login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

transparantie

Offline oemba - 16/06/2010 09:07 (laatste wijziging 16/06/2010 09:10)
Avatar van oembaNieuw lid beste Sitemasters ja! jullie dus  

ok ik heb een vraag ben al even aan het zoeken geweest op het net maar wat ik moet hebben kan ik niet zo vinden.

ik heb een website met als achtergrond een foto die de hele scherm bedekt en met je brouwser mee gaat dus verkleind en vergroot, dit gaat allemaal nog goed maar nu komt het: ik heb hier een tabel over heen staan 2collomen en 1rij, mijn linker collom wil ik namelijk in vullen met een zwarte kleur, dus achtergrond is zwart van dat collom, maar nu zie ik dus niks meer van de foto, ik wil namelijk die achtergrond kleur van dat tabel/collom transparant maken +/- 30% zo dat ik de foto er door heen zie en dat ik dan de text ook zichtbaar blijf als ik dat er in gaat zetten. maar hoe???? maak ik die achtergrond dus transparant

dat was dus mijn vraag hopelijk kunnen jullie me helpen.

gegroet
chris

programma - dreamweaver

8 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Prutserke - 16/06/2010 10:11
Avatar van Prutserke Nieuw lid Hey Chris,


het makkelijkste om dit te doen is in een photoshop een zwarte afbeelding te maken dewelke even breed is als jouw tabel. (hoogte hoeft maar 1 of 2 pixels te zijn, dit maakt niet zoveel uit).

Bij deze afbeelding zet je de Opacity op 30%, of welk percentage je ook prefereert.

Je slaat deze afbeelding op als .png of als .gif.

Deze afbeelding gebruik je dan als background van jouw cel, met een repaet-y zodanig dat hij de ganse tabel vult.


Succes!

Prutserke
Bedankt door: oemba
Offline Jelmerholland - 16/06/2010 10:24
Avatar van Jelmerholland PHP beginner Dan is wat ik nu ga vragen: Ga jij een <table> gebruiken voor het bouwen van je site? Dus voor de structuur? NOOIT. Gebruikt <div>!!!
Offline oemba - 16/06/2010 11:48
Avatar van oemba Nieuw lid @Jelmerholland

hey ben zelf nog al visueel in gesteld en met tabels zie ik wat ik do, dus vandaar ik weet ook wel dat er betere manieren zijn <div> bijvoorbeeld of zelfs Iframe maar ja ben een beetje blijven hangen en het gaat om me eigen website dus ach, wie weet ga ik me er nog wel wat meer in verdiepen
Offline WouterJ - 16/06/2010 14:30
Avatar van WouterJ HTML gevorderde In CSS kan je dat doen met opacity. Google maar.

Daarnaast kun je inderdaad veel beter met divs werken, nu werkt hij waarschijnlijk nog wel. Maar als er een nieuwe versie Browsers komen werkt jouw site waarschijnlijk niet meer..
Bedankt door: oemba
Offline Ontani - 16/06/2010 16:07
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Als opacity via css gaat je hele tabel met tekst transparant worden, niet alleen de achtergrond. Gebruik een semi-transparante achtergrond afbeelding om het juiste effect te krijgen.
Offline Martijn - 16/06/2010 18:35 (laatste wijziging 16/06/2010 18:35)
Avatar van Martijn Crew PHP
Prutserke schreef:
Bij deze afbeelding zet je de Opacity op 30%, of welk percentage je ook prefereert.

Je slaat deze afbeelding op als .png of als .gif.

ehm, alleen png werkt gif wordt transparant naar een witte achtergrond, dus nogsteeds niet transparant
Offline oemba - 18/06/2010 12:49 (laatste wijziging 18/06/2010 12:50)
Avatar van oemba Nieuw lid @Martijn

klopt daar was ik ook al achter gekomen. = geen optie 

@Ontani
jij hebt ook gelijk, idd als je het in css zet neemt het alles mee ook je texten. = geen optie 

=============================================================

het makkelijkste om dit te doen is in een photoshop een zwarte afbeelding te maken dewelke even breed is als jouw tabel. (hoogte hoeft maar 1 of 2 pixels te zijn, dit maakt niet zoveel uit).

Bij deze afbeelding zet je de Opacity op 30%, of welk percentage je ook prefereert.

Je slaat deze afbeelding op als .png of als .gif.

Deze afbeelding gebruik je dan als background van jouw cel, met een repaet-y zodanig dat hij de ganse tabel vult.


werkt!  

dank jullie wel om toch even de mooite te nemen om me te helpen erg tof thnx

gr
chris
Offline Prutserke - 18/06/2010 13:56
Avatar van Prutserke Nieuw lid Hey Chris,


gelieve het topic te sluiten...

Dit kan je doen door op 'oplossing' te klikken van diegene van wie de oplossing correct is.


Grtjs,

Prutserke
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.169s