eind resultaat alleen niet ten goede komen.

Ik ontwerp ook eerst altijd in photoshop en vervolgens ga ik het omzetten in HTML, CSS.

Het kan dus snel, het is maar net wat je eisen zijn.
Offline Wave6 - 21/07/2011 15:11
Avatar van Wave6 PHP beginner Je kan ook een CSSZengarden template pakken. En deze opmaken met CSS! Erg leuke uitdaging.
http://csszengarden.com

Offline keverineke - 21/07/2011 16:26
Avatar van keverineke Lid Tot nu toe had ik zowat altijd een template in m'n hoofd, ik maakte dan het html bestand met de div's en dan de opmaak met css.
Offline ArieMedia - 21/07/2011 17:13
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
keverineke schreef:
Tot nu toe had ik zowat altijd een template in m'n hoofd, ik maakte dan het html bestand met de div's en dan de opmaak met css.
Je haalt de term template en ontwerp denk ik door elkaar.

templates gebruik je om je ontwerp weer te geven.

Een template is niks anders dan HTML-code zonder enige informatie. De informatie stuur je door naar de template.

Een template is dus puur HTML/CSS, en ik heb er zelfs soms nog javascript in staan.

Een voorbeeld van een template die ik gebruik is bijvoorbeeld

  1. <div class="content-container-left">{$cnt_left}</div>
  2. <div class="content-container-right">{$cnt_right}</div>


Deze template wordt weer doorgegeven naar een grotere template, waar de head, body ect in staat.
Offline keverineke - 21/07/2011 20:29 (laatste wijziging 21/07/2011 20:37)
Avatar van keverineke Lid EDIT:
Tot nu toe had ik zowat altijd een ontwerp in m'n hoofd, ik maakte dan het html bestand met de div's enzo zelf handmatig in dreamweaver volgens de vorm dat de site moet hebben (menu boven, dan header, content, footer OF Header, sidebar_left met menu, content, sidebar_right, footer). En dan nadien de opmaak met css.
Offline Jointjeff - 21/07/2011 23:12
Avatar van Jointjeff HTML interesse Maar heel eerlijk... wat is dan het probleem? Je hebt het in je hoofd, je voert het uit... hoe moet dat nog sneller kunnen?
Offline keverineke - 21/07/2011 23:56
Avatar van keverineke Lid Kweetniet, daarom dat ik het vraag. Misschien weten jullie nog gemakkelijkere, snellere manieren d.m.v een programma ofso. Zoals ArieMedia zegt via Smarty, maar dat is nogal ingewikkeld, en wordt gebruikt voor uitgebreide website's, maar ik meot een site maken voor een DJ dusja 
Offline Wave6 - 22/07/2011 09:01
Avatar van Wave6 PHP beginner Volgens mij weet je niet helemaal wat een template is ofwel?
Offline Aar - 22/07/2011 10:26
Avatar van Aar PHP interesse Ik vraag me af waarom iemand meteen over Smarty begint als iemand het over een layout en een template heeft?
Offline ArieMedia - 22/07/2011 10:55
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Aar schreef:
Ik vraag me af waarom iemand meteen over Smarty begint als iemand het over een layout en een template heeft?
omdat smarty een template engine is, en hij graag met templates wil gaan werken.
Offline Wave6 - 22/07/2011 10:57
Avatar van Wave6 PHP beginner Voor de duidelijkheid dan maar:

Smarty http://www.smarty.net is een PHP Template ENGINE.... Een template engine kan bijvoorbeeld o.a een template parsen, (bijvoorbeeld je hebt een PHP variabele $naam dan kun je deze in je smarty template benaderen als {$naam} Smarty kan op deze manier de waarde uit de PHP-variabele omzetten naar html en deze vervolgens presenteren op het scherm.

bijvoorbeeld:

  1. <head>
  2. <title>Mijn smarty template</title>
  3. <link rel="stylesheet" type="text/css" href="link/naar/stylesheet.css" />
  4. </head>
  5. <body>
  6. <div class="main">
  7. <div class="user">
  8. <span class="label">Username: </span><span class="value">{$naam}</span>
  9. </div>
  10. </div>
  11. </body>
  12. </html>

Bovenstaand is een voorbeeld van hoe een smarty template eruit zou kunnen zien.

