login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Sima forum

Offline kilian - 08/06/2008 18:32
Avatar van kilianLid Hallo,

Ik ben misschien geen zichtbaar actief lid, maar ik volg de meeste topics hier wel. Zo heb ik opgemerkt dat er de laatste tijd een soort van vijandschap op het forum hangt. Gevorderden kraken beginners af, fouten worden meedogenloos afgestraft, ...
Ik zie ook veel antwoorden verschijnen die slechts 1 lijn in beslag neemt. Op zich niet een probleem, maar om in 1 lijn een beetje kwaliteit af te leveren moet je toch echt wel goed zijn.
Ik neem nu bv. dit topic. Iemand stelt een vraag, en hij krijgt direct een antwoord terug. Hier staat eigenlijk niets zinnig, buiten het feit dat er om code gevraagd word. Dit had evengoed anders verwoord kunnen worden, en wat extra informatie meegegeven kunnen zijn.
Hier hetzelfde: iemand vraagt iets, krijgt anwoord, waar wel info in staat maar je toch wat info bij zou kunnen gebruiken. De tweede reactie zegt dat er een script op SiMa staat. Ben je veel mee, als je hier pas bent en niet echt je weg goed kent. Is het nu zoveel moeite om even de link van dat script mee te geven?

Ok, ik snap jullie gedeeltelijk wel. Dit is ene druk bezocht forum, en je wil alles snel en vlot laten verlopen. Maar hou er ook rekening mee dat het de bedoeling is om mensen te helpen, en niet om ze op een nog groter dwaalspoor te brengen.

Misschien lijkt het maar een domme post, maar denk er toch eens wat over na. De sfeer hier lijkt me niet echt aangenaam, wat eigenlijk toch veel toffer kan.

Bekijk maar wat je ermee doet.

Kilian
Een lid

67 antwoorden

Gesponsorde links
Offline jvs - 08/06/2008 18:44 (laatste wijziging 08/06/2008 18:45)
Avatar van jvs HTML beginner Ik ben het niet echt met je eens. Ik snap eigenlijk heel goed dat er een soort frustratie 'groeit' onder de mensen hier. Steeds meer beginnen mensen, vooral beginners dan, berichten te posten die, door een beetje zelf te zoeken, ook opgelost kunnen worden. Ik denk niet dat het de bedoeling is van dit forum om als een soort helpdesk te dienen voor mensen die zelf niets willen uitzoeken. Tegenwoordig komen er steeds meer van die berichten en dat haalt het niveau van dit forum enorm naar beneden, zo dat het op de duur niet meer interesant is om te lezen, want er komen steeds dezelfde vragen terug. Als er dan ook nog eens mensen bij zijn die de regels niet meer respecteren, zoals geen code plaatsen, dan wordt het helemaal een 'heksenketel'. Op de duur krijg je natuurlijk een heleboel topics met een over en weer geslinger van verwijten en dat is niet meer interesant, althans niet voor het doelpubliek van de site. Het zou misschien beter zijn dat zulke topics gewoon worden verwijderd (misschien gebeurt dit al voor een groot deel daar ben ik niet van op de hoogte) zo blijven enkel de boeiende topics over.
Offline Godlord - 08/06/2008 18:49
Avatar van Godlord PHP gevorderde Ik ben het eens met jvs.


M.v.g. Godlord.
Offline jvs - 08/06/2008 18:53 (laatste wijziging 08/06/2008 18:55)
Avatar van jvs HTML beginner Wat sandernerd zegt probeerde ik eigenlijk te zeggen maar dan in meer zinnen . Vroeger was dit niet zo het geval. Ik vind als je iets niet weet zoek je het op. Het internet staat vol aan informatie en dan zeker over webdesign enz... Een forum als deze moet als laaste keuze beschouwd worden, als je er echt niet uit komt en niet als de gemakkelijkste weg.
Offline Godlord - 08/06/2008 18:55
Avatar van Godlord PHP gevorderde Sommige beginners vergeten dat er trouwens een tutorial sectie is als we het overzicht en script gedeelte er even buiten houden. Daarnaast is er ook nog een zoek functie, die is er niet voor niks ofwel soms?


