login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Programmeertalen

Offline Stijn - 01/06/2005 22:23
Avatar van StijnPHP expert hallo

Ik ben nu al reeds een goed jaar actief met PHP & MySQL en al die internettalen. Maar nu zou ik graag een stapje verder willen gaan...

De meeste mensen zeggen dat ik moet beginnen met C en wanneer ik dan tutotrials lees over C kom ik dan mensen tegen die zeggen dat je moet beginnen met C++ :s
Er zijn er ook die zeggen Java 

Zo komt het een grote warboel allemaal 

Ik zou graag programma's schrijven voor Windows, Linux, OS X, etc...
Maar kan er me eens iemand een deftige uitleg geven omtrent het maken van programma's en welke programmeertalen met een goeie bronsite...

PS: heb al een compiler voor C files maar nog geen voor Java. Dus als je iets uitlegt over Java, kan je dan ook melden waar ik compiler kan downloaden?

Groeten stijn (Ik gebruik Windows )

15 antwoorden

Gesponsorde links
Offline VonDutch - 01/06/2005 22:26
Avatar van VonDutch PHP interesse met C beginnen vanaf daar kom je makkelijk verder naar C++. Je kan ook kijken naar Qt, dat is een variant op C++, heel handig voor cross-platform development (wat jij dus wil doen). http://www.trolltech.com daarvoor. Java is ook wel handig, maar ik vind t vrij langzaam... C lijkt erg op php, dus daarom zou ik gewoon maar dat doen.
Offline nemesiskoen - 01/06/2005 22:27 (laatste wijziging 01/06/2005 22:33)
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
als je én voor Windows én voor Linux én voor OS X wil programeren... dan zal je 1) al een tijdje actief moeten zijn in programmeerwereld, want je verwacht dat je programma's verspreid worden. en 2) dan zal je JAVA moeten gebruiken.

IK ga je geen java-compiler kunnn aanwijzen omdat ik die van mij via het school heb en geen idee heb vanwaar zij die hebben.
Deze is 80MB groot dus hosten zit er ook niet in.

Maar ik raad je aan te beginnen met C. Anderen gaan zeggen C++ en C# zelfs. Maar toch, als je al ervaren bent met PHP. De syntax van PHP ligt zeer dicht bij die van C. De ZEND engine is ook in C geschreven btway. Alleen is de syntax van C strenger, wat meer mogelijkheden met zich mee brengt. Bekijk de syntax eens op de site hier (mijn tutorials). Als je die af hebt, dan heb je al een grondige kijk kunnen nemen op C. Dan kan je eens gaan zoeken voor C++ en grafische toepassingen, of C#.

<grap>
Je kan altijd ook D gaan leren:).
(die taal bestaat echt maar ik heb geen idee hoe ze eruit ziet:))
</grap>

En dan heb je natuurlijk ook de oldies: OBERON en COBOL. Die zijn zo super beperkt, maar daar kan je echt SUPERVEEL mee.
Offline DRUNK - 01/06/2005 23:58
Avatar van DRUNK PHP gevorderde Java ben ik zelf niet zo een fan van, vind het een doodsaaie taal om te programmeren en het resultaat is nog traag ook. Het voordeel is dat het zonder na te denken op elk systeem werkt waarvoor er een JRE bestaat (telefoons, PC's, rekenmachines ed.). DE Java compiler kun je vinden op de site van sun (http://java.sun.com/j2ee/1.4/download.html/) deze zit bij de java SDK en is inderdaad bijna 100MB, ook kun je via deze site de NetBeans IDE vinden - sommige mensen vinden dit handig werken.

Maar als je 'echt' wilt leren programmeren raad ik je aan met C te beginnen, eenvoudige commandline programmatjes bouwen en elke keer weer wat gekkers proberen. Als je C eenmaal goed door hebt kun je hierna bijna elke taal wel goed oppakken.

succes ;)

PS: @VonDutch: Qt is toch een C++ library voor het tekenen van GUI componenten? KDE is voor een groot deel hiermee geschreven.?
Offline Ontani - 02/06/2005 00:44
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
JAVA IS NIET TRAAG! het zijn de runtime enviroments die traag zijn, java moet steeds gecompiled worden door die java enviroment. tis daardoor dat java op elke computer en os zal werken.

