login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Informatica

Offline Button - 20/04/2006 18:42 (laatste wijziging 20/04/2006 18:43)
Avatar van ButtonPHP ver gevorderde Allo allo!

Ik heb misschien nogal een ongewone vraag voor jullie maar toch... het is voor mijn toekomst 
Ik zou later in hoge school of universiteit informatica willen studeren...
Nu, ik zit in het vierde middelbaar, en het probleem is dat ik niet weet wat ik de volgende twee jaar moet gaan volgen in het middelbaar.
Mijn huidige studies zijn Latijn/Wetenschappen. Nu ik wil volgend jaar voort doen met dat (of misschien gewoon Wiskunde/wetenschappen dan is het wel 6u wiskunde) maar ik twijfel tussen 4u wiskunde of 6u nu we hebben al beetje info gehad, maar laat ik het maar liever horen van mensen in praktijk 

Nu is mijn vraag, wat raden jullie mij aan... als je bv. ook nog héél andere richtingen voor me hebt, kan je die altijd ook melden (maar dan is het probleem, dat die er in mijn school nu zijn of niet ) .
En welke "soorten"-informatica kan ik later in universiteit/hoge school volgen?

Alvast héél erg bedankt.

26 antwoorden

Gesponsorde links
Offline MFdriver - 20/04/2006 18:46
Avatar van MFdriver PHP interesse hoe meer uur wiskunde, hoe beter!
doe maar wetenshappen met 8uur wiskunde 
neen, ma kzou zkr gaan voor de 6uur wisk, aan latijn heb je niet zo heel veel in de informatica
aan wiskunde daarintegen heb je net heeeeel veel

kzit zelf ook in 6uur richting om die reden 
Offline Button - 20/04/2006 18:50 (laatste wijziging 20/04/2006 18:51)
Avatar van Button PHP ver gevorderde ja raden ze mij ook aan, maar 8u weet ik niet echt of ik aan kan 
edit: van dat latijn, ik vind het wat sneu voor eerst vier jaar latijn te doen en dan de twee laatste jaren niet afmaken...
Offline MFdriver - 20/04/2006 18:57 (laatste wijziging 20/04/2006 18:57)
Avatar van MFdriver PHP interesse ok, in waregem kan je ook latijn met 8uur wiskunde doen, en wellicht dus op andere colleges ook 

dan kunnen wij hier laten met een burgelijk inginieur zitten 
Offline nemesiskoen - 20/04/2006 18:58
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Zoveel mogelijk wiskunde is het belangrijkste.
Verder zijn er verschillende keuzemogelijkheden voor later. Je zou bv. hogeschool informatica kunnen doen, dit zijn meer toegepaste richtingen (applicatieontwikkeling, systeembeheer, en dergelijke) maar in jou geval zou ik universiteit informatica aanraden.
Offline furax - 20/04/2006 18:59
Avatar van furax HTML beginner Volgens mij is het probleem dat er niet echt een richting is op ASO niveau die je echt voorbereidt om voor informatica te studeren. Op TSO niveau heb je multimediatechnieken (die ik volg ) en toegepaste informatica. Maar in jouw geval is het misschien niet zo slim om hier naar over te stappen, aangezien je een van de moeilijkste ASO richtingen aankan 
Offline Button - 20/04/2006 19:01
Avatar van Button PHP ver gevorderde 6u lijkt me beter te liggen en vooral ook omdat ze zeiden dat je dan wiskunde ook graag moet doen (niet dat ik het haat ofzo, het is soms wel tof ) en omdat die twee uur extra je dan echt nieuwe leerstof ziet en bv. niet gewoon extra oef. ofzo, dat lijkt me zooo moeilijk 
Offline Crazed - 20/04/2006 19:04
Avatar van Crazed PHP interesse In die twee uur extra zie je analytische meetkunde. Heel veel ben je hier imo niet echt mee (ik heb er toch weinig van onthouden). Het is ook meer vanbuiten leren, want het is vrij abstract. Maar 6 uur zou ik toch zeker doen als je later iets in de ict wil doen...
Offline Simon - 20/04/2006 19:09
Avatar van Simon PHP expert ik zit nu ook in het vierde jaar, latijn-wiskunde 5uur dus
maar ik ga geen informatica doen, het interesseert mij zeker hoor, maar ik ga toch iets anders nemen, burgerlijk ingenieur ofzo;
ik ga voor de 8uur Wetenschappen-Wiskunde;
ik kan vree goed wiskunde dusja
Offline Xfader - 20/04/2006 19:33
Avatar van Xfader Lid Ik snap echt geen hol van dat Belgische schoolsysteem^^
Offline gothmog - 20/04/2006 19:36 (laatste wijziging 20/04/2006 19:37)
Avatar van gothmog Lid nee, in nederland heb je over het algemeen weinig te kiezen, je kiest een profiel, met vakken:

