login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Overstappen op linux?

Offline Ricky - 23/04/2008 14:30
Avatar van RickyPHP beginner Hallo SiMa,

Ik zit weer eens te overwegen om over te stappen op Linux. Waarom weet ik eigenlijk niet, want ik ben best tevreden met XP.
Toch ben ik benieuwd naar een aantal dingen, en aangezien hier aardig wat mensen met Linux werken, kunnen jullie er vast wel antwoord op geven 

1) Linux, is dat zoveel beter dan XP?
2) Eigenlijk relevant aan (1): Wat zijn de voordelen/nadelen van Linux?
3) Kan je onder Linux ook XP programma's draaien?
4) Wat is, volgens jullie, de beste/een goeie Linux distributie?

Ben benieuwd naar de antwoorden; alvast bedankt 

22 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Abbas - 23/04/2008 14:41
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
1)
Volgens sommigen wel, volgens anderen weer niet. Ik hoop dat dit niet tot weer een eindeloze discussie gaat leiden. XP is zonder Service Pack een zeef qua beveiliging maar dit valt dus op te lossen. Op vlak van gebruikersinterface blijft XP heel goed. Alles is duidelijk en overzichtelijk en het heeft met de huidige beschikbare hardware niet veel werkgeheugen nodig. Linux is ook niet veeleisend qua hardware en het is bovendien ook veilig. Maar het is dan weer veel minder gebruiksvriendelijk.

2)
Voor:
- veilig
- goedkoop
- open source

Tegen:
- niet gebruiksvriendelijk
- veel manueel installatiewerk

3)
Er zijn programma's en bepaalde software die voor Windows bedoeld zijn maar waarvan er ook een versie voor Linux is of die met bepaalde patches ook op Linux kunnen werken.

4)
Hier heb ik niet genoeg kennis van om je verder te kunnen helpen.

Wat ik wel nog kan zeggen is: Laat je niet leiden door de mogelijke discussie die hierop volgt. Ik hoop dat ze er niet komt, maar het is hier al elke keer zo geweest! Stel jezelf de vraag waar je prioriteiten liggen en de reden waarom je XP wil houden of op Linux wil overstappen. Veel succes met je keuze!
Offline Ricky - 23/04/2008 14:42 (laatste wijziging 23/04/2008 14:43)
Avatar van Ricky PHP beginner En Kubuntu? Is dat ook een fijne? Daar heb ik namelijk ook wel eens over gehoord... het enige verschil was dat Kubuntu met KDE werkt toch?

Edit: Bedankt titjes 
Offline Simax - 23/04/2008 14:42 (laatste wijziging 23/04/2008 14:54)
Avatar van Simax Onbekend Ubuntu is naar mijn mening de beste Linux versie. Verder heb je meer voordelen dan nadelen ten opzichte van Windows.
Offline webstab - 23/04/2008 14:43 (laatste wijziging 23/04/2008 14:44)
Avatar van webstab PHP ver gevorderde Ik ben ongeveer enkele maanden overgestapt van Windows naar Linux.
Pro's
1) Bij mij sneller
2) Stabieler, nog nooit gecrasht
3) Moet niet steeds herstarten na updates
4) Veel meer updates dan Windows
5) Installeren van software is geen moeite en wordt automatisch upgedate (als je het op een bepaalde manier installeert)

Contra's
1) Minder ondersteuning voor hardware
2) Minder bekende programma's op Linux, wel zeer goede alternatieven
3) In theorie energiezuiniger, al is bij mij mijn batterij sneller plat

Ik ben héél hard voorstander van Linux, en voornamelijk (k)Ubuntu. (Morgen komt (k)Ubuntu 8.04 uit, dus ik zou zeker tot morgen wachten)

Ik zat enkele maanden geleden in dezelfde situatie als u, en ik heb gewoon voor dualboot gekozen, dan kan je later nog definitief beslissen. Na enkele maanden merkt je wel welk besturingssysteem je het meeste gebruikt!
Offline Ricky - 23/04/2008 14:46
Avatar van Ricky PHP beginner Heb zelf trouwens slechte ervaring met FreeNAS (weliswaar geen volwaardige Linux-OS). Dit is gewoon een Linux fileserver. Ik had al mn bestanden daar tijdelijk op geparkeerd (harde schijf stond op crashen), maar tijdens het overzetten was die server vastgelopen. Na een reboot bleek dat de harde schijf wel voor 75% ofzo vol zat, maar m'n bestanden waren pleite...
Gebeurt dat met een fatsoenlijk Linux distributie ook? Of ligt dat gewoon aan FreeNAS?
Offline Ricky - 23/04/2008 14:52 (laatste wijziging 23/04/2008 15:08)
Avatar van Ricky PHP beginner Oké, da's mooi... dan zit de betrouwbaarheid wel goed denk 
Is het verder ingewikkeld om software te installeren/updaten? Linux staat (ook bij mij) bekend als veel met de commandline doen... als dat zo is, moet ik nog een hoop bijspijkeren denk 
Offline cloudstrife - 23/04/2008 15:00
Avatar van cloudstrife PHP beginner
Ricky schreef:
Oké, da's mooi... dan zit de betrouwbaarheid wel goed denk 
Is het verder ingewikkeld om software te installeren/updaten? Linux staat (ook bij mij) bekend als veel met de commandline doen... als dat zo is, moet ik nog een hoop bijspijkeren denk 

Da's waar ja 


Je hebt grafische progjes om software te installeren, bij ubuntu is dit bv synaptic, bij use kan dit met Yast en zo hebben de meeste distro's wel een of andere tool.

