login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Variavele uit url halen

Offline Supertje80 - 01/04/2010 19:47
Avatar van Supertje80Nieuw lid Als ik een url heb zoals deze:
http://www.extreemweer.nl/pagina/fotogalerij

hoe kan ik dan met php het gedeelte fotografie als een variabele gebruiken. Ik weet dat je met $_GET variabele kunt ophalen, maar kan dit ook anders. Want ik wil juis van $_GET af. En via google vind ik alleen hoe je met $_GET variabele uit een url kunt halen.

Ik ga de variabele die met fotogalerij gevuld is gebruiken voor mijn navigatie.

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline avdg - 01/04/2010 20:03
Avatar van avdg PHP gevorderde Je kunt een url splitsen op de eerste ? die erin voorkomt en PHP.net: parse_str gebruiken om de get string te vertalen in een array.
Offline Jelmerholland - 01/04/2010 20:30
Avatar van Jelmerholland PHP beginner Waarom wil je het niet gewoon met get doen? Niemand ziet toch dat jij achter de schermen een GET gebruikt? En het effect is (voor zover ik weet) het zelfde... En Url veranderd er niet door 
Offline Supertje80 - 01/04/2010 21:11
Avatar van Supertje80 Nieuw lid
Jelmerhollan schreef:
Waarom wil je het niet gewoon met get doen? Niemand ziet toch dat jij achter de schermen een GET gebruikt? En het effect is (voor zover ik weet) het zelfde... En Url veranderd er niet door 


Ik vind het netter staan.
Soms ontkom je er niet aan om een $_GET te gebruiken lijkt me, maar zo min mogelijk.
Offline nick5556 - 01/04/2010 22:06
Avatar van nick5556 PHP beginner Je kan een $_SESSION gebruiken. Je kan ook met Google.be: mod_rewrite(htacces) je $_GET variabele maken zoals op sitemasters, je moet alleen je url's aanpassen. Google.be: mod_rewrite is alleen te gebruiken met een apache server.
Offline Maarten - 02/04/2010 16:38
Avatar van Maarten Erelid Wat ik persoonlijk handig vind is (indien het apache is) ALLES naar /index.php sturen met de eigenlijke url als parameter. Dan krijg je dus een request naar index.php?url=pagina/fotogalerij bijvoorbeeld.

Daarin roep je dan een zogenaamde "router" op (eigenlijk is dat gewoon een stuk logica waarmee je de url gaat opsplitsen, analyseren en de juiste pagina/een 404tje gaat bepalen) waarmee de user op de juiste pagina terechtkomt.
Offline Supertje80 - 04/04/2010 22:55
Avatar van Supertje80 Nieuw lid Ik ga hier eens mee stoeien. Bedankt!
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.179s