Natuur & Teckniek
Natuur & Gezondheid

Cultuur & Maatschappij
Economie & Maatschappij

Dit profiel kies je dan voor VWO (HAVO weet ik niet) je 4e jaar en in de 5e mag je een vak erbij kiezen, bij je profiel erbij dan...
Offline Simon - 20/04/2006 19:39
Avatar van Simon PHP expert het Belgische systeem is een zeer goed, mss zelfs het beste ter wereld, iedereen kijkt er naar op, mss iets voor jullie nederlanders...
Offline Gerard - 20/04/2006 20:09
Avatar van Gerard Ouwe rakker Ik zou toch niet willen ruilen. Er zitten 2 jongens in mijn klas die het belgische systeem gevolgd hebben en nu bij ons in eindhoven zitten, maar ze kunnen het niet bijhouden.

Wat betreft de HAVO/VWO profielen weet ik het niet zeker, maar het studiehuis gaat er gegarandeert weer uit.

Zelf studeer ik nu HBO Informatica (ICT Management & Security) en heb hier zeer weinig wiskunde voor nodig. Hiervoor heb ik een MBO ICT Beheerder (Data Communicatie) opleiding gevolgd.
Offline Reflexes - 20/04/2006 20:14
Avatar van Reflexes Nieuw lid Buttonman, ik zit in dezelfde sutuatie als jou Nu bolg ik gewoon wetenschappen, volgend jaar moet ik ook kiezen voor 4 of 6 en ik ga voor de 6 uur richting 
Offline Button - 20/04/2006 20:47
Avatar van Button PHP ver gevorderde kan je je kop over breken hé 
Offline Reflexes - 20/04/2006 20:49
Avatar van Reflexes Nieuw lid bwa bij mij was het toch nog redelijk snel opgelost:P en de beslissing kwam ook vooral omdat ik een absolute hekel heb aan frans,nederlands,duits en aangezien als ik de 4uurs richting deed, ik 2uur meer talen had moest ik niet zo lang twijfelen 

Ik doe WIS dan ook zeer graag (vooral omdat ik het zeer simpel vind:p) dusja.. 

Staat het nu al vast wat je gaat doen?
Offline Button - 20/04/2006 20:56
Avatar van Button PHP ver gevorderde bij mij op school is er geen verschil tussen vier en zes uur wiskunde behalve die twee uur wiskunde dan... raar hé ? (behalve in het zesde jaar kan je optioneel kiezen voor een uur duits (dit is in 6u wiskunde) en in 4u wiskunde is dat uur verplicht)

dat maakt het ook weer wat verleidelijk om naar die 4u te grijpen...
Offline Reflexes - 20/04/2006 21:15
Avatar van Reflexes Nieuw lid DUITS = KUTTAAL 
Offline MindPrison - 20/04/2006 21:20 (laatste wijziging 20/04/2006 21:22)
Avatar van MindPrison PHP gevorderde Je kan ook 'Boekhouden-Informatica' of 'Informatica Beheerd' doen, dit zijn wel TSO richtingen, maar zeker een goede voorbereiding.

Al kan ik je wel zeggen dat Informatica vooral programmeren is, web scripting en desig komen er minder aan te pas (en dan vooral ASP en geen PHP). Dus als je graag web-aplicaties wilt maken raad ik je MCT aan.

