login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Prijs/waarde bepaling van een website.

Offline Martijn2008 - 24/08/2010 23:06
Avatar van Martijn2008PHP beginner Hallo allemaal,

Stel je een voor: ik heb een klant die vraagt een simpele website met een aantal primaire en secundaire pagina's + een contact form. Het geheel moet aanpasbaar zijn , dus een CMS-systeem is vanzelfsprekend. Dit CMS-systeem script ik zelf. Hoe bepaal ik de prijs/vergoeding die de klant moet betalen voor dit systeem??

Dank alvast!

Martijn

25 antwoorden

Gesponsorde links
Offline svm - 24/08/2010 23:10
Avatar van svm PHP ver gevorderde Schat in hoelang je er aan denkt te werken + 3 uur, maal hoeveel je per uur wilt vragen.
Eventueel zeg je erbij dat het een schatting van de eindprijs is (als je dus op uurbasis werkt).
Offline Martijn2008 - 24/08/2010 23:24
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Wat is een redelijk uurtarief??
Offline Filip - 24/08/2010 23:47
Avatar van Filip IRC guru Websites maken per uur == slecht idee.. Je verliest tijd met eventuele fouten die je zelf maakt waar de klant niets kan aan doen, dus reken je uren aan die je zelf veroorzaakt == niet fair.

Verder bepaal je gewoon hoe complex het is om te maken, hoeveel pages het ongeveer zijn (bij een cms is dat dus niet van toepassing aangezien de klant zelf dingen kan bijmaken/weghalen)

Bij de meeste bedrijven word er gewoon een vaste prijs geplakt op het basissysteem, en per feature een bedrag bijgetelt volgens de complexiteit van de module. Elke module (bv nieuws, contact, downloads, gallerij,..) heeft dan een bepaalde prijs, die de klant kan nemen of laten.

Om te besluiten, hoe goedkoop/duur je gaat is ieder voor zich een beetje, maar een vrij basis siteje kost bij een bedrijf toch al makkelijk 800-1000 euro.
Offline svm - 24/08/2010 23:59 (laatste wijziging 24/08/2010 23:59)
Avatar van svm PHP ver gevorderde Ik reken nu 10,50 per uur (ik heb geen diploma hiervoor) en fouten waar de klant inderdaad niks aan kan doen, maar voor mijn rekening zijn, zijn ook voor mijn rekening, dus die tijd tel ik niet mee (kun je zien als zelfstudie ).

Je moet zelf beslissen hoeveel je vraagt natuurlijk: kijk hierbij wel naar je ervaring, kennis en inzicht.
Offline Martijn2008 - 25/08/2010 00:08 (laatste wijziging 25/08/2010 00:10)
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Stel dat we een eenvoudige/gemiddelde website leveren(inhoud levert de opdrachtgever aan):
- Design
- CMS(zelf gemaakt)
- 5 primaire pagina's
- 10 secundaire pagina's

Wat zou jij daarvoor rekenen??
Offline Abbas - 25/08/2010 00:10
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Als je ook een design moet maken met dan een CMS alleen al zit je toch al snel aan 600-700 minstens.
Offline svm - 25/08/2010 00:15
Avatar van svm PHP ver gevorderde Kan het zo moeilijk zeggen want ik ken de exacte opdracht niet (en wat je bedoelt met primair en secundair).
Maar klink als een opdracht rond de 200 voor mij denk ik?
Moet toch wel ongeveer met 18 uurtjes lukken?
Offline Martijn2008 - 25/08/2010 00:16
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Aan dat soort bedragen zit ik dus te denken. Alleen het CMS-systeempje ben ik al ruim een maand mee bezig geweest. En... dat CMS-systeem is nog simpel kwa opzet, maar uiterst functioneel. Ik vind het echt lastig om te zeggen zo van: "kijk dit is nou een site waard".

(Trouwens zijn er manieren om je source-code in php te compilen? Dat hergebruik of doorverkoop van het CMS-systeem nagenoeg onmogelijk maakt? Hoe doen jullie dat eigenlijk??)
Offline svm - 25/08/2010 00:21
Avatar van svm PHP ver gevorderde Nou, als je er ruim een maand mee bezig bent...
Maar goed: dat weet je zelf het beste.