M.v.g. Godlord.
Offline Godlord - 08/06/2008 19:00
Avatar van Godlord PHP gevorderde Die van PHP en SQL zijn wel vaak goed alhoewel er vele dingen nog ontbreken. Meestal zie je het wel aan de comments of er iets verkeerd is aan een bepaalde tutorial. Dode links vind ik vooral bij de Flash tutorials. De Photoshop tutorials lees ik niet echt meer aangezien ik er weinig van kon leren, dan kan ik beter een boek kopen of Googlen . Maarja mensen kunnen ook nog altijd zelf tutorials schrijven. Ik zou het wel doen alleen heb ik niet echt veel tijd rond deze periode.


M.v.g. Godlord.
Offline Flex1986 - 08/06/2008 19:03
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
Als je vindt dat iemand iets niet goed doet dan wijs je hem erop en geef je een beter antwoord. Ik ben het verder wel met je eens maar klagen heeft geen zin doe er iets aan!

@de rest: Iedereen is beginner geweest als je ze niet wil helpen reageer dan niet! Of wijs ze op een tutorial maar die niets zeggende antwoorden daar zit niemand op te wachten. Lijkt er meer op dat diegene hun post count omhoog moet krijgen om hun naampje van beginner af te halen.
Offline Rik - 08/06/2008 19:40
Avatar van Rik Gouden medailleGouden medaille

Crew algemeen
Het mooiste zou zijn als nieuwe topics (van minder ervaren leden) door een zoeksysteem worden gehaald dat aan de hand van bepaalde steekwoorden probeert het probleem te herkennen. Dat moet in ieder geval kunnen voor de dingen die vaker worden gevraagd.

Als er vervolgens een link wordt weergegeven naar tutorials en of scripts waar diegene verder mee kan kan hij daar ook al mee geholpen zijn. Dan kan diegene als hij er toch niet uit komt alsnog zijn topic openen.

Of als het om ingewikkeldere problemen gaat dat er dan een standaard 'op weg help antwoord' wordt gegeven. Die antwoorden zouden dan ook in iets als een probleem faq kunnen worden gezet.

Het zal veel werk zijn om zoiets te ontwikkelen en goed te laten werken maar het zal wel veel irritaties en onnodige (lees: nutteloze) posts besparen.

Al kan ik me ook best voorstellen dat er leden / moderatoren zijn die vinden dat de topicstarters zelf beter hun best moeten doen...
Offline jvs - 08/06/2008 19:54
Avatar van jvs HTML beginner Ik denk dat je die nuteloze posts ook anders kan aanpakken ik denk dat er andere fora zijn die daar minder last van hebben...
Offline vinTage - 08/06/2008 20:00 (laatste wijziging 08/06/2008 20:01)
Avatar van vinTage Nieuw lid
Citaat:
Iemand stelt een vraag, en hij krijgt direct een antwoord terug. Hier staat eigenlijk niets zinnig, buiten het feit dat er om code gevraagd word. Dit had evengoed anders verwoord kunnen worden, en wat extra informatie meegegeven kunnen zijn.

Als meneer na 3 keer nog niet weet dat we codes nodig hebben, dan moet je niet de fout gaan steken op de actieve leden he..
Als een beginner niet wil meewerken moet hij zn eigen plan maar trekken.
Niemand kan helpen met code of meer informatie geven over code ZONDER code.

Citaat:
Ik zie ook veel antwoorden verschijnen die slechts 1 lijn in beslag neemt. Op zich niet een probleem, maar om in 1 lijn een beetje kwaliteit af te leveren moet je toch echt wel goed zijn.

Sommige mensen (veelal degene die langer lid zijn...) hebben maar één woord nodig, niet iedereen hoeft alles van a tot z voorgekauwt te hebben.

