login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

PHP Framework

Offline zwobbel - 18/02/2008 11:41
Avatar van zwobbelPHP gevorderde Hallo

Ik ben van plan mezelf te gaan verdiepe in een php framework.
Nu na een poosje surfen kwam ik er al snel achter dat er enorm veel zijn...

De frameworks die ik tege kwam en me iets of wat intresseerden:

- Cakephp
- Qcode
- Zend

Ik hoop dat er hier leden zijn die een framework gebruiken en mij hun ervaring kunnen meedelen...?
Of kunnen zeggen wat het meest verstandige is om met een bepaald framework te beginnen.

mvg
Zwobbel

15 antwoorden

Gesponsorde links
Offline WimJ - 18/02/2008 11:45
Avatar van WimJ Grafische gevorderde Hey Zwobbel,

Ik raad CakePHP aan.
Omdat het volledig gratis is, simpel is, en duidelijk.
Ook weldra een heel bespreking er over plaatsvindt op FOSDEM.
Waar toch een groot deel van de aanwezige personen van SIMA heen gaat..
Offline Stijn - 18/02/2008 13:06
Avatar van Stijn PHP expert Vanuit mijn ervaring met Zend Framework kan ik zeggen dat het makkelijk te gebruiken is. Hoewel ikzelf er niet zó tevreden van ben (lees: ik maak uitbreidingen) raad ik het je toch aan omdat je dan weet hoe frameworks werken. Je moet niet bang zijn om eventueel zelf het framework uit te breiden, Zend Framework biedt je die mogelijkheid (adhv interfaces en abstract classes).

Lees eens een paar artikels (zie mijn tutorials over ZF). Je moet wel een framework nemen die MVC ondersteund, dat is het enige wat ik jou kan aanraden .
Offline Ontani - 18/02/2008 13:09 (laatste wijziging 18/02/2008 13:09)
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
ik ben zelf heel tevreden van CakePHP, het is enorm gemakkelijk te gebruiken.
Vooral alles wat cakephp automatisch voor u doet bevorderd de snelheid van programmeren enorm.
Offline nemesiskoen - 18/02/2008 13:36 (laatste wijziging 18/02/2008 13:37)
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Citaat:
- Cakephp
- Qcode
- Zend

asjebuh? Wat is Qcode?

Citaat:
Ik raad CakePHP aan.
Omdat het volledig gratis is, simpel is, en duidelijk.

Noem me één framework uit de grote top 10 die niet gratis is?

Symfony is het beste van ze allemaal, dat kan ik je verzekeren. Wat je met symfony kunt kan je met geen een ander PHP framework. Het probleem is dat het een bitch is om te leren, en te installeren. Maar eens je goed op weg bent race je CakePHP applicaties zo voorbij.

Als je geen goesting hebt in complexe installaties en zever is Zend Framework de jouwe. Heel eenvoudig om mee te beginnen, zitten leuke zaken in. Een leesbare handleiding, en makkelijk te implementeren.

Wil je het net iets verder zetten en een beetje knoeien dan is CakePHP voor jouw het juiste framework. Een heel goeie manual, duidelijke scaffold klasse, goei model (veel beter dan het model dat in zend zit).

CodeIgniter is ook een framework dat al een tijdje moeite doet om bij "de grote" te horen, maar ik vind het een kinderachtig rommelhoopje. Het is gemakelijk te implementeren maar daar houdt het dan ook op voor mij.

Verder is er nog Solar, een geweldig framework met een prachtige mailinglist. Waar het allemaal langs een net iets andere kant wordt bekeken. Hoewel dit framework een beetje raar aanvoelt in het begint heeft het enorm veel te bieden.

Hiernaast is er nog een hele lijst maar ik ga niets zeggen over frameworks waar ik nog nooit mee heb gewerkt.
Offline Ontani - 18/02/2008 13:40
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
Ik heb codeigniter ook even geprobeerd maar vond dit echt de moeite niet om mee te werken, het lijkt meer op een veredelde template engine dan een framework.

Ik wil relaties tussen m'n models kunnen leggen, automatisch alles recursief ophalen zonder ook maar 1 regel SQL te schrijven. In codeigniter zat je nog steeds met SQL joins te ******.
Offline zwobbel - 18/02/2008 13:42 (laatste wijziging 18/02/2008 13:43)
Avatar van zwobbel PHP gevorderde Ik denk dat ik met phpcake eens ga beginne bedankt voor jullie mening. En Vage ik bedoelde QCodo.

Indien iemand een super goede tutorial heeft voor te starten met cakephp, is altijd welkom ;)
Offline markpieper - 18/02/2008 13:56
Avatar van markpieper HTML beginner Hier op sima staan er een paar:
http://www.site...HP:_deel_1
http://www.site...HP:_deel_2
Offline JBke - 18/02/2008 16:06
Avatar van JBke PHP gevorderde ik ben onlangs begonnen met Qcodo en vind het zeer goed. Vooral voor developpers is het zeer goed aanpasbaar. Maar waarom implementeer je er niet een aantal doorheen, het is perfect mogelijk om 2 of meerdere classes van verschillende frameworks samen te gebruiken. Ik gebruik voornamelijk Zend maar voeg het aan met qcodo.

mvg
Offline zwobbel - 18/02/2008 22:47
Avatar van zwobbel PHP gevorderde Ah tof dat hier tutorials aanwezig zijn!
Offline Wijnand - 19/02/2008 09:16
Avatar van Wijnand Moderator Ik zou zelf kiezen voor cakephp...

zend is een framework waarbij je toch erg veel handmatig moet doen (dingen includen enzo) en gemak dient de mens. Verder heeft zend in de URL /id/{id} nodig enzo (iig standaard). Daar hou ik al helemaal niet van.

Ik ben zelf ook op zoek geweest maar zelf vind ik cakephp de lekkerste....

alleen moet ik nog wel even kijken hoe je gemakkelijk 2 verschillende tabellen in één action kunt gebruiken 
Offline marten - 19/02/2008 09:36
Avatar van marten Beheerder Nou ben gisteren even wezen kijken naar Qcodo demo video's en dit lijkt me wel leuk. Misschien dat ik er wat verder mee ga knutselen.
Offline nemesiskoen - 19/02/2008 10:10
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
@Wijnand: op dezelfde manier dat je een helper inlaadt in een controller:
  1. var $uses = array('model1','model2');
Offline Ontani - 19/02/2008 10:53
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
@vage: models in laden in een controller hoop ik, ipv helpers.
Offline nemesiskoen - 19/02/2008 13:08 (laatste wijziging 19/02/2008 13:08)
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Ja, een helper is:
var $helpers

en een model in een controller is:
var $uses
zoals ik al zei.
Offline DMM - 19/02/2008 17:46
Avatar van DMM PHP beginner Ik maak vnl. gebruik van het Zend Framework. Je bent er snel mee op weg en er bestaat veel documentatie over (de tutorialreeks van Stijn kan je goed op weg helpen).
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.18s