login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Winkelwagen

Offline pim1991 - 21/05/2007 14:26
Avatar van pim1991PHP interesse Hallo,
Ik ben bezig aan een webshop. Ik snap alleen niet hoe ik een winkelwagen moet maken.
Ik neem aan met sessies (de klant is nog niet ingelogd) en de sessies overnemen als hij gaat inloggen.
Maar hoe gaat dit in zijn werk? Heeft iemand hier een voorbeeldje van?

12 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Rens - 21/05/2007 14:49
Avatar van Rens Gouden medaille

Crew algemeen
Ik zou ze in een database zetten met daarbij het userid.
Als ze dan de browser voortijdig afsluiten zijn ze de producten niet kwijt...
Offline riekele - 21/05/2007 16:00 (laatste wijziging 21/05/2007 16:01)
Avatar van riekele PHP beginner @ rens ze zijn nog niet ingelogd, je plannetje werkt dus niet ;)
wat wil je nu precies weten? en waar een voorbeeldje van?

in mijn webshop heb ik het zo:
ik heb een sessie genaamt cart en dat is een array, de key van die array is het product id en de value is het aantal dat de gebruiker wil van dat product.

vb:
  1. $_SESSION['cart'] = array();
  2.  
  3. $_SESSION['cart']['product_id'] = aantal_producten;


zo kan je heel gemakkelijk, wanneer een gebruiker iets toevoegd aan zijn winkelmandje, kijken of het product_id al in die array voorkomt. Zo ja -> tel bij de waarde, het aantal producten op die de gebruiker wil, zo nee, maak een nieuwe key aan.

als ze dan ingelogd zijn, en willen afrekenen o.i.d. kan je heel makkelijk met een foreach loop alle waarden uit je sessie halen.
Offline Wave6 - 21/05/2007 17:36
Avatar van Wave6 PHP beginner Je zou het winkelwagentje kunnen maken met een database en arrays.

Het inloggen zou ik doen met cookies.
Omdat ze dan ingelogd kunnen blijven.

Het wagentje zou ik wel met sessies doen.
Offline Wim - 21/05/2007 18:09
Avatar van Wim Crew algemeen steek alles in een database, met iets unieks erbij, bvb een IP-adres...

Een array heb je imo niet nodig! Gewoon een db & ip-adres ($_SERVER['REMOTE_ADDR'])
Offline Wave6 - 21/05/2007 18:11
Avatar van Wave6 PHP beginner ja maar als je alles in een database zet wat de gebruiker wil kopen:O dan heb je hem zo vol?
of zie ik het nou verkeerd?
Offline Berten - 22/05/2007 10:06
Avatar van Berten PHP beginner Je kan zo wel nagaan wat de interesses van je klanten zijn natuurlijk ;).

verder is een Array in een sessions misschien wel een goed idee.
Offline Nikke - 22/05/2007 10:15 (laatste wijziging 22/05/2007 10:17)
Avatar van Nikke Nieuw lid Maak gewoon dat je slechts een winkelmandje hebt wanneer men ingelogd is anders niet 
Offline zwinselman - 22/05/2007 10:33 (laatste wijziging 22/05/2007 10:34)
Avatar van zwinselman Lid zelf heb ik er 1 gemaakt die alles via database doet.
Men komt eerst op home pagina waar een linkje staat: "ga winkel binnen".
Wanneer men daar op klikt gaat er een userid (gekoppeld aan ip) de database in en een tijd(timestamp).
Wanneer men spullen in mandje gooit en zich later bedenkt en de browser sluiten gaat er elke dag een cronjob in werking die overbodige troep uit de database gooit.
Zo heb je helemaal niets met sessies te maken en hoeft men ook niet in te loggen...
Mijn indruk is dat mensen die een webshop bezoeken niet eerst willen registreren om produkten te bekijken..

Offline Ultimatum - 22/05/2007 10:36
Avatar van Ultimatum PHP expert @hierboven, je kan ook gewoon doen dat ze alle producten kunnen zien maar zodra ze op voeg item toe aan winkelmandje, dan laat je ze inloggen
Offline zwinselman - 22/05/2007 10:37
Avatar van zwinselman Lid #ultimatum

Mijn ervaring daarmee is dat men dat dus niet wil...
Offline marten - 22/05/2007 10:49 (laatste wijziging 22/05/2007 11:01)
Avatar van marten Beheerder En dat is weer per project afhankelijk. Een gebruiker wil zo weinig mogelijk persoonlijke gegevens geven en zijn erg benieuwd naar de prijs wat het totaal gaat kosten. Ik denk dus dat het beste is om je winkelwagen te laten vullen. Vervolgens het mandje laten afrekenen en dan pas de persoonlijke gegevens vragen. Eerst gegevens vragen en dan toevoegen schrikt af.
Offline zwinselman - 22/05/2007 10:52
Avatar van zwinselman Lid @marten.
zo heb ik dat dus ook gemaakt.
Eerst gewoon alles kunnen doen:
winkelwagentje vullen, produkten verwijderen toevoegen enz enz.
Pas als ze de besteling gaan bevestigen worden de persoonlijke
gegevens gevraagd........
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.204s