Daarnaast zijn een hoop posts helemaal niet aanvallend bedoeld, maar komen voor jouw misschien zo over omdat de post niet voldoet aan jouw verwachtingen, wederom dus niet het probleem van de mensen die proberen te helpen (al dan niet met één woord)
Offline kilian - 08/06/2008 20:05 (laatste wijziging 08/06/2008 20:10)
Avatar van kilian Lid Natuurlijk begrijp ik jullie, en ik denk dat als er in Sima 3 naar zulke opmerking wordt geluisterd het al heel wat beter zal zijn.
Misschien had ik beter gemeld dat ik iig niemand wilde aanvallen, voor het geval dat je je zo zou voelen.

Zoals Flex1986 zegt kan je misschien beter niets zeggen, dan antwoorden zoals "zoek eens op google". Eigenlijk heeft het totaal geen waarde voor het topic, en zal er de TS niet veel wijzer van worden.

Het idee van Boekefalos lijkt me eigenlijk zeer goed, het zal echter zeer moeilijk realiseerbaar zijn. Hoewel het er eigenlijk toch best zou kunnen komen. Dit is tamelijk origineel, en zal ook de "waarde" van SiMa vergroten.

Verder zou het van 2 kanten moeten komen. De "beginners" zouden idd wat betere topics kunnen maken, wat ook tot een sneller oplossing zal komen. Zelf probeer ik steeds zoveel mogelijk in 1 post mee te geven, onder het motto "beter teveel dan te weinig", om zo dit een snelle oplossing te komen.
Een aanpassing in de regels zou ideaal zijn, hoewel er bijna niemand de moeite doet om deze helemaal te lezen, omdat hij toch maar even snel iets moet vragen.

Een ander idee is een soort "beloon" systeempje waar je dmv nuttige topics/antwoorden hoger scoort. Het Oplossing! knopje is al iets in die weg, maar dit wordt dan niet echt veel gebruikt.
Offline Godlord - 08/06/2008 20:13
Avatar van Godlord PHP gevorderde Het Oplossing! knopje wordt ook niet goed gebruikt of misschien zelfs misbruikt indien je het zou belonen. Want sommige zetten hun eigen post als Oplossing terwijl dit niet de Oplossing is.

Ik denk eerder aan oplossingen en een soort van sub-oplossingen eigenlijk een soort van mede oplossingen. Voor eigen oplossingen weet ik niet zo snel iets.
Offline vinTage - 08/06/2008 20:14
Avatar van vinTage Nieuw lid Het is voor elke communitie moeilijk om orde op zaken te houden en het toch voor iedereen toegankelijk te laten.

Voor de ene persoon is een vergeten ; in php een compleet drama en vind de fout nog niet na 2 uur, terwijl de meer ervaren scripter zoiets heeft van "lees de f****n error"

Over dat "beloon" systeempje, ik vind dat op zich niet echt slecht, maar het moet ook niet de bedoeling worden dat fanatiekelingen ineens antwoordjes gaan spammen om maar beloont te worden (zoals toen het punten systeem nog zichtbaar was voor iedereen)

Offline jvs - 08/06/2008 20:15
Avatar van jvs HTML beginner Het is idd ook waar dat als er minder of niet wordt geantwoord op van deze nutteloze topics, dat deze sneller zullen verdwijnen en dat niet veel mensen er last van zullen ondervinden... Toch blijf ik erbij dat er eerst en vooral zelf grondig, want dat vergeten sommigen, gezocht moet worden achter een oplossing.
Offline Ibrahim - 08/06/2008 20:18
Avatar van Ibrahim PHP expert @Boukefalos, je hebt gelijk, ik vind eerder dat de TS moeite moet doen om zijn probleem "zelf" (met behulp van google eventueel) proberen op te lossen.

