login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Tutorials

Tutorials > Flash


Gegevens:
Geschreven door:
Dennis
Moeilijkheidsgraad:
Normaal
Hits:
22884
Punten:
Aantal punten:
 (4.54)
Aantal stemmen:
26
Stem:
Niet ingelogd
Nota's:
 Lees de nota's (5)
 

Tutorial:

Een tank besturen

Untitled Document Vandaag gaan we een simpele tankje maken dat je kan besturen!

Begin met een leeg document. (550 * 400)
Vervolgens maak je een nieuwe movie clip aan met de naam Tank.

Ik voeg hier de plaatjes toe die je kan gebruiken voor je tank:






Import deze 3 plaatjes in je movie (File -> Import)
Vervolgens sleep je 2x de rupsband (laatste) en 1x het lichaam van de tank je 'Tank' movieclip in van je Library (ctrl + L).



Maak nu een nieuwe movie clip met de naam Turret.
Sleep vervolgens de bovenkant van de tank hierin op frame 1.

Ga nu terug naar je 'Tank' movieclip en sleep de 'Turret' movieclip hierop.
Zorg dat die netjes boven het midden van de tank komt.
Selecteer de bovenkant terwijl je nog steeds in de 'Tank' movieclip bent. Geef hem vervolgens de instance naam: turret

Ga nu terug naar je main movie en sleep vanuit je library de movieclip 'Tank' naar het midden van je werkgebied.
Je zou nu een goede tank moeten zien + een turret erboven.

Selecteer je tank... Rechtermuis klik op de tank -> Actions
Er opent zich nu het action script paneeltje. Hier gaan we de code toevoegen.

Allereerst gaan we overschakelen naar Expert mode omdat dat makkelijker werkt.
In de rechterbovenhoek van het action script paneeltje staat een blauw symbooltje met een pijltje die naar rechtsboven wijst (View options)
Klik hierop en klik vervolgens op Expert mode, zodat het vinkje daarvoor komt.

Nu kunnen we beginnen:

onClipEvent (enterFrame) {
// Hier komt de code
}

Dit zorgt ervoor zodat het filmpje begint te draaien alles wat erin staat uitgevoerd (kan) word(en)

onClipEvent (enterFrame) {
if (Key.isDown(Key.LEFT)) {
_x -= 3;
}
if (Key.isDown(Key.RIGHT)) {
_x += 3;
}
if (Key.isDown(Key.UP)) {
turret._rotation -= 3;
}
if (Key.isDown(Key.DOWN)) {
turret._rotation += 3;
}
}

Deze 4 ifs bekijken of er 1 van de 4 pijltjes toetsen worden ingedrukt (left, right, up en down)

Bij left en right gebeurd het volgende:

Druk je een van die 2 toetsen in, dan gaat de x positie van je movieclip 'Tank' -3 of +3... Dat wil zeggen dat die ofwel 3 pixels naar links beweegt of 3 naar rechts.

Bij up en down gebeurd het volgende:

Druk je een van die 2 toetsen in, dan draait hij de movieclip 'turret' die zich bevind in je 'Tank' clip +3 graden of -3 graden.
Even dat stukje ontleden:

turret._rotation += 3;

turret = de instance naam van je 'turret' movieclip
._rotation = een functie voor het laten roteren van een instance
+= 3; = voegt 3 toe.

Nu willen we natuurlijk niet dat onze tank het scherm uitrijdt....
Daar hebben we het volgende voor:

if (_x<0) {
_x = 0;
} else if (_x>550) {
_x = 550;
}


Dit controleert of de x positie van de tank niet kleiner is dan 0 en niet groter is dan 550 (De afmetingen van onze movieclip)
Zorg wel dat dit stukje code in de onEnterFrame loop staat.
Nu zou je tank goed moeten rijden.

Grtz,

FlashFreak

Je kan hier een voorbeeld bekijken

 



« Vorige tutorial : Bewegende bal maken Volgende tutorial : Button maken »

© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.037s