login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Hoe is deze site opgebouwd

Offline Delirium - 07/11/2011 21:09 (laatste wijziging 07/11/2011 21:16)
Avatar van DeliriumLid Hallo,

Wij zijn een foto printbedrijf en wij zouden graag met de toekomst een online shop willen beginnen. Nu hebben we enkele sites op het oog die al bestaan. Maar ik weet niet in welke programmeertaal deze zijn opgebouwd.

Ik heb een goeie kennis van html en css. Ik heb nog geen ervaring in het bouwen van web applicaties. Maar ik zou graag weten met welke programmeertaal volgende websites zijn opgebouwd. Zo weet ik in welke taal ik mij moet verdiepen.

Kan iemand even volgende websites bekijken:

pixum
smartphoto

Het systeem voor de foto's door te sturen, een fotoboek maken, een canvas maken, een fun product aanmaken. Hoe is elk onderdeel opgebouwd?

Om foto's te printen:
-Je kan foto's uploaden aan de hand van een uploader.
-Je kan de gekozen foto's nog bewerken, roteren, rode ogen,zwart/wit convertie.

Foto's printen op canvas:
Hier ziet de gebruiker via een editor wat er op de zijkant zal vallen van het beeld hoe wordt dit opgebouwd? Men kan wijzigingen aanbrengen zoals kleur,lay-out,... .

Ook voor het maken van fotogeschenken wordt er gebruik gemaakt van een soort gelijke editor. Je ziet het product en daar kan je de foto in plaatsen + je kan terug enkele aanpassingen aanbrengen.

Hoe is het maken van een fotoboek opgebouwd?

Zijn er onderdelen die al gemaakt te vinden zijn op het internet, zoals de uploader, editors, winkelwagentje of moet alles vanaf nul geprogrammeerd worden? Ik weet dat er veel tutorials te vinden zijn maar weet er iemand tutorials die betrekking hebben op wat ik wil?

Ik weet dat deze sites opgebouwd zijn door ervaren mensen die hun stiel door en door kennen. Maar ik zou me er toch graag in verdiepen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

11 antwoorden

Gesponsorde links
Offline WouterJ - 07/11/2011 21:18
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Allereerst is het handig om de basisbeginselen te leren van een server-side scripttaal. Bijv. PHP of ASP.NET. Zonder basis zal je nooit een goede -en vooral veilige- applicatie kunnen maken.

Zodra je de basis onder de knie hebt kun je eens verder kijken. En zelfs zelf alles opbouwen.

Verder bestaan er al heel veel kant-en-klare webshops.
Offline chth - 07/11/2011 21:19
Avatar van chth Lid bij deze websites gaat het echter om meer dan één programmeertaal waarin je je zal moeten verdiepen.
voor een uploader heb je bv bij voorkeur php nodig. ook php als je met een login-systeem wilt werken voor de geregistreerde gebruikers, verder ga je hierbij dan ook nog een database moeten opbouwen. flash en javascript kunnen echter ook wel handig zijn voor wat meer grafisch te presteren.

verder kan je denk ik voor het bewerken van foto's best java leren.[b]
Offline Delirium - 07/11/2011 21:37
Avatar van Delirium Lid Ik weet nu dat smartphoto gebruik maakt van silverlight.

Is dit nu de dag van vandaag de moeite om mijn in te gaan verdiepen? Ik heb er veel van gehoord maar er zijn nogal veel geruchten over deze taal...
Offline vinTage - 07/11/2011 21:45
Avatar van vinTage Nieuw lid Niet doen.. vind ik.

Waarom niet ?

iMeuk ondersteund dat niet (of toch niet standaard)
Het vereist sowieso een plugin, waarbij flash dan een meer gebruikte plugin is dan de silverlight plugin, dus kies dan op zn minst voor flash, die heeft zowat 'iedereen')

Met een beetje js lib (jQuery is mijn persoonlijke favo), is op een paar kleine dingetjes na alles mogelijk wat met flash/silverlight ook mogelijk is.
Zodra je weet wat er NIET met die lib(s) mogelijk is, kan je altijd terug vallen op een kleine hulp swf.
Offline Martijn2008 - 07/11/2011 22:34 (laatste wijziging 07/11/2011 22:35)
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Het maakt opzich niet uit wat voor web programmeertaal je kiest. Hetgeen waar je een duidelijk onderscheidt in dient te maken is server- en clientside programmeertalen/scripting.