Het ideaal is om een topic te openen nadat je een week lang hebt geprobeerd om het zelf op te lossen.
Offline vinTage - 08/06/2008 20:18 (laatste wijziging 08/06/2008 20:33)
Avatar van vinTage Nieuw lid @oplossing knoppie 

http://www.site...script_2.0
http://www.site...me_te_gaan



edit, er zit een mod de oplossingen aan te passen ! ....iig vulde de ts zichzelf elke keer in 
Psycho, af !  
Offline Joost - 08/06/2008 20:23 (laatste wijziging 08/06/2008 20:24)
Avatar van Joost PHP expert Het lijkt me niet bijster ingewikkeld dat knopje onder de posts van de TS weg te halen, dan is in ieder geval dat probleem weg  
Offline vinTage - 08/06/2008 20:30
Avatar van vinTage Nieuw lid Niet als de ts zelf de oplossing uiteindelijk aandraagt.

ik => nieuw topic
Hoe doe je een oplossing markeren in het forum ?

iemand=>reply
Wat bedoel je?

ik=>reply
never mind, ik heb het "oplossing knopje" al gevonden
/me klikt "oplossing"

 
Offline Rik - 08/06/2008 20:38
Avatar van Rik Gouden medailleGouden medaille

Crew algemeen
vinTage schreef:
Over dat "beloon" systeempje, ik vind dat op zich niet echt slecht, maar het moet ook niet de bedoeling worden dat fanatiekelingen ineens antwoordjes gaan spammen om maar beloont te worden (zoals toen het punten systeem nog zichtbaar was voor iedereen)


Er is toch niets mis met antwoorden spammen? Zolang dat nuttige bijdragen zijn heeft dat voor iedereen alleen maar voordelen of zie ik dat verkeerd? Als het echt spam / onzin is krijgt diegene er bij een goed systeem geen punten voor dus heeft ie er alsnog niets aan.
Offline Flex1986 - 08/06/2008 20:38
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
Psycho schreef:
@Boukefalos, je hebt gelijk, ik vind eerder dat de TS moeite moet doen om zijn probleem "zelf" (met behulp van google eventueel) proberen op te lossen.


Inderdaad eerst proberen zelf op te lossen maar velen kunnen dat niet omdat ze uberhaupt de programmeer logica niet beheersen. Het lijkt er hier af en toe op dat die geen vragen meer mogen vragen omdat "we" ons te goed voelen voor die vragen.

Met "we" bedoel ik de gebruikers in het algemeen. Als ik een vraag niet interessant vind dan reageer ik gewoon niet hoe moeilijk is dat nou?

vinTage schreef:
Over dat "beloon" systeempje, ik vind dat op zich niet echt slecht, maar het moet ook niet de bedoeling worden dat fanatiekelingen ineens antwoordjes gaan spammen om maar beloont te worden (zoals toen het punten systeem nog zichtbaar was voor iedereen)


Alsjeblieft geen beloning systeem dan komen er nog meer mafkezen die het om hun punten / status doen. Dat gebeurd nu al omdat er dan "gevorderde" onder een naam komt de staan. Terwijl ze eigenlijk niks weten!
Offline Godlord - 08/06/2008 20:39 (laatste wijziging 08/06/2008 20:40)
Avatar van Godlord PHP gevorderde Ik denk aan zoiets als wanneer de TS een eigen oplossing heeft dat hij wel het kan markeren als een oplossing maar dat dan gevalideert moet worden door een admin ofzo. Zou goed helpen.

Ik ben eigenlijk ook voor meerdere oplossingen want stel je hebt dit:

TS => Is er mogelijkheid om in C++ te wachten op een toets slag voordat het programma verder gaat?
1ste Reply => Ja, via system("pause"); [Oplossing]
2de Reply => Het kan ook via cin.get(); [Oplossing]

Mede-oplossingen voor iets dat niet echt een oplossing is maar wel echt helpt ofzo.

Edit:

@Flex: als ze niks weten hoe kunnen ze dan beloond worden? Dan moeten ze toch wel iets weten om een oplossing te hebben?
Offline vinTage - 08/06/2008 20:44
Avatar van vinTage Nieuw lid @Boukefalos

ik => nieuw topic
vraagje over iets met email controle

iemand(die beloont wil worden..) => reply
geloof dat het iets met regex was..

ik => zoeken naar regex tuts en markeer mneer hierboven als oplossing...


