login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Affiches

Offline Maarten - 20/07/2005 00:43
Avatar van MaartenErelid Waar moet ik zijn voor meer informatie over het uithangen van affiches in Vlaanderen? Er zijn mensen die zeggen dat die zegels afgeschaft zijn, maar ik wil hier geen boete aan mijn been...

Het betreft hier gewone A4-vellen voor een niet-winstmakende website.

11 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Ontani - 20/07/2005 00:44
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
een drukkerij weet zoiets normaal gezien wel, anders moet je effe langs het gemeentehuis die weten u zoiets ook wel te vertellen.
Offline MothZone - 20/07/2005 00:47
Avatar van MothZone PHP ver gevorderde Ik denk (niet zeker) dat je daarvoor in het gemeente/stadhuis moet zijn.
Mss dienst cultuur dan ofzo
Offline Wim - 20/07/2005 01:12
Avatar van Wim Crew algemeen in sommige gemeentes mag het gewoon (tegen de daarvoor bedoelde palen/borden), in andere moet je het op het gemeentehuis (of stadshuis) gaan aanvragen, en in nog andere hangt de gemeente ze op...

Best eventjes naar het gemeentehuis gaan 
Offline biertie - 20/07/2005 08:38
Avatar van biertie Onbekend hopelijk woon ik in een gemeentie die ze zelf gratis ophangt 

denk dat je dat moet aanvragen aan het gemeentehuis..
en je hebt dacht ik ook van die zegels nodig, ma da ben ik nie zkr
Offline freddyboeke - 20/07/2005 09:05
Avatar van freddyboeke HTML beginner Veel grotere steden hebben een 'affichezuil' daar kan je affiches vrij ophangen en de gemeente komt die om de zoveel tijd eens leegmaken.

Zulke zegels zijn inderdaad afgeschaft, maar dat betekent niet dat je meteen overal affiches mag hangen.

Je mag je affiche hangen op plaatsen waar je toestemming voor hebt gekregen van de eigenaar.

Dus in als je binnenstapt in een winkel en zij willen dat ophangen, geen probleem. Zolang je maar toestemming hebt.

Als je die regel volgt is er geen probleem, maar je kan best nog altijd eens informeren in het gemeentehuis want elke gemeente heeeft daar ook speciale regelingen voor.
Offline Hippermodern - 20/07/2005 11:42
Avatar van Hippermodern Onbekend Wij hebben idd ook een Affichezuil, wel handig .
Offline Ontani - 20/07/2005 12:15
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
ik wil maar effe zeggen dat niemand er iets van aan trekt als je flyers rond gaat hangen met " Murfy is 18" of "Murft is Os" trekt zich toch ook niemand iets van aan
Offline flappa - 20/07/2005 14:16
Avatar van flappa Onbekend Je hebt nu ook zo van die grote grijze borden waar je affiches op kan plakken dat zijn dus ook aanplakborden bij ons in de buurt hebben ze er mssn 10 neergezet.
Mssn hebben ze dat in jouw buurt ook Murfy dan moet je voor meer informatie naar het gemeentehuis gaan.
Offline gamesty - 20/07/2005 14:18
Avatar van gamesty Onbekend Je moet port of taxen betalen.Als je ze laten drukken bij een drukker zit dat in de prijs.Ander weet ik het niet.
Offline Maarten - 20/07/2005 14:26
Avatar van Maarten Erelid K, gemeentehuis dus want jullie zeggen allemaal iets anders 
Offline zointer - 20/07/2005 14:28 (laatste wijziging 20/07/2005 14:31)
Avatar van zointer HTML gevorderde tot A4 formaat moet er geen takszegel op als ik niet verkeerd ben
maar wel andere dingenn zoals vrij van zegel, verantwoordelijke ect...
hier voor meer info http://www.fuifpunt.be/organisator/promotie
http://www.jeugdwerkingasse.be/fuifbrochure/
Citaat:
Zegeltaks

Normaalgezien moet je als organisator zegeltaks betalen voor het aanplakken van affiches. Er zijn echter een aantal uitzonderingen.
Organisaties met een liefdadig karakter, moeten geen zegel aanbrengen op affiches. Je moet dan wel vermelden: “Vrij van zegel, art. 198, 7e Wetboek der taksen”. Als je affiche ook publiciteit bevat van een commerciële sponsor is deze ook vrij van zegelrecht zolang het hoofdobject van je affiche het aankondigen van de activiteit is.
Het al dan niet liefdadige karakter van een organisatie wordt echter heel eng geïnterpreteerd. Enkel als je de winst besteedt aan een liefdadig doel en iedereen belangeloos meewerkt, is er een vrijstelling. In de praktijk worden echter enkel grote organisatoren aangepakt bij overtreding. De boetes kunnen in geval van zware overtredingen en fraude oplopen van 5 tot 20 maal de ontdoken belasting. Meestal echter wordt 50% of zelfs minder extra aangerekend.

Je kan ook vrijgesteld zijn van zegeltaks op basis van de oppervlakte van je affiches. Affiches met een oppervlakte kleiner dan 15 vierkante decimeter (net iets groter dan het A3-formaat) zijn vrijgesteld van zegeltaks. Voor affiches groter dan 15 vierkante decimeter en kleiner dan 1 vierkante meter bedraagt de zegeltaks 0,1€ per exemplaar. Voor affiches groter dan 1 vierkante meter betaal je per vierkante meter 0,5€ aan zegeltaks.

Als je zegeltaks moet betalen, kan je dit alles ook regelen via de drukker van de affiches of door een aangifte te doen bij het belastingskantoor in de regio (Ministerie van Financiën- Domeinen en Penale Boeten). Het belastingskantoor bezorgt je dan een nummer dat je op de affiche kan drukken.


Citaat:
Op 13 mei 2003 verscheen de ‘wet tot modernisering van de belasting voor aanplakking en de betalingswijzen van het zegelrecht’ (van 23 april 2003) in het Belgisch Staatsblad. De (administratieve) vereenvoudiging van de belasting voor aanplakking en van de betalingswijze voor het zegelrecht steunt op 3 punten:

* Affiches met een kleinere oppervlakte dan 15 dm2 (dat is net iets groter dan het A3-formaat) zijn vrij van zegeltaks.
* Voor affiches met een oppervlakte groter dan 15 dm2 en kleiner dan 1 m2, bedraagt de zegeltaks € 0,1 per exemplaar.
* Voor affiches groter dan 1 m2 bedraagt de zegeltaks € 0,5 per vierkante meter. De grootte van de affiche bepaalt dus de taks. Voor een affiche die 1,5 m2 groot is, zul je dus € 0,5 x 1,5 = € 0,75 moeten betalen.
* Aanplakbrieven van de overheid blijven vrij van belasting.

Voor de aanplakking van alle soorten affiches dient vooraf een aangifte te worden ingediend.
De formulieren hiervoor zijn te verkrijgen op de jeugddienst. Deze aangifte dient volledig ingevuld en ondertekend te worden overgemaakt aan:


[edit]
het is dus A3 formaat
maar van dat vrij aanplakken op die zuilen is larrie
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.174s