login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

refresh probleem

Offline keverineke - 13/02/2014 20:23
Avatar van keverinekeLid Hallo,

PROBLEEM 1:
Ik heb een probleem met het refreshen van pagina's, als ik een pagina aanpas, dan doe ik dit met dreamweaver, ik sla die op, upload die op de server met FileZilla, vervolgens refresh ik de aangepaste pagina, maar de aanpassing komt niet tevoorschijn. Als ik op "Pagina Bron" kijk dan zie ik geen verandering, en nochtans is het document wel goed opgeslaan en succesvol op de server geupload (volgens FileZilla).

Ik heb ook al eens mijn geschiedenis gewist (op Firefox: navigatie- & downloadgeschiedenis,Cookies, Buffer)

Hetgeen ik niet aanvink (Formulier- & zoekgeschiedenis, Actieve aanmeldingen, Offlinewebsitegegevens, Websitevoorkeuren).

Als ik een pagina van de server VERWIJDER en refresh of zelf mijn cookies, geschiedenis, offlinewebsitegegevens verwijder, dan kan ik de pagina nog altijd zien.


PROBLEEM 2:
Thuis heb ik een netwerk harde schijf (Lacie Netword Space 2) al mijn films zitten dus centraal op 1 harde schijf en kunnen bekeken worden op elke smart TV, playstation, media player. Enkel HD films (.mkv) kan mijn sony tv en playstation niet lezen, dus heb ik een media speler van WD gekocht (WD TV Live). Waar ik dus wel mijn HD films kan op bekijken. Raar maar waar, nu sinds een tijdje als ik nieuwe films op mijn netwerk harde schijf films bijvoeg OF verwijder, veranderd er niets op de media speler van HD, ook op de playstation komen de nieuwe films er niet bij. En als ik kijk op mijn PC staan die film weldegelijk op de harde schijf.

Nu stel ik mij dus echt vragen...


Iemand een idee wat dit kan zijn?
Ik denk niet dat voor probleem 1 en probleem 2 met elkaar te maken hebben, of wel?

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 13/02/2014 21:55
Avatar van Thomas Moderator Dat lijkt mij idd onwaarschijnlijk. Het zijn ook twee compleet verschillende onderwerpen, dus wellicht loont het de moeite om deze topics te splitsen.

Over probleem #1: Weet je zeker dat je op de goede plaats je bestanden upload? Want het lijkt mij niet kloppen dat als je de bestanden verwijdert, dat je je pagina's / site nog steeds kunt zien. Gebruik je een bepaald pakket? Denk aan Drupal, Joomla, WordPress, ...? Of is het iets dat je helemaal zelf hebt gemaakt? Een andere reden waarom je de wijzigingen niet (direct) ziet is dat je website(bestanden) ergens gecached worden? Dat zou dan ook verklaren waarom je nog steeds dezelfde (oude) pagina ziet nadat je deze hebt verwijdert... tenzij je dus ook de verkeerde plaats dingen aan het uploaden / verwijderen bent.
Bedankt door: keverineke
Offline keverineke - 14/02/2014 18:51
Avatar van keverineke Lid Probleem #1:

Ik zit met een pagina systeem met als template "index.php" in de root en de tekstpagina's in /pages/jouw-pagina. Mijn link ziet er dus als volgt uit "domein.be/index.php?p=jouw-pagina" Via .htacces doe ik het volgende (RewriteRule ^jouw-pagina(.*) index.php?p=jouw-pagina) zodat mijn website link er zo uitziet "domein.be/jouw-pagina". Daardoor maakt dat je geen pagina's mag hebben met gelijkaardige namen zoals bv. "contact" en "contact_test" noemen, anders heb je zoiets als "Probleem #1".

Ik heb mijn pagina naam veranderd naar "contRact" en nu doet ie het weer, nu zie ik mijn aanpassingen terug. Raar maar waar, iemand die weet hoe dit zou komen toevallig? 


Voor probleem #2 heb ik zitten zoeken, maar niet echt iets gevonden. Iemand een idee op welke naam ik daarvoor zou moet zoeken op google?
Offline Thomas - 15/02/2014 14:32 (laatste wijziging 15/02/2014 14:36)
Avatar van Thomas Moderator De volgorde van je RewriteRules doet er toe. Wellicht was je pagina A aan het editten, terwijl (vanwege je RewriteRules) pagina B werd getoond? Als je verder geen caching-laag in jouw code hebt zitten, je je browsercache uit hebt staan, je je pagina's ververst en tussenliggende verdeelpunten op het internet je pagina's niet cachen (of wel cachen, maar geregeld updaten) dan zou ik de oorzaak van je probleem dichter bij huis zoeken.

Ik neem aan dat je verder geen libraries of template engines gebruikt? (smarty, twig, ...)? Hier kan mogelijk ook caching in zitten.

