login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Uurloon

Offline Sar - 16/11/2010 12:27
Avatar van SarPHP interesse Ik zit even met een aantal vragen over tarieven en dergelijke. Ik ben zelf bezig met het oprichten van mijn freelance loopbaan, maar wat zijn nou een beetje normale uurtarieven die ik kan vragen?

Ik ga nu beginnen met mijn tweede grote project, waarin ik mij niet alleen bezig hou met het realiseren van een website maar waar ook marketing bij komt kijken.

In grote banen gaat het om het volgende werk:

- 3 Website afmaken en verbeteren
- Webshop afmaken, verbeteren en toevoegen van betalingssystemen
- Marketing (promoten op verschillende websites)
- SEO (Rankings proberen te verhogen)
- Adwords campagnes voeren en verbeteren
- Op langere termijn nog 3á4 kleine websites realiseren

Nu zat ik zelf te denken aan een uurtarief van 40 euro inc btw.

Graag jullie meningen.

18 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Pieter - 16/11/2010 13:09
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Dat is een 'normaal' loon. Er is geen maximum of minimum prijs, dus de klant betaalt wat je diensten waard zijn. Neem gewoon je loon naar eigen kunnen en ervaring.
Offline Sar - 16/11/2010 13:14
Avatar van Sar PHP interesse Nu zat ik net wat zaken te lezen en het lijkt mij nu toch beter om een uurtarief zonder btw te vragen. Dus ik zit nu te denken rond de 35 ex btw. Wat denken jullie?
Offline Sitebase - 16/11/2010 13:19
Avatar van Sitebase PHP expert dit is een beetje afhankelijk van je kennis en ervaring. Met 40 inc btw ga je het volgens mij zwaar krijgen, of je zal echt enorm veel uren moeten gaan werken.
Offline Sar - 16/11/2010 13:27
Avatar van Sar PHP interesse In welke zin bedoel je het zwaar krijgen?
Offline jaronneke - 16/11/2010 13:46
Avatar van jaronneke MySQL interesse omdat veel studenten zoals ik het veeeeeel voordeliger maken.
Offline Sar - 16/11/2010 14:01
Avatar van Sar PHP interesse Maar dit is toch een vrij normaal bedrag voor webdesign. Laag zelfs nog wel als ik andere webdesigners online mag geloven.
Offline Ontani - 16/11/2010 14:07
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Ik denk eerder in de zin van rondkomen op't einde van de maand. Maar 't zal ook niet de bedoeling zijn om dit fulltime te doen.
Offline Sar - 16/11/2010 14:12
Avatar van Sar PHP interesse Wat zijn nou eigenlijk de onkosten die je als freelance webdesigner maakt?
En dan vooral de onkosten waar bijna niemand in het begin aan denkt.
Offline WimJ - 16/11/2010 14:14
Avatar van WimJ Grafische gevorderde Registratie bij de kamer van koophandel, btw nummer aanvragen, bijdragen aan de bond van zelfstandigge ondernemers (aan te raden, ben niet op de hoogte over Nederland imo) zo van die dingen .
Offline Pieter - 16/11/2010 14:15
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
-Licenties: adobe (ps, ai,...), office, code programma zijn al een mooie start.
-Hosting (valt best mee)
-boekhoudkundige dingen (boekhouder etc)
Offline Frisbee - 16/11/2010 16:25
Avatar van Frisbee HTML beginner Hou er ook rekening mee dat je een groot deel van de uren die je aan het werk bent niet kunt factureren. Voor je een opdracht binnen hebt en met je klant hebt afgesproken wat je precies gaat maken en wat het gaat kosten, ben je zo een paar uur verder. En dan gebeurt het ook nog regelmatig dat een opdracht niet doorgaat of nog erger, dat een opdracht wel door gaat maar een factuur niet of gedeeltelijk voldaan wordt.

Let er daarnaast ook op dat je ongeveer een derde van je inkomsten aan belasting kwijt bent, hoewel je daar zeker in het begin nog wel veel regelingen en trucs voor hebt.

Ik zou als uurloon minimaal twee keer zoveel rekenen als dat je per gewerkt uur over wilt houden, en dan is 40 euro wel aan de lage kant denk ik :S
Offline Sitebase - 16/11/2010 18:33
Avatar van Sitebase PHP expert Ik bedoel het zoals ontani zegt: dat het met dat uurloon moeilijk gaat worden om rond te komen op het einde van de maand.

Hou er inderdaad ook rekening mee dat je bijlange niet alle uren zal kunnen factureren. Ik denk dat bij mij ongeveer 2/3 van mijn uren gefactureerd worden.

Kwa onkosten enzo mag je rekenen als je €1000 net/maand wilt verdienen dat je dan een €3000 per maand zal moeten kunnen factureren. Veel mensen geloven dit niet, maar het is de harde waarheid. Als je moest weten waar je allemaal belastingen voor moet betalen. Het hardste ben ik verschoten toen ik pas begon en een brief in de bus kreeg om belastingen te betalen voor de ruimte waar ik werk. Zelfs al werk je in je eigen huis of op een kamer bij je ouders thuis, dan moet je daar toch belastingen voor betalen.
Offline Sar - 16/11/2010 19:13
Avatar van Sar PHP interesse Bij het project waar ik het nu in de eerste instantie over heb krijg ik waarschijnlijk wel de zekerheid dat ik 8 uur per dag 5 dagen in de week aan het werk ga. Is het met deze zekerheid nog steeds weinig?
Offline Stijn - 16/11/2010 20:22
Avatar van Stijn PHP expert Ik had ook dat probleem en dacht aan een simpele 10 euros per uur. Ik vroeg het dan eens aan een project leider die klant is bij ons en die zegt dat ze starten aan 80 euros per uur (zonder btw). Ikzelf neem 30 euros per uur omdat ik nu toch al redelijk wat kennis bezit en geen uren moet zitten opzoeken aan kleine dingen.
Offline IndexS - 17/11/2010 10:14
Avatar van IndexS MySQL interesse Houdt er rekening mee dat zoals de meeste al zeggen dat je echt niet alle uren kunt factureren. Vaak heb je ook uren nodig om dingen te proberen omdat je die voor het eerst moet maken omdat je er in eerste instantie niet uit komt. Klant zit er echt niet op te wachten dat deze bijvoorbeeld 400 euro extra moet betalen omdat het je 10 uur heeft gekost om iets voor het eerst te maken. Probeer ook een aantal standaard layouts te hanteren die je makkelijk kunt aanpassen. Zo kun je vaak bij volgende klanten een hoop tijd terug winnen.
Offline Ontani - 17/11/2010 10:23
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
IndexS schreef:
... Zo kun je vaak bij volgende klanten een hoop tijd terug winnen.


Het is niet de bedoeling dat je dergelijke dingen bij een klant gaat maken om zo bij een volgende wat tijd te kunnen winnen.

Dergelijke layouts die je meerdere malen wilt gaan gebruiken maak je op voorhand.
Offline IndexS - 17/11/2010 10:32
Avatar van IndexS MySQL interesse Dat bedoel ik ook niet, bedoel dat je met de layouts tijd kunt winnen bij de volgende klanten omdat je dan alleen maar de huisstijl van de klant moet verwerken in de layout. Je hoeft dan de layout zelf niet meer te maken.
Offline xSc - 01/12/2010 13:57
Avatar van xSc Onbekend Tussen 50 - 75 is normaal.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.177s