login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Linux Info

Offline Dekin - 01/05/2005 17:52 (laatste wijziging 01/05/2005 17:55)
Avatar van DekinNieuw lid Beste mensen.
Ik ben van plan om een keer Linux te gaan instaleren.
Nu ken ik wel de naam:D maar ik heb eigenlijk toch weinig info.
Hiermee bedoel ik dus:
Beveiliging: (is het goed beveiligd).
Snelheid: (is het snel:p).
E.T.C kunnen ervaren gebruikers of mensen die er wat vanaf weten me misschien vertellen wat de voordelen en nadelen zijn.
Ohjah en/of het beter is dan Windows en/of het een aanrader is of niet. Snappie:?:....
Alvast bedankt iedereen:D:p.

MVG, Dekin:cool:

Edit
Ojah nog vergeten.
Is het Gratis zo ja: Waar kan ik het dan downloaden:?:
Ik had al op Google gezocht naar info maar ik vond niet veel waar ik wat aan had:p

52 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Martijn1989 - 01/05/2005 17:53
Avatar van Martijn1989 PHP ver gevorderde Ik weet der niet veel van.. maar het is perfect voor servers... en heel wat mensen zeggen dat hij beter is dan windows,... alleen onthouw, dat veel programma's op windows draaien,.. en tuurlijk bestaan er van die dingen om het tog op linux te laten draaien.. 
Offline Klopper - 01/05/2005 17:59
Avatar van Klopper HTML interesse
Citaat:
alleen onthouw, dat veel programma's op windows draaien
Dit is niet helemaal waar Martijn 
Je zal op internet meer informatie vinden over linux-server dan over windows-servers...

Linux:
+ snel (weinig onnodig draaiende processen)
+ betrouwbaar (indien een recente kernel is geïnstalleerd)
+ veilig (als je moeilijke wachtwoorden gebruikt + recente kernel)
+ minder virussen en inbraakpogingen (geen gatenkaas zoals windows)
- moeilijk te leren (door alle codes en opdrachten, lijkt op DOS)
- andere hdd-indeling (dus geen FAT32 en NTFS zoals bij windows, daarom is het aan te raden om een aparte pc te gebruiken voor linux, maar kan ook een combi maken )

Over windows-servers heb ik helaas te weinig info om er een mening over te geven....
Offline Stijn - 01/05/2005 17:59
Avatar van Stijn PHP expert Qua beveiliging is linux zeer goed en alles voor linux is opensource (merendeel gratis dus).
Linux kan je downloaden van deze site:
http://www.linuxforum.com/linux_downloads.php

ze zeggen dat linux moeilijk is om te begrijpen, omdat het nogal veel rond broncodes en al draaid, maar als je een goeie handleiding hebt over linux valt het wel nog mee

(zelf heb ik geen linux maar heb dit wel al gelezen, ben trouwens ook van plan om deze zomer eens over te stappen naar Linux )

stijn
Offline flyingdragon - 01/05/2005 19:05
Avatar van flyingdragon PHP beginner hier kun je bijna alle linux distrubuties downloaden
[url]www.linuxiso.org[url]
Offline Maarten - 01/05/2005 19:06
Avatar van Maarten Erelid Ik raad je Mandrake aan. Heb ik zelf namelijk ook.
Offline Dekin - 01/05/2005 19:07
Avatar van Dekin Nieuw lid @Murfy: wat is Mandraka precies?
Offline Stijn - 01/05/2005 19:10 (laatste wijziging 01/05/2005 19:11)
Avatar van Stijn PHP expert misschien ook nog een klein vraagje, gaat Red Hat linux 9.0 op AMD 64???

@dekin: Mandrake is een distribution, er bestaan verschillende "merken" van Linux: Suse, mandrake, red hat,.....
Offline nemesiskoen - 01/05/2005 19:21 (laatste wijziging 01/05/2005 19:29)
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Je hebt verschillende soorten Linux.

Om te beginnen wil ik ff zeggen waar Linux vandaan komt.
Linux is Unix based, dit houd in dat men terug op nieuw is begonnen met een 'achtergrond' te bouwen. Net zoals Microsoft DOS heeft gebouwd (lees: licentie overgekocht).