http://users.pa...locks.html

bekijk dit voorbeeld maar eens, het laden zal misschien even duren op da ie Java Platform nog moet starten, maar eens ie weg is, laat je zelf maar eens gaan 
Offline DRUNK - 02/06/2005 02:24
Avatar van DRUNK PHP gevorderde Ja een eenvoudig Applet zal niet zo snel traag zijn en/of veel geheugen vreten. Als je appicaties gaat bouwen (Azureus, LimeWire ed.) is het een slecht plan dit in Java te gaan doen. Met C/C++ is dit net zo simpel/moeilijk als in Java maar werkt wel veel optimaler. En ja er zijn ook Java CPU's daarop zal het ook wel willen draaien, maar ik heb zo'n ding niet.
Java is leuk voor Applets en Serverside applicaties (JSP) en simpele Games voor weet ik veel wat voor apparaat.
Offline nemesiskoen - 02/06/2005 07:59
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
tja, als je al 'simpele games voor weet ik veel wat voor apparaat' kan maken op zijn leeftijd (16) dan mag je al heel blij zijn denk ik! Dit is niet zo makkelijk als het eruit ziet. Het is idd makelijker om windows te programeren met JAVA dan met C of C++, maar dit neemt niet weg dat er een hele hoop denk werk bij nodig is.
Offline Stijn - 02/06/2005 19:22
Avatar van Stijn PHP expert @nemesiskoen:

Ik ben nu bezig met al je C tutorials aan het overlopen ze zijn zeer goed maar heb nog een probleem ermee. Wanneer ik dus een printf(); gebruik of iets dergelijks start het .exe op en sluit hij direct terug. Wat kan ik hiertegen doen?
Offline nemesiskoen - 02/06/2005 19:27
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
euh... slordige manier (:) hou ik van) ==>

  1. <?php
  2. //<?php voor highlight!
  3.  
  4. include <stdio.h>
  5.  
  6. void main ( void ) {
  7.  
  8. int i = 5;
  9.  
  10. printf( "%s", "Halo daar" );
  11. //de %s moet in dit geval niet, maar is wel ordelijker en werkt tegen
  12. //beveiligingslekken:)
  13.  
  14. do {
  15.  
  16. //niets
  17.  
  18. } while( i == 5 ); //oneindige loop?
  19.  
  20. }


of misschien wachten tot de een waarde ingeeft en op enter drukt?

  1. <?php
  2. //<?php voor highlight!
  3.  
  4. include <stdio.h>
  5.  
  6. void main ( void ) {
  7.  
  8. int i;
  9.  
  10. printf( "%s", "halo" ); //beveiliging ==> %s
  11.  
  12. scanf( "%d", &i );
  13.  
  14. }
Offline Stijn - 02/06/2005 19:35
Avatar van Stijn PHP expert bedankt nemesiskoen die laatste is makkelijkst en korter 

Heb nog een vraag over variablen. Je zegt in je tutorials dat er maar 2 types bestaan:

1) INT
2) CHAR

INT is voor alle gehele getallen zeg je, maar wat als men komma getallen gebruikt? bijvoorbeeld een prijskaartje van een product is €9.99. Onder welk type mag ik dit gebruiken?
Offline nemesiskoen - 02/06/2005 19:38
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
ik zeg: 2 basis variabelen, en dan puntje 3) variaties 

een van die variaties op integer is het type float (en double ook).

Dit kan je http://www.site...amp;id=218
daar terugvinden:).

te declareren via

  1. float reeel;
  2. reeel = 9.99
Offline Stijn - 02/06/2005 19:41
Avatar van Stijn PHP expert ok, bedankt voor je deftige uitleg Ben jij al lang bezig met die talen misschien, omdat ik zie dat je zoveel verschillende talen kent 
Offline nemesiskoen - 02/06/2005 19:45
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Ik ken vooral de (basis) syntax van enkele talen. Uitgebreid ben ik vooral met JAVA bezig.

Ik ken C sinds begin september. Op school geleerd:)
Een paar lessen DOS commando's.
Daarna hebben we C++ gedaan en ook even een weekje bezig geweest met VBS. En nu vollenbak JAVA. SWING ruled echt alles vind ik!

(volgend jaar C#, JAVA OOP (heel uitgebreid), PHP, ASP en hopelijk een paar Linux (Unix) commando's)

Ik ben nu bezig met een zelf studie COBOL. Maar dat schiet niet zo goed op. En ik wil zeker ooit een keer de basis van OBERON hebben gezien.
Offline Stijn - 02/06/2005 19:49 (laatste wijziging 02/06/2005 19:50)
Avatar van Stijn PHP expert hehe ook zo'n Fr€ak dus 

Bij Char woord[10]; mag ik dan ook woorden gebruiken die geen 10 tekens bevatten?
Offline nemesiskoen - 02/06/2005 19:59
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
mm, normaal gezien zal hij hier niets van zeggen. Maar het is wel slordig. Iets zoals in PHP integers tussen quotes zetten (gaat niet in C ==> geweldig!!).
En het is ook niet goed voor je beveiliging. Maar als ik dat moet gaan uitleggen dan typ ik meer dan dat ik in die 8 tutorials tesamen heb getypt:).
Offline Stijn - 02/06/2005 20:06
Avatar van Stijn PHP expert hehe, zou er dan ook niet aan beginnen als ik iets niet snap zal wel een PM sturen of iets Heb al deel 1 opzitten
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.2s