login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

bootloader werkt niet goed (Opgelost)

Offline pijke - 21/12/2010 21:27
Avatar van pijkeGouden medaille

Lid
hallo.

Ik heb een tijdje ubuntu en windows naast elkaar op mijn computer gedraaid.
dit werkte niet goed dus heb ik ubuntu er weer afgegooid.
toen is er iets fout gegaan in de bootloader. deze geeft namelijk nu de volgende opties weer: windows <standaard> en windows XP professional. hij staat standaard op windows <standaard>, maar als ik deze aanklik krijg ik dit: het bestand hal.dll is beschadigd. ik kan hem niet als standaard op windows XP professional zetten (via windows).
mijn vraag is, hoe los ik dit op? ik heb al gezocht maar ik kom er niet uit!

groetjes, pijke.

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline avdg - 21/12/2010 23:00
Avatar van avdg PHP gevorderde Dit had ik zelf eerder meegemaakt, dit probleem kan je oplossen door het bootprogramma te herinstalleren, ofwel door de windows installatieschijf te pakken (gebruik google, er zijn er genoeg tutorials over op het internet)
Offline IndexS - 23/12/2010 10:51
Avatar van IndexS MySQL interesse Om de opstartvolgorde van verschillende windowsversies te veranderen kun je het volgende proberen:

Start -> Uitvoeren -> msconfig
Dan kies je tabblad "Computer opstarten"
Hier kun je de boot van een windows veranderen.
Pas wel op dat je niet de verkeerde weggooit!!!

Om hal.dll te herstellen kun je het volgende proberen:
Start je pc op van je windows CD. Bij voorkeur een CD met SP3, dan weet je zeker dat de herstelconsule erin zit. Op een gegeven moment kun je kiezen om windows te installeren of om te herstellen. Je moet dan voor herstellen kiezen. Nu kom je in dos omgeving terecht.
Dan kies je de juiste schijf met je windows installatie. Normaal gesproken is dat gewoon C dus dan kies je 1. Het kan zijn dat je een wachtwoord moet opgegeven, doe gewoon een enter.

Nu komt er C: te staan. Typ daar het volgende achter: CHKDSK /R
De pc gaat nu zelf alle corrupte en missende bestanden opzoeken en alles wat gevonden wordt, wordt vervangen of aangevuld vanaf de CD. Hopelijk heb je er iets aan.  






Offline pijke - 23/12/2010 21:49
Avatar van pijke Gouden medaille

Lid
dank je!
zal het uitproberen!
Offline Stijn - 23/12/2010 21:55
Avatar van Stijn PHP expert Door de boot.ini aan te passen, pas je je grub.conf niet aan! Dus dat zal weinig uithalen die msconfig edit. Je moet je boot programma terug op dat van Microsoft zetten.

Dit helpt alvast
Offline IndexS - 23/12/2010 22:11
Avatar van IndexS MySQL interesse Je kan ook een fixboot doen, maar ik begreep uit het verhaal dat de boot uit 2 windows keuzes bestond.
Offline spiderman - 24/12/2010 11:03
Avatar van spiderman Theeboris Had een kennis ook een keer toen kon hij uit 2 kiezen en maar een werkte.
Offline IndexS - 24/12/2010 13:32
Avatar van IndexS MySQL interesse Dan kan ie dat in de boot.ini aanpassen via msconfig.
Waarschijnlijk zijn van de ene windows mappen verwijderd van de pc. Dan staat het vaak nog in de boot maar kan ie er dus niet van op starten.
Offline pijke - 24/12/2010 16:11
Avatar van pijke Gouden medaille

Lid
bedankt allemaal!
uiteindelijk werd het voor mij opgelost 
mijn harde schijf begaf het.
ik heb nu een nieuwe schijn en alles werkt nu weer perfect!
Offline valles10 - 24/12/2010 16:11
Avatar van valles10 HTML interesse LOL 
Offline IndexS - 24/12/2010 16:44
Avatar van IndexS MySQL interesse Lijkt me niet echt waarschijnlijk dat je hdd kapot is omdat ie niet goed boot na het verwijderen van ubuntu. Misschien dat je meerdere problemen ermee had.

Ik neem aan dat je de oude hdd weer mee hebt genomen. Zou je het zelf een moeten testen met een diagnostic tool van de fabrikant.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.165s