Persoonlijk heb ik zeer goede ervaringen met linux in een server omgeving, goede ervaringen als desktop maar minder goede op een notebook (slecht powermanagement, fans die niet goed gecontroleerd worden en dergelijke, resultaat laptop got fried )
Offline Ricky - 23/04/2008 15:09
Avatar van Ricky PHP beginner Oké, dat ziet er inderdaad niet al te ingewikkeld uit... zijn er ook tutorials voor commandline? 

Nog een vraag die bij mij opkomt: Kan ik Outlook Express 6 mail migreren naar Linux zegmaar?
Offline Ricky - 23/04/2008 15:20
Avatar van Ricky PHP beginner Okeej, klinkt goed. Is er ook een "newsleecher" voor Linux?
Offline cloudstrife - 23/04/2008 15:23
Avatar van cloudstrife PHP beginner Mail kan je makkelijk van outlook naar thunderbird exporteren. En voor de rest: voor elke windows applicatie is er wel ergens een linux alternatief beschikbaar...
Offline Ricky - 23/04/2008 15:28
Avatar van Ricky PHP beginner Oké, da's mooi.

@Sandernerd: ja zo'n usenet client.
Offline cloudstrife - 23/04/2008 15:34
Avatar van cloudstrife PHP beginner

Die laatste, hella is heel goed, een kennis van mij heeft er een frontend voor geschreven, zoek maar eens naar myhella.
Offline Ricky - 23/04/2008 15:42
Avatar van Ricky PHP beginner Okeej, ik denk dat ik het maar eens een keer ga proberen 
Ik zal wachten tot Ubuntu uitkomt morgen.

Bedankt voor alle adviezen 

Ps: als je nog wat hebt toe te voegen, gewoon doen 
Offline cloudstrife - 23/04/2008 15:50
Avatar van cloudstrife PHP beginner Als je ubuntu gaat gebruiken kijk dan hier ff http://uzone.be staat aardig wat info op ivm ubuntu
Offline Ricky - 23/04/2008 16:15
Avatar van Ricky PHP beginner Oké, heb nog wat verder gegoogle'd, en heb ff zitten zoeken naar KDE vs. Gnome.
Ik lees nergens welke beter is, maar lees wel diverse tips om ze naast elkaar te installeren.

Hebben jullie daar ervaringen mee?
Offline cloudstrife - 23/04/2008 16:26
Avatar van cloudstrife PHP beginner Denk dat beiden elkaar wel evenwaardig zijn en het eerder iets van persoonlijke voorkeur is. Ik heb liever gnome. Probeer ze allebei ff of zoek wat screenshots en kijk wat jou het meeste aanspreekt.
Offline Ricky - 23/04/2008 16:57
Avatar van Ricky PHP beginner Oké, dan ga ik dat ook proberen. Dan merk ik vanzelf welke desktop lekkerder werkt 
Offline Pieter - 24/04/2008 09:28
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Je kan trouwens als je nog een bepaalde vervanger van een programma zoekt eens een kijkje nemen op http://www.osalt.com .
Het is niet altijd een waardig alternatief, maar het komt dikwijls wel goed in de buurt.  
Offline Ricky - 24/04/2008 13:21
Avatar van Ricky PHP beginner Oké, ziet er goed uit die site!

Ubuntu zou vandaag uitkomen... gisteren stond er "Nog 1 dag..." maar nu staat er Coming Soon.
Wanneer komt ie nu dan?
Offline Flex1986 - 24/04/2008 14:22
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
http://www.ubuntu.com/news/ubuntu-8.04-lts-desktop waarschijnlijk in de loop van de dag.

Zelf heb ik een tijdje linux gebruikt alleen heb het er weer afgehaald. Dit mede omdat bij mij op school een wifi authenticatie systeem wordt gebruikt wat niet goed werkt onder linux. Ook was Wine nog in een stadium dat Photoshop niet goed werkte dit is pas het laatste half jaar sterk verbeterd.

Ubuntu is een leuk OS voor de beginnende linux gebruiker. Ik ben zelf alleen echter meer een Fedora fan omdat deze in mijn ogen beter naar je eigen wensen is aantepassen.
Offline Ricky - 24/04/2008 17:30
Avatar van Ricky PHP beginner 't Is te merken aan http://www.ubuntu.com, server ligt gelijk plat 

We gaan het morgen proberen, ik laat nog wel weten of het gelukt is 
Offline marten - 25/04/2008 08:44
Avatar van marten Beheerder Dit heeft niks met website gerelateerde onderwerpen te maken.
Slotje
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.186s