DOS bevatte namelijk veel fouten en men moest allerlei omwegen maken die niet echt kloppen om toch een resultaat te verkrijgen (dit is grotendeels de reden dat WINDOWS vastloopt).
Met UNIX wilde men dit probleem oplossen. Volgens mij is UNIX geschreven in COBOL (zo ziet het er toch uit:s) maar het kan evengoed in een recentere taal als C++.

UNIX houd eigenlijk in HEEL VEILIG. Het werkt met md5 terwijl windows volgens mij werkt met md2 code en nog een andere waar ik de naam van kwijt ben.

Dus een kort besluit van het eerste hoofdstukje is dat UNIX veiliger is dan DOS, en dus beter om een Operating System uit op te bouwen.

Vervolgens word er met een Object Georiënteerde taal (C++) een Operating System gemaakt vanuit UNIX. Dit is dus Linux. Er zijn verschillende soorten Linux, bv. Suse, Ubuntu (denk toch dat je't zo schrijft).

****
Bij deze laatste zit een klein voordeeltje, namelijk je kan hem bestellen over het internet, en alles is gratis (het systeem, de verzendkosten, alles!!!).
****

Linux is een Operating System dat je dwingt veilig te werken door alles zelf te moeten compileren (denk'k toch) naar een .o (denk'k toch ) uitvoerbaar bestand.

Linux is goed en duidelijk, en de meeste (lees: belangrijkste) programma's die op WINDOWS draaien, draaien ook op Linux. En er is een veel betere versie van MS Office beschikbaar voor Linux. Namelijk 'Open Office'. Deze bundel programma's is DE toekomst op het vlak van tekstverwerking, databases en spreadsheats.

Linux is snel en veilig en niet moeilijk te instaleren.

---------------

@Klopper : ik dacht dat Linux wel FAT32 indeling kon lezen.

---------------

Ook is er RedHat, momenteel de best beveiligde (maar volgens mij toch minst ogende (kan veranderd worden met skins)) Linux versie.

=====================

Besluit:

Linux is een fantastisch Operating System dat Windows ver achter zich laat. Maar niet (volgens mij dan toch) het beste Operating System voor de consument beschikbaar.

Tot 2 dagen terug was dit Mac OS X Panther, en nu de Upgrade naar Tiger is gemaakt verzeker ik je dat je dolle pret hebt met een Mac.
Het nadeel is dat het alleen te draaien valt op een PowerPC (dus dit kan je al vergeten, tenzij je een nieuwe computer wil aanschaffen).
Offline Dekin - 01/05/2005 19:27
Avatar van Dekin Nieuw lid Nou nemesiskoen ten eerste bedankt voor je boek:p.
Poe hé:D.
Hopelijk gaat het me lukken.
...........................................................................................
Mensen meer info is van harte welkom:p.
...........................................................................................
^^ ;-)
Offline Ontani - 01/05/2005 19:38
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
lol, installeer linux en gooi je muis weg? of zijn er toch ook nog enigsinds graphische hoogstandjes aan linux, want ganse tijd naar een console scherm zitten starten is nu ook niet bepaald fantastisch, en hoe zit het met games? of moet je dan een windows emulator hebben?
Offline Maarten - 01/05/2005 19:39 (laatste wijziging 01/05/2005 19:43)
Avatar van Maarten Erelid Linux kan idd FAT32 lezen en schrijven.

FF kleine schets van mijn systeem:
Schijf 1: Bevat Linux OS met alle progs e.d. en de door Linux aangemaakte partities
Schijf 2: Bevat Windows OS op partitie 1 en al mijn documenten op partitie 2

Schijf 1 == master, andere is slave.
Ik kan booten van zowel Schijf 1 (Linux) als Schijf 2 (Windows), met grub (bootloader)

Vanuit Linux kan ik perfect mijn documenten bewerken, net zoals vanuit Windows.

Windows staat er eigenlijk gewoon op omdat niet alle games gaan op Linux (ook al heb je Winex, spellen zoals NFSU en The Sims 2 laten het afweten).