Dat bedoel ik dus eigenlijk 
Offline Grayen - 08/06/2008 20:52
Avatar van Grayen PHP ver gevorderde Het mooiste zou eigenlijk zijn dat je een soort faq maakt zoals boukefalos zei. Misschien iets als, de topic starter moet als hij zijn antwoord heeft gevonden binnen zoveel tijd zijn antwoord in de faq plaatsen. Dus dat je dan duidelijk vraag, duidelijk antwoord krijgt. En niet een vraag, en dat iemand door het hele topic moet zoeken en dan mogelijk het vinden.

Maar het zal een beetje moeilijk worden om zoiets te verwezenlijken, omdat je mensen niet kan verplichten dat netjes door te geven. En daarnaast is er niet altijd uiteindelijk antwoord gegeven op de vraag.
Offline Ibrahim - 08/06/2008 22:54
Avatar van Ibrahim PHP expert
Psycho schreef:
Inderdaad eerst proberen zelf op te lossen maar velen kunnen dat niet omdat ze uberhaupt de programmeer logica niet beheersen. Het lijkt er hier af en toe op dat die geen vragen meer mogen vragen omdat "we" ons te goed voelen voor die vragen.


Als "ze" de programmer logica nog niet beheersen, hoe halen "ze" het in hun hoofd om dan een project te beginnen, terwijl "ze" weten dat het verkeerd gaat lopen.

Eerst leren, dan pas toepassen. Je ziet mij ook niet meteen een hart operatie doen, terwijl ik nog geen opleiding heb gevolgd.
Offline Abbas - 08/06/2008 23:58 (laatste wijziging 09/06/2008 00:05)
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Aan alle leden die vinden dat er hier soms heftig gereageerd wordt op topics: ze hebben ongelijk! Als je begint met een taal te leren of een programma, ga je hier eerst informatie over opzoeken (internet, boeken, ...). Daarna ga je aan de slag en dan ben je, in dit voorbeeld: een programmeertaal, nog lang niet aan programmeren toe. Je gaat eerst de basis leren en lezen (theorie dus). En ja, de theorie is niet zo interessant dan direct die eerste lettertjes te beginnen programmeren. Nu weet je in welke taal je gaat programmeren, heb je er een achtergrond van en heb je er al een kleine basis van. Dit neemt, als je dit goed doet, al een hele tijd in beslag. Nu kan je je eerste eigen "Hello World" ofzo gaan maken en dan ga je niet direct tegen je eerste projectje een database gooien en dan hier een vraag stellen: "Wat is een DataBase?"!
Je hebt je voorbeeldje, dat werkt en natuurlijk wil je meer. Zorg dat je dus het stuk dat je bekijkt volledig onder de knie hebt. Je herhaalt dan de vorige stappen, maar dan elke keer in een verder, iets moeilijker stadium. En zo ga je stapsgewijs verder omhoog en leer je steeds meer.
Dat is de weg die zou moeten gevolgd worden, hoewel dit meestal niet wordt gedaan. Stel dan dat je toch de goede weg volgt kan het natuurlijk al eens zijn dat je toch ergens op vastloopt. Wat je dan doet is zoeken op Google met relevante keywords om tot een oplossing te komen. Ongetwijfeld is je vraag al eens ergens op een forum gesteld of kan je de oplossing vinden in een tutorial of artikel op het net. Ook weer iets dat vele mensen niet kunnen/willen/... Laat ons er weer vanuit gaan dat je dit wel hebt gedaan en toch je oplossing niet hebt kunnen vinden. Je komt op een leuke Vlaamstalige webcommunity die je wel verder zal kunnen helpen. Ook hier zijn tutorials en scripts met uitleg en is er een forum waar je vraag ook al gesteld kan zijn. Moest dit toch niet het geval zijn kan je een topic posten waar men je verder kan helpen. Maar, vele leden slagen bij registratie het lezen van de regels over en gaan zonder de tutorials en scripts enige kans te geven direct naar die pagina waar je een topic kan openen: "Hemel", denken ze. En dan gaan ze beginnen typen. Geen volledige zinnen, geen leestekens, gebrekkig Vlaams, geen code ter verduidelijking, als er code is zijn er geen codetags aanwezig en nog zo een hele resem aan zaken die hadden kunnen vermeden worden als de regels gelezen werden! En omdat dit heel dikwijls gebeurt hebben de leden die al wat gevorderd zijn iets van: "Niet weer zo een, die ga ik even z'n vet geven". En gelijk hebben ze om ze op een geargumenteerde, beleefde manier op hun plaats te zetten. En ook al is er in een zinnig topic maar één regel aan reactie: dit kan al genoeg zijn, zelfs voor een beginner en anders is het misschien wel een link naar een pagina met véél uitleg!