Tja, verkocht = verkocht dus dan beschikt de ander over jou code.
Je kunt er voorwaarden aan mee geven, dat hij zelf niet de code mag doorverkopen (of delen ervan), maar dan zul je wit moeten werken wil je dit effectief hebben: anders heb je sowieso geen rechten/juridische hulp natuurlijk.
Maar de kans dat ze het doorverkopen is klein: de meesten weten niks van het programmeren de php af, dus weten ze niet wat ze er mee aan moeten.
Plus elk systeem is op persoonlijke wensen aangepast, toch? Dan is doorverkopen ook al lastiger. Ook zal ik bij het opzetten van de website eventuele installatiebestanden als je daarvan gebruik maakt dan van de server verwijderen en alleen zelf ter back-up oid houden.
Offline Martijn2008 - 25/08/2010 00:26
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Kijk daar kan ik nou wat mee, dank allen !
Offline Jelmerholland - 25/08/2010 12:02
Avatar van Jelmerholland PHP beginner LET OP! Je moet het wel écht kunnen. Als jij pretendeert een site te kunnen leveren en jij rekent daar 500-800 euro voor, omdat iedereen dat doet, maar jouw skills zijn slechter (niet lullig bedoel, ik zeg 't gewoon in het algemeen) dan die van desbetreffend persoon. Dan lever jij dus een véél te dure site.. dus kijk wel naar je eigen niveau van kennis/inzicht/algemene skills/ etc. snap? 

(Luister niet téveel naar mij XD want ik heb nog nooit een site geleverd, maar dat komt omdat ik ook nog in het leer proces zit.. en ik wil geen slechte naam veroorzaken.. Ik ben al wel bezig voor wat vrienden, maar dat zie ik als zelfstudie (tegen een kleine vergoeding)..
Offline ProjectWebdesign - 25/08/2010 12:11
Avatar van ProjectWebdesign Lid Ik heb nu sinds november 2009 mijn eigen bedrijf in webdevelopment en ik kan je vertellen: "Begin niet met een te hoge prijs!!". Begin gewoon laag en probeer veel bij te leren, zodat je langzaam omhoog kan kruipen.

Wat je het beste kan doen is gewoon uurtarief rekenen en voor de uren waarbij je iets bent aan het uitzoeken en/of leren niets rekenen.
Ik weet niet wat je kennis is en hoe oud je bent? Misschien kunnen we je adviseren?

Offline gnotrgnotr - 25/08/2010 13:07
Avatar van gnotrgnotr Nieuw lid
svm schreef:
Ik reken nu 10,50 per uur (ik heb geen diploma hiervoor) en fouten waar de klant inderdaad niks aan kan doen, maar voor mijn rekening zijn, zijn ook voor mijn rekening, dus die tijd tel ik niet mee (kun je zien als zelfstudie ).

Je moet zelf beslissen hoeveel je vraagt natuurlijk: kijk hierbij wel naar je ervaring, kennis en inzicht.

maar ja niet teveel euro er van maken dan gaan ze zeuren dat het te duur is
Offline Maarten - 25/08/2010 13:17
Avatar van Maarten Erelid Ik vind dat iedereen die niet gediplomeerd/gecertifeerd is, en vooral niet onder een zelfstandig entiteit werkt en bijgevolg over het algemeen toch niet weet waarover het gaat uberhaupt geen geld zou moeten vragen maar ieder project zien als een mogelijkheid tot nieuwe contacten, relaties en kennis.
Menig mens die dan begint met dergelijke ondernemingen heeft zowieso een idee van de marktprijs.

(ps de bedragen die hier genoemd en de redeneringen die hier gemaakt worden zijn best lachwekkend)
Offline ProjectWebdesign - 25/08/2010 13:20 (laatste wijziging 25/08/2010 13:24)
Avatar van ProjectWebdesign Lid Inderdaad je moet echt kijken naar wat je kan en hoe lang je er al mee bezig bent.
Ikzelf vraag nu 15 euro per uur excl. btw. Maargoed ik ben al eventjes bezig met dit alles en ik kan ook heel wat. Als ik wil zou ik ook 25 euro per uur kunnen vragen, maar ik bouw het liever langzaam op.
Ik ben begonnen met 5 euro per uur.


Maarten schreef:
(ps de bedragen die hier genoemd en de redeneringen die hier gemaakt worden zijn best lachwekkend)

Hoezo dat? We hebben hier met beginners te maken. Of in ieder geval geen professionals.
En ik vind dat mensen die echt iets kunnen, natuurlijk geld ervoor mogen vragen.
Voor niks gaat de zon op en je klanten zouden ook naar een groot bedrijf kunnen gaan waar ze dubbel en dwars betalen voor een website.
Offline Button - 25/08/2010 13:22 (laatste wijziging 25/08/2010 13:25)
Avatar van Button PHP ver gevorderde
Maarten schreef:
Ik vind dat iedereen die niet gediplomeerd/gecertifeerd is, en vooral niet onder een zelfstandig entiteit werkt en bijgevolg over het algemeen toch niet weet waarover het gaat uberhaupt geen geld zou moeten vragen maar ieder project zien als een mogelijkheid tot nieuwe contacten, relaties en kennis.