WineX (of Cedega, heeft nu andere naam) vind je op http://www.transgaming.com dacht ik. Daar vind je ook een lijst met ondersteunde spellen.

En de tijd van de console-interface is allang voorbij, je hebt nu al een nette grafische omgeving.
http://westroute.be/schermafdruk5.jpg
http://westroute.be/schermafdruk6.jpg

Je hebt er ook het prachtige programma giFT, daarmee kan je tegelijk op Ares (Warez P2P), FastTrack (KaZaa), Gnutella en Napster, spywarefree.

Er is ook 1 soort programma dat niet bestaat voor Linux, namelijk anti-virusprogramma's. Dus waarom zou je nog Windows nemen.^^
Offline Klopper - 01/05/2005 19:55 (laatste wijziging 01/05/2005 19:56)
Avatar van Klopper HTML interesse Antivirusprogramma's zijn gelukkig niet nodig voor Linux Het scheelt enorm dat je in linux rechten moet hebben om een bepaald programma uit te laten voeren. En een extra installatie is nodig om programma's te laten draaien...

FAT32 kan de linux-indeling dan misschien wel lezen, maar het gaat niet even makkelijk als een wisseling tussen NTFS en FAT32...
De linux-partities zijn niet opgebouwd uit een C:\, D:\ etc... maar gewoon uit een enkele / die op de swap-partitie van linux staat Als je een extra harde schijf erbij plaatst, kan je die gewoon ophangen als bij een kapstok 

Ik gebruik zelf ook Mandrake Linux 9.2 . Maar uit recent nieuws heb ik begrepen dat de naam is veranderd naar Mandriva Linux. Even als klein nieuws-berichtje 

Offline Maarten - 01/05/2005 19:57
Avatar van Maarten Erelid FAT32 kan de Linux-indeling lezen???

Neenee, Linux kan FAT32 lezen. Das iets anders.

En die wisseling: als je bedoelt converteren, dat kan je met PartitionMagic.
Ik heb overigens de nieuwe Mandrake, 10.1.
Offline webstab - 01/05/2005 20:03
Avatar van webstab PHP ver gevorderde Ik heb een pc met windows 95. Ik zou daar graag linux op draaien,maar niet formateren en liefst ook mijn windwos niet verwijderen (voor als ik linux niet goed in) Hoe begin ik daaraan?
Offline Maarten - 01/05/2005 20:04
Avatar van Maarten Erelid De partitie van Windows verkleinen zodat je lege ruimte hebt, en daar Linux op gooien.

Dat kan met PartitionMagic.
Offline Klopper - 01/05/2005 20:04 (laatste wijziging 01/05/2005 20:04)
Avatar van Klopper HTML interesse Ik bedoelde met wisseling eigenlijk het overstappen van partitie naar partitie, niet het converteren...
Ik heb bijvoorbeeld een hdd met 2 partities. nr 1 = fat32 en nr 2 = ntfs... en dat je dan in windows zonder problemen van fat32 naar ntfs (en andersom) kan gaan in windows verkenner...

EDIT: Probeer beetje ontopic te houden 
Offline Maarten - 01/05/2005 20:06
Avatar van Maarten Erelid Ah, Klopper, ik had iets verstaan in de aard van
MpfMmmFmp32 pmpmmmppp mpmmpp pmfmffpppfmffpf-mffpppmpmmpppmfmffpppmfm mpmmmmppp ppmmfffmmfmmmmfmfpmffmppppp fppmpppmf pmfmppffpmppppp, ppmmmmmmmpff mfpmppfmp mfmmmmmmmfmp pppmffmppfmp mppfpmmppppp ppmmmmpmppmpmpppmfmffpmmpmp mmmpmffmm mppmppppp fppmfffmmfmmmpppmfmffpppmfm fmpfmffmmfmmmppppp PppFmpMpfFmm mppppp MpfMmmFmp32...
Offline webstab - 01/05/2005 20:14
Avatar van webstab PHP ver gevorderde
Citaat:
De partitie van Windows verkleinen zodat je lege ruimte hebt, en daar Linux op gooien.