Ik hoop dat ik nu niets verkeerd zei...
Offline MFdriver - 20/04/2006 22:03
Avatar van MFdriver PHP interesse hmmm, als je wilt voor industrieel inginieur informatica gaan (master dus), zou ik je geen handel aanraden, maar zou ik voor de 6uur ASO gaan 
Offline jeroentjuh - 20/04/2006 22:05
Avatar van jeroentjuh PHP ver gevorderde Bij ons op school is het zo:
Je beslist in de derde welk profiel je wilt:
Natuur en Techniek
Natuur en Gezondheid
Economie en Maatschappij
Cultuur en Maatschappij

Ik heb gekozen voor N&T met informatica als extra vak. Ik heb nu 6 uur wiskunde in de week en opzich vind ik wel meevallen dat dat veel is (misschien ook omdat ik het vet makkelijk vind). Dus ik zou zeggen, als je goed bent in wiskunde zeker weten 6 uur kiezen.
Offline nemesiskoen - 20/04/2006 23:11
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
@MindPrison: dat is vrij relatief wat je zegt over 'programmeren'.
Ik volg Informaticabeheer en ik kan je verzekeren dat we net zoveel systeembeheer (Linux, Server2003, netwerken opzetten, ...) als programmeren (Java, C, C++, ...) zien.

Het systeem is trouwens nu omgegooid dat het volledig verdeeld wordt.
Wij hebben dit jaar een cursus asp.NET gekregen. Het 5e jaar krijgt dit jaar nog een spoedcursus PHP (gegeven door niemand minder dan mezelf). Dit moet je niet zien als een extra keuzetje maar een onderdeel dat deel uit maakt van het lessenpakket.

@'nederlanders die ons systeem ingewikkeld vinden': voor mij komt jullie systeem even verwarrend over als dat van ons voor jullie overkomt. Ik vind ons systeem heel logisch, jullie vinden jullie systeem heel logisch.

Citaat:
Er zitten 2 jongens in mijn klas die het belgische systeem gevolgd hebben en nu bij ons in eindhoven zitten, maar ze kunnen het niet bijhouden.

Hangt natuurlijk ook af wat voor mensen het zijn (willen ze zich inzetten) en zeker van welke richting ze hebben gevolgd.
Offline BramBo - 21/04/2006 10:07
Avatar van BramBo JS gevorderde
Citaat:
Zelf studeer ik nu HBO Informatica (ICT Management & Security) en heb hier zeer weinig wiskunde voor nodig. Hiervoor heb ik een MBO ICT Beheerder (Data Communicatie) opleiding gevolgd.


Cool, Zelf ook aangedacht om te gaan doen. Toch maar Ti in Eindhoven. Hierbij word Wiskunde en kennis van electronica toch wel in bepaalde mate verwacht. Alhoewel ik van het MBO afkom gaat de wiskunde van een leien dakje.

offtopic: wow zie nu pas datr Nemesiskoen's Avatar eeb apple is met handen, dacht dat het een of andere wicked Pharao was oid.
Offline Rens - 21/04/2006 10:23
Avatar van Rens Gouden medaille

Crew algemeen
Ik ga volgend schooljaar MBO ICT Beheerder doen.
En waarschijnlijk daarna een HBO-opleiding ICT.
Offline Mart3n - 21/04/2006 12:42
Avatar van Mart3n Nieuw lid maar euhm, hoe gaat het belgische schoolsysteem dan ? 
Offline Gerard - 21/04/2006 13:18
Avatar van Gerard Ouwe rakker @koen
Absoluut, maar het viel me gewoon even op. Ik wil er ook gewoon niets mee insinueren, vooral omdat ik het belgische systeem niet ken.

@BramBo
Zit jij ook hier op de Fontys dan? 

@Rensjuh
Heb je al over nagedacht waar je gaat studeren en welke eindrichting je wilt?
Offline Tuinstoel - 21/04/2006 13:59 (laatste wijziging 21/04/2006 14:01)
Avatar van Tuinstoel PHP expert Dat profielen gelul in Nederland gaat er volgend jaar weer uit hoor, dan willen ze weer terug. Dat komt omdat het een en al ellende is, die profielen. Vind ik ook, sommige vakken heb je geen zak aan. Enige wat ik waarschijnlijk nodig heb is SK, maja in N&T zit NA1,2 WIB1,2. Niet dat dat nou zo moeilijk is maja. Profielen zijn gewoon butje vervelend, doe mij maar los kiezen .

Edit:
Btw waar slaat het eigenlijk op dat je voor sommige ICT opleidingen @ de havo/vwo ICT/INF moet hebben gehad? Je doet en geen ruk en de leraren zijn zelf zo dom als stront. Wij op school bijv. moeten met ICT iets met Pascal,VB enz doen. Maar wat je ook moet doen is met frontpage moet werken. Iets zegt mij dat deze verhoudingen niet kloppen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.188s