Daarom hebben de leden die klagen over korte antwoorden of dergelijke: ongelijk
Offline Wim - 09/06/2008 00:12
Avatar van Wim Crew algemeen Het forum is inderdaad een pak minder gezellig dan vroeger, maar de vragen worden ook steeds stommer en stommer.

Momenteel zit ik ong 1x/week op dit forum ('s avonds af en toe), soms meer, soms minder. Vroeger was het een paar x per dag...

Nuja, zelf ben ik met php begonnen door tutorials te lezen (en te volgen), de scripts in de tutorials lichtjes aanpassen, scripts uit de script library (hier en van andere sites) zoveel mogelijk uit elkaar halen zodat ik de taal begin te begrijpen, en uiteindelijk zelf kleine scripts beginnen maken (simpele login, gastenboek, uiteindelijk een forum, ...).

Vanaf welke stap er een vraag gesteld kan worden ga ik nu niet bepalen, maar ik vind wel dat het duidelijk moet zijn dat de topicstarter zelf al wat geprobeerd en gezocht heeft. Niet enkel op de foutmelding oid zoeken, maar ook naar gelijkaardige scripts en kijken hoe de makers daarvan het hebben gedaan. Daar leer je uiteindelijk het meeste van.

Als je dan topic ziet met zoiets:
"hoe maak ik een login script?" dan vindt ik dat je ook geen uitgebreide reply kan verwachten, maar een kort, bot antwoord zoals bvb "kijk eens bij de scripts".

Een forum is geen laatste oplossing, maar toch zeker niet de eerste (misschien wel de gemakkelijkste...)

Mijn eerste probleem-topic was trouwens toen ik bijna 3 maanden met php bezig was...
Offline WimJ - 09/06/2008 00:15
Avatar van WimJ Grafische gevorderde Man jonge, echt je kan zagen en zaaagen...

En sorry maar ik ben het totaal ONEENS met jou..
Je komt nu in een keer uit de boom met 'argumenten'

Maar zelf zien we je amper..
Euhm ik zit hier als een van de eerste leden op dit forum (132ste lidje)
En heb hier nog noooit klachten ontvangen of gelezen over dit forum !

En nu kom jij als piet uit de broek hier binnen gevallen en je begint..
Sorry je bent fout bezig dan !
Offline Abbas - 09/06/2008 00:26
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Citaat:
Euhm ik zit hier als een van de eerste leden op dit forum (132ste lidje)
Dat betekent in wezen niet veel he! Ik ben lidnummer 4518 en ik zit als Admin in de crew en jij niet (no offence). 
Offline WimJ - 09/06/2008 00:27
Avatar van WimJ Grafische gevorderde Titjes,

Jij bent gewoon beter dan mij 
Daarom ben jij admin 

Je weet toch dat je ruled  
Offline vinTage - 09/06/2008 00:28
Avatar van vinTage Nieuw lid klinkt toch als een dikke nek !
Offline Stijn - 09/06/2008 00:29
Avatar van Stijn PHP expert
coolcoke schreef:
Titjes,

Jij bent gewoon beter dan mij 
Daarom ben jij admin 

Je weet toch dat je ruled  
Wanneer begint de kus-scene? 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.203s