login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Welke volgorde van talen leren is het beste? (Opgelost)

Offline Aishla - 20/04/2008 18:10
Avatar van AishlaNieuw lid Ik vraag dit op dit forum, omdat hier mensen zijn met meer ervaring dan ik, ik wil namelijk een mooie site maken, en ik ben begonnen met html leren, dat bleek niet genoeg te zijn en nu kan ik html, xhtml en css. Maar ik wil graag nog meer talen leren. Waarmee kan ik het best beginnen, en wat zijn jullie ervaringen ermee?

13 antwoorden

Gesponsorde links
Offline napalm1432 - 20/04/2008 18:12
Avatar van napalm1432 Lid ik ben zelf ook beginner en ken ook html xhtml en css ben nu bezig om php te leren ik denk dat dat nu de beste taal is om te leren
Offline Aishla - 20/04/2008 18:14
Avatar van Aishla Nieuw lid Waarom niet javascript?
Offline napalm1432 - 20/04/2008 18:15
Avatar van napalm1432 Lid ik werk daar niet graag mee met php kan je vaak meer daarna wil ik javascript leren
Offline Martijn - 20/04/2008 18:33
Avatar van Martijn Crew PHP html en css is een mooi begin, je moet niet te hoog grijpen. Voor php heb je eigenlijk ook html kennis nodig, dus het is praktischer om wat langer in de html fase te blijven hangen, en dan wat moeilijkere dingen dan een tabelletje.
Ik ben persoonlijk langzaam in de php gekomen daarna, en dat is, naar mijn mening, nét iets praktischer dan javascript. Javascript is ook fijn, maar kan dus niet dingen opslaan, zoals een gastenboekje ofzo...
Offline Aishla - 20/04/2008 20:31
Avatar van Aishla Nieuw lid Ten eerste wil ik jullie allemaal even bedanken voor de reacties, ben er erg blij mee. =D

En, ten tweede heb ik het volgende commentaar. Ik kan (volgens mij) al best goed html, ik ben denk ik lang genoeg in de html fase blijven hangen, ik kan echt wel meer dan een simple tabelletje. Tenminste, dit is mijn site: www.myfantasy.6x.to
Eerst was het met een tabel, maar nu is het dus met divs.

De meningen schijnen nogal verdeeld te zijn, over of javascript of php beter is, maar i kdenk dat het voor mij belangrijker is wat ik beter als eerst kan gaan leren, er van uitgaand dat ik het sowiso allebei ga leren. Want ik heb een basis van (x)html en css, en het is meer de vraag of je dan beter php-javascript kan leren, of javascript-php.



Offline larssy1 - 21/04/2008 09:36 (laatste wijziging 21/04/2008 09:37)
Avatar van larssy1 MySQL beginner html en css is inderdaad een mooie start.. echter was ik meteen met PHP begonnen >.< wat niet zo slim was:P ik wist niet wat HTML,CSS,PHP of wat dan ook betekende Maar toen ik PHP leerde, (en nu nog eigenlijk steeds) heb ik ook meteen HTML meegenomen daarna kwam ik erachter datik telkens een al ingevulde css bestand nodig had om mijn site een beetje mooi te krijgen, en dan dielater te bewerken.. Maar dat is een makkie ;) binnen een korte tijd had ik dat al onder controle 

Maar gezien PHP een heel belangrijke functie is bij dynamische sites... raad ik je aan om nu PHP te gaan leren 

Zo kun je tenminste te weten komen hoe je connectie naar de database kan maken,en data eruit kan halen. 
Offline Martijn1989 - 21/04/2008 09:43
Avatar van Martijn1989 PHP ver gevorderde Leer zoiets :

HTML/XHTML < Allemaal hetzelfde
CSS < Basiskennis
PHP < Leer je wel na veel oefenen
Javascript < Leer je als je goed in php bent, omdat je php er leuker mee kan maken. Denk aan ajax, gebruikersvriendelijkheid.
Offline Kr4nKz1n - 21/04/2008 10:08
Avatar van Kr4nKz1n Onbekend Je kan JavaScript niet met PHP vergelijken. Je werkt vaak met beide (als je een groot systeem maakt).

Vaak is je website gebaseerd op CSS/HTML en PHP met MySQL. Daarnaast wil je eventuele handige tools, vaak om dingen te controleren en dan gebruik je JavaScript.

CSS en HTML zijn makkelijk te leren (maar ligt natuurlijk helemaal aan jezelf), gewoon veel oefenen en w3schools gebruiken, ideale site. Gewoon knutselen met HTML en CSS is gewoon stampwerk.

PHP moet je de tijd voor nemen en rustig door lezen. Begin met het downloaden van bijv. een gastenboek en begin deze door te "bladeren". Kijk welke functies er worden gebruikt en waarom.

Daarna kun je JavaScript erbij betrekken, want alleen een CSS/HTML met JavaScript site heb je niet veel aan.

Wat daarnaast ook handig is, is ASP. Een zeer vaak gebruikte taal (wordt denk ik erg onderschat). Zelf bak ik niks van ASP, maar het is echt groot.

Succes ermee, en natuurlijk kun je je vragen hier posten NADAT je:
1: Eerst even hebt gecontroleerd of je op Google iets kan vinden,
2: Je hebt gekeken of er al een topic over is.

;)
Offline Wijnand - 21/04/2008 11:02
Avatar van Wijnand Moderator Wat ik zou doen...
- eerst xhtml en css onder de knie krijgen. Dat is de eerste "laag"
- daarna PHP als Server Side Programming Language.... hierdoor kun je dus dingen dynamisch maken en dingen zoals een beheersysteem, inlogjes en gastenboeken/polls maken.

Dan heb je de 'basis' wel te pakken.

En dan kun je javascript er later als laag overheen zetten. Maar dat zou ik pas doen als je PHP onder de knie hebt.

@Kr4nKz1n, ASP is niet echt heel groot. Ikzelf programmeer op mijn werk in ASP (en heb voor mijn vorige werk met PHP geprogrammeert) en als ik het zo bekijk is PHP veel groter en werkt het ook (volgens mij) een stuk beter. PHP heeft veel meer goeie voorgebakken functies, werkt veel meer met OOP... Verder is er meer info en hulp voor PHP te vinden...
Offline Kr4nKz1n - 21/04/2008 11:14
Avatar van Kr4nKz1n Onbekend Ik haat school Ze leren je hier niks 
Offline Ontani - 21/04/2008 12:10
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Voor mij is het zo gegaan en ging het vlot

- HTML
- CSS
- XHTML
- CSS-P
- Javascript
- PHP
- MySQL
- SQL
- Java
- Flex
- Actionscript
- Javascript Frameworks (prototypejs, mootools)
- Php Frameworks (CakePHP, CodeIgnitor)
Offline Wijnand - 21/04/2008 13:01
Avatar van Wijnand Moderator ik weet mijn rijtje niet meer, maar als ik het nu zou doen:

xhtml
css
php/mysql
javascript

en dan komt de rest vanzelf wel..
Offline Aishla - 23/04/2008 17:03
Avatar van Aishla Nieuw lid Heel erg bedankt voor al jullie hulp en steun! Ik ga denk ik nu php/mysql leren, en daarna javacript. En dan nog even wat opzoeken over ajax, want daar hoor je wel vaak iets over. En dan zie ik nog wel verder...
Super bedankt!
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.307s