login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Apache start niet

Offline Abbas - 11/01/2010 23:29 (laatste wijziging 11/01/2010 23:30)
Avatar van AbbasGouden medaille

Crew .NET
Dit is een van de reden waarom ik al niet graag PHP en van die dingen doe. Al dat gemekker met de webserver opzetten en MySQL erbij en bla bla. En dan zijn er van die pakketjes zoals WAMP of XAMPP die de bedoeling hebben om mensen zoals ik het gemakkelijk te maken omdat er alles ineens in zit. Wel nu als je je Apache niet aan de praat krijgt om je localhost op te zetten ben je ook niet veel met je MySQL (phpmyadmin) aangezien die de localhost nodig heeft. Mijn IIS en MS SQL Server draaien niet dus daar kan het niet aan liggen.

Ik heb WAMP geinstalleerd en kreeg niets van fouten tijdens de install en als ik dat ding dan start kan ik niet eens op dat icoontje klikken (wel klikken maar ik krijg geen menuutje te zien). Nu heb ik dan maar XAMPP geinstalleerd en hier kan ik dan wel klikken maar krijg ik Apache niet aan de praat. Bij een port-check zijn alle poorten vrij, enkel poort 80 wordt gebruikt door het proces "System".

Daarom: weet iemand van jullie wat het probleem kan zijn en hoe ik die kan oplossen?

Thanks!

Edit:
Owja, opnieuw installeren en systeem herstarten hielpen ook niet dus zover ben ik al.. 

16 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Stijn - 11/01/2010 23:33
Avatar van Stijn PHP expert Klik eens rechts op deze computer. Kies voor "beheren" en dan "Services" klikken. Staat Apache in de lijst? Kan je hem handmatig starten? Krijg je een foutmelding? Al gekeken in de map "log" van apache zelf naar een error lijn?
Offline Koen - 11/01/2010 23:33
Avatar van Koen PHP expert Wat staat er in de errorlog? 
Offline Abbas - 11/01/2010 23:39
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Ok, de service staat in de lijst maar ik kan hem niet starten. Ik ben dus zoals jullie zeiden in de log gaan kijken van Apache en daar staat (voor elke keer dat ik de service probeerde te starten) volgende fout:
Log schreef:
(OS 10013)An attempt was made to access a socket in a way forbidden by its access permissions. : make_sock: could not bind to address [::]:80
(OS 10013)An attempt was made to access a socket in a way forbidden by its access permissions. : make_sock: could not bind to address 0.0.0.0:80
no listening sockets available, shutting down
Offline Stijn - 11/01/2010 23:43 (laatste wijziging 11/01/2010 23:43)
Avatar van Stijn PHP expert Op poort 80 moet dus een service draaien. Open 'cmd' eens en typ 'netstat -a -p tcp' en kijk of er bij 'lokaal adres' niet iets staat als 0.0.0.0:80. Als het er staat, wat is zijn status dan? Normaal zou die op LISTENING staan.
Offline Abbas - 11/01/2010 23:51
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Ja die staat er en de status is inderdaad "LISTENING". 
Offline Stijn - 11/01/2010 23:58
Avatar van Stijn PHP expert Kan je die service niet stoppen? Ben je zeker dat het geen stukje is van IIS dat ervoor zorgt dat poort 80 bezet is? Anders open je httpd.conf in je apache configuratie en zoek je naar het regeltje "port 80". Waarschijnlijk staat er een '#' voor, doe dat weg en verander die 80 in een getal boven de 1024, neemt 1989 (mijn geboortejaar ) en start apache nog eens en surft naar http://localhost:1989/.
Bedankt door: Abbas, compupower
Offline Abbas - 12/01/2010 05:16 (laatste wijziging 12/01/2010 05:28)
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Het was niet "port 80", maar "Listen 80" dat er stond. Dit heb ik dan veranderd naar "Listen 1989" en (voorlopig) werkt het! 

Edit:
Ook heb ik de regel "ServerName localhost:80" naar "ServerName localhost:1989" veranderd. Ik kan in XAMPP dan Apache en MySQL starten zonder probleem maar als ik dan op die "admin" knopjes klik gaat hij gewoon naar localhost. Als ik dan zelf de poortnummer erachter plaats (http://localhost:1989/) doet hij het wel. Hoe zorg ik ervoor dat hij rechtstreeks naar die poort verwijst?
Offline Stijn - 12/01/2010 13:57
Avatar van Stijn PHP expert Als er iets draait op poort 80 dan moet het een webservice zijn, wat geeft localhost op poort 80 eigenlijk? Kan je dat proces niet stoppen? Zou IIS (een module) toch niet actief zijn? Kijk eens in je Windows Firewall en schakel IIS uit.
Offline Ontani - 12/01/2010 14:11
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Kan ook met sharepoint of team foundation te maken hebben, kijk daar ook eens naar.
Bedankt door: fluaju
Offline Abbas - 12/01/2010 16:08
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Hm, ik heb noch SharePoint noch Team Foundation op mijn PC dus daar kan het ook niet aan liggen. Het werkt nu allemaal wel hoor, maar het is gewoon dom dat ik zelf in de URL-balk nog die poort moet gaan bijtypen. Als ik "localhost:80" doe krijg ik "404 - Page not found."! IIS draait niet he! 
Offline Ontani - 12/01/2010 16:22
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Skype blijkt ook op poort 80 te zitten, check da ook effe
Offline Abbas - 12/01/2010 16:25
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Ook niet geinstalleerd. 
Offline Koen - 12/01/2010 16:25
Avatar van Koen PHP expert
titjes schreef:
Hm, ik heb noch SharePoint noch Team Foundation op mijn PC dus daar kan het ook niet aan liggen. Het werkt nu allemaal wel hoor, maar het is gewoon dom dat ik zelf in de URL-balk nog die poort moet gaan bijtypen. Als ik "localhost:80" doe krijg ik "404 - Page not found."! IIS draait niet he! 

vHosts wel aangepast?
Offline Abbas - 12/01/2010 16:28
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Que? 
Offline compupower - 03/05/2011 11:14
Avatar van compupower Lid Ik heb het zelfde probleem, gisteren deed apache het de hele dag, vandaag maar 2 seconden :S. Ik heb IIS en Skype, maar Skype draait op een andere poort.

Help. xD
Offline pijke - 03/05/2011 11:34
Avatar van pijke Gouden medaille

Lid
zie datums, dit topic is meer dan een jaar oud!
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.182s