login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Tutorials

Tutorials > Overig


Gegevens:
Geschreven door:
Brycer
Moeilijkheidsgraad:
Normaal
Hits:
6620
Punten:
Aantal punten:
 
Aantal stemmen:
0
Stem:
Niet ingelogd
Nota's:
 Lees de nota's (4)
 



Tutorial:

Basis Bryce

Voor deze tutorial heb je Bryce 5.0 nodig. Misschien kan het wel met andere versies, maar dat weet ik niet zeker.
Je leert hier alleen de eerste render maken, dus niet hoe het hele programma werkt.


Tutorial Basis Bryce 5.0

Start Bryce en open een nieuw document (File-New document [Ctrl+N]).
Ga akkoord met de gegevens (voor nu zijn deze gegevens goed).


Nu kom je in het create-scherm met:
  • In het midden de scène. Hier zet je neer wat je wilt maken.
  • Links van de scène de camera en renderopties.
  • Boven de scène de objecten die je kunt gebruiken.
  • Linksboven een preview van de scène.
  • Onder de scène een tijdbalk om animaties te maken. (behandel ik niet)
  • Rechts van de scène extra opties voor de interface van Bryce. (behandel ik niet)


  • Plaatje
    Hier maak je alles in 3d. Ik ga niet overal op in, want dan wordt de tutorial te groot.

    De scène of de editor
    Dit is de plek waar je je objecten plaatst. Hier zie je een wireframe van de scène. Dat is (de naam zegt het al) een frame van lijnen. Je kunt de objecten hier verplaatsen, groter maken, kleiner maken, etc. Hier doe je dus eigenlijk alle aanpassingen aan je objecten.

    Camera en render opties
    Links in beeld zie je van boven naar beneden eerst een preview van de scène (hier ga ik niet verder op in), dan een berg met een kubus, een bol en een piramide eromheen.
    Linksboven dit plaatje staat een stoel. Hiermee stel je de kijkmode in. Dus het standpunt waar vanuit je kijkt op dat moment.
    Je kunt van standpunt wisselen door op de berg te klikken (ingedrukt houden) en met de muis naar links of rechts te bewegen, of door op het kleine grijze pijltje rechts van de berg te klikken en je keuze te maken.

    De modes zijn:
    Director’s view: Je kunt overal heen draaien en overal kijken.
    Camera view: Hoe de camera de scène ziet.
    From top: Vanaf de bovenkant gezien.
    From right: Vanaf rechts gezien.
    From front: Van voren gezien.
    From left : Vanaf links gezien.
    From back: Van achteren gezien.
    From bottom: Van onderen gezien.

    Onder de kijkmode staan drie kruizen met pijlen. Door op deze kruizen te klikken (ingedrukt houden) en met de muis naar boven/onder/links/rechts te bewegen kun je de positie ven het huidige standpunt veranderen.

    Onder deze kruizen staat een grote bol (trackball) met een kruis van pijlen erop. Als je hier de muis op ingedrukt houdt en je beweegt de muis, dan verander je de kijkrichting van het huidige standpunt.


    Hieronder zie je een aantal bollen. Ik behandel alleen de belangrijkste (de middelste/grootste), waarmee je een render kunt maken. Dan gaat de computer jouw plaatje dus berekenen. Probeer hem maar eens uit. Door File - Save Image As… kun je je plaatje opslaan.


    De objecten
    Bovenaan zie je allemaal figuren. Van link naar rechts zijn het:

    Water, Wolken, Grond, Terrein (landschap), Boom, Steen, Een soort symmetrisch landschap., Metabal, Bol, Ring, Cilinder, Kubus, Piramide, Conus, 2d plaatje, 2d cirkel, 2d rechthoek, Rondom licht, Spotlight, Rond parallel licht, Vierkant licht, Parallel licht.


    Ik ga ze niet apart behandelen, want dan blijft de tutorial niet bij een basis van Bryce.

    Je kunt op één van deze objecten klikken om hem in de scène te krijgen, probeer dit maar eens. In de scène kun je een object selecteren en verslepen door de muis ingedrukt te houden en te bewegen. Ook kun je met de zwarte punten het object vergroten/verkleinen.



    Nu behandel ik nog iets wat eigenlijk helemaal niet bij deze basis hoort, maar wat ik wel handig vind om te vermelden:

    Het instellen van kleuren en texturen van objecten.
    Plaatje
    Selecteer een object. Er verschijnen rechts van het object een paar witte vierkantjes met tekentjes erin. Klik op de M. Nu kom je in het ‘Materials Lab’.
    Plaatje
    Achter ‘Diffuse’ staat een grijze ovaal. Als je hier op klikt, krijg je allemaal kleuren te zien. Hier kun je een kleur voor je object selecteren.
    Plaatje
    Maar veel mooier is natuurlijk een texture. Rechtsboven het preview schermpje staat een klein grijs pijltje naar rechts. Klik hierop. Je komt nu in een scherm waar je uit allemaal textures kunt kiezen. Selecteer er een en klik op het vinkje.
    Plaatje
    Je kunt in het Materials Lab van alles instellen. Pruts maar een beetje en kijk wat er uit komt.
    Als je tevreden bent, klik je op het vinkje.


    Je weet nu hoe je in Bryce:
    De camerapositie instelt.
    Objecten toevoegt, verplaatst, bewerkt en een kleur/texture geeft.
    Een render maakt en opslaat.

    (Om je hele scène op te slaan als een Bryce-bestand, klik je op File – Save).


    Je kunt Bryce het beste ontdekken (net zoals ik) door gewoon veel te proberen en op van alles te klikken en kijken wat er gebeurd.
    Als je vragen hebt, kun je me altijd mailen, maar onthoud: Ik ben ook een amateur!
    Veel plezier in 3d!
    Brycer
    top

    « Vorige tutorial : EasyCleaner Volgende tutorial : Login in Visual Basic 6 »

    © 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.017s