Voorbeelden van server-side programmeertalen zijn bijvoorbeeld JAVA, PHP en ASP.net.

Client-side kun je gebruik maken van HTML, CSS, Javascript, Flash en Silverlight.

De sites die je als voorbeelden geeft maken gebruik van vermoedelijk PHP en de eerder genoemde client-side talen. Kwa mogelijkheden maakt het opzich niet uit welke server-side taal je kiest. Mijn voorkeur gaat uit naar ASP.net. ASP.net is een programmeertaal ontwikkelt door Microsoft. Voor het draaien van een website in ASP.net is een webserver met Microsoft Windows Server benodigt en daar dienen licentie-kosten voor te worden betaald. PHP en JAVA zijn opensource programmeertalen en daar zijn naar mijn weten geen licentie-kosten aan het gebruik verbonden. Het is dus je eigen keus....
Offline Pieter - 08/11/2011 10:25
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Silverlight zou ik ook afraden. Hier op mac heb ik er vaak problemen mee.
Ik denk dat je met random wat scripts in php/jquery/flash niets bent als je er geen kaas van gegeten hebt. Je zal eerst je wat algemeen moeten verdiepen zodat je de logica achter alles snapt.

Ik zou het uitbesteden, je uren die je investeert om iets aan te leren voor een eenmalige applicatie zullen vast meer kosten dan een pro die het al gedaan heeft en vaak wat kan recycleren.
Offline Delirium - 08/11/2011 19:27
Avatar van Delirium Lid Hoe bepaal je nu welke programmeertaal het beste is voor je project?

Welke voor of nadelen heeft de ene tegen over de andere of kan je met elke programmeertaal het zelfde resultaat bereiken?
Offline Ontani - 08/11/2011 19:33
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Je kan met alle serverside talen ten opzicht van elkaar hetzelfde voor elkaar krijgen.
Dit zelfde geld voor alle clientside scripts/talen.

Dus de keuze gaat eerder naar persoonlijke smaak, server kosten, wat heb je wat kan je en wat kan je op je bestaande hosting voor elkaar krijgen.
Offline Pieter - 09/11/2011 08:32
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Kijk sowieso naar php versus asp. Het is een persoonlijke smaak (zoals hierboven al verteld) wat je het best ligt. Bij het leeuwendeel van de mensen ligt die op php (sorry Martijn ).

PHP en ASP hebben beiden als output html. Die html kan je vormgeven met CSS. Om er wat 'leven' aan toe te voegen gebruik je javascript (je kan prefab libraries gebruiken zoals jQuery). Als je een erg complexe handeling wil doen (soort miniprogramma als fotoalbum in de website), kan je Flash, Java of Silverlight gebruiken. Mijn voorkeur ligt hier bij flash, omdat het het meest ondersteund wordt.

Samengevat:
Kies tussen PHP en ASP, maak een layout in Photoshop en zet die om naar html en css. Voeg wat javascript toe waar nodig en waar het te complex wordt gebruik je flash/java/silverlight. That's it.
Offline Delirium - 05/02/2012 09:06
Avatar van Delirium Lid Oké, ik zal mij wat meer gaan verdiepen in php.


Volgend voorbeeld: de product ontwerper, is die uit java opgebouwd?
Ik probeer het te achterhalen met firebug van firefox maar ik zie er geen structuur in...

http://www.bigfreddy.com/nl/home


Dus dit kan dan opgebouwd worden met php als achtergrond werkende taal en naar de gebruiker toe wordt er gebruik gemaakt van java?
Offline Darklevi - 06/02/2012 12:07
Avatar van Darklevi Lid Javascript, als ik het goed heb gezien.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.167s