Waarom niet? Als je student bent, kan je altijd extra zakgeld gebruiken. Wanneer je je goed genoeg voelt bij je eigen vaardigheden, is het toch geen probleem mensen te vertellen dat je websites maakt voor een bepaalde prijs? Als de klant niet tevreden is, moet hij zich niet verplicht voelen te betalen. De klant betaalt voor wat je brengt, niet voor wat je niet kan brengen. Als hij tevreden is met het resultaat, mag dat zeker beloond worden. Plus, jij hebt weer extra ervaring op gedaan.
Offline Maarten - 25/08/2010 13:32 (laatste wijziging 25/08/2010 13:34)
Avatar van Maarten Erelid Helaas is het dan zo dat de klant meestal betaalt voor een hoopje ellende. Ik zeg niet dat niemand het kan, er zijn genoeg mensen die wèl in staat zijn dergelijke projecten af te leveren, alleen kan je die op één hand tellen op de gemiddelde community. Wat ik ook wil zeggen is dat ik uit de redeneringen en eigenaardige constructies in dit topic weinig mensen kan uithalen die best niet verder gaan dan de website voor de lokale viswinkel.

Het is ook zo dat een project dat je uitbouwt niet persé voor een klant hoeft te zijn? Zo zie ik hier op dit forum veel mensen die zelf een CMS uitbouwen etc etc. Of dat kwalitatief zo super is ga ik het niet over hebben, maar zo leer je jezelf ook zaken bij en doe je niemand "pijn" En eens dat CMS dan wat af is concludeer je dat je veel hebt bijgeleerd, dat het misschien veel beter kon, gooi je alles weer weg, begin je opnieuw en word je weer een pak slimmer.
Offline ProjectWebdesign - 25/08/2010 13:59
Avatar van ProjectWebdesign Lid Oké Maarten daar heb je inderdaad een punt.
Voor mij is webdevelopment al echt me werk, maar er zullen hier vast mensen zijn die het voor hun hobby doen en wel wat kunnen programmeren maar niet kwalitatief. Die kunnen beter gewoon gratis projecten doen of een kleine vergoeding vragen.
Offline Maarten - 25/08/2010 14:11
Avatar van Maarten Erelid Inderdaad, nu begrijpen we elkaar. Als jij een website maakt voor de winkel van je oom spreekt het voor zich dat die je daar wel iets voor zal geven, maar dat noem ik dan ook geen projecten. Het feit dat jij een eigen bedrijf hebt houdt in dat je in staat bent om goed werk af te leveren, anders lag je nu ergens onder een brug de randjes van lege blikjes te eten 
Offline ProjectWebdesign - 25/08/2010 14:13
Avatar van ProjectWebdesign Lid Hehe gelukkig lig ik niet onder die brug, maar kom ik om in het werk.
Ben momenteel bezig met mijn eigen CMS en tot nu toe echt alleen positieve reacties. (Ik zal dadelijk eens een showcase aanmaken.)

Maar nu even wachten op reactie van Martin2008, zodat we e.v.t. advies kunnen geven ;)

Offline Button - 25/08/2010 14:21
Avatar van Button PHP ver gevorderde Ik begrijp het niet: persoon A kan een website maken die voldoet aan de eisen van persoon B, persoon B wilt persoon A hiervoor vergoeden. Persoon A & B = blij. Punt, wat is het probleem dan?
Offline Abbas - 25/08/2010 14:30 (laatste wijziging 25/08/2010 14:31)
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Tricky one... Persoon A is homo? 
Offline ProjectWebdesign - 25/08/2010 14:32 (laatste wijziging 25/08/2010 14:33)
Avatar van ProjectWebdesign Lid Niks, we hebben het hier puur over het punt van kunnen en er geld voor vragen.
Als je daadwerkelijk iets kunt kan je er geld voor vragen en zal je klant tevreden zijn inderdaad.
Maar er zijn ook mensen die geld willen verdienen, maar helaas niet voldoende kennis hebben.

Dat is meer het punt wat we willen maken.

titjes schreef:
Tricky one... Persoon A is homo?  

Rofl  
Offline Maarten - 25/08/2010 14:33 (laatste wijziging 25/08/2010 14:34)
Avatar van Maarten Erelid En mensen die geen factuur vragen (als vragende partij) zijn niet zo goed bij hun hoofd, want dat kunnen ze inbrengen, mensen die geen factuur kunnen maken (als biedende partij) zijn niet professioneel, en mensen die foefelen om een factuur te kunnen maken zijn fraudeurs.

@titjes: nice one 
Offline ProjectWebdesign - 25/08/2010 14:37
Avatar van ProjectWebdesign Lid Er is een verschil tussen particulieren en bedrijven hè! Bedrijven zullen liever een factuur hebben en particulieren weer niet.

Mijn opdrachten zijn 9 van de 10 voor bedrijven, vandaar dat ik mij ook heb ingeschreven bij de KvK. En ik moet zeggen dat dat achteraf echt een goede stap is geweest.
Je leert meteen meer van de belastingdienst en al de regeltjes. Dus ook van belasting betalen. Zo wie zo staat een eigen bedrijf altijd goed op je CV. Tenminste als je een flink portfolio opbouwt met tevreden klanten.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.202s