login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

XML en html

Offline gvannauw - 15/11/2010 16:58
Avatar van gvannauwNieuw lid Dag iedereen,
ik zou graag de inhoud van een XML bestand laden inlezen in een html pagina. De bedoeling is dat een bepaalde naam wekelijks kan veranderen, zonder dat daarvoor de html pagina telkens moet aangepast worden. Ik slaag er echter niet in om de info uit de XML pagina te voorschijn te toveren in de html pagina.

Mijn xml bestandje ziet er als volgt uit

Quote
<xml id="winnaar">
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<winnaar>
<week>45</week>
<naam>Jan en Mieke</naam>
</winnaar>
</xml>
Unquote

In de html pagina had ik volgende regel gezet
<body>
<xml ID="winnaar" src="winnaar.xml"></xml>

<div id="promotie"><span class="style8">De winnaar is: <span class="style8" datasrc="#winnaar" datafld="naam"></span></span></div>

Dit schijnt echter niet te werken, daar de naam niet op het scherm komt.
Heeft er iemand een idee hoe dit op te lossen? Ik heb mezelf al suf gezocht op internet naar een aantal praktische voorbeelden, maar ben telkens van een kale reis teruggekomen.

Groetjes

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Dlol - 15/11/2010 17:20
Avatar van Dlol Lid Heb je php ter beschikking?
Offline gvannauw - 15/11/2010 17:22
Avatar van gvannauw Nieuw lid ja, , maar deze pagina kan niet naar een php pagina omgezet worden omdat er ook nog een boel javascript in aanwezig is.
Offline cx1213 - 15/11/2010 17:25
Avatar van cx1213 Lid javascript en php staan los van elkaar. je stop gewoon een klein php script er in die dat weergeeft.
Offline gvannauw - 15/11/2010 17:29
Avatar van gvannauw Nieuw lid je bedoelt via een php routine in html de inhoud van een tekstbestand inlezen en deze variabele op de webpagina tonen? Is eventueel een mogelijkheid.
Offline Dlol - 15/11/2010 17:57 (laatste wijziging 15/11/2010 17:58)
Avatar van Dlol Lid Zoiets ja (eventueel kan je zelfs via php nog steeds je xml-bestandje uitlezen, daar bestaan functies voor).

Je html-pagina (die je wel moet omdopen tot: index.php ipv index.html) zal er dan ongeveer zo uitzien:


  1. <script type="text/javascript">
  2. // Je scripts
  3. </head>
  4.  
  5. <?php
  6.  
  7. $week = file_get_contents("path naar bestand met de week");
  8. $naam = file_get_contents("path naar bestand met de naam");
  9.  
  10. echo $week;
  11. echo $naam;
  12.  
  13. ?>
  14.  
  15. // Verdere html code
  16.  
  17. </body>
Bedankt door: gvannauw
Offline cloudstrife - 15/11/2010 18:46
Avatar van cloudstrife PHP beginner Ik kan je maar 1 ding aanraden =>>> XSLT!

XSLT is een technologie om xml om te vormen naar een andere output. Bv een andere xml opmaak, naar html, of zelfs naar csv of zelfs excel files. Het is een makkelijke taal, je hebt er niets extra voor nodig, noch om in te ontwikkelen noch op de webserver.

In jouw geval bouw je bv gewoon een volledige pagina op met html, die html tags stop je in een xslt bestand met daarin de verwijzingen naar je xml tags (via xpath) en voila je hebt je weergave in html.

Wil je liever niet je volledige site in het xslt bestand stoppen dan kan je altijd een framepje of een ander truukje gebruiken om een extern html bestand te includen.

Via xslt heb je ook heel wat functies beschikbaar en je kan bv ook xml tags gaan sorteren op inhoud en dergelijke.
Offline Kevin - 15/11/2010 19:01
Avatar van Kevin Crew Ajax/REST Je zou het ook met AJAX kunnen uitlezen als je liever met javascript werkt ipv php.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.165s