Lege ruimte is geen probleem. Nog een 2 GB vrij (van de 3).
Ik kan bv linuw installeren,maar hoe zorg ik er dan voor dat hij linux opstart ipv windows. (en mss later andersom)
Offline Klopper - 01/05/2005 20:15
Avatar van Klopper HTML interesse Als het goed is krijg je een keuzemenu waar je kan kiezen of je windows of linux wilt...
En anders moet je gewoon tijdens het opstarten op F8 drukken...
Offline webstab - 01/05/2005 20:24
Avatar van webstab PHP ver gevorderde Welke versie van linux raad je aan? Waar kan je dat het beste downloaden? http://www.linux.org ?

Pc vanuit 95
3 GB harde schijf
40 Mb ram
Offline Klopper - 01/05/2005 20:27
Avatar van Klopper HTML interesse Een eerder genoemde distro van linux die gegeven is, is Mandrake Linux (tegenwoordig: Mandriva Linux). Neemt (inclusief GUI) hooguit iets van 600 MB in beslag...
En Linux staat er om bekend dat hij weinig systeembronnen gebruikt, dus met 40 MB RAM kom je al ver genoeg 
Offline Dekin - 01/05/2005 20:32
Avatar van Dekin Nieuw lid Ooh da's mooi.
Dus Linux zal dan ook sneller lopen dan Windows.
Bij windows heb je minimaal 250 MB interngeheugen / Ram nodig hebben wil je dat ie een beetje loopt.
Als je wilt dan Windows snel loopt dan zou je 512MB Ram nodig hebben dan draait Windows beter.
Dus bij Linux 40 MB Ram geheugen dus lijkt het mij dat ie dan toch sneller loopt of niet.
Offline nemesiskoen - 01/05/2005 21:40
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
how, wacht ff!

webstab!

jij hebt win95

dat betekend dat je 'normaal gezien' geen nieuwe partitie moet maken, maar die gewoon erbij opgooien. Omdat je schijf is ge formateerd naar FAT 32 door Windows 95 (standaard)... ik raad echter wel niet een van de nieuwere versies van Linux aan, maar misschien doet de oude 8.2 het wel perfect!!!
Offline webstab - 02/05/2005 12:00
Avatar van webstab PHP ver gevorderde Ik heb windows 95 een jaar upgedate naar win98. ik weet niet of dat dat belangrijk is...
Offline Dekin - 02/05/2005 12:06 (laatste wijziging 02/05/2005 12:07)
Avatar van Dekin Nieuw lid Hmm weet ik eigenlijk niet zal mis wel iets verschil uitmaken want het is een hogere versie.
Maar hoezo heb je zo'n lage Windows versie.
Kan je Computer geen hogere versie aan:?:
Offline JoJo - 02/05/2005 12:10
Avatar van JoJo Onbekend @ Dekin, windows 98 is nog steeds de beste windows die er ooit gemaakt is... 
Offline Ontani - 02/05/2005 12:14
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
windows 98 SE welliswaar, 1th edition zit vol bugs
Offline Dekin - 02/05/2005 12:20 (laatste wijziging 02/05/2005 12:24)
Avatar van Dekin Nieuw lid Ik vind persoonlijk Windows Me of 2000 het beste.
Loopt lekker e.t.c:) 

Edit
Citaat:
Gaat wel erg offtopic dit ;p

Jah daar zat ik net aan te denken:p
Mensen hou het wel een beetje bij de topic hé
Bedankt
Offline Gerard - 02/05/2005 12:22
Avatar van Gerard Ouwe rakker Gaat wel erg offtopic dit ;p
Offline webstab - 02/05/2005 12:25
Avatar van webstab PHP ver gevorderde Ik zal even het verhaal vertellen.
in 1995 koop ik één van de beste pc's die toen op de markt was. (zei de verkoper).
800 MB harde schijf
40 MB ram
diskette-drive
windows 95
Na een jaar is mijn harde schijf kapot. Ik laat er een nieuwe inzetten van 3 GB.(voor de rest nog alles hetzelfde)
Na dan een half jaar laat ik er een cd-rom drive insteken. Een dan in het jaar 99-00 update ik mijn windows naar 98 SE.

Maar nu zou ik daar graag is linux op proberen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.184s