Een template, is niets meer dan een xhtml bestand wat opgemaakt is met CSS.

In photoshop, ontwerp je een foto bestand (met daar in natuurlijk hoe jij denkt je website te willen).
Deze zet JIJ vervolgens om naar een xhtml-template...

M.v.g Wesley van der Meer
Offline keverineke - 23/07/2011 00:07
Avatar van keverineke Lid Jeps dat is het, ik maak de LAYOUT in photoshop en dan volgens de vorm van de layout bouw ik mijn template. En mijn vraag was hoe maak je het best, snelst en/of gemakkelijkst een template...
Smarty is meer voor grote, uitgebreide website's maar voor een simpele website schrijf je dit dan best handmatig in dreamweaver met div tags enzo... ?
Offline Aar - 23/07/2011 11:27
Avatar van Aar PHP interesse
ArieMedia schreef:
[..quote..]omdat smarty een template engine is, en hij graag met templates wil gaan werken.

Ik heb hem niks over Smarty horen zeggen. Hij zal gewoon een kant en klare layout bedoelen. dat wordt ook vaak een template genoemd. Met Smarty werk je overigens met losse templates die een template-set vormen.

Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat de topicstarter niks met Smarty te maken heeft.
Offline ArieMedia - 23/07/2011 12:48
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Aar schreef:
[..quote..]
Ik heb hem niks over Smarty horen zeggen. Hij zal gewoon een kant en klare layout bedoelen. dat wordt ook vaak een template genoemd. Met Smarty werk je overigens met losse templates die een template-set vormen.

Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat de topicstarter niks met Smarty te maken heeft.
Omdat hij waarschijnlijk niet eens wist dat Smarty bestond. Ik kaart aan dat Smarty misschien wel een handige optie is, aangezien je daar met templates werkt. Wat dus betekend dat je niet 10.000 je code in hoeft te gaan, maar gewoon 1x je HTML aanpast.

Als je een idee hebt, deel die graag. Tot nu toe zie ik niet veel nuttige input van jou in dit topic.
Offline Aar - 23/07/2011 14:04 (laatste wijziging 23/07/2011 15:28)
Avatar van Aar PHP interesse
Citaat:
Omdat hij waarschijnlijk niet eens wist dat Smarty bestond.

Dan had hij niks over templates in die contekst gezegd....

Citaat:
Tot nu toe zie ik niet veel nuttige input van jou in dit topic.

Als je enige verduidelijking in een topic niet onder nuttige input vindt vallen... ?
Offline Martijn2008 - 27/07/2011 00:55 (laatste wijziging 27/07/2011 01:04)
Avatar van Martijn2008 PHP beginner In de praktijk wordt een website meestal in Adobe Photoshop gesliced. In een HTML-editor, zoals bijvoorbeeld Adobe DreamWeaver kun je de HTML & CSS code schrijven.

Het is me niet helemaal duidelijk wat je onder de definitie template verstaat. Bedoel je daarmee soms dat je de geschreven HTML & CSS code wilt toepassen in een dynamische website? Bijvoorbeeld een CMS-systeem? In dat geval zet je namelijk een stapje verder dan het schrijven van code voor een client-computer.

Als je een dynamische site wilt ontwikkelen heb je keus uit tal van (server-side) programmeertalen. Denk bijvoorbeeld aan PHP, JAVA en C#.

Ik hoop dat dit het antwoord geeft op je vraag, succes!
Offline Ibrahim - 29/07/2011 03:21
Avatar van Ibrahim PHP expert Hij wil gewoon zijn PSD omzetten naar HTML code, heeft niets te maken met PHP... Leer te lezen mensen 
Bedankt door: keverineke
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.201s