login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

boekhoudinssysteem (Opgelost)

Offline jonastymc - 14/02/2010 22:59 (laatste wijziging 14/02/2010 23:20)
Avatar van jonastymcNieuw lid Beste

Ik ben op zoek naar een manier om een boekhoudingssysteem te maken in php zonder gebruik van een database, maar waar ik toch de winst en verliesrekening kan maken en die ik een belastingsaangifte kan laten genereren.
Nu vraag ik mij af hoe ik het beste de ingevoerde gegevens kan wegschrijven zodat ik deze nadien kan gebruiken en laten verwerken tot winst/verlies rekening, saldi balans, belastingsaangifte etc.

De facturen die ik hiermee ga maken wil ik ook automatisch wegschrijven in de boekhouding en de factuur uiteraard als pdf bijhouden.

Het systeem moet werken via de belgische normen.


10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Stefan14 - 15/02/2010 08:30 (laatste wijziging 15/02/2010 08:33)
Avatar van Stefan14 PHP gevorderde zonder database kan wel, maar je gaat jezelf echt enorm, maar dan ook enorm(!) moeilijk helpen.

Je zou dan alles moeten gaan wegschrijven in tekstbestanden. Om dit goed en ordelijk te doen en later er ook weer op de juiste manier uit te halen is heel lastig.
Je moet dan heel veel explode en reguliere expressies gaan gebruiken.

Ik zou gewoon een database gebruiken, ik weet niet waarom je dit absoluut niet zou willen?
Wanneer je een database gebruikt, kun je ook gebruik maken van de vele functies die deze biedt zoals de diverse rekenfuncties. Een database kan dit soort rekenopdrachten veel sneller uitvoeren dan php. En dat is nog maar een van de vele voordelen.
In een database krijgt elk record overigens een uniek id, hoe wil je dat in een tekstbestand bewerkstelligen?

Nee, ik zou echt een database gebruiken als ik jou was, deze is hier speciaal voor bedoeld en verkleint de kans op fouten en corrupte data aanzienlijk.
En corrupte data kun je bij een boekhouding absoluut niet gebruiken.
Offline Abbas - 15/02/2010 09:41
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
En als je toch beslist van het niet te doen met een DB kan je zoals gezegd met tekstbestanden werken en anders, wat misschien iets gemakkelijker is, is met XML-bestanden werken.
Bedankt door: jonastymc
Offline pijke - 15/02/2010 14:22 (laatste wijziging 15/02/2010 14:32)
Avatar van pijke Gouden medaille

Lid
je kunt de gegevens redelijk makkelijk in destanden zetten.
als je die dan uitleest met file(), slaat php ze op in een array.
file() leeft het bestand namelijk per rij uit. daarna kun je explode() gebruiken om de gegevens in die regel in handen te krijgen.
het kan dus wel, maar ik zou toch voor een database gaan 
Offline jonastymc - 16/02/2010 01:23
Avatar van jonastymc Nieuw lid Vele raden aan om met een database te werken, maar het lijkt mij juist een grote uitdaging om geen database te gebruiken.
Ik vraag mij eigenlijk af wat gewone boekhoudprogramma's gebruiken.
Het opslaan in xml bestanden lijkt mij een goede oplossing maar ik vraag mij af of er hiervoor functies in php zitten die ik daarvoor kan gebruiken.
Ik zal even een tutorial zoeken.
het gewoon wegschrijven in bestanden is inderdaad lastig en daar heb ik ook slechte ervaringen mee.
Ik had eerst gedacht om het in php bestanden als variabelen te zetten maar dan weet ik nie hoe ik de gevevens terug kan verwerken.
Offline cloudstrife - 16/02/2010 07:45
Avatar van cloudstrife PHP beginner Ik denk dat het dan voor u eerder een uitdaging is om wat php te leren, als je spreekt over data bewaren in variabelen 

Een beetje een deftig boekhoudpakket kan gewoon niet zonder database...

Wat zijn trouwens de argumenten om juist geen database te gebruiken?
Offline pijke - 16/02/2010 08:58 (laatste wijziging 16/02/2010 08:58)
Avatar van pijke Gouden medaille

Lid
cloudstrife schreef:
Wat zijn trouwens de argumenten om juist geen database te gebruiken?

ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar.
je zegt zelf dat je slechte ervaringen hebt met bestanden.
het is inderdaad een grote uitdaging om met bestanden te werken, maar dat moet je eerst heel veel oefenen voordat je het goed kunt.
databases zijn ervoor gemaakt voor dit soort systemen.
en als je niet weet hoe je met databases moet werken, ga dan ff naar deze link, hier kun je een boek downloaden waarin je leert hoe je met PHP en MYSQL moet werken.
Offline jonastymc - 16/02/2010 20:00
Avatar van jonastymc Nieuw lid Gebruik liever geen database omdak ik zonder een database alle data op in een map kan zetten en enkel een backup van deze map moet maken.
Omdat een mysql server draaien weeral wat extra geheugen neemt.
Omdat als je problemen hebt met de database server het hele systeem niet meer werkt.
Omdat een database ten slotte toch de data in een bestand of bestanden moet opslaan.
een verkeerde database query kan de hele database onstabiel maken.
Dus ik hoop dat ik dit kan doen met xml bestanden, maar daar heb ik nog niet veel informatie over gevonden.
Ik heb alleen een tutorial gevonden over xml en .net maar aangezien ik met linux werk verkies ik php, ook omdat ik daar al ervaring mee heb.

data in .php bestanden wegschrijven kan wel degelijk hoor, maar lijkt mij voor een boekhouding niet handig.
Ik was van plan om dus xml bestanden te proberen.
Wat raden jullie aan per dagboek een xml bestand of per factuur die ingebracht wordt 1 bestand ?
Offline vinTage - 16/02/2010 20:07
Avatar van vinTage Nieuw lid Een database kan je met een klikje backuppen/restoren, kan je dat ook met een map met honderden bestanden waar "iedereen" gewoon aankan?

mysql draaien geheugen kosten, en wat denk je dat 100'en files uitlezen gaat doen dan?

Ook leuk als jij met je "flatfile" database bijvoorbeeld een factuur moet terug zoeken van iemand die in 2005 in de raadhuisstraat woonde in amsterdam...


Ik zou je mening nog maar eens een keertje goed in overweging nemen 
Offline jonastymc - 20/02/2010 05:15
Avatar van jonastymc Nieuw lid Ik heb nog eens goed nagedacht en heb nog eens rond gezocht en heb sqlite gevonden dit zou een database zijn die alles in een bestand opslaat.

Heeft er hier iemand ervaring mee en kent er iemand een site waar ik hier mee kan werken ?

Offline cx1213 - 20/02/2010 12:36
Avatar van cx1213 Lid sqllite word veel in programma's gebruikt om veel data op te slaan.
hier staat een uitleg met voor en nadelen.
http://www.scriptol.com/sql/sqlite-tutorial.php
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.168s