Een ander aspect van je probleem (het niet kunnen gebruiken van pagina's met gelijksoortige namen) klinkt nogal apart. Dit kun je namelijk prima oplossen met RewriteRules mits je deze in de goede volgorde zet. Daarbij is het belangrijk dat je deze in de volgorde "van meest specifiek naar minst specifiek" zet. Dus de langste naam (in zijn soort) vooraan en daarna de kortere varianten. Vervolgens kun je met een flag (een speciale markering aan het einde van je RewriteRule) aangeven dat er direct opgehouden moet worden met het herschrijf-proces als er een "match" is gevonden (daarom is volgorde belangrijk).

Dit doe je als volgt, ik heb even snel een voorbeeld op mijn lokale omgeving in elkaar gezet, waarschijnlijk wordt jouw .htaccess bestand eenvoudiger. De flag waar ik het eerder over had is "L". Dit betekent zoveel als "stopt het URL-herschrijfproces meteen". In jouw geval hoef je waarschijnlijk alleen maar je RewriteRules in de goede volgorde te zetten en te voorzien van deze flag. Het volgende voorbeeld staat bij mij onder /sitemasters/rewriterules, vandaar het RewriteBase:

De .htacess:
  1. # zet rewrite engine aan
  2. RewriteEngine on
  3.  
  4. # stel, omdat we niet in de root van onze site zitten, expliciet een RewriteBase in
  5. RewriteBase /sitemasters/rewriterules/
  6.  
  7. # voorbeeld rules waarbij de volgorde uitmaakt
  8. RewriteRule ^testtesttest$ index.php?page=1 [L]
  9. RewriteRule ^testtest$ index.php?page=2 [L]
  10. RewriteRule ^test$ index.php?page=3 [L]


PHP-bestand om te testen (index.php):
  1. <?php
  2. echo '<pre>'.print_r($_GET, true).'</pre>';
  3. ?>


Als ik mijn lokale omgeving aanroep via localhost/sitemasters/rewriterules/testtesttest
levert dit:
  1. Array
  2. (
  3. [page] => 1
  4. )


met localhost/sitemasters/rewriterules/testtest:
  1. Array
  2. (
  3. [page] => 2
  4. )


en met localhost/sitemasters/rewriterules/test:
  1. Array
  2. (
  3. [page] => 3
  4. )


Dit toont aan dat .htaccess de goede pagina's selecteert.

Heb jij al uitgesloten dat je RewriteRules niet de verkeerde pagina selecteren, wat dus zorgt voor al deze verwarring? Maak al deze pagina's "uniek" qua inhoud, ook al zijn het test-bestanden? Dan weet je in ieder geval naar welk bestand je zit te kijken...

EDIT: spelling
Offline keverineke - 15/02/2014 14:55
Avatar van keverineke Lid Ja, ik heb ondertussen mijn inhoud veranderd van mijn test pagina.
Dan wet je idd onmiddelijk als hij de goeie pagina heeft geladen of niet...

Maakt het op zicht iets uit als ik "(.*)" of "$" achter mijn paginanaam?

  1. RewriteRule ^contact_test(.*) index.php?p=contact_test
  2. RewriteRule ^contact$ index.php?p=contact
Offline Thomas - 15/02/2014 16:45
Avatar van Thomas Moderator Ja, dit dient twee compleet verschillende doelen.
Ik zie ook geen [L] flags in bovenstaand fragment?

Toevallig gaan jouw rewriterules goed omdat je (.*) en $ door elkaar gebruikt, maar dat lijkt mij niet de bedoeling...

() is bedoeld om delen van een tekstpatroon op te vangen en om deze door te geven naar de omgeschreven URL, maar dat doe je helemaal niet, er staat enkel "index.php?p=contact_test", en verder geen "referentie" naar hetgeen je wilt kopieren van je patroon naar je URL...
.* wil zeggen: alle mogelijke karakters (0 of meer)

$ geeft het einde van je te matchen patroon aan, net zoals ^ het begin van je patroon aangeeft.
Als je zegt ^aap$ moet je URL letterlijk "aap" zijn, hier mag geen tekst voor of achter komen.
Als je zegt: ^aap dan betekent dit: moet beginnen met "aap"
Als je zegt: aap$ dan betekent dit: moet eindigen met "aap"
Als je dus zegt: ^aap$ dan betekent dit: moet exact gelijk zijn aan "aap".

Ik denk dat je je wat meer moet verdiepen in reguliere expressies (dit is in feite wat het eerste deel van je RewriteRule is: een reguliere expressie) en de rewrite engine van Apache...
Bedankt door: keverineke
Offline keverineke - 19/02/2014 20:29
Avatar van keverineke Lid Dank je wel, dat is me zeer leerzaam ;)
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.192s